Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Erg veel succes, ben aan de ene kant blij dat ik dat allemaal al achter me heb en aan de andere kant zou ik zo weer willen beginnen... ;;-)
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Nog wat detail foto's van mijn idee voor montage zonder extra te boren in het metaal. Zoals ik hierboven al aangaf, weet ik niet of het hout zijn sterkte zal verliezen gedurende jaren met vocht wat erin trekt (ideeën zijn welkom). Aangezien het buiten ze isolatie laag zit.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Die inslagmoeren (willekeurig voorbeeld) zijn een drama om een aantal jaren later weer los te krijgen omdat ze zich alleen maar vast trekken als je ze vast draait. Wil je ze los maken (zeker na een aantal jaar) dan hebben ze nog wel eens de neiging om los te laten uit het hout omdat het hout uitdroogt en dus harder en poreuzer wordt. Bovendien ga je er vanuit dat het hout ook geen vocht inneemt (immers, je zet het vast in een geisoleerde ruimte), in dat geval dat er wel vocht opgenomen wordt is er meer risico op houtrot.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar mijn ervaring is eigenlijk zo gauw je metaal maar vrij snel weer afdicht (met een royale klodder hammerite of menie die ook achter het plaatmateriaal lekt) kun je prima een gat boren zonder veel risico van roesten. Wel de verf tijd geven om te laten drogen. Plus je hebt dan het genot van een blindklinkmoer die normaal gesproken nooit los laat.
Laatst gewijzigd door HoK op za 04 dec 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door evdoetelaar+larana »

Lijkt me beter om die houten plaatjes te vervangen door aluminium.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Of watervast multiplex. Heb je ook geen gezeur met splijten. Iets als Ocumè multiplex is prima. Zulke kleine stukjes vragen bij de afvalbak van de zagerij in een vriendelijke bouwmarkt.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door neanderthaler »

Of vast zetten een blindmoer tang sterk en demontabel bouten zijn goed in en uit te draaien ik weet :thumbup: niet wat je vast wilt zetten
Bijlagen
DSCN5726.jpg
DSCN5726.jpg (117.93 KiB) 511 keer bekeken
DSCN5262.jpg
DSCN5262.jpg (154.9 KiB) 511 keer bekeken
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door pele »

zo'n blindmoertang is zeker nuttig en niet eens duur. Zelf heb ik altijd met goed aangebrachte zelftappers gewerkt als het om zaken gaat die in principe niet meer los hoeven. Wel in combinatie met polymeer. Nooit een vijs kwijtgeraakt in mijn 20 jarige ervaring.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Watervast multiplex had ik inderdaad ook aan gedacht. Ik denk dat ik toch maar een blindklinkmoertang ga bestellen, ik ben een groot voorstander van dingen demontable en toch zo degelijk mogelijk maken...

Momenteel het binnenframe van het eerste raam aan het transformeren van minder mooi creme wit naar mat zwart...
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Compleet setje, tang en moeren, op Amazon voor 43 euro. Werkt super mits je zelf gaten boort, de gaten in de bus zijn nl net te groot voor m5. Ze lijken te passen maar de lak fopt je....
Ik heb geboort met een stofzuiger in de buurt en daarna even met een spuitbusje wax de gaten aan beide zijden behandelt voor ik de moer erin trok.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Johan de Jongh schreef:
di 07 dec 2021, 20:09
Compleet setje, tang en moeren, op Amazon voor 43 euro. Werkt super mits je zelf gaten boort, de gaten in de bus zijn nl net te groot voor m5. Ze lijken te passen maar de lak fopt je....
Ik heb geboort met een stofzuiger in de buurt en daarna even met een spuitbusje wax de gaten aan beide zijden behandelt voor ik de moer erin trok.
Bij Ali zelfs maar 33 euro en binnen 7 dagen geleverd :wink:
De bestaande gaten had ik nog opgemeten zijn 7.8mm en wat zover ik kon vinden past daar geen standaard maat klinkmoer in.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Foto impressie: raam nummer een, voor en na... :DAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door LittleTinTent »

Lidl webshop verkoopt momenteel ook een blindklinktang met toebehoren voor 34.99.
+Onderweg+

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door +Onderweg+ »

Prima spuitwerk. Ben benieuwd hoe de kleuren in de camper overkomen. Ik zag die zwarte kaders eerder, o.a. bij Earthroamer (USA). Met het donkerhouten interieur zag het er fraai uit.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

LittleTinTent schreef:Lidl webshop verkoopt momenteel ook een blindklinktang met toebehoren voor 34.99.
Dank voor de tip, ga hem daar bestellen denk ik
Plaats reactie