Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Kees_S schreef:
wo 03 nov 2021, 12:35
MarceldeHoog schreef:
wo 03 nov 2021, 11:04

Wat opmerkingen:

Hou met BPM even rekening met het feit dat je bij aankoop aftikt voor grijs (5 jaar), maar bij camperkeuring die 17,5 jaar telt. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat precies werkt, maar waard goed uit te zoeken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Dat klopt inderdaad en daar heb je vaak wel voordeel aan door iemand in te schakelen die de weg wel kent. Stuur mij maar een PB met het huidige kenteken, dan leg ik je uit hoeveel je nu ongeveer moet betalen aan rest-BPM.
Thx voor het aanbod, mocht je nog opmerkingen hebben op mijn bovenstaande verhaal dan hoor ik het graag! (ik ben overigens ook maar een beginnende BPM "expert" :lol3: )
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Zojuist de bus opgehaald :D Afbeelding
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Wow, das een mooie !!
Veel plezier....
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Vandaag de bus gecheckt zover me dat lukte (volgende week nieuwe filters, olie vervangen en nieuwe banden erop). Heb wel melding laat gloeiboegies controleren en zelf geen ervaring mee dus binnenkort maar even laten checken denk ik (Tenzij er tips zijn, hoe dit gemakkelijk kan...) Handrem werkt niet goed als hij op lichte helling staat, dus binnenkort proberen af te stellen.

Verder wat vooruitgang in de laadruimte. Leeggehaald, vloer er in zijn geheel uit gekregen (dus die gaan we hergebruiken). En opgemeten hoeveel isolatie ik nog heb.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sent from my Mi 9 Lite using Tapatalk

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kees_S »

Ziet er gaaf uit, maar nu het echte leuke ombouw werk en dan snel naar de RDW en weer de weg op als kampeerauto :cheers: .
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Gloeibougies vervangen is zelf goed te doen mits ze heel loskomen. De mijne uit 2007 heb ik na 1 afgebroken plug vooralsnog gelaten voor wat ze zijn :-? .

Ff kijken hoe die de winter overleeft. In principe heb je ze vooral bij kou nodig. Als er 1 niet werkt dan zal hij op de andere 3 ook wel starten. Tijdje terug toen het dus koud was startte mijn bus prima, zij het wat met wat horten en stoten door de ene afgebroken niet meer werkende plug.

Google ff hoe je te werk gaat met losmaken. Nogal belangrijk. Maar als ze breken, geen nood. Een beetje garage boort ze uit. Tip, probeer ze eerst te lossen voor je nieuwe koopt.je kunt ze dan ook testen. Een garage die het werk eventueel overneemt plaatst vaak geen spullen die jij meebrengt 8-)
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Markdjong »

Zelf gloeibougies vervangen is een optie waar ik zelf niet voor zou kiezen. Een goede monteur bij de Fiat vervangt deze een stuk sneller en veiliger. Als zij hem afknappen brengen ze hem naar een locatie waar het gereedschap is om uit te boren. Maar moeilijk is het niet nee, als je er bij bent.. Overigens is het vastzetten ook op een erg klein moment, als je dit wilt 'gokken' kan dat uiteraard.

Alvorens worden ze doorgemeten, ik had 1 gloeispiraal waarvan de weerstand 200x zo groot was, die deed het niet meer.
Ik was 150 euro kwijt voor het vervangen van 1. Hier zat ook nog een kleine reparatie van de stekker in.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Ik denk dat inderdaad dat ik de winter even aankijk en er zelf niet aan de gloeibougies ga beginnen. Hooguit even doormeten met de multimeter.

Verder kleine update van het werk aan de bus.
- alle filters vervangen
- olie ververst
- handrem blokken vervangen (helaas hielp aandraaien van de handrem stang onder de bus niet)
- schijfremmen achter vervangen
- prickstop gemonteerd op de bestuurderdeur en achterdeur

Deze week zijn de remschijven + blokken aan de voorzijde nog aan de beurt en hopelijk is het dan allemaal weer goed voor de APK..
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Maar weer een korte update.. Afgelopen weken niet helemaal stil gezeten, o.a. vanalles uitgezocht, de indeling uitgetekend, elektra schema gemaakt en de volgende uitgave gedaan... Drie ramen... (Seitz S4 700x400 (zitje), 700x300 (schuifdeur) en 300x500 (achterdeur hoofdeind bed)).
Verder afgelopen weekend, bijna (op 1,5m na) 100m flexibele buis erin gelegd.. :lol3: Zoveel had ik zelf ook niet verwacht, maargoed nu heeft alles zo'n beetje z'n eigen buis en het is toekomst bestendig zullen we maar zeggen.. :lol3:

En last but not least, ff stukje fietsenband achter de schuifdeur rail en de bovenkant afgekit.

Mini foto impressie:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Mooi hoor !!
Zorg dat je goede detailfotos hebt, is verrekte handig als je straks zaken gaat vastzetten op je spanten......
Zou in jou geval met blindmoeren gaan werken, een zelftapper kan rare dingen veroorzaken.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

En zet de buis goed vast.

Eigenlijk is de gele flexibele buis niet geschikt. Die wordt vrij snel poreus en hard, zeker bij lage temperaturen. Breekt ook vrij snel bij scherpe bochten.

Leg de buis ook zoveel mogelijk in isolatie. Ik heb bij de buizen in de bovenste kanalen ze in verwarmingsbuisisolatie gelegd. Voorkomt trillen en geluid hiervan. De spanten heb ik met schapenwol dus daar trillen de buizen ook niet. Op de plekken waar ze langs scherpe randen gaan (bv uit een stijl komen) heb ik ze 'in' een dot polymeerkit gelegd, zodat ze niet kunnen trillen op die rand.

De zwarte was een betere keus geweest. (Kwam ik overigens ook pas later achter)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
+Onderweg+

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door +Onderweg+ »

De 'desintegratie' van die gele buis vindt vooral plaats onder invloed van zonlicht (UV). Zodra dit zonlicht de buis niet bereikt valt die desintegratie wel mee.
Laatst gewijzigd door +Onderweg+ op vr 03 dec 2021, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kees_S »

Wat een spaghetti. Goed idee om er die kartonnen briefjes bij te plaatsen.
En inderdaad sla de foto's goed op, dan hoef je bij een eventuele storing later niet veel te slopen.
Succes verder.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Detail foto's ga ik zeker nog maken! Elk begin en eind is
al genummerd en in een overzicht gezet.
Het worden inderdaad blindklinkmoeren (heb alleen de voorkeur om zo min mogelijk te boren eigenlijk, misschien dat in sommige bestaande gaten al moeren passen).
Of misschien houten plaatjes met inslagmoeren en die door de openingen in de verstevigingsbalken van de bus steken, dan kwart slag draaien en zodra je een bout erin draai met plaat wordt hij vast getrokken zegmaar (geen idee of mijn uitleg te volgen is. Ook weet ik niet of het handig is en de houten plaatjes met vocht (want zit buiten de isolatie) zijn sterkte gaat verliezen op den duur)).

Trouwens nog even gekeken, de 'bedrijfstemperatuur' van de gebruikte buis is -15°C tot 60°C. Buizen ga ik nog goed vastzetten met tieribs en rubbers tussen metaal en buis. Maar dit alles pas nadat de draden en kabels erin getrokken zijn.

Begin volgende week staat de APK gepland en grondige check bij garage die zeer bekend is met Ducato's. De remmen zijn nu weer in orde, dus hopelijk vinden ze geen andere gekke dingen.
Verder die week hout halen, frames maken, vloerlatten erin en de eerste gaten kunnen worden geknabbeld met mijn knabbelschaar opzet tool. Erg benieuwd hoe dat zal gaan... Ook het plaatsen van de ramen...
Plaats reactie