Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Nu je het zegt... De handrem moet ik sowieso nog afstellen, want die zit zelfs niet strak bij hard aantrekken. Oftewel als hij goed afgesteld is, dan zit hij waarschijnlijk wat lager. Las van de week een topic hierover.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door JMD »

Ik heb draaibaar bijrijdersbankje en bestuurdersstoel, is dus wel iets andere situatie...
Maar ik heb tussen console en handrem enkele ringetjes gedaan, daardoor draait plateau net vrij.

Grt JMD
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Na een periode van wat andere zomerbezigheden is het verder bouwen weer begonnen. Dus hierbij weer eens een update, wellicht vind iemand het een leuke bezigheid om te lezen (ik in ieder geval wel van andere) of heeft iemand wat aan mijn info :)

Vuilwatertank
De tank lag inmiddels alweer flink wat maanden stof te happen en het leegmaken van jerry cans tijdens onze lange trip beviel me niet zo. Vandaar dat dit een van de eerste projecten moest worden. Blindklinkmoeren aangebracht in bestaande chassis gaten. Met een aluminium profiel en wat rvs materiaal en ophanging gemaakt voor de tank. Deze 47L tank valt precies tussen de chassis balken en stang van de handrem in. Kraantje zit aan de treeplank gemonteerd zodat deze gemakkelijk bereikbaar is. Ook meteen een temperatuur sensor erin gelegd. (Verderop meer info).
Ik dacht even simpel een zwanenhals te maken met de flexibele slang in het keukenkastje erboven. Maar het liep voor geen meter weg. Ontluchting is geplaatst in de tank... AfbeeldingAfbeelding

Opberglades garage
Na onze eerste lange trip bleek de tijdelijke indeling van de garage niet geheel naar wens. De originele doos van de stoelen en wat tijdelijke schoten met daartussen bakken. Moest het geheel logisch verdelen... Tijd voor een beter indeling in de vorm van lades. Twee bakken achter elkaar van 60x72x16 gebruikt de volledige nog beschikbare ruimte onder het bed. Met metalen strips en hoekbeugels een frame gemaakt welke aan de bodemvloer en bedframe bevestigd zijn. Hieraan 110cm volledig uitschuifbare lade rail bevestigd. Uiteindelijk komen er 3 lades boven elkaar. Maar nu met een lade al veel opbergruimte.
Afbeelding

Spuitlijm
Tijdens het verlijmen van het vilt was ik er te spreken over de den braven zwaluw lijmspray. Hup, eenzijdig aanbrengen op de armaflex en vilt aandrukken en klaar is kees. Vooraf overigens getest of tweezijdig niet beter bleef zitten. Maar eenzijdig voldeed. Na enkele maanden en behoorlijk wat hitte. Is het zo'n beetje op elk vlak losgekomen. Voor de horizontale stukken. Achteraf gezien zegt de datasheet ook temperatuur tot +45°C. Maargoed, ik dacht toch eerst geïsoleerd, dus dat zal net wel goedkomen. Helaas, dat kan dus opnieuw. Deze keer tweezijdig met spuitlijm die tot 95°C kan vastgeplakt. En even afwachten of dit allemaal goed blijft zitten. Zo ja, de rest ook maar hiermee doen.

Monitoring
Zoals in de meest campers is monitoring van de belangrijkste zaken wel handig. Natuurlijk kun je kant en klare dure oplossingen kopen. Maar aangezien ik in ons huis ookal flink wat monitoring en automatisering heb aangebracht. Leek het me ook goed om dit in de camper door te zetten. Met daarbij de extra uitdaging, draadloze communicatie, maar toch een laag energie verbruik.

Het idee is als volgt.

Boven de schuifdeur komt een 'hoofd' display/controller te zitten. Dit zal geen raspberry pi ofzo zijn, want met 4W een redelijk verbruik om 24/7 aan te hebben. Het zal een ESP8266 of ESP32 (een soort arduino met wifi, 0.25W) daaraan een stuk of 5 kleine o-led displays (laag energie verbruik en zeer helder). Dit zal alle info moeten weergeven die draadloos verstuurd wordt vanaf andere ESP's in de camper. In eerste instantie zullen dit wat temperatuur sensoren zijn (binnen, buiten, vuilwater, schoon water, koelkast). Waterniveau, accuspanning en verder nog niet echt bedacht. Mocht iemand suggesties hebben? Dan hoor ik het graag.

Meerder sensoren zijn te verbinden aan een enkele ESP en actuatoren of relays zijn ook mogelijk.

Op basis van de software 'ESP-now' en wat programmeer werk kun je zonder een wifi netwerk direct naar een bekend mac adres informatie doorgestuurd. In mijn geval de 'hoofd' display.

Huidige status van dit project: hoofd ESP met een enkele display geeft sensor data weer van een tweetal andere ESP's.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door jan- »

Zit de afvoerbuis nu niet precies onder het krikpunt? zie viewtopic.php?t=8481341
Dus misschien even uitproberen hoe je je band kan verwisselen, want misschien heb je nog een houten blok nodig o.i.d.

Schiet je er veel mee op om wifi te gebruiken? Want je moet toch 12V (of 5V/3V3) bedrading aanleggen? Of gaan de sensors op batterijen?
Ik vind het ook een uitdaging om low power te gebruiken. Zie o.a. viewtopic.php?p=2015323#p2015323 En heb ook ervaring met de ESP8266 maar zit nu ook met de nieuwe attiny serie te spelen: viewtopic.php?p=2143241&hilit=attiny#p2143241
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Afvoerbuis zit echt net langs het krikpunt. Maar heb er zelf niet bij stil gestaan. Dus bedankt voor de opmerking en ga het binnenkort even uitproberen.

Wat betreft wifi. Ik heb inderdaad al overal bedrading liggen voor 12v. Oftewel er is overal wel ergens 12v af te tappen voor een ESP, alleen de communicatie van de ene naar de andere kant is wat lastiger. Dus vandaar de keuze voor ESP-now. Hiervoor heb je geen constant wifi netwerk nodig waarmee elk apart verbinding mee moet hebben.

De attiny heb ik zelf nooit gebruikt, maar verbruikt inderdaad nog een stuk minder. ESP8266 is wat gebruiksvriendelijk denk ik en meer mensen die er over schrijven.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

De opberglades in de garage.......

Dit lijkt mij ook wel iets. Waar heb je de geleiders gekocht? Ik heb er even naar gekeken maar als ze wat langer én volledig uitschuifbaar zijn worden ze schrikbarend duur.

En de metalen strips, is dat stellingkast materiaal?

Dank, Michel
Mvg, Michel
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Geleiders zijn inderdaad vaak prijzig. Deze zijn 73 EUR, 106cm, 225kg max, geen soft-close. Gekocht bij Vevor, is volgens mij ook gewoon aliexpress spul, wel redelijk snel (5 dagen) gratis geleverd. Geen idee of ze ook echt 225kg aankunnen, maar ze voelen degelijk.

Het frame is gemaakt van stellingkast strip, wel dikke strips en niet van die dunne die je tegenwoordig meestal in de bouwmarkt koopt. Verder wat hoekbeugels aan de vloer gemonteerd met houtdraaibouten en rest aan elkaar geschroefd met M8 bouten.

https://vevor.nl/lade-geleider-c_10537/ ... 0153664399
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Kroppie »

en wat je niet mee neemt, hoef je niet op te bergen ook. :idea:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Lekker dat nuchtere Kroppieaans :-B
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Dank je wel Martijnoes, ik had al wat bij Ali rondgeneusd maar daar zijn ze ook niet heel goedkoop (meer).

Mvg, Michel
Mvg, Michel
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Dieselkachel
Voor onze trip naar Denemarken aan het einde van oktober was een bron van warmte wel gewenst. Op dit forum is veel geschreven over dieselkachels, maar uiteindelijk voor een LF bros 2kW dieselkachel gegaan. Gemonteerd direct op de bodem van de bus, in de beluchting/retourleiding van de dieseltank een gaatje geboord, daarin draad getapt en standpijp (met juiste lengte erin gedraaid). Het voordeel hiervan is dat je niet de tankdeksel eraf hoeft te schroeven (deze kan nog wel eens erg vastzitten). De dieselleiding verder buitenom laten lopen, zoals het hoort. Het pompje en filter gemonteerd een elektra opbouwdoos met wat armaflex. Hierdoor zit alles wat beter beschermd tegen de elementen, hopelijk dempt het het tikken van het pompje wat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte, een dubbel luchtuitlaat gemaakt door middel van een Y-splitsing met kleppen. Eentje blaast warme lucht onder de tafel en eentje het gangpad in. Deze laatste kan dan gericht worden om de handdoeken te drogen, of schoenen voor de schuifdeur. Beide lucht uitlaten zijn apart regelen met draaiknoppen in het zitje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterdeuren afwerken
Voor een lange tijd heeft er alleen armaflex op de achterdeuren gezeten, deze raakt echter snel beschadigd. Daarom voor de afwerking gekozen voor een combinatie van vilt en hout paneel rondom het raam. Een vergelijkbare afwerking zal worden gedaan voor de andere ramen. Om de achterdeuren 180 graden te kunnen openen zijn moet je ze ontgrendelen. De benodigde knoppen kwam ik toevallig tegen bij onze vriend Ali.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder afwerking en verlichting
Inmiddels zijn ook de bovenkastjes na ruim een half jaar eindelijk voorzien kleppen. Ook zijn er onder het bed twee ledstrips gemonteerd welke bij de achterdeur en vanuit de binnenkant bedient kan worden. Leeslampjes misten we tijdens onze laatste trip en zijn daarom ook toegevoegd.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Weer een update voor de geïnteresseerde onder ons. Vooral veel foto's aangezien ik denk dat de meeste dit het meest interessant vinden.. :wink:

Afwerking zitje
Achter de kolomkast was nog best wat ruimte, dus waarom daar geen gebruik van maken om kleine dingen zoals tijdschriften in te kunnen leggen. Uiteraard vele keren passen en meten het volgende ervan kunnen maken. Erg blij met het eindresultaat :D

Plaat dat rondom raam gaat, met daaraan vast een vak
Afbeelding

Vak afgedekt.
Afbeelding

Afwerking + vak gemonteerd (alleen ingeklemd en vastgelijmd aan houten raam frame)
Afbeelding

Afwerking watertank
Watertank zonder afwerking
Afbeelding

Met afwerking, voorzien van vilt en wordt onder op zijn plek gehouden door magneten en op twee plekke met schroefknoppen. Bovenkant is open om zo onder de laten bodem bij service opening te komen.
Afbeelding

Extra achteruitrijlicht
Via een ander topic wat ideeën over het aansluiten van een extra achteruitrijlicht. Dit afgetakt via trekhaakmodule, werkt prima :D
Afbeelding

Bovenkastje zitje
Frame bovenkastje
Afbeelding
Bovenkastje + kleppen (wordt gemonteerd aan 4 blindklinkmoeren)
Afbeelding
Bovenkastje gemonteerd 8-)
Afbeelding

Elektra bedieningspaneel gemonteerd in bovenkastje (dieselkachel, accu monitor, 12V stopcontact, radio, schakelaars (waterpomp, omvormer, achteruitrijlicht))
Afbeelding

Stankafsluiter
Met een simpele bocht in de afvoer kreeg ik het niet voor elkaar om een siphon achtige werking te krijgen. Voordat het warme weer komt dus toch maar een stankafsluiter gekocht en gemonteerd.
Afbeelding

Gaskast + vaste gasleiding (work in progress)
Tot nu toe een gasfles gebruikt die we telkens dichtdraaien als we slapen of gaan rijden. Daar moest verandering in komen. Dus een gasdichtekast gemaakt, ommantelde koperleiding buitenom gelegd. Crashsensor van GOK in de kast en slangbreukbeveiliging erop.

Maten bepalen voor de gaskast
Afbeelding
Doosje voor onder de bus om opspattend water tegen te houden
Afbeelding
10x10cm opening in bodem + metalen afwerking
Afbeelding
passen van de gaskast
Afbeelding
gaskast met 2-weg kraan aan buitenzijde (1x keuken, 1x buitenaansluiting)
Afbeelding

Oftewel het 'einde' lijkt in zicht, al weet ik al dat ik nooit klaar zal zijn. Maar ach, hobby mag tijd kosten zullen we maar zeggen :cheers: :cheers: :wink:
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Rob vd S »

Mooi.
Mooie camper. Ik kwam zojuist jouw draadje tegen en heb met bewondering zitten lezen. Mooi licht gebouwd ook.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Rob vd S »

Wat heb je als afdichting gebruikt bij het gaskastdeurtje?
Plaats reactie