Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

HoK schreef:
ma 21 feb 2022, 17:35
Goed lijmen = veel oppervlak verlijmen om evt krachten over een groter oppervlak te verdelen. Zelfs al zou je de verbinding tussen de 2 platen zoals in de foto van John Lamers verlijmen is ie maar op 1 kant sterk. Als je een halfhoutverbinding maakt is de verlijming al veel sterker.

Afbeelding
Op basis van jou voorbeeld bedacht ik me het volgende. In de rechtopstaande wanden van de kolomkast (12mm dik) kan ik een 12mm gleuf frezen van 3 a 4 mm diep en daar de horizontale planken (12mm dik) in verlijmen.
Laatst gewijzigd door martijnoes op di 22 feb 2022, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Dekker-Achterhoek schreef:
ma 21 feb 2022, 23:27

Over die afwerking van de achterste hoeken van je bus.
Heb je er rekening mee gehouden, dat ontwerpers van de bus (Franse ?) een uiterst ingewikkelde methode hebben bedacht als je een lampje in je achterlicht unit wil vervangen ?. Dat moet van binnen uit en is niet bepaald even 'simpel' een lampje wisselen :thumbdown:

Door de RDW keuring, de belangrijkste 'hobbel' is genomen. Succes met je verdere afwerking. Rob.

P.S. Onze Weinsberg inrichting is volledig opgebouwd met 12 mm populieren multiplex. Verbindingen zijn gemaakt met een ingeboorde kunststuf blokje, en daar haaks een schroef doorheen (zal morgen even een fotootje maken en bijplaatsen)
Ik heb er rekening mee gehouden dat de lampen en kastje voor de trekhaak elektra nog bereikbaar is. De roosters kun je nog losschroeven :wink:

Als je een detail foto hebt van hoe de inrichting opgebouwd is bij jou camper zou dat mooi zijn! Ik zie zo even niet voor me aan de hand van je uitleg.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Johan de Jongh »

l.a. zijwand naaldvild.jpg
l.a. zijwand naaldvild.jpg (123.34 KiB) 868 keer bekeken
Hier ook de roosters meebekleed en demontabel.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Een mini update. Gister de plaat met alle elektronica gemonteerd in de bus, aan de achterkant alles netjes vastgezet en aangesloten in de camperbus (behalve de accu en afgaande groepen). Dus dat is ook af.. :D

Het matras geplaatst om zo de afmetingen te bepalen van kastje boven het hoofdeind. Uiteraard willen we ons hoofd niet stoten. Zoals te zien is de onderkant schuin. Het kastje zelf krijgt een vlakke bodem en de schuin gedeelte zal als opbergplek voor telefoons en klein spul dienen.

Verder wat okoume plaatmateriaal en nog wat latten gehaald. Ook is het zonnepaneel van 360W besteld. Komende week zijn er wat vakantie dagen, dus dan zal het begin gemaakt worden aan de kolomkast met de koelkast.

Al met al blij om met de echte opbouw begonnen te zijn :)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding


Justincamper
Berichten: 21
Lid geworden op: di 01 feb 2022, 20:44

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Justincamper »

marjasjaak schreef:
ma 01 nov 2021, 22:37
Je mag de camper keuring bij de RDW met bankje doen.
Dan heb je 3 zitplaatsen op kenteken, naderhand kan je er een draaibare bijrijdersstoel zetten.

Wij hebben op kenteken 3 zitplaatsen maar hebben het bankje na de keuring vervangen voor een stoel.
Dit is volkomen legaal, je hoeft daarvoor achteraf geen wijziging op kenteken te laten doen.
Minder zitplaatsen op kenteken mag wel, maar wil je meer dan moet je laten keuren.
De APK kijkt bij keuring naar de aanwezige gordel zitplaatsen die dan aanwezig zijn.
Vraag hier gerelateerd aan; Ik wil een extra 2-persoonsbankje in laten bouwen zodat er 4-5 personen veilig mee kunnen.
Is het dan mogelijk om dit tijdens de keuring van bus naar camper mee te nemen als dit op de juiste manier en door een erkend bedrijf is gedaan?
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Justincamper schreef:
za 26 feb 2022, 17:23
[..]

Vraag hier gerelateerd aan; Ik wil een extra 2-persoonsbankje in laten bouwen zodat er 4-5 personen veilig mee kunnen.
Is het dan mogelijk om dit tijdens de keuring van bus naar camper mee te nemen als dit op de juiste manier en door een erkend bedrijf is gedaan?
Hangt af van het bouwjaar wat kan en mag. Volgens mij was <2012 nog de mogelijkheid om een dwarsbank te maken waarmee je zitplaatsen kunt maken. Kun je later je echte gordelbok monteren. Anders moet je een gekeurde/geteste (combinatie tussen gordelbok en wagen) monteren. Als je in NL woont iig.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Zoals afgesproken, de bevestigingsmethode bij onze Weinsberg bus.
Dit zijn de ingeboorde kunststof blokjes. Plus veelvuldig duvels gebruikt (gelukkig zonder lijm, kan ik het weer loshalen :thumbup:
In die 2 gaatjes gaat vervolgens een afdekkapje.

( heb hier even een te dikke schroef geplaatst. In de montage zijn dunnere Torx bolkop schroeven gebruikt )
20220227_162845.jpg
20220227_162845.jpg (48.2 KiB) 508 keer bekeken
Deze zijn ingeboord met een boor voor het inboren van keukenkast scharnieren.
Waar je deze kunststof blokje kunt kopen ? Geen idee, maar op Google is veel te vinden.
20220227_163322.jpg
20220227_163322.jpg (75.03 KiB) 508 keer bekeken
Succes, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door PaulBng »

Mijn camper interieur hangt aan elkaar van die blokjes....


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door gjvonk »

Een Pössl (dus ook een Globecar en een Clever) idem. In post #124 staat een mooi plaatje van een dwarsdoorsnede. Daar wordt het een 'pockethole' genoemd. Volgens mij bestaat er een boormal, waarmee je het rechtstreeks in het hout doet. De blokjes zullen voor het montagegemak gebruikt worden. Alleen een rond gat frezen blokje er in, in de juiste richting draaien, schroef er in en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Bart200 »

HoK schreef:
za 26 feb 2022, 21:09
Justincamper schreef:
za 26 feb 2022, 17:23
[..]

Vraag hier gerelateerd aan; Ik wil een extra 2-persoonsbankje in laten bouwen zodat er 4-5 personen veilig mee kunnen.
Is het dan mogelijk om dit tijdens de keuring van bus naar camper mee te nemen als dit op de juiste manier en door een erkend bedrijf is gedaan?
Hangt af van het bouwjaar wat kan en mag. Volgens mij was <2012 nog de mogelijkheid om een dwarsbank te maken waarmee je zitplaatsen kunt maken. Kun je later je echte gordelbok monteren. Anders moet je een gekeurde/geteste (combinatie tussen gordelbok en wagen) monteren. Als je in NL woont iig.
Als het een bus van voor 2012 is en je maakt een lengte bank dan kan de keuring van de bank en naar camper bij de RDW gedaan worden gelijk met de omkeuring naar camper. Als je een bank (dwars, dus een normale zitrij) maakt dan moet die keuring op locatie gedaan worden. Bouw je zelf de bank in dan moet het bij jou thuis. Laat je het doen dan moet het bij de inbouwer. Bij de keuring van de zitplaatsen kan dan ook de omkeuring naar camper gedaan worden. Overigens hebben inbouwers veel meer auto's te keuren en dan is het goedkoper dan een individuele keuring thuis.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf heb ik deze erg veel gebruikt tijdens de bouw van de de bus:
https://www.amazon.nl/wolfcraft-Underco ... B07CT2XTVG
Werkt echt enorm fijn. Daarnaast heb ik ook de gewone deuvels gebruikt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

@Dekker-Achterhoek, dank voor de foto! Nu helder wat je bedoeld. Dit is een versimpelde manier van 'pocket holes'. Je hoeft inderdaad alleen een rond gat te boren. En ik kan me voorstellen dat het plastic blokje ook voorkomt dat je plaat splijt. Op google de blokjes nog niet kunnen vinden...

@PaulBng, kun je mij vertellen hoe ze zulke blokjes noemen en/of waar ze te koop zijn?

@MarceldeHoog, precies die pocket hole/jig set of hoe men het ook noemt heb ik ;-) Werkt inderdaad erg fijn, wel bolkop schroeven gebruiken anders splijt het hout.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door MarceldeHoog »

Eerlijk gezegd heb ik niet eens bolkoppen gebruikt. Gewoon de schroef niet te zwaar aandraaien. De boor zorgt in feite al voor een taps toelopend gat waar een platte kop precies inpast, alles zit erg stevig vast.

Bij haakse plankverbindingen heb ik een paar deuvels geplaatst, en dan 2 of 3 van deze pocketholes om de zaak aan te trekken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door PaulBng »

Ik heb een tijdje gezocht, maar kan ze niet vinden
Ik weet ook niet hoe ze heten.

Paul
Plaats reactie