Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Bolle schreef:
wo 03 nov 2021, 18:47
Ik zocht nog een plek voor het display van de accumonitor en de meter voor de watertank.
Nu is er ook een Smartshunt via smartphone.
Is er ook iets waar de niveaumeter van de watertank mee te combineren is?
Dat gaat met een Victron Cerbo
https://community.victronenergy.com/que ... cerbo.html
Kan zowel met een 5" als 7" display als je tablet of smartphone als display.
maar eerder een ($$$) high end oplossing.
Bovendien moet je het juiste type watertank sondes bijkopen.

Philippi heeft een vergelijkbaar systeem
https://www.philippi-online.de/fileadmi ... ONITOR.pdf


of het Pico display van Simarine
https://www.bluemarinestore.com/simarin ... gJOUfD_BwE

Omwille van de lagere prijs worden veel Votronic's gebruikt:
https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... k-displays
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Kampo, dank voor je reactie.
Allemaal redelijk highend en $$$, niet echt een Quickfix en $$.
Votronic's zie ik inderdaad veel terug, maar dat is niet heel 'smart'.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

PaulBng schreef:
do 04 nov 2021, 17:08
Wat ik bedoel met "waar laat je het" is dat je het niet op kunt slaan als je het niet gebruikt...


Paul
Ik bedoelde eigenlijk of de panelen zelf verschillend zijn (230v of 12v). De omvormer zal inderdaad anders zijn.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Panelen specifiek voor 12 volt hebben 9x4is 36 cellen wat met een pwm regelaar prima werkt om een 12 volt accu te laden.
Naderhand kwamen er Mppt laders die ook met panelen overweg kunnen die meer cellen hebben per paneel en dus ook een hogere spanning.
Huispanelen kunnen dus prima gebruikt worden om een accu te laden met een mppt lader.
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Toch maar een 35mm kabel voor naar de startaccu. Deze staat voor in de bus, de rest achteren. Ga even uit van 90a laadspanning. Weet nog niet welke dynamo gemonteerd is.
Bijlagen
DrawingWIRINGv4.jpg
DrawingWIRINGv4.jpg (70.72 KiB) 539 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Ik denk dat het schema hierboven nu aardig klopt zo. Op- en aanmerkingen natuurlijk welkom.
Ik heb toch ook het 230V circuit wat verder uitgewerkt. Ik ben geen elektricien, moet het van Google en gezond verstand hebben - en geen zin in fouten.
Ik loop vooral een beetje vast met de aarde, klopt dit schema zo?

In de handleiding van de multiplus staat dat voor gebruik in camper/caravan de chassis ground verbonden moet zijn.
Ook lees ik ergens dat de aarde van de walstroom ook aan het chassis moet zitten.
Hang je dan zo alles aan een aardstrip?

230V_wiring.jpg
230V_wiring.jpg (50.62 KiB) 500 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

ipv een losse aardlekschakelaar en groep te nemen (de CDA540G + een 16A automaat) kun je ook een alamat nemen.

Om binnen het Hager assortiment te blijven: de ADA916G
https://www.sandervunderink.nl/hager-aa ... a916g.html

Met een 6-module breed kastje kun je dan ook een overspanningsbeveiliging kwijt. Noodzaak verschillen de meningen over, maar ik vind het gewoon een fijn gevoel. Mocht ik dan eens op een camping komen waar wat gebeurt dan zit ik iig goed. https://www.sandervunderink.nl/obo-over ... nhuis.html
Nu hang ik zelf eigenlijk nooit aan de paal, maar het pastte in t kastje en die 40 euro maakt op de totale ombouw ook niet meer uit

Verder: Achter de multiplus heb je 2x een 16A groep. Je zou daar ook 10A automaten kunnen nemen. Dan heb je alsnog 2300W tot je beschikking (mits de walstroom dat levert - want je Multplus komt niet verder dan 1600W).

De boiler kan prima op een eigen 6A groepje. Die is 660W, dus dat is 3A. Meer dan 6A afzekeren heeft geen enkel nut naar mijn mening.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Een alamat, weer wat geleerd. Ik zie dat deze goedkoper is dan alleen al de losse aardlek .. :wtf:
Maar, de aarde - dat klopt zo alles 'dropveters' op een strip. En deze ook ververbinden aan het chassis?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Misschien ga ik toch een 200ah Lifepo4 gebruiken.
I.v.m. de karakteristieke.
De Mulitplus en omvormer van de zonnepanelen zijn geschikt. En ik moet een beetje op de kilo's letten, scheelt 60kg.

https://www.offgridcentrum.nl/product/l ... ah-2560wh/

Naar mijn idee kan dit in het door mij getekende schema zonder aanpassingen, toch?

Heb ik dan nog wel een shunt nodig? De accu heeft z'n eigen BMS.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

Shunt is nauwkeuriger dan 95% van de BMSsen in mijn ervaring. Zou ik dus zeker zo laten

Meeste is wel geschikt, je moet alleen de juiste instellingen erin zetten (Multiplus en Solar controller)
Opm: Indien nodig, ik heb de programmeerkabels voor zowel Victron als Epever, mocht je die nodig hebben)

Alleen het scheidingsrelais vervangen door een DC-DC lader, daarmee beheers je de laadstroom (je dynamo is je dankbaar) en kun je het juiste laadprofiel voor LFP toepassen

Die liontron is een prima optie. Die kan 150A leveren (=1800W), wat mooi matched met je omvormer.
Let wel, sommige accu's zijn max 100A (=1200W) en dan kom je in de knoop met je piekbehoefte voor je koffieding. Mocht je dus bij een ander merk kijken, let daar even op.
Je kan ook kiezen voor 2 kleine accu's van 100-120Ah parallel. Soms is dat kwa ruimte praktischer te plaatsen, en je hebt een stukje redundancy (1 accu stuk en je houd nog altijd stroom van de andere accu)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door panda58 »

DJSmiley schreef:
za 06 nov 2021, 15:34
ipv een losse aardlekschakelaar en groep te nemen (de CDA540G + een 16A automaat) kun je ook een alamat nemen.

Om binnen het Hager assortiment te blijven: de ADA916G
https://www.sandervunderink.nl/hager-aa ... a916g.html

Met een 6-module breed kastje kun je dan ook een overspanningsbeveiliging kwijt. Noodzaak verschillen de meningen over, maar ik vind het gewoon een fijn gevoel. Mocht ik dan eens op een camping komen waar wat gebeurt dan zit ik iig goed.
Oke overspanningsbeveiliging..........
Waar sluit je de pe dan op aan?

Gr jan
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

In een DC-DC lader moet ik me dan nog maar even in verdiepen.

Maar als de BMS dit weergeeft (zie bijlage).
Wat hebt ik dan nog van een shunt nodig .. :shifty:

Bedankt voor het aanbod! Maar heb ik die kabels nodig, of kan het aan handmatig ingesteld worden?
Bijlagen
Screenshot_20220107-104620_Office.jpg
Screenshot_20220107-104620_Office.jpg (57.45 KiB) 361 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Peter LMC »

Dat is de oude app Bolle.
Maar laat deze lekker staan want daar staat wel de accu temperatuur bij.
Bij de nieuwere app niet.
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Dan zou er vanuit de walstroom geschakeld worden op een alamat en daar achter nog een overspanningsbeveiliging. Heeft dat veel voordelen?

Als bijlage het laatste 230v schema.

Wat betreft het scheidingsrelais of DC-DC. Wat ik me bedacht. Heeft dit allemaal wel zin. Als de zelfde bus geen camper zou zijn, dan moet de busaccu het ook doen met de laadstroom van de dynamo. Kun je het niet net zo goed twee losse systemen laten. Maar wel aan de walstroom bij laten laden door de secundaire uitgang van de multiplus?
Bijlagen
230V_wiringv2.jpg
230V_wiringv2.jpg (49.96 KiB) 325 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie