Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Gaat denk ik een 12/2000 worden.
Gebruiken jullie hollewanddozen voor inbouw van stopcontacten en schakelaars? Of gewoon 'zo' in de multiplex wanden?
Ik wil regulier inbouwmateriaal gebruiken.
Gebruiken jullie hollewanddozen voor inbouw van stopcontacten en schakelaars? Of gewoon 'zo' in de multiplex wanden?
Ik wil regulier inbouwmateriaal gebruiken.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ik zou hollewanddozen gebruiken, zelf goede ervaringen met die van Attema.
Je kan daar met een buis ook de kabels netjes beschermd invoeren.
Zonder doos kan in theorie, maar dan is de achterzijde onbeschermd. Verder kun je de stopcontacten minder goed vastzetten. Icm lichtgewicht plaatmateriaal (wat ook een zachter materiaal is vaak) heb je dan best kans dat je met de stekker het hele stopcontact mee trekt. Met een hollewanddoos kun je ze stevig vastzetten in het plaatmateriaal.
zonder hollewanddoos zul je als je pech hebt toch met moertjes, ringetjes en achterplaatjes moeten 'klooien' als t plaatmateriaal te dun is en/of niet voldoende vlees bied voor de schroeven.
Je kan daar met een buis ook de kabels netjes beschermd invoeren.
Zonder doos kan in theorie, maar dan is de achterzijde onbeschermd. Verder kun je de stopcontacten minder goed vastzetten. Icm lichtgewicht plaatmateriaal (wat ook een zachter materiaal is vaak) heb je dan best kans dat je met de stekker het hele stopcontact mee trekt. Met een hollewanddoos kun je ze stevig vastzetten in het plaatmateriaal.
zonder hollewanddoos zul je als je pech hebt toch met moertjes, ringetjes en achterplaatjes moeten 'klooien' als t plaatmateriaal te dun is en/of niet voldoende vlees bied voor de schroeven.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Weet iemand waar ik de DIP switch op moet zetten.
Ik zie Lithium er zo niet bijstaan.
Ik zie Lithium er zo niet bijstaan.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Welke is het?
Ik weet eigenlijk niet of Lithium met de dipswitches in te stellen is, ik gebruik zelf altijd de programmeerkabel. Dan is ie, indien nodig, ook te updaten.
Als je in de buurt zit (/of langskomt) kan ik m wel even instellen, ik heb alle Victron programmeerkabels
Ik weet eigenlijk niet of Lithium met de dipswitches in te stellen is, ik gebruik zelf altijd de programmeerkabel. Dan is ie, indien nodig, ook te updaten.
Als je in de buurt zit (/of langskomt) kan ik m wel even instellen, ik heb alle Victron programmeerkabels
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Een 12/2000 compact.
En de ground op de behuizing? Mag die op de massa-busbar? Kan ik wel op het chassis van de bus vast maken, maar dat is natuurlijk hetzelfde uiteindelijk.
En de ground op de behuizing? Mag die op de massa-busbar? Kan ik wel op het chassis van de bus vast maken, maar dat is natuurlijk hetzelfde uiteindelijk.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Beetje aangepast.
Ik heb plus en min in 16mm2 naar de startaccu getrokken. Dit voor de Orion-TR.
En dan een 70mm2 massa van achteren (meterkast camper) naar het centrale massapunt van de bus.
Ik heb plus en min in 16mm2 naar de startaccu getrokken. Dit voor de Orion-TR.
En dan een 70mm2 massa van achteren (meterkast camper) naar het centrale massapunt van de bus.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Yep.
Paar opmerkingen nog over je schema
- Kabel naar de MP voor het laden van de startaccu kan met 2.5mm2. die via een kleine zekering aftakken vanaf de ingang van je Orion
- Ik mis de zekering bij de startaccuzijde, al heb je wel netjes 60A benoemd, op de tekening lijkt ie niet duidelijk (maar ik neem aan dat die daar wel komt)
In het geval van deze specifieke multiplus zou ik achter de multiplus OOK een aardlek hangen en het ground relay enablen in de Victron (Ook dit kan alleen via de MK3, en idd lithium is ook niet via de dipswitches te configureren). Dan heb je ook een veilige aarding achter de multiplus
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
De 60a fuse komt inderdaad tussen de splitter (Orion-TR en de TR+Charge van de Multiplus) en de startaccu. Klopt niet op de tekening.
Je bedoelt een aardlek/installatieautomaat voor én na de Multiplus. Dus twee keer een Alamat.
Is dat nodig?
De meterkast ligt al klaar.
Je bedoelt een aardlek/installatieautomaat voor én na de Multiplus. Dus twee keer een Alamat.
Is dat nodig?
De meterkast ligt al klaar.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ben nu het e.e.a. aan het aansluiten.
Maar als ik de kabel tussen de startaccu en DC/DC split, en de druppelfunctie van de Smartplus hier bij hang, dan komt die laadspanning toch op de uitgang van multiplus te staan. Of is dit een denkfout van een leek als mij?
Maar als ik de kabel tussen de startaccu en DC/DC split, en de druppelfunctie van de Smartplus hier bij hang, dan komt die laadspanning toch op de uitgang van multiplus te staan. Of is dit een denkfout van een leek als mij?
DJSmiley schreef: ↑ma 07 mar 2022, 22:35Orion TR Smart is eenrichting, dus geen druppelladen vanaf de startaccu
als je perse de startaccu wilt druppelladen
- Multiplus output gebruiken (als jouw model dat heeft) om te laden via de walstroom
- Zonnepaneelregelaar met 2 uitgangen (Votronic MPPT Duo of Epever Duoracer bv) die ook de startaccu kan opladen
- Aparte druppellader plaatsen
De laadaansluiting van de Multiplus is maar een paar A. Dat hoeft niet met een aparte kabel.
Ik zou een 16mm2 leggen tussen startaccu en de electronica, en die splitsen naar de Orion TR en de Multiplus. Dan kan de MP laden via dezelfde kabel.
60A zekering bij de startaccu, 50A zekering bij de Orion en een kleine 5 of 10A zekering op de (dunnere) kabel naar de multiplus. (Ik meen dat de MP 4A ofzo max is, dat kan prima met een 2.5mm2 kabeltje, die je natuurlijk wel moet afzekeren)
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Nee, de walstroomladeraansluiting van de Multiplus is een aparte uitgang. Er zit geen feedback aan met de 12V accuzijde. Anders zou je via dat dunne draadje inderdaad de hele Orion omzijlen..
De startacculaadaansluiting kan dan ook prima bij de INpool van de Orion, als je aan de walstroom hangt zal de Multiplus dan via die kabel de startaccu opladen.
Wel een kleine 10A zekering ertussen zetten, dichtbij de Orion (immers, vanaf daar naar de MP is het een dunnere kabel die je dus bijpassend moet afzekeren)
De startacculaadaansluiting kan dan ook prima bij de INpool van de Orion, als je aan de walstroom hangt zal de Multiplus dan via die kabel de startaccu opladen.
Wel een kleine 10A zekering ertussen zetten, dichtbij de Orion (immers, vanaf daar naar de MP is het een dunnere kabel die je dus bijpassend moet afzekeren)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ik denk dat hier mijn kennis inz. elektra te kort schiet. Hoe kan het eigenlijk dat als ik een kabel heb waar 50a over heen gaat, en deze split naar een keer een kabel 60a afgezekerd en een keer 5a .. met daarachter de verbruikers. Deze 5a niet door brand?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Langzaam komt het in de afbouwfase.
Vandaag begonnen met het in bedrijf stellen van de installatie.
Lees, accu zo uit de doos er in en aangesloten.
*BMV victron werkt.
*3Gas werkt.
*Maxxfan werkt.
*LEDs werken.
*Modem werkt.
Alleen de omvormer gaat in alarm. En op de BMV staat 01bat battery capacity'.
Zie screenshots, er lijkt aardig wat load in de Roamer te zitten. Maar in de Victron op staat inderdaad iets van 8V.
Toch eerst eens een cyclus laden?
Vandaag begonnen met het in bedrijf stellen van de installatie.
Lees, accu zo uit de doos er in en aangesloten.
*BMV victron werkt.
*3Gas werkt.
*Maxxfan werkt.
*LEDs werken.
*Modem werkt.
Alleen de omvormer gaat in alarm. En op de BMV staat 01bat battery capacity'.
Zie screenshots, er lijkt aardig wat load in de Roamer te zitten. Maar in de Victron op staat inderdaad iets van 8V.
Toch eerst eens een cyclus laden?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
8v is wel erg laag. Massa / kabels/ zekeringen goed aangesloten en aangedraaid? Zoveel spanningsval lijkt toch een slecht contact
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com