Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door pele »

Waarom geen klapraam? In de schuifdeur is dat niet praktisch: je loopt er tegen aan als het geopend staat. Met geopende klapramen kan je niet rijden. Ik plaats de koelkast altijd in de kopse zijde van het keukenblok. Nadeel is dat je er geen grote kwijt kan. Voordeel is dat het heel bereikbaar is, vanuit de zithoek (zelfs zonder op te staan) maar vooral voor het buitenleven.
Er bestaan ook compressor-koelkasten die speciaal zijn ontworpen voor een -camionette: bovenaan verminderde diepte, de carrosserie volgend.
Carbest heeft er één van 87 L, Dometic één van 70 en één van 90 liter (wel met een flink prijskaartje!).
Wat Solar betreft: als je maximaal je dak wilt benutten èn twee dakramen wil op een dak van een kleinere bus, ga je met 2 dwars geplaatste misschien een groter solar-oppervlak realiseren.
Afbeelding

Op diesel koken : De echte kok zal dat lastig vinden ... :wink: Voor een campinggasbus vind je vast wel een veilige plaats.
Bijlagen
8F898548-E2D2-411F-BF35-3EE27C45A141_1_105_c.jpeg
zonnepanelen op mijn Ducato L3 tussen Maxxfan en ander dakraam
8F898548-E2D2-411F-BF35-3EE27C45A141_1_105_c.jpeg (222.3 KiB) 1703 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Mijn logica om het achterin te plaatsen (onder het bed) was ventilatie

Onder de stoel is erg beperkt kwa ruimte, ik wou een grotere accucapaciteit en ruimte om uit te breiden. En onder de bank is een gesloten ruimte (die je vaak ook nog eens voldrukt met zooi). Dus dat is een dingetje met koeling van omvormer en laadregelaars enz.

Bij mij heb ik het meeste naar de zekeringkast verdeeld. Ik heb achterin een verdeeldoos voor alle leds (gevoed door een 2.5mm2 kabel met een eigen 12V stabilisator), in het keukenkastje zit een verdeeldoos voor de 230V. Beide lasdozen zitten wago klemmen in, zodat ik makkelijk kan uitbreiden of aanpassen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door marjasjaak »

Je mag de camper keuring bij de RDW met bankje doen.
Dan heb je 3 zitplaatsen op kenteken, naderhand kan je er een draaibare bijrijdersstoel zetten.

Wij hebben op kenteken 3 zitplaatsen maar hebben het bankje na de keuring vervangen voor een stoel.
Dit is volkomen legaal, je hoeft daarvoor achteraf geen wijziging op kenteken te laten doen.
Minder zitplaatsen op kenteken mag wel, maar wil je meer dan moet je laten keuren.
De APK kijkt bij keuring naar de aanwezige gordel zitplaatsen die dan aanwezig zijn.

Voordeel is, mocht je met 3 personen op stap willen is het stoel eruit en bank erin.
Sjaak.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door pele »

Zo zou ik het ook doen. Maar kan de bestuurdersstoel draaibaar zijn met het vaste duobankje ernaast?
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door bekend »

Even over de dakluiken. Ook ik heb een l2h2 citroen jumper. Voorin de maxxfan en boven het bed een gewoon dakluik 40 x 40. Nu is het dit zomerseizoen niet echt bloedheet geweest, maar bij warmte had ik de maxfan op 20% air out en het dakluik boven het bed open. Gaf een heerlijke verkoeling savonds en snachts. Je hoort de maxxfann ook niet dan. Tussen de maxxfan en het achterste dakluik heb ik een groot zonnepaneel van 305 watt. Een gewoon huis paneel.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door NoStress »

Ik heb de MAxxfan tegen de 2e rib gezet.
Tijdens het koken zuigt hij goed de geurtjes en vooral het vocht weg (ik heb op de zelfde plek het kooktoestel als jou plaatje en die van Pele).
Bij warme avonden staat hij op 20% of minder (koude) lucht in... die hij dan direct lekker over je heen blaast (hoewel minder dan 20% wel maar een heel klein briesje is natuurlijk ;-)
MaxxfanGat kopie.jpg
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Lambiek »

Hoi Martijnoes
Je maakt nu een campingbus

Dan heb je genoeg aan
Electra Haspel, E kacheltje
Bed , totaal € 200.- en
Toilettas, wcpapier
Douche muntje

Al het overige off grid spul wat je nu in op onder de camper maakt ?
Leuk voor ?

Ducato l2 personen camper
bank en tafel weg laten.

Bijvoorbeeld achterin beginnen met complete douche/wc unit .

Klaar. Hebben al je toebehoren ook een functie.

( positief bedoeld Afbeelding⚘)




Afbeelding
.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door johandb »

pele schreef:Zo zou ik het ook doen. Maar kan de bestuurdersstoel draaibaar zijn met het vaste duobankje ernaast?
Ik heb de bestuurdersstoel en bank allebei draaibaar. Wel even wat heen en weer schuiven als ik de stoel wil draaien en het bankje laat staan. Maar dat is een concessie die ik heb gedaan want ik wil 5 plaatsen op kenteken.

Volgens mij is het een schijf die uit het midden draait. Op meerdere plekken te verkrijgen, o.a hieronder.

https://www.camperpassie.nl/draaiplatea ... zijde.html

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk

pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door pele »

Wederom een CTA draaiplateau.
Goed dat dit mogelijk is: je laat je bus keuren met draaibare bestuurdersstoel en bestaand bankje, al dan niet ook draaibaar. Zo heb je alvast 3 rij-zitplaatsen op kenteken.Reis je met twee, verven je het bankje door een enkele bijrijdersstoel (die wel moeilijk goedkoop te vinden is), met of zonder draaiplateau. Dan heb je een vlotte doorgang naar achter.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door MarceldeHoog »

Mooi project!

Wat opmerkingen:

Hou met BPM even rekening met het feit dat je bij aankoop aftikt voor grijs (5 jaar), maar bij camperkeuring die 17,5 jaar telt. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat precies werkt, maar waard goed uit te zoeken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Zelf heb ik een L3H2, uit 2012. Mijn Maxxfan zit niet achteraan, en dat is heel bewust: Hij functioneert ook als afzuigkap. Sterker nog, de roostertjes van mijn douche/toilet ruimte komen ook uit bij de naxxfan zodat vocht/geurtjes direct worden weggevoerd.

Qua bed, zoals anderen al zeiden: een 2 meter matras past. De Ducato heeft een uitwendige breedte van 204cm, dus dunne isolatie en een dunne triplex plaat zorgt voor voldoende ruimte.

Dan nog even je gas voorziening: Wat ik gedaan heb is een gaskast achterin de bus, met een oranje slang naar een aansluiting bovenop de kast. Vanuit daar met koper naar het kook toestel (in mijn geval ook een Triplex). Nooit het hele traject met oranje slang doen als je er niet goed bij kunt later.

Succes met de ombouw!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kees_S »

MarceldeHoog schreef:
wo 03 nov 2021, 11:04

Wat opmerkingen:

Hou met BPM even rekening met het feit dat je bij aankoop aftikt voor grijs (5 jaar), maar bij camperkeuring die 17,5 jaar telt. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat precies werkt, maar waard goed uit te zoeken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Dat klopt inderdaad en daar heb je vaak wel voordeel aan door iemand in te schakelen die de weg wel kent. Stuur mij maar een PB met het huidige kenteken, dan leg ik je uit hoeveel je nu ongeveer moet betalen aan rest-BPM.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

DJSmiley schreef:
ma 01 nov 2021, 21:29
Mijn logica om het achterin te plaatsen (onder het bed) was ventilatie

Onder de stoel is erg beperkt kwa ruimte, ik wou een grotere accucapaciteit en ruimte om uit te breiden. En onder de bank is een gesloten ruimte (die je vaak ook nog eens voldrukt met zooi). Dus dat is een dingetje met koeling van omvormer en laadregelaars enz.

Bij mij heb ik het meeste naar de zekeringkast verdeeld. Ik heb achterin een verdeeldoos voor alle leds (gevoed door een 2.5mm2 kabel met een eigen 12V stabilisator), in het keukenkastje zit een verdeeldoos voor de 230V. Beide lasdozen zitten wago klemmen in, zodat ik makkelijk kan uitbreiden of aanpassen
Heldere redenatie omtrent plaatsing, ik ga het meenemen in de afweging :)
Aan een 12V stabilisator had ik nog niet gedacht, ik zal eens in de gaten houden als ik electra aan ga schaffen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

stabilisator heb ik preventief gedaan.

Meeste ledstrips en verlichting is voor 12V.

13-15V is dan toch snel richting de 20% meer. En aangezien ik geen specifieke autoverlichtingled gekocht heb (die een ruimer spanningsbereik aan zouden moeten kunnen) heb ik alle ledverlichting achter een stabilisator gedaan zodat die echt 12V krijgen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Het is inderdaad mijn plan om gewoon 3 zitplaatsen op kenteken te zetten met vast stoel en bankje. Later stoel bestuurderstoel sowieso draaibaar maken.

@johandb
Thx voor de link naar de draaischijf, is genoteerd in mijn overzicht wat ik aan het maken ben.

@MarceldeHoog
Het BPM gebeuren heeft me al veel tijd en telefoontjes naar belastingdienst en autohandelaar gekost (want die wist het ook niet precies en bus heeft particulier gestaan(aldus RDW site), maar BPM was blijkbaar nog betaald ivm eenmanszaak(kon het nergens terug te vinden, maar belasting telefoon kon me dit vertellen)) :bang: Al met al als een bus jonger is dan 5 jaar en van zakelijk naar particulier gaat moet je inderdaad BPM betalen. Mocht ik de bus na 5 jaar leeftijd kopen betaal ik niks. Maar inderdaad zodra hij omgekeurd wordt naar camper moet je alsnog BPM betalen (tot 17,5jaar). BPM hoef je overigens maar "1" keer te betalen heb de keuze gemaakt om dit nu toe doen (ofja de autohandelaar moet dit doen) en ik zal dit zelf nog een keer doen als de camper omgekeurd wordt. Het al betaalde BPM bedrag zal dan in mindering worden gebracht op wat ik zou moeten betalen aldus camper forfaitaire tabel. Aangezien dit enkele maanden later zal zijn dan de aankoop datum is dit bedrag lager, oftewel betaal geen BPM meer.
Desalnietemin bedankt voor de opmerking :wink:

Ik denk dat het een vaste gasleiding wordt, zoals je omschrijft. In ieder geval zeker niet een onbereikbare flexibele slang gebruiken..
Plaats reactie