Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Klopt .. rustspanning zakt flink, ook stationair, zonder dat de dynamo impuls krijgt om te laden. Als ik zo links en rechts lees is dat normaal en laad de de dynamo alleen om de startspanning te garanderen. Dat lijkt ook zo in de grafiek. Het is volgens mij een hele zuinige slimme-dynamo.. ;;-)

Dat de trickle spanning verdwijnt heeft te maken met het lage amperage neem ik aan?

Ik heb een voltage meter voor in de sigarettenplug.
Dat is waarom me opviel dat hij alleen laad bij gaslos. Nu heb ik bijna altijd een volle startaccu door de trickle. Wat het kan verklaren in combinatie met een 'zuinige' smart-dynamo.
Laatst gewijzigd door Bolle op zo 04 feb 2024, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Bolle schreef:
zo 04 feb 2024, 21:46
...
Dat de trickle spanning overdwijnt heeft te maken met het lage amperage neem ik aan?
Wat bedoel je juist ?
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Niet z'n intelligente vraag. Of ik nu de trickle wel of niet aan heb gesloten. Als ik op contact draai, zakt de spanning. Die 13,..V is dan ook verdwenen. Maar dat komt natuurlijk omdat het amperage zo laag is van de trickle.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 06 feb 2024, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door ChaussonZaan »

Bolle.

Er zit niet voor niks een 200 A dynamo op!
De bedoeling daarvan is dat wat je bij starten hebt gebruikt zeer snel aangevuld wordt,
er staat op die Engelse Victron site ergens een bereking van de tijd die dat kost.
En dat daarna de laadspanning van je dynamo op 12,5 V wordt gezet, todat of de shunt
stroomgebruik meet of dat er op de motor moet worden afgeremd.

Waarom het laden bij jou niet lukt is vrij simpel.
Op de screenshots zie je de reden : ingangs spanning op ingang Orion 11, 8 V
en op de andere screen, van je motor shutdown , startvoltage 14.00 V.
Ja dan gaat je Orion nooit laden, deze setting moet naar 11,7 V en dan
het afschakel voltage (shutdown voltage) naar 11,5 V, om te beginnen.
Mocht je laadstroom te laag zijn, dan kun je de laatste instelling nog wat verlagen.
Deze instellingen kun je doen door bij dynamo keuze niet voor de
smart dynamo/alternator te kiezen, maar voor de expert mode !

P.S. overigens is die 11,8 V wel erg laag, dat zou betekenen dat, als je laadspanning bij je startaccu 12,5 V is, je een spanningsval /verlies hebt van 0,7 V !
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Dat is wat we verwachten. Maar toch als ik stukken specifiek over Iveco lees, dan lijkt dat niet zo te zijn, en de dynamo vooral te pieken bij gaslos. En voltages van ca. 12v heel normaal te zijn. Zo ook te zien op deze graphic.
Bijlagen
29208-0fa218c3-3278-4b51-a4e8-76bac2c2b4d0.jpeg
29208-0fa218c3-3278-4b51-a4e8-76bac2c2b4d0.jpeg (52.44 KiB) 189 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 06 feb 2024, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

ChaussonZaan schreef:
ma 05 feb 2024, 8:56
P.S. overigens is die 11,8 V wel erg laag, dat zou betekenen dat, als je laadspanning bij je startaccu 12,5 V is, je een spanningsval /verlies hebt van 0,7 V !
De spanning op de accu is 12,7v zonder belasting en zonder draaiende motor. Op contact zakt dat tot rond de 12v afhankelijk van wat aan staat (lichten, kachelventilator e.d.). 12,7v lijkt me toch geen verkeerde accuspanning en dat dit belast daalt is toch niet vreemd?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

ChaussonZaan schreef:
ma 05 feb 2024, 8:56
Waarom het laden bij jou niet lukt is vrij simpel.
Op de screenshots zie je de reden : ingangs spanning op ingang Orion 11, 8 V
en op de andere screen, van je motor shutdown , startvoltage 14.00 V.
Ja dan gaat je Orion nooit laden, deze setting moet naar 11,7 V en dan
het afschakel voltage (shutdown voltage) naar 11,5 V, om te beginnen.
Mocht je laadstroom te laag zijn, dan kun je de laatste instelling nog wat verlagen.
Deze instellingen kun je doen door bij dynamo keuze niet voor de
smart dynamo/alternator te kiezen, maar voor de expert mode !
11.8v is de spanning met belasting, zonder dat de dynamo laad. Ik ben een leek. Maar volgens mij is dit geen voltage om de laadinstellingen op in te stellen. Ik las op een FLAIR (op Iveco chassis) forum ook ergens dat het laden van een tweede accu op deze smart dynamo niet echt 'te doen is'.
En FLAIR standaard 'dom' is gaan leveren.
https://www.motorhomefun.co.uk/forum/th ... 755/page-2

Ik ga deze HACK dan ook uit laten voeren. En dan de ORION instellen op de 'domme' dynamo. Daarlangs gaat de ORION geschakeld worden (knop, contact of D+) om te voorkomen dat de accu leeg wordt getrokken doordat de druppellader de ORION activeert. Misschien hoeft dat in de praktijk niet als het laadvermogen van de dynamo duidelijk boven de druppellader ligt.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door ChaussonZaan »

Bolle.

Het bedrijf waar ik voor gewerkt heb heeft talloze Iveco Daily's Euro 5 afgeleverd
Met de voorloper van de Orion, werkte prima.
En dan kan je dynamo met 12, 5 V laadspanning je tweede accu gewoon laden.
Het gaat immers niet om de laadspanning maar om het spanningsverschil tussen de startaccu en de ingang van de Orion.

Als je de remote functie van de Orion gaat gebruiken, met schakelaar of contactslot ,
dan kan het druppelladen de Orion niet activeren als de remove op off staat.
En de druppellaadfuntie niet gebruiken omdat de dynamo genoeg laadt ?
Laatst gewijzigd door ChaussonZaan op di 06 feb 2024, 9:35, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door DJSmiley »

Ik zou het niet via een knop doen, maar via de D+ als je die kan vinden (zie opmerking van Kamp, als je die kunt vinden)

alternatief is op basis van trillingen. Je kan dan de Votronic D+ Simulator PRO gebruiken (de non-pro heeft geen trildetectie). Alternatief is de Samlex BSWM 160. Dat is een scheidingsrelais maar die heeft ook een trildetectiefunctie. Die zou je dus ook voor je Orion kunnen plaatsen (En dan de Orion altijd aan via het draadbrugje) of kunnen gebruiken om de H+ ingang te schakelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

@Bolle
Je geraakt er precies niet uit ?
Jammer want je hebt een mooi systeem en het is bijna af.
Nochtans staat al de noodzakelijke informatie in dit draadje.

Ik dacht dat je uit de buurt van Gent bent ?
Maak een afspraak met Donald Dobbelaere (auto elektriciteit) in Maldegem.
Hij kent dit. Hij zal tijdrovende metingen doen en een instelling zoeken op de booster, die maakt dat je dynamo gedurende minstens 90% van de rijtijd zal laden.
Gaat je een paar honderd euro kosten, een paar uren en je bent ervan af.

Om de (onderzoek) kosten te drukken kan je hem volgende zaken aangeven.
1. De D+ aansluiting: Download de Daily opbouwrichtlijnen voor jou versie en in €5
Toon hem de pagina's, met de aansluitingen voor opbouwers, waar hij de D+ aansluiting kan vinden.
2. Toon hem de grafiek (Chaussonzaan) uit het Victron community draadje met het specifieke meting van het gedrag van die intelligente dynamo.
3. Wijs hem op het inzakken van de spanning van de startaccu van 12,7V in rust naar 11,xV met contact aan.
4. Leg alvast een kabel van het handschoenenkastje in je dashboard (D+) naar de DC/DC booster achterin.
5. Beslis of je bovenop nog een manuele aan uit schakelaar (booster) wenst en zeg waar, op het dashboard, die mag komen te staan. (dat zou ik voor mezelf zeker willen)
6. Gooi de trickle charge 1A vanuit je Multiplus naar je startaccu er af en doe het stand laden van je startaccu op een andere manier.

Succes !
Groeten Kampo
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door ChaussonZaan »

Goed verhaal Kampo.

Alleen nog een opmerking, je kunt de H aansluiting ( van de remote control) ook gebruiken om een Orion aan of uit te zetten. +12V op de H is aan, en kleiner dan 3 V is uit.
Dan wel de L niet gebruiken.
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Het zal aan mij liggen maar ik zou eerst eens kijken of de dynamo wel doet wat hij doen moet.
Als de startaccu onder een bepaald niveau komt moet de dynamo gewoon gaan laden.
Niet met 12 of 12.5 volt maar net als iedere dynamo doet, het lijkt mij toch heel sterk dat men alleen bij iveco dynamo’s hebben die dat standaard anders doen.
Bij ongeveer 80% van de capaciteit van de startaccu zal de intelligente dynamo alleen nog laden als het voertuig uitrolt in de versnelling met gas los.
Deze twee zaken zal dus eerst gecontroleerd moeten worden.
Indien de startaccu helemaal vol zit omdat er al een tijd een druppellader op staat kan het zijn dat de accu niet onder het niveau kom, na het starten, dat de dynamo gaat laden.
Pas als je weet dat dit op de juiste manier werkt ga je de orion instellen.
Ik weet dat men geweldig aan het klooien is met de spanningen om de orion aan de gang te laten gaan.
Het kan op nog verschillende manieren om dat niet te doen op spanning maar om nou een D+ simulator er voor te zetten lijkt mij overbodig.
Zoals aangegeven dus eerst kijken of het laadsysteem van de motor wel juist werkt en dan de orion aan de gang krijgen en dat kan prima met de juiste spanningsinstelling maar dan moet het systeem op de motor wel juist werken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Klopt maar ik heb de indruk dat Bolle het moeilijk heeft om dit zelf te doen.
Ik kan me vergissen maar uitbesteden aan een kundige vakman kan een oplossing zijn.
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

kampo schreef:
di 06 feb 2024, 11:04
Klopt maar ik heb de indruk dat Bolle het moeilijk heeft om dit zelf te doen.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik ben natuurlijk geen 'Elektrotechnik'.
Maar de rest van de bouw is ook aardig gelukt.
Ik heb nu alleen wat minder tijd om echt heel actief met de multimeter aan de slag te gaan. Dus val ik even terug op al de ritsjes deze zomer, al deze ritten heb ik de spanning in de gaten gehouden. En deze piekt echt alleen bij gaslos.

Zou dat niet zo zijn. Dan zou ik denk ik prima de Orion in kunnen stellen. Heel het verhaal over drempelwaardes e.d. kan ik prima volgen.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie