Veerboot Groningen - Noorwegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door kampo »

macfocus schreef:
ma 01 nov 2021, 22:01
Camper van <7mtr, 3 volwassenen, 1 tiener retour in Augustus.
€ 1300,-
Goedkoop nee, maar rij eens naar Noord-Denemarken op een neer, da’s ook 1800 km en ook dan moet je nog met de boot.
Vriend van mij heeft een MB Sprinter zelfbouw en nu al 180.000km en 10 jaar oud.
Alle kosten en uitgaven werden over de jaren nauwkeurig bijgehouden en hij komt aan 1,0x € per km.
Dus die 1800 km is in dat geval ook 1800 € (voor 1 persoon)

Als ik voor (bijna) hetzelfde geld de boot kan nemen zou ik het zeker doen.
In Noorwegen kan je je te pletter rijden, zo groot is het land.
Dus voor mij liever geen extra kilometers via bruggen en dergelijke toestanden.
Mijn ervaring met Ferry's is dat een binnen kajuit en minder maaltijden een serieuze besparing opleveren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2148
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door jaap van duijn »

@JHeck,

Ja U heeft gelijk hoor.
We gaan weer on topic zeker

Jaap
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Adfur »

Heb ook even zitten kijken voor een trip van 3 weken eind augustus. Als ik de brandstof (totaal 2x1000 km), 2 campingovernachtingen + retour ferry Hirtshals-Kristiansand optel, ben ik ongeveer evenveel kwijt als een retour met 2 persoons hut vanaf Groningen. Komt dan alleen nog ontbijt (2x2) bij. Totaal ca €1000,= De ferry vanaf Hirtshals is ook pittig aan de prijs. Maar alles met elkaar heerlijk relaxed, geen files bij Bremen en Hamburg en het scheelt wel een paar dagen rijden.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Beroepsreiziger

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

Peter LMC schreef:
ma 01 nov 2021, 10:54
Ik zie vele mogelijkheden, ook voor de transportwereld dit ivm rij en rusttijden en
levering van bv versproducten naar het noorden die onder tijdsdruk staan..
Ben benieuwd naar de prijzen.
Ik was er ook benieuwt naar.
Wat het zou een serieuze optie zijn.
Tot ik naar het vaarschema keek.

Het vaarschema is precies verkeerd om.
Beroepsreiziger

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

AadenAnke schreef:
ma 01 nov 2021, 12:03
Ik denk dat het erg druk gaat worden met vrachtwagens ruime dagelijkse rust zelfs nog enige compensatie mogelijk :shh: loonkosten en brandstofprijzen zijn hoog dus erg interessant voor de sector. Kan weleens leiden tot bijna niet te kunnen boeken voor campers :oops:

Gr Aad
Heb geen angst.
In vertrektijd is het 'onmogelijk'
In rusttijd is er ook geen gewin.
En wat wil je comperseren als je in NL start?
Ken je de RTW? Dan breng 18uur rust je niks.

Zoals ik schreef, voor het vrachtverkeer vaart die op verkeerde tijden, en verkeerde dagen.
Hij moet het puur van de toeristen gaan hebben,en die heeft die in de winter niet.
Deze lijn, om deze manier, gaat niet lang duren.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Peter LMC »

Je moet het niet alleen van uit NL bekijken maar meer internationaal.
Maar bv chauffeurs die verder uit het zuiden komen en dan daar een beetje aan de rust uren zitten.
Rust op de boot en dan weer verse uren als ze de boot afkomen in Noorwegen en doorgaan verder naar het noorden.
Lang niet alle vers goed komt uit NL.
En ook alle verdere kosten zoals tol en brandstof en rij uren worden in een vrachtprijsberekening meegenomen.
Wordt er ook onbegeleid over gezet :?:
Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Dafluc »

Verwachting is dat er veel belangstelling van Noorse kant zal zijn.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door AadenAnke »

Ach vroeg in de morgen laden ergens onder Brussel op het gemak naar Groningen en de andere ochtend flink er tegen aan. Wat betreft de rijtijden wet bestaat al een poosje niet meer. Is nu arbeidstijdenwet en arbeidstijdenbesluit. Een verkorte wekelijkse rust compenseren aansluitend aan een dagelijkse of wekelijkse rust? Stel 42ipv 45 uur wekelijkse rust die 3 uur heb je dus gelijk weg gewerkt zit best ingewikkeld in elkaar. Had er de 35 jaar eigenlijk niets meer mee van doen. OV is overlegregeling (lees cao) en vrijstelling van tachograaf plicht :lol: nu met soms een dag rijden is het alleen de gereden en gewerkte uren van die dag en eventueel een keer de dagelijkse rust. Die jongens op parkeerplaatsen in België en Frankrijk kunnen je het precies uitleggen vertellen ze je er gelijk bij wat de kosten zijn als je het niet naleeft en dat is pittig

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

AadenAnke schreef:
wo 03 nov 2021, 10:03
Wat betreft de rijtijden wet bestaat al een poosje niet meer. Is nu arbeidstijdenwet en arbeidstijdenbesluit.

Gr Aad
Dat is een klok/ klepel verhaal;
Ze bestaan beiden nog,en de ene wet sluit de andere niet uit.
DE rijtijdenwet heet tegenwoordig EU 561/2006 :

https://eur-lex.europa.eu/resource.html ... format=PDF
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

Beroepsreiziger schreef:
di 02 nov 2021, 23:00
AadenAnke schreef:
ma 01 nov 2021, 12:03
Ik denk dat het erg druk gaat worden met vrachtwagens ruime dagelijkse rust zelfs nog enige compensatie mogelijk :shh: loonkosten en brandstofprijzen zijn hoog dus erg interessant voor de sector. Kan weleens leiden tot bijna niet te kunnen boeken voor campers :oops:
Heb geen angst.
In vertrektijd is het 'onmogelijk'
In rusttijd is er ook geen gewin.
En wat wil je comperseren als je in NL start?
Ken je de RTW? Dan breng 18uur rust je niks.

Zoals ik schreef, voor het vrachtverkeer vaart die op verkeerde tijden, en verkeerde dagen.
Hij moet het puur van de toeristen gaan hebben, en die heeft die in de winter niet.
Deze lijn, om deze manier, gaat niet lang duren.
Voor het vrachtverkeer wat zijn bestemming heeft in het zuid westen van Noorwegen zou het wel eens interessant kunnen zijn.
Voor versgoederen is het wat anders,deze komen meestal samen in of rond Oslo en worden vandaar uit verder gedistribueerd door het gehele land.

Als zo een auto met "verse waren"in K-sand aankomt om 09.00 uur,en hij nog een uur nodig heeft om te ontschepen en douane registratie,heeft hij nog 300 km voor de boeg naar Oslo,toch ook wel een uurtje of 5 denk ik,zodat hij pas in de late namiddag in Oslo aankomt en zijn aansluiting op het Noorse distributie netwerk mist.
Dat word dan de volgende dag en dan is er van "vers"al minder sprake.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door AadenAnke »

Verswaren kan best heb ik geen enkele ervaring mee maar er zijn vele andere goederen denk aan b.v. Diepvries maar we gaan het zien de transportsector zoekt constant naar goedkopere oplossingen in tijd kilometers en loonkosten. Zoals Peter al aan geeft onbegeleid overzetten maakt het helemaal interessant over een 2 jaar zullen we het zien.
De tijd zal het leren

Gr Aad
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door fred101060 »

Ik kom op 600 euro
Inclusief 2 pers binnenhut
Ga ik niet nog een keer voor rijden.
Neem op mijn gemak de ferry.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door marjasjaak »

Over verswaren gesproken.... ik heb het even nagevraagd, maar campers kunnen helaas geen stroom krijgen tijdens de overtocht. Jammer voor al die volgeladen koelkasten, het lijkt mij een te lange reis om alles koud te houden.

Groet, Marja
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Veerboot Groningen - Noorwegen



Bericht door beatrix18 »

Als straks Europa weer op slot gaat dan spaar je de extra overtocht/reiskosten uit en dat is dan mooi voor de aanschaf van een nieuwe compressor koelkast.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie