Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Nee, volgens mij dit plaatje wat breed getrokken.
https://cdn.webshopapp.com/shops/74363/ ... ac-omv.jpg
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Dat is de oude
De nieuwe VE net is iets goedkoper.
De nieuwe VE net is iets goedkoper.
Groeten Kampo
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
De kreet "Plus" geeft aan dat ie dat kan. Kan je instellen.Bolle schreef:Is de multiplus dat type wat vermogen uit accu en walstroom gelijktijdig kan halen?
Ik heb kort gedacht aan een multiplus, maar toen toch (qua ontwerp) voor los gegaan.
Misschien toch nog eens heroverwegen.
Zonder plus (multi compact bijv) kan dat niet.
Ik gebruik een multi compact 800/1600 icm een 200Ah semi-tractie en de kleinste Nespresso versie. Die trekt intermittent 80A. Koffie smaakt prima.
Paul
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Versie 2 ..
Ieder bedankt voor de inbreng!
Ik ga me nog even verder verdiepen in de multiplus ..
Ieder bedankt voor de inbreng!
Ik ga me nog even verder verdiepen in de multiplus ..
- Bijlagen
-
- DrawingWIRINGv2.jpg (78.65 KiB) 602 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
- B12M_Ferry
- Berichten: 188
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Als je budget het toelaat kan je een battery protect overwegen.
https://www.victronenergy.nl/battery_protect
Plaats hem tussen de accu en de zekeringskast.
Kan je met 1 schakelaar (Op het dashboard) alles uit zetten.
Multiplus en waarschijnlijk ook de koelbox hebben een eigen onderspanning beveiliging, dus die hoeven niet over de BP te lopen.
De shunt staat nog niet op de juiste plaats.
https://www.victronenergy.nl/battery_protect
Plaats hem tussen de accu en de zekeringskast.
Kan je met 1 schakelaar (Op het dashboard) alles uit zetten.
Multiplus en waarschijnlijk ook de koelbox hebben een eigen onderspanning beveiliging, dus die hoeven niet over de BP te lopen.
De shunt staat nog niet op de juiste plaats.
Volvo B12M bus in ombouw.
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
BP kan een goed idee zijn, en idd, die in de lijn tussen midi fuse en je steekzekeringenkastje.
De shunt zit op zich wel goed, alleen het draadje van de - van de startaccu zit verkeerd, ook die moet op de busbar ACHTER de shunt. Er moet dus niets voor de shunt zitten (dus accu - -> shunt -> dan pas de rest)
Ik mis alleen nog even de zekering bij de startaccu in de tekening
Wat de kabels tussen panelen en MPPT betreft: 4mm2 kan als je de beide panelen in serie zet.
Zet je ze parallel dan zou ik 6mm2 nemen.
Serie heeft het voordeel van dunnere kabels en (minimaal) minder verliezen. Nadeel is wel dat schaduw op 1 paneel meteen de hele handel zwaar beinvloed.
2 panelen parallel is een veiligere optie, dan mag 1 paneel schaduw hebben zonder dat je opbrengst meteen ongeveer instort.
De shunt zit op zich wel goed, alleen het draadje van de - van de startaccu zit verkeerd, ook die moet op de busbar ACHTER de shunt. Er moet dus niets voor de shunt zitten (dus accu - -> shunt -> dan pas de rest)
Ik mis alleen nog even de zekering bij de startaccu in de tekening
Wat de kabels tussen panelen en MPPT betreft: 4mm2 kan als je de beide panelen in serie zet.
Zet je ze parallel dan zou ik 6mm2 nemen.
Serie heeft het voordeel van dunnere kabels en (minimaal) minder verliezen. Nadeel is wel dat schaduw op 1 paneel meteen de hele handel zwaar beinvloed.
2 panelen parallel is een veiligere optie, dan mag 1 paneel schaduw hebben zonder dat je opbrengst meteen ongeveer instort.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Versie 3 ..
Ik zie inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen w.b.t. de multiplus.
De 4mm kabels zitten bij de panelen.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/co ... 9-10000211
Ik zie inderdaad eigenlijk alleen maar voordelen w.b.t. de multiplus.
De 4mm kabels zitten bij de panelen.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/co ... 9-10000211
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Hoe zit je kwa maten?
Die 325W panelen zijn 168cm lang. Als je iets marge hebt en richting de 180 kunt gaan dan kun je grotere panelen nemen. Is dat nodig? Nee, niet perse in de zomer. Maar bij echt beroerd weer, en vooral in de herfst/vroege voorjaar/winter, is elke watt meegenomen.
Die set is leuk, maar als je eea los koopt ben je voordeliger uit. Die regelaar kost goed 200 euro. Voor 350 euro heb je ook 2x 400W panelen ( https://www.solar-bouwmarkt.nl/trina-zo ... 0de09.html )
Montagebeugels en dakdoorvoer kost een goede 75 euro.
Met 800Wp, als je het kwijt kunt, heb je zwaar overkill liggen. Maar bij slechte dagen ga je daar profijt van hebben. Die 50A laadregelaar kan dan prima. Je hebt dan wel wat overpanelling, maar door de montage verlies je toch wat rendement en gemiddeld kom je toch maar weinig richting de max van de panelen.
Gebruik je gewoon weinig stroom en blijf je dat ook doen, dan kun je ook gewoon 1 paneeltje nemen. Maar als je in de toekomst elektrisch koken overweegt, eventueel je boiler vrijstaand wilt gebruiken, ebikes wilt opladen enz, dan kun je beter zoveel mogelijk erop gooien als kan. De upgrade naar LFP kan altijd nog, dat is veel makkelijker te doen dan panelen upgraden of je halve dak verbouwen.
Die 325W panelen zijn 168cm lang. Als je iets marge hebt en richting de 180 kunt gaan dan kun je grotere panelen nemen. Is dat nodig? Nee, niet perse in de zomer. Maar bij echt beroerd weer, en vooral in de herfst/vroege voorjaar/winter, is elke watt meegenomen.
Die set is leuk, maar als je eea los koopt ben je voordeliger uit. Die regelaar kost goed 200 euro. Voor 350 euro heb je ook 2x 400W panelen ( https://www.solar-bouwmarkt.nl/trina-zo ... 0de09.html )
Montagebeugels en dakdoorvoer kost een goede 75 euro.
Met 800Wp, als je het kwijt kunt, heb je zwaar overkill liggen. Maar bij slechte dagen ga je daar profijt van hebben. Die 50A laadregelaar kan dan prima. Je hebt dan wel wat overpanelling, maar door de montage verlies je toch wat rendement en gemiddeld kom je toch maar weinig richting de max van de panelen.
Gebruik je gewoon weinig stroom en blijf je dat ook doen, dan kun je ook gewoon 1 paneeltje nemen. Maar als je in de toekomst elektrisch koken overweegt, eventueel je boiler vrijstaand wilt gebruiken, ebikes wilt opladen enz, dan kun je beter zoveel mogelijk erop gooien als kan. De upgrade naar LFP kan altijd nog, dat is veel makkelijker te doen dan panelen upgraden of je halve dak verbouwen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Pebblesbert
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
- Locatie: Delft
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Het is maar een tip, maar in je schema zie ik een Elgena boiler staan van 10L/230V/660W.
Die kan je dus alleen bij Walstroom verwarmen, of mogelijk dmv je omvormer. Maar in dat geval heb je inderdaad overkill aan zonnepanelen nodig.
Ik weet dat Elgena diezelfde boiler ook levert voor een paar euro meer met een koelwater warmtewisselaar. Meestal wordt dit gebruikt bij boten, maar ik had bij mijn oude VW T4 met T-stukjes in mijn koelwaterleiding een aftap gemaakt naar mijn Elgena Boiler (Nautic Junior ME), Ik gebruikte de aftappunten die VW voor een 2de warmtewisselaar gebruikte voor de achterpassagiers (die bij mij niet geinstalleerd was). Dit systeem heeft bij mij 15 jaar naar volle tevredenheid gefunctioneerd. Na 30 min rijden al lekker heet water. Boiler bleef ongeveer 24 uur op temperatuur. Bij langer gebruik, op de camping bijvoorbeeld, gebruikte ik het elektrische verwarmingselement.
Denk dat zo'n Iveco voldoende capaciteit heeft om wat koelwater via een boiler te laten lopen.
Die kan je dus alleen bij Walstroom verwarmen, of mogelijk dmv je omvormer. Maar in dat geval heb je inderdaad overkill aan zonnepanelen nodig.
Ik weet dat Elgena diezelfde boiler ook levert voor een paar euro meer met een koelwater warmtewisselaar. Meestal wordt dit gebruikt bij boten, maar ik had bij mijn oude VW T4 met T-stukjes in mijn koelwaterleiding een aftap gemaakt naar mijn Elgena Boiler (Nautic Junior ME), Ik gebruikte de aftappunten die VW voor een 2de warmtewisselaar gebruikte voor de achterpassagiers (die bij mij niet geinstalleerd was). Dit systeem heeft bij mij 15 jaar naar volle tevredenheid gefunctioneerd. Na 30 min rijden al lekker heet water. Boiler bleef ongeveer 24 uur op temperatuur. Bij langer gebruik, op de camping bijvoorbeeld, gebruikte ik het elektrische verwarmingselement.
Denk dat zo'n Iveco voldoende capaciteit heeft om wat koelwater via een boiler te laten lopen.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Worden er eigenlijk 'gewone' panelen gebruikt en is de omvormer alleen 12v?DJSmiley schreef: ↑zo 31 okt 2021, 22:43Hoe zit je kwa maten?
Die 325W panelen zijn 168cm lang. Als je iets marge hebt en richting de 180 kunt gaan dan kun je grotere panelen nemen. Is dat nodig? Nee, niet perse in de zomer. Maar bij echt beroerd weer, en vooral in de herfst/vroege voorjaar/winter, is elke watt meegenomen.
Die set is leuk, maar als je eea los koopt ben je voordeliger uit. Die regelaar kost goed 200 euro. Voor 350 euro heb je ook 2x 400W panelen ( https://www.solar-bouwmarkt.nl/trina-zo ... 0de09.html )
Montagebeugels en dakdoorvoer kost een goede 75 euro.
Met 800Wp, als je het kwijt kunt, heb je zwaar overkill liggen. Maar bij slechte dagen ga je daar profijt van hebben. Die 50A laadregelaar kan dan prima. Je hebt dan wel wat overpanelling, maar door de montage verlies je toch wat rendement en gemiddeld kom je toch maar weinig richting de max van de panelen.
Gebruik je gewoon weinig stroom en blijf je dat ook doen, dan kun je ook gewoon 1 paneeltje nemen. Maar als je in de toekomst elektrisch koken overweegt, eventueel je boiler vrijstaand wilt gebruiken, ebikes wilt opladen enz, dan kun je beter zoveel mogelijk erop gooien als kan. De upgrade naar LFP kan altijd nog, dat is veel makkelijker te doen dan panelen upgraden of je halve dak verbouwen.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ja ook.
Nee, er zijn paneel laders die zowel 12v als 24v aankunnen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een lader naar 230v in z'n camper heeft gehangen. Is ook weinig zinvol, want waar laat je het?
Paul
Nee, er zijn paneel laders die zowel 12v als 24v aankunnen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een lader naar 230v in z'n camper heeft gehangen. Is ook weinig zinvol, want waar laat je het?
Paul
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ik zocht nog een plek voor het display van de accumonitor en de meter voor de watertank.
Nu is er ook een Smartshunt via smartphone.
Is er ook iets waar de niveaumeter van de watertank mee te combineren is?
Nu is er ook een Smartshunt via smartphone.
Is er ook iets waar de niveaumeter van de watertank mee te combineren is?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Wat ik bedoel met "waar laat je het" is dat je het niet op kunt slaan als je het niet gebruikt...
Paul
Paul