Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door marchugo »

Er bestaat sinds kort een niet-commerciële versie van wat ooit de geliefde gratis offline navigatie-app MapsMe was voor camperaars, fietsers en wandelaars. Het nieuwe appje heet Organic Maps, en maakt net als zijn commerciële concurrent gebruik van de landkaarten die de vrijwilligers van Open Street Maps dagelijks actualiseren.

Er is een Android-versie en een Apple-versie:

https://play.google.com/store/apps/deta ... rganicmaps

https://apps.apple.com/app/organic-maps/id1567437057

Jarenlang gebruikten wij de gratis offline kaarten-app MapsMe. Die app is naar mijn mening evenwel steeds dieper in commerciële handen geraakt, waarbij de uitbaters ons als gebruikers gebruiken als handelswaar: onze contactenlijst, onze bewegingen, een deel van de inhoud van ons mobieltje worden gekopieerd om vermoedelijk elders door te verkopen. Via digitale trackers volgen ze ons hebben en houen...

Bovendien raakten de kaarten van MapsMe tot mijn chagrijn steeds verder vervuild met allerlei commerciële "navigatie-doelen".

Gisteren heb ik Organic Maps eens getest, zowel op Android als op iPad. De kaarten zijn weer "schoon", dus zonder opdringerige poi's. Mijn poi-bestanden uit MapsMe kon ik foutloos overzetten naar Organics Maps.

Tip: stuur je kmz-poi-bestanden uit MapsMe via mail door naar jezelf. Daarna open je die mail, klikt op de aanhangende kmz-file, en je mobieltje/tablet vraagt met welke app hij het kmz-bestand moet openen. Kies dan voor OrganicMaps, en de pois verschijnen op de kaarten van de nieuwe app. Je moet wel eerst de landenkaarten in OrganicMaps downloaden natuurlijk. Ze vergen wat geheugen, maar dan heb je ze offline overal beschikbaar.

Uitleg over het vrijwilligersprojekt vind je op: https://organicmaps.app/

Daar bedelen de vrijwilligers ook om een bijdrage, naar mijn mening terecht.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet.



Bericht door EasyBee »

"Jarenlang gebruikten wij de gratis offline kaarten-app MapsMe. Die app is naar mijn mening evenwel steeds dieper in commerciële handen geraakt, waarbij de uitbaters ons als gebruikers gebruiken als handelswaar: onze contactenlijst, onze bewegingen, een deel van de inhoud van ons mobieltje worden gekopieerd om vermoedelijk elders door te verkopen. Via digitale trackers volgen ze ons hebben en houen..."

Niet navigeren met een smartphone of smartpad.
Ik gebruik een navigatieapparaat en daarop staan mijn contacten en andere persoonsgebonden zaken niet.


Maar ik ga zeker eens kijken, want een navigatieapparaat voor camper of motor is weer niet zo prettig op de fiets. Bedankt voor de tip.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door Aloys »

Extra voordeel: een navigatieapparaat (Chinese tablet metiGo, TomTom of Garmin) gebruikt geen data.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door Camper-T »

Heeft qua gedetailleerde wandelpaden wel wat weg van de Komoot app, maar dan zonder reclame, of forceringen tot abonnement.

Interessant, dank voor de tip!
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door hurktoilet »

Aloys schreef:
di 02 nov 2021, 19:50
Extra voordeel: een navigatieapparaat (Chinese tablet metiGo, TomTom of Garmin) gebruikt geen data.
Dat is niet helemaal waar: mijn garmin heeft voor de verkeersinfo wel degelijk data nodig, trekt ie via bluetooth uit mijn mobieltje. een vorige versie had daarvoor een aparte antenne en die werkte inderdaad zonder data te verbruiken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door gebruikersnaam »

Een mooi alternatief is Windy Maps, niet te verwarren met Windy van het weer, luchtvervuiling en noem maar op.
Windy Maps laat ook de knooppunten zien, dwz niet de knooppunten zelf maar op de lijn tussen de knooppunten staan de nummers aan beide uiteinden van de lijn.
Windy Maps toont ook wandelroutes.
Windy Maps is offline te gebruiken na het downloaden van kaarten.

Neemt niet weg dat Organic Maps een top app is.

Wie graag OpenTopoMap op de mobiel wil zien kan kiezen voor World Topo Map.

Nu ik toch bezig ben: Fietsen in Nederland doe je uiteraard met de nieuwe Routeplanner van de Fietsersbond die je ook online kunt raadplegen..
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door beatrix18 »

Zo, dat is weer leuke info!
Overigens heeft het gebruik van data wel het voordeel van het verkrijgen van bijzonder actuele informatie.

Thanks :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door henk en lila »

Aloys schreef:
di 02 nov 2021, 19:50
Extra voordeel: een navigatieapparaat (Chinese tablet metiGo, TomTom of Garmin) gebruikt geen data.
Ik dacht toch ook dat de nieuwste Garmins en TomTom's graag online gaan voor verkeersinfo (al of niet via een koppeling met je mobieltje).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door EasyBee »

Ligt er bij Garmin aan welke uitvoering je hebt. Garmin Live Traffic info.
En afhankelijk van waar (zie kaartjes met dekkingsgebied) je rijdt!
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door Aloys »

Onze TomTom (in beheer bij de bijrijdster) heeft dat niet, tot nu toe hebben we dat bij de verschillende TomTom's ook nooit gehad.
Destijds moest je daarvoor een extra abonnement nemen.

En mijn beste navigatie ooit, mijn huidige 5 jaar oude Chineesje van € 35 met iGo erop, heeft ook die behoefte niet! :D
(Wij gebruiken 3 systemen naast elkaar in de auto, de 3e is een oude iPhone met Google Maps...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door bupozaanstad »

Heb even Organic gedownload van de playstore maar er net zo snel weer afgegooid. Die stem is echt een verschrikking, als ik net zo snel moet rijden als de stem instructies geeft dan mag ik wel in een F1 auto rijden.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door hurktoilet »

Aloys schreef:
wo 03 nov 2021, 11:42
(Wij gebruiken 3 systemen naast elkaar in de auto, de 3e is een oude iPhone met Google Maps...)
Drie? Twee kan ik nog snappen, dan kunnen jij en je bijrijdster het liften over de route aan jullie navi's overlaten :bow:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuwe offline navigatie-app Organic Maps begluurt je niet



Bericht door henk en lila »

Ach, op sommige van mijn tripjes vermijd ik graag potentiële files. Dat doet Maps op de achtergrond terwijl ik rij met iGo (waarvan de verkeersinformatie het al lang niet meer doet maar die heeft andere voordelen). En wel samen tegelijk op één smartphone. En ze praten om de beurt door één radio.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie