Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan060660
Berichten: 60
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 14:13

Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door jan060660 »

Ik heb een Tolbadge via de ANWB voor Frankrijk/Spanje/Portugal en Italië. Bij mijn recente vakantie in september en oktober 2021 voor het eerst mijn Tolbadge gebruikt, mijn camper staat op Klasse 2. Bij het oprijden gaat het poortje open en kan ik mijn reis vervolgen, maar bij het afrijden gaat het poortje niet altijd open en zie ik soms bij de betaalautomaten een registratie staan voor Klasse 3. Wanneer ik de Assistance-knop gebruik wordt na overleg en enkele ogenblikken wel het poortje geopend. Vervolgens werd ik wel gewoon doorgelaten. Een andere keer is mijn Tolbadge (de registratiecode ingetypt door een medewerker. Ook toen ging het poortje open) Wordt er een hoogte meeting bij afrijden gedaan? Slechts 2 x ben ik bij de afrit met de Tolbadge gewoon gepasseerd. Maar over het algemeen, sta ik toch 90% van alle keren stil voor het poortje omdat deze niet open wil. De afrekening van de tolkosten is wel goed en op klasse 2 berekend. Kan ik iets doen of moet ik actie ondernemen zodat het tolpoortje bij afrijden tolweg wel gewoon open gaat? Daarbij vraag ik me af of de plaatsing een rol speelt. Ik heb een LMC Integraal en heb op dit moment de tolbadge geplaatst aan de onderzijde van de ruit, zo'n 30 cm boven de ruitenwissers. Is plaatsing aan de bovenzijde beter in dit geval. Ik kan er nergens duidelijkheid over vinden. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en ook misschien een oplossing weten. Alvast bedankt. Groet Jan Springintveld
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Toemke »

Wij hebben dezelfde badge en ze werkt altijd, ze hangt bovenaan de voorruit en volgens mij hoort ze ook daar en niet onderaan.

Positionnez le support sur le pare-brise*, à l’intérieur du véhicule, au niveau du rétroviseur central

Tweede mogelijkheid, is je camper effectief een Klasse 2 of is het een "randgeval" qua gewicht en of afmetingen en ben je eigenlijk een Klasse 3?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Bob Diesel »

Of een xtra obstakel op het dak :?:
Sat schotel bv
Waardoor de 3 mtr word overschreden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Toemke »

Antennes ed worden niet meegerekend in de hoogtebepaling Bob

• Klasse 2:
Auto’s, busjes, motorhomes of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan twee meter, maar maximaal drie meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
• Klasse 3:
Motorhomes, bussen en bedrijfsvoertuigen op twee assen met een hoogte van meer dan drie meter of een toegestane maximummassa (te vinden op het kentekenbewijs) van meer dan 3500 kg.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Marco Polo »

Toemke schreef:
wo 03 nov 2021, 10:01
Wij hebben dezelfde badge en ze werkt altijd, ze hangt bovenaan de voorruit en volgens mij hoort ze ook daar en niet onderaan.

Positionnez le support sur le pare-brise*, à l’intérieur du véhicule, au niveau du rétroviseur central

Tweede mogelijkheid, is je camper effectief een Klasse 2 of is het een "randgeval" qua gewicht en of afmetingen en ben je eigenlijk een Klasse 3?
Bij hoge campers, zoals integraal campers is het soms beter om de tolbadge op een vrij gebied in het midden onder aan de ruit te plakken.
Hebben dit voor Noorwegen met de Autopass badge gedaan en daar werkte het prima, onder aan de ruit.

https://www.frankrijk.nl/2021/06/hoe-we ... jk-italie/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door TestCase »

Ik heb bij onze halfintegraal de badge onderaan de ruit geplakt, is op ongeveer dezelfde hoogte als bovenaan bij personenwagen. Werkt prima.
Bij de automatische poort staan ook automatische hoogtemeters en die zien het verschil niet tussen een schotel, antenne of alkoof die te hoog is voor klasse 2. Dit gedoe zal je altijd blijven lastig vallen denk ik?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door EasyBee »

Toemke schreef:
wo 03 nov 2021, 10:12
Antennes ed worden niet meegerekend in de hoogtebepaling Bob

• Klasse 2:
Auto’s, busjes, motorhomes of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan twee meter, maar maximaal drie meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
• Klasse 3:
Motorhomes, bussen en bedrijfsvoertuigen op twee assen met een hoogte van meer dan drie meter of een toegestane maximummassa (te vinden op het kentekenbewijs) van meer dan 3500 kg.
Die hoogtemeting wordt volledig geautomatiseerd gedaan. Als de camper door een opbouw van schotel of dakkoffer of iets anders boven de 3 meter komt heb je pech. Dan moet je telkens reclameren dat je onder de 3 meter bent.
Wij hebben die tolbadge midden boven aan de voorruit zitten en zijn 2,85 m hoog. Onder de 3500 kg. Nooit een probleem.
Benieuwd hoe hoog de camper van TS is, met en zonder schotel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Toemke »

Juist, maar ik lees dat TS ze onderaan heeft hangen en hij heeft geregeld problemen bij het uitrijden.
Ik weet niet juist met welke camper hij/zij rijdt maar die op de avatar "lijkt" misschien eerder een +3.5t?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Peter+Annie »

Mijn tolbadge is "verhuist"van de auto naar de camper,gewoon,zoals de instructie luidt,bij de binnenspiegel.
En werkt perfect.
In mijn beroepsmatige leven heb ik echter jarenlang met diverse tolbadges gewerkt,en deze zaten dikwijls gewoon onder aan de voorruit.
Echter bij auto,s die een ruitverwarming hebben schijnt dit niet te werken,daar moet hij boven in het speciale vak.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door EasyBee »

Toemke schreef:
wo 03 nov 2021, 10:46
Juist, maar ik lees dat TS ze onderaan heeft hangen en hij heeft geregeld problemen bij het uitrijden.
Ik weet niet juist met welke camper hij/zij rijdt maar die op de avatar "lijkt" misschien eerder een +3.5t?
Vooral boven de 3 meter incl extra's op het dak.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Bob Diesel »

Dat zeg ik :wink:

Als ik goed naar de avatar van TS kijk :roll: staat er een airco op het dak
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door GeVaSta »

Heeft dus inderdaad niks met de plaatsing te maken maar alles met de categorie waarin je wordt aangeslagen. Dit wordt bepaald bij het poortje. Hoger dan 3 meter of meer assen is hoger dan categorie 2 en dus niet af te rekenen met de tolbadge. De slagboom gaat dan uiteraard niet open.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door EasyBee »

Bijna goed.

• Klasse 2:
Auto’s, busjes, motorhomes of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan twee meter, maar maximaal drie meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
• Klasse 3:
Motorhomes, bussen en bedrijfsvoertuigen op twee assen met een hoogte van meer dan drie meter of een toegestane maximummassa (te vinden op het kentekenbewijs) van meer dan 3500 kg.

Wij zijn 3-assig, 2,85 hoog en onder de 3500 kg = klasse 2.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Bob Diesel »

gvs0001 schreef:
wo 03 nov 2021, 17:02
Heeft dus inderdaad niks met de plaatsing te maken maar alles met de categorie waarin je wordt aangeslagen. Dit wordt bepaald bij het poortje. Hoger dan 3 meter of meer assen is hoger dan categorie 2 en dus niet af te rekenen met de tolbadge. De slagboom gaat dan uiteraard niet open.
Als je met die plaatsing van
Airco/sat schotel de 3 mtr overschrijd ,dan ben je dus te hoog
Voor die automatische meter en die zegt dus kl3

Vroeguh ,met dat mannetje/vrouwtje aan de poort , die maakte er zelf kl2 van
Nu moet je dus op de rode knop duwen en vragen of ze het aan passen

Alle vooruitgang is nog geen verbetering
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie