Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

'Heeft dit allemaal wel zin' .. oei, denk fout.
Om de HH-accu te laden onder het rijden.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

HH-accu in schema veranderd.
En accuscheider vervangen door Victron Orion Smart. Volgens de handleiding hoeft de bedrading dan maar 16mm/60a te zijn.
Bijlagen
DrawingWIRINGv6.jpg
DrawingWIRINGv6.jpg (73.72 KiB) 1089 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

Welke boiler is het? Let wel dat je de versie neemt die voor hoge druk geschikt is (ivm de drukpomp)

de goedkopere is bedoeld voor een simpele dompelpomp
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Ik heb me een beetje verdiept in de zonnepanelen. Nu ga ik uit van een set met 2x325wp in het ontwerp.
Maar ik denk niet dat ik dit per se nodig ga hebben.
Twee grote zonnepanelen op het dak is toch misschien wat overdreven.
Ik ben er al achter dat ik ook gewoon huispanelen kan gebruiken.
Ik denk er toch aan om één paneel te gaan plaatsen van 495wp.

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/j ... ame-h.html

In combinatie met een Victron BlueSolar MPPT 100/50.

Paneel levert 14a@45v.
Dat is dan 45a@14v laden, toch?

De 200ah LiFePO4 (2400w) wordt met 495wp panelen op een dag (gemiddeld 4 zon uren) grotendeels (1980w) bijgeladen.

Lijkt me dan toch een aardige combi voor ca. €550,-.

De kant-en-klare kabels, kan ik hier de connectors vanaf halen om ze door de dakdoorvoer te halen? Ik lees namelijk ook ergens iets van een 'tang'.

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/k ... 24932.html
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

Nee, 495W @ 13V (dat zal de gemiddelde spanning zijn bij een LFP accu) is zo'n 38 ampere

(495 / 13 = 38)

In de praktijk iets lager, want de MPPT is nooit 100% efficient. Daarnaast is dat piekvermogen maar beperkt beschikbaar, alleen als de zon optimaal staat. En dan nog verlies je wat omdat een paneel vlak licht ipv de ideale hoek. In de praktijk wordt, voor NL, vaak met 85% gerekend.

Je zou zelfs met een 30A regelaar wel af kunnen. Het verlies zal minimaal zijn, want die 30+A haal je toch relatief weinig.

Ipv de Victron 50A zou je ook voor een Epever 40A regelaar kunnen gaan.

Dat paneel is an sich een prima optie, alleen is zo'n groot paneel wel een enorme lap. Bedenk wel dat het dak nooit 100% stijf is, zeker niet op zo'n groot L4 voertuig. Ik denk dat dit niet de slimste keuze is met het oog op de constructie en bewegingen als je stevige drempels pakt enzo.

In jouw geval zou ik eerder 2 of 3 kleinere panelen. Als je bv 3 van deze in de breedte legt heb je ongeveer hetzelfde oppervlakte nodig (iets meer) maar kun je de beweging van je dak beter verdelen over 3 'losse' panelen dan over 1 grote glasplaat
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 1-10000124


Die kant en klare kabels zijn prima bruikbaar. Ik zou alleen een 7.5 of 10m versie nemen. Gewoon eentje, die knip je in t midden door. Dan heb je meteen de beide connectoren. Afgeknipte zijde goed markeren met + en - (en nameten bij aansluiten) en dan vanaf t dak door de doorvoer naar binnen en vastschroeven op de MPPT.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Ik wil graag een LiFePO4 accu onder het rijden laden met een Victron Orion-Tr Smart.
Werkt deze ook richting de startaccu indien walstroom?
Of moet ik de druppelfunctie gebruiken van de Multiplus?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Heb het al terug gelezen. De orion is niet 'bi-directioneel'.

Ik bekabel de startaccu dus vanuit de tweede laaduitgang van de multiplus. Het is een druppeluitgang, dus 10m2 voldoende?

Op de startaccu zit dan dus.

Langs de 'min/chassis' in 35m2 als centrale en enige chassis.

1. De Multiplus op de startaccu aangesloten.
2. De Orion op de startaccu aangesloten.

Misschien ligt het aan mijn beperkt inzicht. Maar gaat dat goed als de dynamo laad en deze spanning dus op de uitgang van de Multiplus staat?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

Orion TR Smart is eenrichting, dus geen druppelladen vanaf de startaccu

als je perse de startaccu wilt druppelladen
- Multiplus output gebruiken (als jouw model dat heeft) om te laden via de walstroom
- Zonnepaneelregelaar met 2 uitgangen (Votronic MPPT Duo of Epever Duoracer bv) die ook de startaccu kan opladen
- Aparte druppellader plaatsen

De laadaansluiting van de Multiplus is maar een paar A. Dat hoeft niet met een aparte kabel.

Ik zou een 16mm2 leggen tussen startaccu en de electronica, en die splitsen naar de Orion TR en de Multiplus. Dan kan de MP laden via dezelfde kabel.
60A zekering bij de startaccu, 50A zekering bij de Orion en een kleine 5 of 10A zekering op de (dunnere) kabel naar de multiplus. (Ik meen dat de MP 4A ofzo max is, dat kan prima met een 2.5mm2 kabeltje, die je natuurlijk wel moet afzekeren)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Dan wordt zo volgens mij.
Ik las in de manual dat de Orion z'n min gezekerd dient te worden met 3a.
Wat heeft dat eigenlijk voor een functie?

DrawingWIRINGv7.jpg
DrawingWIRINGv7.jpg (76.5 KiB) 745 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Bolle schreef:
ma 07 mar 2022, 23:06
Ik las in de manual dat de Orion z'n min gezekerd dient te worden met 3a.
Iemand die de reden kent?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door albertrietjens »

Ik weet niet wat de exacte reden is maar ik kan er wel een bedenken :-B Bij een niet geïsoleerde DC/DC loopt er nauwelijks stroom door de massa aansluiting. Eigenlijk alleen dat deel wat het verlies bij de conversie vertegenwoordigt. De massa mag dus ook dunner zijn dan de plus aansluitingen. Mocht er wat fout gaan in de DC/DC dan is het mogelijk dat er wel veel stroom via de massa gaat lopen. De 3A zekering zorgt er dan voor dat een en ander niet uit de hand loopt omdat in zo'n foutsituatie de hoofdzekering vanaf de accu er misschien niet uitklapt.
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Ik ging de hele tijd uit van een Victron Multiplus 12/1600. Nu twijfel ik toch over een 12/2000.
Heeft dat zin met een 200ah LiFePO4 en een 490wp zonnepaneel.
Heb ik het nu per se nodig .. nee. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

tja, wat wil je er allemaal op aansluiten

De MP 1600 is 1300W maximaal. De MP2000 is 1600W. Dat kan net een verschil zijn als je bv een koffiemachine erop wilt doen.
Verder is de laadstroom iets hoger (80 vs 70A), maar goed, met een lekker groot zonnepaneel ga je zo min mogelijk aan de walstroom natuurlijk


De 2000 is wel een stuk groter kwa afmetingen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie