Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

+Onderweg+ schreef:Prima spuitwerk. Ben benieuwd hoe de kleuren in de camper overkomen. Ik zag die zwarte kaders eerder, o.a. bij Earthroamer (USA). Met het donkerhouten interieur zag het er fraai uit.
Ik ben er ook tevreden over! Wel uiteraard even de hor en rolgordijn gedemonteerd, maar dat was zo gebeurd. We zijn ook erg benieuwd naar het eind resultaat, we willen hout look (nog geen idee hoe donker) met een lichte kleur combineren. Maargoed bij het afwerken zijn we nog lang niet... Earthroamer interieur is inderdaad erg nice :Wink:
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

En we zijn weer een stapje verder... Van het weekend de voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van de 3 ramen (het allom bekende, frampje maken, gat knabbelen, 2x hammerite, frame monteren). Aangezien het gelukkig even wat zachter weer is daar meteen gebruik van gemaakt en de ramen er zojuist in gezet. Ik weet niet hoe nauw het komt met de verwerkingstemperatuur van 10 graden voor de sikaflex 710, maar momenteel zitten we er vrij dicht in de buurt.

Het zwarte raam combineert mooi met het grijs, al zeg ik het zelf...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Zwarte framepjes :D netjes!
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Wink »

Wat betreft blindklinkmoeren: wij hebben in onze Peugeot Boxer L4H2 blindklinkmoeren in de bestaande gaten gezet: in de zeskantige gaten hebben we zeskantige blindklinkmoer M8, verder ronde blindklinkmoer M6 en tevens ronde M5 (in de kleine gaten bijv. in de achterdeuren). We hebben dus geen gaten hoeven te boren en kunnen alles erin en eruit schroeven.

Groet,
Harm en José
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Wink schreef:Wat betreft blindklinkmoeren: wij hebben in onze Peugeot Boxer L4H2 blindklinkmoeren in de bestaande gaten gezet: in de zeskantige gaten hebben we zeskantige blindklinkmoer M8, verder ronde blindklinkmoer M6 en tevens ronde M5 (in de kleine gaten bijv. in de achterdeuren). We hebben dus geen gaten hoeven te boren en kunnen alles erin en eruit schroeven.

Groet,
Harm en José
Naar aanleiding van jou bericht toch van de week even uitgetest en M8 ronde blindklinkmoer past goed in zeskant gat. M5 pas redelijk ruim in andere kleinere gaten, toch ff getest en zit prima vast. Dus ga zo veel mogelijk die gaten proberen te gebruiken.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

De laatste weken niet geheel stil gezeten al lijkt het op het oog misschien niet zo op geschoten...

De vloerlatten netjes parallel (met behulp van afstandhouders) erin gelijmd en ertussen geïsoleerd. Owja, ook maar meteen even de waterinvoer en buiten gas aansluiting gemonteerd (gekozen voor Fawo, aangezien die klepjes UV bestendig zouden zijn en afsluitrubber hebben aan de achterkant. Heb ze met RVS schroeven en zonder kit gemonteerd). Toch wel zo handig om voor het isoleren deze er al in te hebben.

Het isoleren van de grote vlakken met 19mm Armaflex schiet ook al aardig op. Vandaag de draden in buizen getrokken en alle buizen veel vastgezet.

Nu eerst maar eens de kerst vieren en komende vakantieweek flink wat tijd spenderen aan het verder isoleren van dit mooie project. Mocht het vlotte wil ik de hemel bekleding van de cabine ook demonteren en isolatie aanbrengen. Ben benieuwd hoe het demonteren zal gaan verlopen.

Voor ik het vergeet, wil graag een trekhaak monteren en dacht binnenkort vast de elektra aan te leggen alvorens alles dicht te isoleren... Nu zag ik kabelset Jaeger 21500565J, maar weet niet zo goed via waar ik naar voren kan komen vanaf achter tot bij de zekeringen in de motor ruimte. De hoogste horizontale balk boven in de bus zit namelijk al vol met buizen, dus een koker ergens onderin zou mooi zijn.. Tips/ervaringen zijn welkom :)AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Buitenlangs?

Bij mijn aftermarket trekhaak loopt de voeding vanaf de startaccu links onderlangs de bestaande kabelbomen naar de achterkant.
De aanstuurprinten/relais zitten achter de linker achterlichten in de holle ruimte

Overigens hoef je dus niet naar de motorruimte, en hoef je in de meeste gevallen maar 1 (gezekerde) kabel te leggen (voeding), de rest van de kabelboom en aanstuurrommel blijft dan achterin de bus.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door marjasjaak »

Probeer zoveel mogelijk de mantelbuizen te bundelen en vast te zetten.
Zodat ze niet kunnen rammelen in de holle ruimtes.
De gebruikte mantelbuizen van de bouwmarkt scheuren wel sneller als je een scherpe hoek neemt.
Was zelf ook begonnen met die ecru mantelbuizen, maar na een tip van een medebouwer alles eruit gehaald en vervangen voor zwarte mantelbuizen. (FRAE FBY-EL-F16 ZW buigzaam M16)
Zijn steviger en kunnen hogere temperaturen aan.
Sjaak.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Ik had daar ook niet over nagedacht maar was te laat om ze te vervangen.
Ik heb ze overal vastgezet en in verwarmingsisolatie gedaan tegen rammelen (dat ronde grijze spul) en/of met schapenwol geklemd zodat ze nergens kunnen rammelen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

DJSmiley schreef:Buitenlangs?

Bij mijn aftermarket trekhaak loopt de voeding vanaf de startaccu links onderlangs de bestaande kabelbomen naar de achterkant.
De aanstuurprinten/relais zitten achter de linker achterlichten in de holle ruimte

Overigens hoef je dus niet naar de motorruimte, en hoef je in de meeste gevallen maar 1 (gezekerde) kabel te leggen (voeding), de rest van de kabelboom en aanstuurrommel blijft dan achterin de bus.
Dat naar de start accu moet inderdaad ook kunnen. Vond het zelf ookal raar dat volgens de handleiding de draad naar de motorruimte ging. Thx voor het meedenken.

Het is inderdaad een enkel voedingskabel en regelunit wordt bij het linker achterlicht geplaatst. Komende week maar eens bestellen.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Mantelbuizen heb ik gebundeld om de 15cm ongeveer en zoveel mogelijk plekken vastgezet aan de balken met gekruisde kabelbinders (wat een frotwerk) en stukje EPDM tussen mantelbuis en het metaal. Hier en daar opsluiten ga ik nog doen met kleine rest stukjes Armaflex.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

De volgende mijlpaal kan ook weer van het lijstje af. De maxxfan en dakraam geplaatst :D Zoals altijd is het voorbereidende werk het meest tijdrovend.. Ook even de definitieve maximale afmeting voor zonnepaneel tussen dakramen opgemeten. Ik kwam uit op 174cm, dus de keuze voor zonnepaneel is iets ruimer geworden.

Verder, dakdoorvoer voor zonnepanelen gemonteerd, nog wat meer geïsoleerd en binnen veel montage punten gemaakt dmv blindklinkmoeren. Zo kunnen straks alle kastjes en afwerkplaten netjes gemonteerd worden.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Vakantie klusjes
Om de vakantie door te komen nog maar even wat balken en de achterdeuren geïsoleerd Afbeelding

Zo'n 120 blindklinkmoeren gemonteerd. Onder de 6mm Armaflex zijn ze prima terug te vinden doordat ze beetje uitsteken.

Verder tijdelijk ombouw gemaakt. Keukentje van 60cm hoog is gemaakt. Ik heb echter een paar vraagjes.
Kan iemand mij vertellen of er een gasslang aan het fornuis moeten zitten voor de keuring?
Waterpomp moet welk werken dacht ik?
Is een half of kwart gevulde jerry can voldoende?

De stoeltjes worden simpele IKEA klapstoelen vast geschroefd op de bodem plaat. Simpel tafeltje ertussen met een poot en aan de wand gemonteerd. Het bed moet nog, twijfel tussen gewoon houten balken of 3 Ikea Skorva balken (betwijfelen alleen of de IKEA zo gek is om gratis drie setjes montagebeugels mee te geven). Moet er eigenlijk een matras op liggen of is alleen een lattenbodem genoeg?

Ten slotte, gister Brink trekhaak en Jaeger elektraset uit Duitsland binnen gekregen (scheelde een stuk met in NL kopen). Dus de elektraset vandaag ook maar meteen gemonteerd, het was alleen vrij fris al liggend op de grond. :wtf: De trekhaak zelf komt na de keuring wel ivm het gewicht.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Ik heb twee Ikea Metod rails (eigenlijk voor keukenkastjes) op de bus-spanten gemonteerd. Daar haken de skorva balken prima in.

https://www.ikea.com/be/nl/p/metod-opha ... -60205664/
Mvg, Michel
Plaats reactie