Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door PaulBng »

Kan ik 'm gaan verhuren voor een walgelijk bedrag.
Of gewoon uitlenen


Paul
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door John lamers »

Voor mensen die een bovenfrees hebben zijn er genoeg alternatieven door gebruik te maken van een schijffrees.
Iedere frees fabrikant heeft ze in het assortiment. Door het toerental is eeen bovenfrees ook beter geschikt voor dat werk.

Gr john
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Dank voor de input maar weer :)

De kunstof afwerk stripjes vinden we zelf niet mooi.

Aangezien we door omstandigheden even aan huis gekluisterd waren hebben we ervoor gekozen om de kolomkast voor nu gewoon te verven. Zo gezegd zo gedaan, 1x gegrond en 2x afgelakt met goede stootvaste waterbasis verf.

Afbeelding

Afbeelding

Verder de nisjes voor het hoofd- en voeteind gemaakt. 4mm multiplex platen op maat gezaagd, met karton malletje de hoeken overgezet. Door de platen op elkaar te leggen hoef je maar een keer te zagen, want links en rechts zijn gespiegeld.

Afbeelding

Vervolgens rondom een randje van 44mm hoog geschroefd en gelijmd, zodat er als het waren een soort nis ontstaan.

Afbeelding

En als laatste een 4mm strook op het randje verlijmd om een nette afwerking te krijgen.

Afbeelding

De strakke passing van de achterplaat, opsluiting door matras en opsluiting door de nog te plaatsen bodemplaat van bovenkastje moet het nisje op zijn plek houden. Zoniet, dan verzinnen we wel weer een permanentere manier om het op zijn plek te houden.

Al met al, weer tevreden met de vorderingen. :cheers:
Van het weekend gaan we een pvc vloer uitzoeken, zodat deze erin kan en de vast elementen hier boven opgezet kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Zitje en verhoogde vloer
Naast een hoop PVC vloeren bekeken te hebben. Toch ook maar even naar vinyl gekeken. Niet verwacht, maar we kwamen we toch een mooie vinyl vloer tegen. Vinyl is net wat zachter dan PVC door onderlaag, gemakkelijker te leggen en kan zelfs los liggen als het niet te grote stukken zijn. Bij ons zullen de vaste elementen er bovenop worden vastgezet, dus dat loopt wel los. Verder is het een stuk goedkoper, alleen iets minder stootvast. Kortom vinyl vloer is besteld :)

Het zitje is gemaakt zodat het zitvlak (46x74cm) eraf kan en er ook nog aan de zijkant een lade in kan, die zich laat uitschuiven in het looppad. De verhoogde vloer zal doorlopen met de cabine en de dieselkachel kan er later mooi in komen. Onder het voeten gedeelte komt nog een lade (à 10cm hoog) voor meer opbergruimte (vaak zie je een luik, maar een lade leek mij praktischer).

Binnenkort een weekje vrij. Dus dan hopelijk wat meters maken door de vinyl vloer, accu en koelkast te monteren. En als het weer het toelaat voor de eerste keer een paar daagjes weg te gaan met de camper :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door MarceldeHoog »

Goed bezig, ziet er allemaal netjes uit!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Je bent er erg handig mee!

Ik heb een vraagje, hoe heb jij jouw schutbuizen van schuifdeur naar electriciteitsdistributie gelegd? Dakspanten zitten vol met blindklinkmoeren waardoor ik daar niet meer doorheen kan komen (alleen maar met de kabel maar de buis is te dik). Ik heb alleen nog geen goede weg gevonden om van zijpaneel naar achterdeur-spant te komen zonder dingen in het zicht te krijgen.
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Ik heb de buizen en kabels helemaal in het begin gelegd (wel met z'n tweeën) en daarna pas de blindklinkmoeren erin gezet. Er lopen bij mij in alle balken in het plafond buizen. Waarbij voor de grotere verbruikers (zoals waterpomp) de kortste weg hebben gekregen en de kabels voor gas/CO melder of lampen bijvoorbeeld de wat langer weg hebben gekregen.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Slim! Achteraf had ik het ook liever zo gedaan. Naja, verder puzzelen voor mij dus :P
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Wat bedoelde je trouwens met van zijpaneel naar achterdeur spant? Ik heb een buis liggen zoals in onderstaande foto 1 (hij moet wel een beetje omlaag en een redelijk scherpe knik maken, zoals de rode lijn)

Volgens mij kun je niet van verticaal spant bij schuifdeur naar horizontale spant in zij paneel. (Geel kruis foto 2 is volgens mij dicht).

Afbeelding

Afbeelding
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Nee hoor, bij je gele kruis kan je omhoog...
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Omhoog zoals de rode lijn op foto 2 kan inderdaad wel, maar ik bedoel van de verticale spant kun je volgens mij niet naar de horizontale spant die naar achter loopt. Op de plek van het kruis kun kom je er volgens mij niet doorheen ;-)
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Bij de mijne wel...
Je kunt bij de C-stijl wel degelijk in de horizontale komen.
Je maakt me alleen aan het twijfelen of je van horizontale naar boven of naar beneden de C-stijl in kan komen.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

@martijnoes
Ik bedoel de weg van zijbeplating naar spanten waar de scharnieren van de achterdeuren in draaien. Daar is weinig doorvoer van kabel mogelijk.

Bij foto 1, dat is zover ik kan vinden de enige weg om die kant op te komen. Maar dat wil met max 2 buizen terwijl ik er 4 (ideaal 5) wil leggen. En dan moet het aan beide kanten waardoor een enigzins dikkere kabel (lees 13 polig aanhanger verlichtingskabel) niet meer te trekken is.

Foto 2, gele klus kan indd alleen omhoog. Ruimte voor 4 buizen als je je best doet schat ik (optimistisch).

@Johan de Jongh
Dat wil inderdaad, maar het aantal buizen is daar het probleempje.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

Dat klopt, je kan daar maar een paar draden met isolatie kwijt, daarom had ik verschillende dikte zwarte ribbelbuis.
De rest van de kabels heb ik een etage hoger door het horizontale spant lopen....
Plaats reactie