Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Monitoring
Zoals ik (alweer) andere half jaar geleden beschreef ontstond het idee voor monitoring van wat zaken in de camper. De winter is een mooie periode om zo'n programmeer projectje op te pakken. De eis van low power (dus geen RPI met VenusOS) is blijven staan. Maar de toegekozen ESP met o-led displays is inmiddels wel omgewisseld voor een ESP32 met touch screen scherm.

Afbeelding

Hieronder een overzichtje van de huidige stand van zaken en plannen.

Hardware setup:
-1x ESP32 + 3.5" touchdisplay (wt32-sc01)
-1x ESP8266 met 3 sensoren (2x temperatuur (verswater (thermogekoppeld aan metalen kraan), vuilwater), 1x luchtdruk sensor (vers water niveau)

Software setup:
- ESP32 + 3.5" touchdisplay: display GUI (gemaakt in 'Squareline studio') + ESPnow (om sensor data te ontvangen van andere ESP's) + data realtime weergeven in GUI
- ESP8266: meerdere sensoren uitlezen + via ESPnow doorsturen

Ideeën/todo:
- slangetje aan luchtdruksensor hangt nu in de tank, nog calibreren wat tank vol en leeg is
- 1x ESP8266 toevoegen met temperatuur sensoren (1x koelkast, 1x binnen, 1x buiten, misschien accu temperatuur (of kan de multiplus dit doen met een externe temperatuur sensor?),nog bepalen waar de draad van de sensor de koelkast (Isotherm Cruise Elegance 85 )in kan (ideeën zijn welkom)
- last but not least: in de android app van Victron is te zien dat de apparaten standaard wat info doorsturen. Dit is zonder te connecten met het apparaat. Dit gaat op basis van BLE advertising (kwam ik ook pas deze week achter). Laat er nu op de ESP32 met display ook bluetooth zit. Dus met wat googlen een voorbeeld gevonden van code die op basis van BLE (bluetooth low engergy) de victron data ontvangt. Momenteel is het alleen de Smartsolar data, maar het plan is om dit uit te bereiden met de Orion TR smart en Multiplus data. Waarna dit alles samengevoegd moet worden in de software voor GUI en data van andere sensoren

Mocht er interesse zijn dan kan ik meer info geven over verschillende zaken.

Wat betreft de GUI ben ik nog een beetje zoekende van wat tof en handig is qua indeling.. Hieronder de verschillende pagina's zoals ze nu zijn. Suggesties zijn welkom :cheers:


Afbeelding
Kwootje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 jan 2022, 15:28

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kwootje »

Martijnoes,

Ik zie dat je heb gekozen voor houten "latten" tegen het plafond. Welke dikte en breedte van de latten heb je daar voor gebruikt en welk houttype? Heb je daar echte latten voor gebruikt, of heb je het zelf gezaagd van plaatmateriaal?

Pieter
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Vuren 4x43mm schaaflatten, wel gebeitst. Zie post van 10 mei ;-)
Plaats reactie