Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Waarom een 12V stabilizer voor de Maxfan? Dat was toch een misverstand dat de Maxfan niet tegen een wat hogere spanning kan? Sommige LEDs kunnen wel stuk gaan als de spanning > 12V wordt.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Van je huishoudaccu kun je ook rechtstreeks naar het gemeenschappelijke aansluitpunt van de zekering houder. Die extra zekering daar is niet nodig omdat je al bij de accu zekert. Zo houd je nog een mega positie over.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Volgens mij zijn de meningen hierover verdeeld. Ik zal er t.z.t. nog eens over lezen. Maargoed het zal zeker niet slecht zijn..jan- schreef:Waarom een 12V stabilizer voor de Maxfan? Dat was toch een misverstand dat de Maxfan niet tegen een wat hogere spanning kan? Sommige LEDs kunnen wel stuk gaan als de spanning > 12V wordt.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Scherp gezien! Die is inderdaad niet nodig aangezien alle 12v bronnen al een zekering hebben. Zal het schema binnenkort eens updatenalbertrietjens schreef:Van je huishoudaccu kun je ook rechtstreeks naar het gemeenschappelijke aansluitpunt van de zekering houder. Die extra zekering daar is niet nodig omdat je al bij de accu zekert. Zo houd je nog een mega positie over.
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Stabilisator is niet nodig inderdaad.
Wat ik begreep was de eerste generatie Maxxfan wat gevoeliger voor overspanning.
En met een lood/agm accu (14.8V) die ook nog bij sommige laders een equalizatie doet met een hogere spanning kan dat een dingetje zijn.
In jouw geval komt er een LiFePO4 accu. Die mag maximaal 14.6V hebben, en het wordt aangeraden om 'm op 14.2V te zetten.
Ook zal een LFP lader geen druppellading moeten doen, dus die spanning wordt alleen tijdens het laden gehaald. In de praktijk zit je eigenlijk altijd op 13.3-13.6V bij een Lithium accu.
Wat ik begreep was de eerste generatie Maxxfan wat gevoeliger voor overspanning.
En met een lood/agm accu (14.8V) die ook nog bij sommige laders een equalizatie doet met een hogere spanning kan dat een dingetje zijn.
In jouw geval komt er een LiFePO4 accu. Die mag maximaal 14.6V hebben, en het wordt aangeraden om 'm op 14.2V te zetten.
Ook zal een LFP lader geen druppellading moeten doen, dus die spanning wordt alleen tijdens het laden gehaald. In de praktijk zit je eigenlijk altijd op 13.3-13.6V bij een Lithium accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
@Dekker-Achterhoek: wat jij de zwarte lijsten om de spatschermen noemt, zijn de spatschermverbreders die standaard op de Maxi (Fiat) of Heavy (Jumper en Boxer) versies zitten. Die hebben standaard grotere wielen en bredere (225 ipv 215) banden.
Ze lopen niet helemaal door: de voor- en achterbumper hebben daar ook een functie in. Ik denk dat je even bij de onderdelen balie van een Fiat professional garage moet informeren. Zij hebben op hun computer 'exploded view' handleidingen waar ieder onderdeel te herleiden is.
Als onze nieuwe camper op 28 februari geleverd is zal ik wat detailfoto's van de spatschermverbreders sturen: dat is n.l een Jumper Heavy uit 2020.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ze lopen niet helemaal door: de voor- en achterbumper hebben daar ook een functie in. Ik denk dat je even bij de onderdelen balie van een Fiat professional garage moet informeren. Zij hebben op hun computer 'exploded view' handleidingen waar ieder onderdeel te herleiden is.
Als onze nieuwe camper op 28 februari geleverd is zal ik wat detailfoto's van de spatschermverbreders sturen: dat is n.l een Jumper Heavy uit 2020.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
@DJSmiley, dank voor de gedetailleerde uitleg.
Het bedje
Om binnen enkele weken toch maar eens keuring ready te zijn ben ik afgelopen week toch maar eens aan het tijdelijke bedframe begonnen.
Voor het idee voor het uiteindelijk bedframe ligt ookal bij de ontwerp afdeling. Om de hoofdruimte vanaf het bed maximaal te houden wil ik de bovenkant van de lattenbodem precies gelijk laten vallen met waar de bus maximale breedte heeft (dus net boven de horizontale balk). Zoals het tijdelijk frame nu is moet deze ongeveer 3 cm zakken.
Optie 1: als ik de Ikea Skorva midden balk steuntjes gebruik zal dit waarschijnlijk goed moeten komen. Alleen dan zit ik met de locatie van de bedbalken wel vast aan de M8 gaten in de horizontale balk. De tussen afstand van deze gaten is echter 120cm, dus dan zal de laten bodem (Lonset 140x200) niet lekker dragen. Volgens mij zijn er meer mensen die het op een vergelijkbare manier hebben gemaakt, zijn er tips van die mensen?
Optie 2:
Een houten frame verlaagd ophangen aan de M8 gaten, zodat ook meteen de breedte van de lattenbodem opgelost kan worden.
Elektra & verlichting
Hergebruik van dingen is altijd goed. De multiplex plaat die ik in het begin van de ombouw van de linkse achterwand af heb gehaald, deze ingekort tot net onder het bed en zal dienen om de elektra op te monteren. En zie zowaar hier de uitstalling van alle elektra onderdelen nogmaals.
Wat betreft verlichting ga ik gebruik maken van Milight dimmers (in ons huis en tuin op enkele plekken ook gebruikt. Werkt via RF (dus geen wifi en geen software upgrades nodig, dus geen geneuzel met toekomstige updates), flexibele in plaatsing van schakelaars en losse afstandbediening mogelijk). Deze week hetvolgende bij onze Ali besteld: Per lamp groep 1 controller (fut039), 1 draagbare afstandbediening waar totaal 8 kanalen op kunnen (fut089) en later komen er waarschijnlijk nog 2 vast wand afstandbedieningen (B4) bij.
Zwart plak spul
En nog meer isoleren ... Het blijft toch een tijdrovend klusje.. Bijna door mijn 16m2 rol Armaflex 6mm heen, had niet verwacht dat die op zou komen...
Het bedje
Om binnen enkele weken toch maar eens keuring ready te zijn ben ik afgelopen week toch maar eens aan het tijdelijke bedframe begonnen.
Voor het idee voor het uiteindelijk bedframe ligt ookal bij de ontwerp afdeling. Om de hoofdruimte vanaf het bed maximaal te houden wil ik de bovenkant van de lattenbodem precies gelijk laten vallen met waar de bus maximale breedte heeft (dus net boven de horizontale balk). Zoals het tijdelijk frame nu is moet deze ongeveer 3 cm zakken.
Optie 1: als ik de Ikea Skorva midden balk steuntjes gebruik zal dit waarschijnlijk goed moeten komen. Alleen dan zit ik met de locatie van de bedbalken wel vast aan de M8 gaten in de horizontale balk. De tussen afstand van deze gaten is echter 120cm, dus dan zal de laten bodem (Lonset 140x200) niet lekker dragen. Volgens mij zijn er meer mensen die het op een vergelijkbare manier hebben gemaakt, zijn er tips van die mensen?
Optie 2:
Een houten frame verlaagd ophangen aan de M8 gaten, zodat ook meteen de breedte van de lattenbodem opgelost kan worden.
Elektra & verlichting
Hergebruik van dingen is altijd goed. De multiplex plaat die ik in het begin van de ombouw van de linkse achterwand af heb gehaald, deze ingekort tot net onder het bed en zal dienen om de elektra op te monteren. En zie zowaar hier de uitstalling van alle elektra onderdelen nogmaals.
Wat betreft verlichting ga ik gebruik maken van Milight dimmers (in ons huis en tuin op enkele plekken ook gebruikt. Werkt via RF (dus geen wifi en geen software upgrades nodig, dus geen geneuzel met toekomstige updates), flexibele in plaatsing van schakelaars en losse afstandbediening mogelijk). Deze week hetvolgende bij onze Ali besteld: Per lamp groep 1 controller (fut039), 1 draagbare afstandbediening waar totaal 8 kanalen op kunnen (fut089) en later komen er waarschijnlijk nog 2 vast wand afstandbedieningen (B4) bij.
Zwart plak spul
En nog meer isoleren ... Het blijft toch een tijdrovend klusje.. Bijna door mijn 16m2 rol Armaflex 6mm heen, had niet verwacht dat die op zou komen...
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Ja, ik heb de plaatjes gewoon in de carrosserie gepopnageld. hier kun je op de onderste foto nog net zien dat de plaatjes op de 'dwarsliggers' van de buswand zitten. Je ziet dat het verschil van de bovenkant van de Skorva balken een stuk lager ligt dan de plaatjes. Houd daar rekening mee.martijnoes schreef: ↑zo 23 jan 2022, 20:38...
Voor het idee voor het uiteindelijk bedframe ligt ookal bij de ontwerp afdeling. Om de hoofdruimte vanaf het bed maximaal te houden wil ik de bovenkant van de lattenbodem precies gelijk laten vallen met waar de bus maximale breedte heeft (dus net boven de horizontale balk). Zoals het tijdelijk frame nu is moet deze ongeveer 3 cm zakken.
....
Optie 1: als ik de Ikea Skorva midden balk steuntjes gebruik zal dit waarschijnlijk goed moeten komen. Alleen dan zit ik met de locatie van de bedbalken wel vast aan de M8 gaten in de horizontale balk. De tussen afstand van deze gaten is echter 120cm, dus dan zal de laten bodem (Lonset 140x200) niet lekker dragen. Volgens mij zijn er meer mensen die het op een vergelijkbare manier hebben gemaakt, zijn er tips van die mensen?
...
Ik wilde dat bovenkant matras gelijk kwam met de 'vensterbank' van de bus. Ons topdekmatras is langer en komt tot het glas. Zo liggen we precies op het breedste stuk. Ons nieuwe matras wordt ook maar 180cm lang. De rest vul ik op met een kussens. We houden dan de meeste hoofdruimte over en liggen op het breedste gedeelte. Daarom ligt onze bedbodem veel lager. Bedenk goed dat een matras tussen de 5 en 35cm kan zijn. Dus meet goed hoeveel ruimte je eigenlijk nodig hebt boven en onder het bed. Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de dikte van je bodem+matras. Nu heb ik een lagere bus, maar op jouw manier komt het matras er nog bovenop en lig je met je hoofd misschien net tegen de bovenste wandbalk te klotsen.
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Met weinig kennis van elektra probeer ik toch jouw schema te doorgronden. Een vd vragen die ik heb betreft de capaciteit van het Orion scheidingsrelais. Is dat niet te laag? Ik heb nu een hele avond verder zitten zoeken en lezen en het meest concrete wat ik vind is wat Kampo hier viewtopic.php?t=8474792 schrijft:
Ik heb een LifePO4 280Ah accu, wat voor capaciteit scheidingsrelais zou ik dan nodig hebben?
En vervolgens lees ik over Euro5/6 motoren en de dynamo aanpassing die fabrikanten hiervoor hebben moeten maken. Ik heb een 2014 Jumper met Euro5 motor dus neem aan dat er bij mij ook zo'n aangepaste dynamo in zit. Victron is geloof ik een beetje de mercedes in de camper elektra-wereld maar ik hoef niet direct een BT interface naar een app op m'n telefoon. Van dat Cyrix merk vind ik bij De Wit alleen 'niet geschikt voor Euro5/6'. Iemand suggestie voor een alternatief?
En als 3e vroeg ik me af waar je die 4-weg schakelaar hebt gevonden.
Nog een allerlaatste. Op elke LifePO4 (dacht ik) zit een BMS. Die geeft allerlei info over de status en gebruik van de accu. Waarom dan nog een aparte 'battery monitor'?
Dank!
Dat het theoretisch is en mede bepaald wordt door wat de accu vraagt lees ik ook. Dus verwacht jij dat de 100Ah accu nooit meer dan 30A gaat vragen?De dynamo capaciteit is bepalend voor het maximum dat theoretisch door de cyrix kan.
Daarom heb ik je in het andere topic gevraagd wat de capaciteit is van je dynamo.Oudere bussen hadden soms maar 70A. Vandaag kom je ze zelfs met 250A tegen.
Ik heb een LifePO4 280Ah accu, wat voor capaciteit scheidingsrelais zou ik dan nodig hebben?
En vervolgens lees ik over Euro5/6 motoren en de dynamo aanpassing die fabrikanten hiervoor hebben moeten maken. Ik heb een 2014 Jumper met Euro5 motor dus neem aan dat er bij mij ook zo'n aangepaste dynamo in zit. Victron is geloof ik een beetje de mercedes in de camper elektra-wereld maar ik hoef niet direct een BT interface naar een app op m'n telefoon. Van dat Cyrix merk vind ik bij De Wit alleen 'niet geschikt voor Euro5/6'. Iemand suggestie voor een alternatief?
En als 3e vroeg ik me af waar je die 4-weg schakelaar hebt gevonden.
Nog een allerlaatste. Op elke LifePO4 (dacht ik) zit een BMS. Die geeft allerlei info over de status en gebruik van de accu. Waarom dan nog een aparte 'battery monitor'?
Dank!
Mvg, Michel
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Laat dat euro 5/6 verhaal nou eens los.
Heb je een intelligente dynamo, dat is de vraag.
Kijk naar de min van de startaccu zit daar één kabel op zonder iets van een extra kastje met wat dunne draadjes, dan is het een gewone dynamo en dat is waarschijnlijk het geval bij een Jumper van 2014
Heb je een intelligente dynamo, dat is de vraag.
Kijk naar de min van de startaccu zit daar één kabel op zonder iets van een extra kastje met wat dunne draadjes, dan is het een gewone dynamo en dat is waarschijnlijk het geval bij een Jumper van 2014
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Vragen kan altijd. Een eerste opmerking, de Orion is geen scheidingsrelay maar een dc-dc converter. Een scheidingsrelay is een 'simpele' schakelaar die de start accu loskoppelt van de HH accu. Daarbij is het het best is om deze alleen te gebruiken als beide accu's vergelijkbare spanning hebben.
Vereenvoudigd gezegd is het echter zo dat de LiFePo4 accu's een hogere spanning hebben. Dit is precies waar ze dc-dc converter, de Orion, om de hoek komt. Deze kan namelijk van de lagere start accu spanning de hogere LiFePo4 accu spanning maken. (Er zijn mensen die zo'n dc-dc converter niet gebruiken, maar ik denk zelf ook dat het de levensduur van je dure accu zeker niet zal bevorderen).
Ik heb gekozen voor 30A vanuit het feit dat mijn accu een laadstroom van max 30A ok vind (hoe hoger de Ah van je accu hoe hoger de max laadstroom). Daarnaast weegt het financiële plaatje ook een beetje mee. Meer laadstroom is duurder.
Het gebeuren rondom Euro5/6 hoef je volgens mij niet naar te kijken als je dc-dc converter gebruikt. Het enige waar je op moet letten is dat hij alleen gaat laden als de motor loopt. Weet even niet zeker of er een trillings sensor in de Orion zit. Anders zou je ook nog een scheidingsrelay die trillingen detecteert moeten monteren. Zoals een BSWM160. Dit is een degelijk ander relay dan diegene die veel mensen gebruiken tussen de start accu en de niet LiFePo4 accu's.
Link schakelaar (wel de 4 posities versie kiezen):
https://a.aliexpress.com/_mKBQEB2
De BMS in mijn accu zorgt er alleen voor dat hij niet te diep ontladen, overladen, koud of warm wordt. Hij geeft dus niet via bluetooth ofzo de in en uitgaande stroom weer.
Nog een laatste zeer belangrijke opmerking, als je twijfelt over elektra dingen en dan vooral de dingen waar de hoge stromen kunnen lopen (>10A). Schakel iemand in met de juiste elektro ervaring...
Vereenvoudigd gezegd is het echter zo dat de LiFePo4 accu's een hogere spanning hebben. Dit is precies waar ze dc-dc converter, de Orion, om de hoek komt. Deze kan namelijk van de lagere start accu spanning de hogere LiFePo4 accu spanning maken. (Er zijn mensen die zo'n dc-dc converter niet gebruiken, maar ik denk zelf ook dat het de levensduur van je dure accu zeker niet zal bevorderen).
Ik heb gekozen voor 30A vanuit het feit dat mijn accu een laadstroom van max 30A ok vind (hoe hoger de Ah van je accu hoe hoger de max laadstroom). Daarnaast weegt het financiële plaatje ook een beetje mee. Meer laadstroom is duurder.
Het gebeuren rondom Euro5/6 hoef je volgens mij niet naar te kijken als je dc-dc converter gebruikt. Het enige waar je op moet letten is dat hij alleen gaat laden als de motor loopt. Weet even niet zeker of er een trillings sensor in de Orion zit. Anders zou je ook nog een scheidingsrelay die trillingen detecteert moeten monteren. Zoals een BSWM160. Dit is een degelijk ander relay dan diegene die veel mensen gebruiken tussen de start accu en de niet LiFePo4 accu's.
Link schakelaar (wel de 4 posities versie kiezen):
https://a.aliexpress.com/_mKBQEB2
De BMS in mijn accu zorgt er alleen voor dat hij niet te diep ontladen, overladen, koud of warm wordt. Hij geeft dus niet via bluetooth ofzo de in en uitgaande stroom weer.
Nog een laatste zeer belangrijke opmerking, als je twijfelt over elektra dingen en dan vooral de dingen waar de hoge stromen kunnen lopen (>10A). Schakel iemand in met de juiste elektro ervaring...
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
De orion is geen scheidingsrelais maar houdt de accu’s wel gescheiden als hij niet werkt.
In de orion zit geen trillings-sensor.
Als hij gebruikt gaat worden om de dynamo te beschermen is een 30 Amp wel aan de kleine kant voor een 280 Ah lfp.
Maar dat is ook weer afhankelijk van de capaciteit van de dynamo.
In de orion zit geen trillings-sensor.
Als hij gebruikt gaat worden om de dynamo te beschermen is een 30 Amp wel aan de kleine kant voor een 280 Ah lfp.
Maar dat is ook weer afhankelijk van de capaciteit van de dynamo.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Ik lees inderdaad dat de orion geen trillingsensor heeft. Hij heeft echter wel 'detectie motoruitschakeling' zoals Victron het zelf noemt.
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... ction.html
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf
Dit werkt op basis van spanningen die de orion meet (elke minuut stopt hij 10 seconden met laden en meet hij of de motor nog draait). Ze hebben standaard settings voor verschillende accu typen en het zou ook met slimme dynamo moeten werken (heb zelf nog niet uitgezocht of ik die heb). Daarnaast kun je de settings tweaken naar gelangen je voltage drop over je kabel van start accu naar orion. Zelf denk ik dat het met de 30A versie over een tijdje ga uitproberen op mijn 100Ah accu. Stroomtang op de kabel en meten of hij op tijd stopt als de motor uit gaat.
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... ction.html
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf
Dit werkt op basis van spanningen die de orion meet (elke minuut stopt hij 10 seconden met laden en meet hij of de motor nog draait). Ze hebben standaard settings voor verschillende accu typen en het zou ook met slimme dynamo moeten werken (heb zelf nog niet uitgezocht of ik die heb). Daarnaast kun je de settings tweaken naar gelangen je voltage drop over je kabel van start accu naar orion. Zelf denk ik dat het met de 30A versie over een tijdje ga uitproberen op mijn 100Ah accu. Stroomtang op de kabel en meten of hij op tijd stopt als de motor uit gaat.
Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project
Er zijn verschillende mogelijkheden om de orion aan en uit te laten gaan, zelfs handmatig.
Voor een 100 Ah accu prima.
Ngauruhoe heeft het over 280 Ah als die ver leeg is moet je wel heeeeeeeel lang rijden om die met 30 Amp vol te krijgen.
Voor een 100 Ah accu prima.
Ngauruhoe heeft het over 280 Ah als die ver leeg is moet je wel heeeeeeeel lang rijden om die met 30 Amp vol te krijgen.