Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Ik had een vergelijkbaar keukenblokje. Geen gas, wel jerrycan voor een kwart gevuld en een pompje werkend op een 12v booraccu. De helft van de oude busvloer als bedbodem op de skorvabalken, met een deken erover. Twee keukenstoelen en een plank met een poot als tafel in de vloer geschroefd. Na 20min kreeg ik te horen dat het ok was.
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Mijn kookpitje was net kapot gegaan voor de keuring en ik had ook geen water in de jerrycans. Werd niet naar gekeken. Vooral omdat ik aangaf nog in aanbouw te zijn. Snappen de meesten daar denk ik wel. Maar voor de belastingdienst moet het allemaal wel in orde zijn hé! Dus als je er mee gaat rijden moet alles aanwezig zijn en werken.

Ik heb 'maar' 2 Skorva balken als steunbalk voor ons bed en die setjes doen ze niet moeilijk over. Maar niet elke Ikea heeft ze. Barendrecht niet, dus moest er voor naar Delft. Maar er zijn inderdaad ook andere oplossingen te verzinnen.

Voordeel van deze balken is dat je ze makkelijk kunt verwijderen en ze in-/uitschuifbaar zijn. Omdat ik mijn bed nog wel eens omhoog takel wel ideaal, want dan haal ik ze makkelijk weg. Anders gewoon een 2x3tje gebruiken.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Dank voor jullie reacties maar weer :D Gasstel laat ik mooi slangloos dan en jerrycan vul ik wel voor een kwart (just to be sure). Afgelopen weekend weer een flink lijstje aan spullen besteld en het meeste binnen. :-B

-32L schoonwater tank 24x24x60 (als ik goed gemeten heb past hij onder het bed voor het rechterachterwiel en de keuken, van het weekend even passen
-47L vuilwatertank (stukje groter dan de schoonwatertank, maar dit formaat pas als het goed is tussen de balken onder de bus en de trekhaak kabel. Met 22 cm bodemspelling. Voor montage moet ik nog even een setje bestellen en kijken welke gaten ik hiervoor kan gebruiken)
-Victron Multiplus 12/800/35 (230V gaan we waarschijnlijk toch alleen voor laptop gebruiken)
-Victron Smartsolar MPPT 100/20 (deze kan max 290W leveren bij 12V en er komt een standaard zonnepaneel tussen de dakluiken van ongeveer 320W, wat netto 0.8*320=256W op moet leveren ofzo. Dus dat moet voldoende zijn)
-6 module groepenkastje (aan CEE invoer kant: 1x 30mA aardlek, 1x 16A zekeringautomaat (beide donatie van mijn vader) en overspanningsbeveiliging. Verder aan de uitgaande kant die aan de Multiplus komt: 2x 10A zekeringautomaat
-zware zekeringhouder (voor 1x mega, 4x midi voor alle zware aansluitingen)
-12-voudig zekeringkastje (voor alle verbruikers)
-4mm2 dubbel geisoleerde kabel voor zonnepaneel (volgens de opgegeven diameter zou het zeer krap passen in mijn 16mm buis, maar gister toch er regelijk gemakkelijk in gekregen)
-6mm2 voor MPPT naar zware zekeringhouder (dit is max diameter die past in de MPPT)
-16mm2 voor start accu naar HH accu (DC-DC converter zal waarschijnlijk geisoleerde van 30A ofzo gaan worden)
-8-voudige stabelbare buizenklem (zo hoop ik mooi al mijn buizen netjes vast te kunnen zetten vlakbij het zekering kastje)
-Isotherm Cruise Elegance 85 (in de kerstvakantie al besteld, want soms niet leverbaar en maar meteen besteld toen hij er was. Duur ding, maar we wilde graag een flink formaat koelkast. Het idee is om deze waarschijnlijk op hoogte te plaatsen achter het zitje in de kolomkast oftewel tegenover de keuken)
-Aluminium 40x40mm hoekprofiel traan (voor afwerking laadvloerrand achter in de bus)
-M8 bouten gehaald om houten balken voor het tijdelijke bed vast te zetten (na de keuring maar eens kijken wat het uiteindelijke bedframe gaat worden)

Mooi lijstje en er heeft nog wel flink wat uitzoek werk in gezeten om juiste elektra dingen te vinden en vooral ook de watertank onder de bus... Mochten er nog aanvullingen of tips zijn dan hoor ik het graag!

Waar ik wel nog over twijfel is het Ah van de LiFePo4 accu, ik zat te denken aan 100Ah 12V. Aangezien we geen extreem grote verbruikers hebben, op de koelkast na. Verder het gebruikelijke: lampen, USB, maxxfan, dieselkachel en een redelijk groot zonnepaneel om de accu weer aan te vullen.

Verder deze week niet geheel stil gezeten (is nogal lastig vind ik zelf Afbeelding3:), het 230V groepenkastje in elkaar gezet en lat voor onder het hoekprofiel op de juiste hoogte gezaagd. Morgen en van het weekend maar eens verder met het plafond isoleren en het frame voor het tijdelijke bed maken. De huidige wachttijd voor keuring is momenteel maar een weekje en de bus is momenteel geschorst. Dus het heeft niet zo'n erge haast, maar het zou wel weer een mooie mijlpaal zijn en voordat er veel gewicht bijkomt :-BAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Accu capaciteit kun je bepalen als je je totale energieverbruik in kaart gebracht hebt.

Wat gebruik je per dag en hoe lang wil je minimaal vrij staan. Die 2 vermenigvuldigen voor de capaciteit.

Ga je alleen in de zomer weg? Dan zal je zonnepaneel leuk mee doen. In de winter heb je daar nagenoeg niets aan. Alles wat je dan krijgt is meegenomen, terwijl je wel meer verbruikt (kachel, verlichting meer aan enz)

Heb/overweeg je elektrische fietsen? Dat vraagt ook wat van een accu. In de zomer, met je zonnepaneel, kun je daar best een eind mee komen als je niet dagelijks de accu's leegfietst, maar ook dat soort dingen vragen toch iets meer capaciteit als je een slechtere dag wilt overbruggen.

Kwa zonneregelaar zou ik voor een 30A gaan. 20A kan maar dan verlies je wel wat potentie. Mijn 315Wp paneel heb ik bij goed veel zon toch regelmatig 22-23A zien halen. 't is niet dat je wereldschokkend veel mist, maar op een zomerdag zal de 20A toch wel regelmatig de beperkende factor zijn.

Naast 100Ah kun je ook naar 120Ah accu's kijken. Die liggen ongeveer kwa prijs/ah verhouding en afmetingen gelijk, zijn alleen iets zwaarder.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Mijn verbruik heb ik in kaart gebracht al, zie foto :wink:
Vond het gemiddeld aantal uren nogal lastig in te schatten.
Verder is het plan is om van voorjaar tot najaar weg te kunnen.

Elektrische fietsen hebben we niet en overwegen we ook niet.
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Ik denk dat die berekening wel klopt, zelfs wat ruim is.

Je maxxfan zal niet 2,5 uur full power draaien. Je waterpomp ook geen uur.

De laptop? Ik denk eerder aan 20-30 watt max, die 60W is maximaal, als ie staat te stampen en de accu moet opladen.

Verlichting heb je meestal ook gedimmed, anders zit je met een zonnebril op.

De opbrengst van het zonnepaneel is wel te positief naar mijn mening. 64Ah kan wel, als de zon de hele dag schijnt. En zelfs dan nog betwijfel ik dat, dat zal hartje zomer of in t zuiden wel lukken, maar buiten die periode's toch wat minder zijn.
De instraling van de zon begint onder een hele vlakke hoek. Dan is de opbrengst nog heel laag. Dat loopt wel op naar mate de zon hoger komt, maar daarna gaat ie al weer naar beneden. En tenzij je in een weiland gaat staan heb je ook te maken met schaduw van bomen.
In mijn ervaring heb je vaak toch wel regelmatig momenten met schaduw (bomen of wolken).
Ik moet wel zeggen: Ik heb eigenlijk nooit exact gemeten hoeveel mijn paneel nu oplevert. Ik kan wel zien wat ie de accu in jaagt, maar dat is natuurlijk opbrengst - eigen verbruik.

Gevoelsmatig kun je met een 100Ah wel weg denk ik, maar wil je iets meer marge, met name in de lente / najaar, dan zou ik een 120Ah nemen. Geeft je net wat meer marge bij wisselende zonopbrengst. Ga je om de 2 dagen wel rijden, dan heb je die opbrengst ook nog, dus dat is ook nog extra energie. In de zomer zul je met dit verbruik, ook met een 100Ah, wel redelijk onbeperkt vrij kunnen staan (mits je dus niet tussen de bomen zit of dagen geen zon hebt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Ruim is nagenoeg altijd goed :wink:

Heb wat dingen aangepast a.h.v je opmerkingen en kom nu uit op 26Ah wat ik mis per dag, dus hier en daar wat nachtjes vrijstaan moet zeker lukken. We zullen ook zo nu en dan moeten douchen...
Wat betreft zonnepaneel ben ik uitgegaan van 320W*0,7 en dan 3 uurtjes per dag. (hoewel ik ookal een passend paneel van 355Wp op het oog heb)
Om de twee dagen rijden zal vast ook wel gebeuren.

Al met al denk ik dat ik het bij de 100Ah ga houden, voor 540EUR. Later upgraden als de prijzen ernaar zijn kan altijd nog
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Zojuist de 47L (33x48x30) vuilwatertank voor onder de bus binnengekregen en maar meteen even gekeken of de maten tussen de balken en trekhaak kabel goed opgemeten zijn...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

martijnoes schreef:
vr 24 dec 2021, 18:13
cdn.com/20211224/2bd8c254a0c168e228c517e96f2c9058.jpg[/IMG]Afbeelding[IMG]https://uploads.tapatalk-
Hallo Martijn,
Wij zijn sinds november eigenaar van een Weinsberg CaraBus (Fiat Ducato 2021) en volgen dit TS met grote intresse. Ondanks dat we voor een 'fabrieks'-bus *) zijn gegaan, gaan we er toch diverse aanpassingen aan plegen. Dus kijken we met genoegen naar de 'slimme' aanpak.

Maar dat even terzijde;
Zie op de diverse buitenfoto's van de mooie zwarte lijsten rondom de wielkasten. Los dat het erg strak afwerkt, voorkom je hiermee ook schade als je (zoals wij :-? ) regelmatig over bospaden rijdt. Heb al gezocht, maar kan deze nergens vinden.
Weet jij (of een meelezer) of dit als een set ergens te koop is ??

*) Hebben vele Campers zelf gebouwd, maar mijn mobiliteit heeft mij ingehaald.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Leuk om te horen dat je mijn topic volgt en even reageert :) Vind het zelf ook interessant om andermans ideeën te lezen en dacht laat ik er ook eens af en toe wat tijd insteken om dit topic bij te houden.

Wat betreft de kappen. Bij aankoop van de bus was spatbord op de bestuurderdeur beschadigd en het autobedrijf heeft mij nog een nieuwe nagestuurd. Afgaande op plaatjes van jullie CaraBus weet ik niet of daar nog kappen bovenop kunnen. Het lijkt dat de vorm al in het metaalwerk zit. Bij mij zaten er gaatjes (die missen bij jou denk ik) boven de wielkasten waar je de kap in klikt (zie foto) en aan de bovenrand zit een plakstrip die je op de bus plakt. AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Martijn, hartelijk dank voor je reactie.
Met name die laatste foto geeft al aan, dat je deze 'eyebrows' (zoals de Engelse dit noemen), niet zondermeer op de carrosserie plakt.
Blijf het mooi vinden, zeker nu ook de 'dikte' (uitbouw) op je foto goed zichtbaar is.
Ga er verder achteraan. Met Polymeer kit kun je deze (mogelijk) ook zonder de gaten monteren.

Succes met je verdere bouw, Rob.

P.S. Heb even naar je elektra gekeken. Mag dan een 'fabrieks-camper van Weinsberg zijn, de elektra is wel compleet (hoewel, 1 x 230 VAC ) de montage alles behalve professioneel. Momenteel een deel van de binnen betimmering los om één en ander uit te breiden en te fatsoeneren.
Splits de 230 VAC in 3 groepen met een eigen HACO (max. schak. met ingebouwde aardlek).
Tussen de 'walstroom' aansluiting en de 230 VAC verdeel box komt een H-Tronic MPC-1000 netvoorrangsschakeling (Master = vaste net 230 VAC, Slave = 12 VDC >> 230 VAC). En bij de accu ruimte een 12 VDC > 230 VAC omvormer van Victron. Zijn al rekenend uitgekomen dat 500 Watt ruim voldoende is. De Victron 12 / 500 dient tenslotte alleen maar voor het opladen van de e-bike accu's (en mijn elektrische deken :-? ) En die e-bike accu's laden kun je ook onder het rijden doen. Met een 200 A Dynamo en een 96 Ah AGM2 accu moet dit lukken.

Bij stilstand een 160 Wp NDS paneel op dak. Alvast ruimte gehouden en een PV omvormer geplaatst voor een 2e 160 Wp paneel ( Hadden op de Land Rover 165 Wp op dak en een 55 Ah Optima AGM accu. En dat was toereikend ! )
De overdadig aanwezige 12 VDC aansluitpunten heb ik vervangen door 3 x een 230 VAC en een dubbele USB aansluitpunt.

En,.. en, .. ben nog wel even bezig. Maar het (dure) begin is er :eh: :eh: [ Helaas, door een Polyneuropatische ziekte (MGUS) is helemaal zelfbouwen niet meer haalbaar ]
Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg
Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg (114.63 KiB) 784 keer bekeken
P.S. Plaatje van de in de CaraBus geplaatste watertank. Leuk detail; Kan rond de 100 liter in (ook de toilet spoelt er uit). Maar dat is ook 100 kg. Vandaar de midden aansluiting welke naar een aftapkraantje loopt. Kun je da tank leeg laten lopen tot een rest inhoud van ongeveer 30 liter. Scheelt onderweg toch 70 kg op het rechterachterwiel.
[ heb dit 6 feb. 2022 aangepast aan de definitieve situatie ]
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op zo 06 feb 2022, 20:52, 4 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Elektra
Aangezien het e.a. van de elektra al binnen is leek het me ook wel goed om het elektra schema eens af te maken, zodat ik de rest ook kan gaan bestellen binnenkort. Uiteraard is het schema gebaseerd op andere voorbeelden, alle plekken ook vast de kabelogen maten erbij gezet. Zodat we beetje weten wat we nodig gaan hebben. Zoals gewoonlijk, aanvullingen of tips zijn welkom :D

Verder het isoleren van het plafond afgemaakt en alvast een hoekprofiel voor de achterkant passend gemaakt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Ik neem aan dat de Orion op het zekeringblokje komt (de verdeelstrip +)

In het schema staat ie getekend op de schakelaar.

Verdeelblok heeft 4x Midi
- Kleine zekeringblok
- smartsolar
- orion tr
- 1 vrij
En dan de Mega zekering voor de Multiplus

De schakelaar heeft dan geen eigen dubbele aansluitingen (dat is fysiek ook lastig erin te krijgen) en kan gewoon tussen accu en het hoofdzekeringenblok

alleen de kleine zekering voor je batterijmonitor ben je nog vergeten. Maar die zou ik direct op de accupool doen met een kleine in-line (glas)zekering van 1A ofzo.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Ik vond de schakelaar die 4 posities heeft (open, batterij 1, batterij 2, batterij 1&2. Zie foto). Vandaar dat ik de zekering van de Orion ook tussen de schakelaar en de Orion heb gezet ipv in het + verdeelblok. Nu dus ook mooi 1 reserve over in dat verdeelblok.

Volgens mij kan het op deze manier en zijn beide accu's tegelijk los te koppelen. Ook zijn beide accu's van elkaar te scheiden indien gewenst.

Scherp gezien van de in lijn zekering. Ik heb volgens mij nog in lijn 5x20 glaszekering houdertje liggen, dus die zullen we idd ook netjes tussen doen. Ben ook nog van plan om sommige dingen individueel lager af te zekeren (wel beetje selectiviteit aanhouden). Bijvoorbeeld de buitenlamp (Haba Viganella) in het geval er vocht in komt dan blijft de rest op die groep wel werken.Afbeelding
Plaats reactie