Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Goedemiddag,

al een geruime tijd houd ik dit forum in de gaten om verschillende mooie zelfbouw creaties te bewonderen. Mede hierdoor en onze laatste trip naar Noorwegen (met de tent) begon het steeds meer te kriebelen om ook een bus om te gaan bouwen naar camper.

Het moet een bus zijn voor een jong koppel (net <30 jaar) en de ombouw ga ik doen samen met mijn vriendin, gepensioneerde vader en wellicht wat hulp van vrienden.

Na enkele maanden het aanbod van Fiat Ducato's (ivm dwars bed) in de gaten te hebben gehouden is onze oog gevallen op een donkergrijze L2H2 2.3D 3500kg uit 2017 en 215.000km (waarschijnlijk veel snelweg km's). Optisch in erg goed toestand, reeds distributieriem vervangen. De aanbetaling is reeds gedaan en BPM zal bij aankoop worden voldaan zodat bij omkeuren (binnen enkele maanden) naar camper geen BPM meer betaald hoeft te worden en nu geen doorschuifregeling nodig is.

Als alles goed is zijn we vanaf vrijdag eigenaar van de bus.
Het plan in het kort is als volgt: (ik heb al e.a. uitzoekwerk gedaan en werk aan een uitgebreid overzicht, maar voel je vrij om tips en suggesties te geven op alle vlakken :) )
- 4x nieuwe banden, waarschijnlijk all season (kleber transpro 4s 215/70R15)
- grote beurt + APK
- prick stop op alle deuren (of andere alternatieven?)
- roest behandelen (hopelijk niet te veel op deze jonge bus)
- dwars bed achterin (140 breed, wat is max lengte als ik balken weghaal? (ben zelf 186cm))
- zitgelegenheid:
  • bestaand bestuurders stoel draaibaar maken
  • 60cm bankje (zal voor keuring 2 persoons moeten zijn, wat is minimum afmeting?)
  • tafel
- keuken: waarschijnlijk met Thetford Triplex en compressor koelkast (tips voor stille?), boiler warm water
- ramen:
  • 1x zitgelegenheid 900 of 700mm (Dometic S4 of andere tips? hor en verduistering is gewenst)
  • 1x keuken waarschijnlijk 700mm (Dometic S4 of andere tips? hor en verduistering is gewenst)
  • 1x bed 300x500 (B x H) in achterdeur bij hoofdeind (Dometic S4 of andere tips? hor en verduistering is gewenst)
- 2x dakluik: 1x Maxxfan (achter of voor?), 1x normaal (Heki ofzo?)
- isoleren: Armaflex XG 19mm op platen en 9mm op balken (van te voren eerst antidreunplaten)
- electra: accu (type n.t.b), omvormer, lader, scheidingrelais, 1x zonnepaneel (even kijken wat past tussen dakluiken), aansluiten op dynamo en startaccu (in geval van lege start accu)
- verwarming: gas/diesel/elektrisch, locatie n.t.b. (tips welkom)
- watertank: 1x schoon/1x vuil formaat en locatie (onderbus of in bus) is n.t.b (ivm geen vast douche, maar wel mogelijkheid tot buiten douche)
- gas: gasfles onder bed in gasdichte ruimte (flexibele slang (elke zoveel jaar vervangen) of vaste leidingen naar fornuis)
- toilet: waarschijnlijk porta potti
- En verder nog vele ideeën, maar die komen nog wel...
Laatst gewijzigd door martijnoes op ma 01 nov 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

De eerste schets (op schaal) van de indeling is een feit. (wellicht later nog in 3D, maar voor nu leek me dit prima :) )
indeling_211031_1625.png
indeling_211031_1625.png (48.81 KiB) 5850 keer bekeken
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door johandb »


martijnoes schreef:Goedemiddag,

- dwars bed achterin (140 breed, wat is max lengte als ik balken weghaal? (ben zelf 186cm))
.
Ik ben zelf 187 en heb de spijlen weg gehaald. Matras van 23cm en zit iets boven de horizontale stijl. Er ligt een matras in van 200*140 die past net(ligt goed klem!). Ik heb 9mm armaflex en een multiplex plaat van 5mm bij voet en hoofd einde

Ik gewoon liggen en als ik helemaal wil strekken dan kan ik iets schuin liggen.

Als je op de hoogte van de horizontale spijlen gaat heb je nog iets meer ruimte geloof ik.


Heel veel klus plezier! Ik ga je volgen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk


Laatst gewijzigd door johandb op zo 31 okt 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Mooi verhaal, goed verdiept zo te zien.

Persoonlijk wil ik van het gas af, dus als je accu etc nog te bepalen is zou ik een stevige LFP overwegen met inductie kookplaat. Scheelt een hoop gezeul en ruimte voor je gasfles. Verwarmen dan met een dieselkachel. Er zijn ook dieselkookplaten die tevens als kachel kunnen fungeren. Zomaar wat ideeën.

Anti-dreun niet nodig als je ook armaflext. Max lengte bed is bijna 2 meter. Ik zou ter hoogte van je hoofd en voeten dan ook 9mm Armaflexen en viltje eroverheen.

Wil je dat 2 persoonsbankje echt houden? Zit veel minder goed. Eventueel zijn daar wel draaiplateaus voor.

Ga je des winters ook op pad? Anders watertanks lekker onder de bus hangen. In de winter wel alles goed legen.

Bij dit jaartal geen idee, maar de schuifdeurrail is een roestgevoelig dingetje en kun je alleen verwijderen van binnenuit. Zitten moertjes. Dus voor je alles dichtplakt ff goed nalopen.

Portapotti lekker onder je bankje doen. Klepzitting maken en hoppa, schijten.

En net ook in een ander verhaal uitgelegd: begin je bed vanaf het vlakke zijstuk vanachter gezien. Dan kun je tussen de deuren en het bed nog wat hogere zaken als campingstoelen kwijt.

Succes :cheers:
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

johandb schreef:
zo 31 okt 2021, 16:59
martijnoes schreef:Goedemiddag,

- dwars bed achterin (140 breed, wat is max lengte als ik balken weghaal? (ben zelf 186cm))
.
Ik ben zelf 187 en heb de spijlen weg gehaald. Matras van 23cm en zit iets boven de horizontale stijl. Er ligt een matras in van 200*140 die past net(ligt goed klem!). Ik heb 9mm armaflex en een multiplex plaat van 5mm bij voet en hoofd einde

Ik gewoon liggen en als ik helemaal wil strekken dan kan ik iets schuin liggen.

Als je op de hoogte van de horizontale spijlen gaat heb je nog iets meer ruimte geloof ik.


Heel veel klus plezier! Ik ga je volgen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
Mooi dan ga ik t.z.t. eens inmeten net boven de horizontale spijlen (we wilde toch zo hoog mogelijk bed zodat we nog net rechtop kunnen zitten en dus opslagruimte onder bed gemaximaliseerd wordt) en waarschijnlijk de verticale spijl weghalen zodat 200*140 matras erin past.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Ik heb ongeveer 197 lengte in mijn bed. Breedte tussen de panelen is 200cm.

Zelf heb ik daar minimale isolatie toegepast om zo veel mogelijk ruimte te houden: 1cm extreme, daaroverheen 2mm PVC plaat en naaldvilt.

Extreme (de Wit): Is wat steviger dan Armaflex

PVC plaat: Om puntbelasting te voorkomen. Zeker zonder de verticale spijl is het een erg dun stuk blik waar je voor je gevoel met een pen nog deuken indrukt. die PVC plaat dient als drukverdeling als ik 's nachts een keertje lomp doe, of als er wat tegenaan zou vallen. (Wat je vaak bij bedrijfsbusjes ziet - van die heerlijke puntdeuken waaruit duidelijk is dat er een puntig voorwerp tegenaan geschoven is binnenin)

Zonnepaneel: Ik heb de Maxxfan achterin, boven het bed en een normale 40x40 Fiamma Vent voorin (op het 'hoge' gedeelte - de ribben lopen niet helemaal door)
Daartussenin past (precies) een zonnepaneel in de lengte (167 lang, ik heb een 320Wp paneel)
Het is even goed zoeken, sommige zijn net een paar cm langer en dan kan het krap worden (of je moet de maxxfan nog verder naar achteren zetten bv).
Met die maten zijn er ook nog 330wp panelen.

alternatief is 2 kleinere panelen naast elkaar, want in de breedte heb je wat meer ruimte. Dan kun je 2x 200Wp kwijt (per paneel 148x67cm). Dan kan de maxfan ook iets meer naar voren, als je m bv in het midden wilt hangen bij een 2-persoonsbed.
( https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/zo ... 3-10000124 )
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door NoStress »

martijnoes schreef:
zo 31 okt 2021, 16:20
- gas: gasfles onder bed in gasdichte ruimte (flexibele slang (elke zoveel jaar vervangen) of vaste leidingen naar fornuis)

Flex slang gaat 5 jaar mee, dan moet hij worden vervangen.

Op het forum hier, gelezen dat in het woon gedeelte geen flex slang gebruikt mag worden (maar weet niet of dat echt waar is, stond verder geen bron vermelding).
Echter ik heb wel door dat bericht een koperleiding van het gasfornuis naar de gasfles-kast gelegd. En dan in de kast de fles aangesloten via een 20cm flexslang. Aansluiten van de koperleiding, was een fluitje van een cent en is meteen forever 8-)
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

DucatoDolf schreef:
zo 31 okt 2021, 17:28
Mooi verhaal, goed verdiept zo te zien.

Persoonlijk wil ik van het gas af, dus als je accu etc nog te bepalen is zou ik een stevige LFP overwegen met inductie kookplaat. Scheelt een hoop gezeul en ruimte voor je gasfles. Verwarmen dan met een dieselkachel. Er zijn ook dieselkookplaten die tevens als kachel kunnen fungeren. Zomaar wat ideeën.

Anti-dreun niet nodig als je ook armaflext. Max lengte bed is bijna 2 meter. Ik zou ter hoogte van je hoofd en voeten dan ook 9mm Armaflexen en viltje eroverheen.

Wil je dat 2 persoonsbankje echt houden? Zit veel minder goed. Eventueel zijn daar wel draaiplateaus voor.

Ga je des winters ook op pad? Anders watertanks lekker onder de bus hangen. In de winter wel alles goed legen.

Bij dit jaartal geen idee, maar de schuifdeurrail is een roestgevoelig dingetje en kun je alleen verwijderen van binnenuit. Zitten moertjes. Dus voor je alles dichtplakt ff goed nalopen.

Portapotti lekker onder je bankje doen. Klepzitting maken en hoppa, schijten.

En net ook in een ander verhaal uitgelegd: begin je bed vanaf het vlakke zijstuk vanachter gezien. Dan kun je tussen de deuren en het bed nog wat hogere zaken als campingstoelen kwijt.

Succes :cheers:
Goede opmerking wat betreft gasloos, gaat op het lijstje om eens uit te zoeken.
Lees dat de mening over antidreunplaat icm met Armaflex varieert, dus ben er nog niet helemaal over uit..

2 persoonsbankje in de cabine, is niet perse een must om te blijven. Wist niet dat daar ook draaiplateaus voor waren.

Camperen bij flinke vorst denk ik niet, dus dan waarschijnlijk tank onder de bus. Misschien maak ik wel een voorbereiding dat ik nog altijd uit te voeten kan met een kleine schoon+vuil water ergens binnen.

De roest achter de rail heb ik meer gelezen ja, ik heb alleen geen idee of ik nu al preventief behandelen nut heeft. Ik ga het in ieder geval ff checken.

Portapotti onder bankje is een goede, wellicht in het begin eerst zonder proberen, maar wel voorbereiden zodat hij er ooit onder kan.

Je punt over hogere dingen zoals stoelen kwijt kunnen snap ik niet helemaal. (misschien ook omdat de bus nog niet bij mij staat) Als het bed hoog genoeg is dan kunnen de campingstoelen toch via de achterkant van de bus op hun kant onder het bed gestoken worden? (een stoel is pakweg 60cm breed)
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Gasloos vraagt wel veel van je electrische systeem. Denk dat je daar wel rekening mee moet houden in je budget. Net als een lader voor LPF accu's die enigzins van formaat is. Erg mooie techniek, dat wel.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Roest achter de rails zul je nu hopelijk nog niet hebben, maar je kunt er wel wat tussen doen ter voorkoming van. Sommigen plakken er een fietsband tussen oid. En nu zitten de boutjes nog niet achter je armaflex.

Stoelen kunnen op zijn kant onder het bed. Klopt. Maar bij mij zit dat afgeladen met lades en kratten. Die stoelen zouden een hoop ruimte innemen die ik daar beter kan benutten. Dus staan de stoelen rechtop klem tussen de achterdeuren en het bed. Nu heb ik een vrij hoge bedconstructie en ook nog een verhoogde vloer, bij mij passen ze niet eens op zijn kant. (heb ook vrij grote Crespo's) Ga ze ook aan de deuren van de bus hangen. Is een idee hoor, als het bij jou anders net zo goed of beter kan moet je dat vooral doen :wink:
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door pele »

AEEB3545-416B-4823-ACCA-34FCAA063C0A_1_105_c.jpeg
AEEB3545-416B-4823-ACCA-34FCAA063C0A_1_105_c.jpeg (164.25 KiB) 5656 keer bekeken
Als ik een L2H2 zou inrichten voor 2 personen (en dat deed ik al wel twee keer) zou ik de volgende suggesties doen:
Ramen :
S4 Seitz ramen (meteen met hor en verduistering): in achterportieren "klapramen" 600 x 500, in schuifdeur schuiframen 1000 x 500, aan overzijde (achter bestuurdersstoel) ook schuifraam 1000 x 500.
Dakluiken:
Maxxfan achteraan, zo ver mogelijk naar achter
Mini Heki of Midi heki boven zithoek

Zitplaatsen:
draaibare voorstoelen op CTA draaiplateaus. Enkele bijrijdersstoel voor Ducato/Jumper/Boxer is wel schaars en duur! (Begin al maar te zoeken).
gordelbok CTA op +/- 115 cm van opstaande rand cabine, tussen cabinestoelen en duobank 14 cm verhoogde vloer, met luik, als opbergruimte.
Dit gordelbok te gebruiken om bankje op te monteren, ofwel als zitplaats bij stilstand, ofwel als 2 bijkomende zitplaatsen op kenteken, dus ook om 2 personen extra te kunnen meenemen.

Tussen bankje van zithoek en bed: kolomkast met onderin berging voor potapotti

Bed: lattenbodem tussen de horizontale balken, daarop matras van 130 x 192 cm, of 2x 65 x 192 cm, dus maatwerk. Verticale stijl in achterste carroseriedeel weg en met 20 mm x Treme of 19 mm Armaflex strak tegenaan gelijmd en als afwerking 3,2 mm triplex. Dit garandeert de oorspronkelijke stijfheid van de carrosserie op die plaats, na wegsnijden(en uitboren) van de verticale stijl. Ruimte onder het bed blijft 130 x130 x 70 cm. Minimale ruimte tussen bed en achterportieren, om geen onnodige plaats te verliezen, ten nadele van keukenblok, kolomkast en toilet onderin en zithoek. Géén raam aan voeteneind of hoofdeind! Dat beperkt de lengte die het bed kan hebben en de rolli's zijn daar kwetsbaar.

Water:
Watertank : drinkwater wielkastmodel over rechterwiel (100 liter), met drukpomp om ook een krachtige straal van de douche buiten te hebben.
Grijswater:  specifiek voor deze wagen : 75 liter-tank, iets voor de achteras

Verwarming met degelijke 2,2 kW diesel-standkachel, geplaatst onder de bijrijdersstoel met uitstroom-mond naar de zithoek, diesel uit de dieseltank voor de motor

Elektra onder de bank van de "tweede rij": accu, zo mogelijk LFP 160 Ah met BMS, anders AGM, minimaal 170 Ah, met aangepaste lader van 15 tot 30 A
Indien eur
o 5 koppeling woon- startaccu met Cyrix relais, geplaatst bij de startaccu
Maximaal zonnepanelen (bij mij 2 x 175 Wp in de breedte, tussen Maxxfan en Heki dakraam, met laadregelaar 30 A
Indien nodig lichte sinus-omvormer

Gasfornuis: werkend op grootste maat blauwe campinggaz 907 ( doe je makkelijk enkele weken mee, alleen voor koken) en eventueel kleinere maat als back up, ook dienstig als gas voor gas bbq
Ruime spoelbak, ook voor jezelf te wassen . Warmwater met fluitketel. Boiler op netstroom en lichte capaciteit/lange opwarmtijd op 12 volt is mogelijk maar daar ben ik niet enthousiast over).

Koelkast: : op de kopse kant van het keukenblok bij de schuifdeur, erg praktisch om van de begane grond in en uit te laden. Ik zag als eens een 85 l (?) model, smal voor smal keukenblok. Blad van keukenblok kan 110 cm zijn.

Isolatie:
Op vloer 3 cm dikken per-isolatieplaat zoals in de bouw, kwalitatieve 10 mm dunne multiplex daarbovenop. Leidingen kunne zonodig op een plaats van linker- naar rechterkant, in uitsparing van de pit plaat. Ondersteuning van vloerplaat enkel nodig aan de portieren.
Tussen de dakspanten: 19 mm Armaflex. Kruiselings in de lengterichting nog 6 mm dikke Armaflex, ook over de spanten.
Zijwanden: combinatie van 19 mm Armaflex en schapenwol

Meubelbouw:
kolomkast en keukenblok en bovenkasten in 15 mm populier of beter okoumé, te lakken 5op de foto is dat Okoumé met laminaat (formica) houtmotief eik)
Wanden : triplex 3,2 mm

Afbeelding
Bijlagen
overzicht buske Guy.jpeg
overzicht buske Guy.jpeg (122.05 KiB) 5656 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pele op ma 01 nov 2021, 13:24, 3 keer totaal gewijzigd.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door NoStress »

Geloof dat mijn zelfbouw dus, een kopie is van de door Pele beschreven indeling :-B
Ik heb er alleen nog een bunk bed boven het 2persoonsbed erbij (voor ons zoontje / 3 persoons).
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kees_S »

... en vergeet niet om na de ombouwkeuring naar kampeerwagen de 75% korting op de houderschapsbelasting aan te vragen. Dat scheelt een slok of meer op een borrel :cheers:
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

@DJSmiley

Punt belasting bij verwijderen van verticale spijl ga ik zeker rekening mee houden. Waarom PVC en niet gewoon dun multiplex?

1x Zonnepaneel waarschijnlijk lengte richting, vind zonde om 2x duurdere kleinere panelen te kopen (nog even tellen of 1 paneel genoeg op brengt).

@NoStress & @DucatoDolf & @HoK
Gasloos even kort naar gekeken, word denk ik een flinke kostenpost... Daarnaast is een oven wel erg fijn. Gasleidinkje onder de bus aanleggen lijkt me het werk idd niet. Idee was om rechts achterin gasdichte kast te maken.

@DucatoDolf
Ik snap punt over stoelen nu :wink: , matras zal waarschijnlijk niet toch geheel tegen de achterdeuren aansluiten, dus even tzt overwegen wat te doen met stoelen.
Fietsband of iets van rubber achter de rails is iets wat ik wellicht ga doen…

@pele
Of als ik voor een kleine fles kies wellicht kleine gas dichte ruimte onder het fornuis (weet niet of het zou passen en of ruimte daar niet nuttiger gebruikt kan worden.

Wat is je afweging geweest voor klap of schuiframen op bepaalde locaties? Klapramen lijken me praktischer (regent minder snel binnen en kunnen volledig open ipv de helft)

Maxxfan achter ipv voor hoor ik hier al meer, dus dat zal hem waarschijnlijk wel worden.

Extra zitplaatsen heb ik me wel al in verdiept, maar mijn gevoel is dat niet zo makkelijk is en voor ons ook geen harde eis. 60cm breed bankje (=meer bewegingsruimte) voor 1 persoon + draaiende bestuurderstoel is voor ons voldoende ;-)

Raam bij hoofdeind heb ik niet goed omschreven, ik bedoelde in de achterdeur bij hoofdeind :wink:

Watertank heb ik wat over gelezen, goed om te weten dat boven wielkast kan icm met voor de achteras (staat op de uitzoek lijst).

Wat betreft verwarming twijfel ik nog onder bijrijderstoel of onder verhoging van bankje. Directe warmte naar zitgedeeltelijk lijkt me idd comfortabel. Kan misschien ook met eventuele ringverwarming..? China of Planar twijfel ik nog over…

Wat betreft warmwater, misschien eerst zonder proberen en idd met fluitketel. Ga wel nog uitzoeken of de voorbereiding voor boiler (formaat checken + kabel voorbereiding) of geiser (extra gas aftakking + ventilatie) aangelegd wordt. Ik dacht misschien plaatsing onder het bed tegen de keuken aan (later relatief bereikbaar).

Koelkast op kopse kant is iets waar ik over na ga denken. Lijkt me misschien wel gemakkelijk. Fornuis/oven moet dan wel verder na achter in de bus verhuizen...

@NoStress
Bunk bed heb ik ookal kort aan gedacht mochten we ooit gaan uitbereiden… Alleen even kijken of dit voor te bereiden is in de bus...

@Kees_S
Mocht ik het kwarttarief hebben zal er zeker op gedronken worden :wink:



Verder waar ik nog over twijfel is plaatsing van elektra (accu, omvormer, etc) .
Accu zou onder bankje kunnen en overige dingen onder de verhoogde vloer van bankje. Of wat ik ook vaak zag is linksachter in de bus achter de wielkast (weet niet of hier logica achter zit..?)
En of het 12V gedeelte ster of boom structuur wordt. Met boom en verdeelplekken (voor en achter) is eventueel uitbereiding nog mogelijk. Mijn achtergrond is elektro, dus limitaties omtrent aderdiktes, lengtes etc ben ik me van bewust.
Plaats reactie