Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Morgen eens rustig bekijken.
Wat ik me nu bedenk. De bout op de min-pool was wel heel kort, er zaten ook langere bij.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Heb er toch even de langere bouten in gedraait.
Nu staat hij op 10V .. :-|
Geen idee of het daar aan lag of toeval is.
Nu brand het lampje van de Multiplus niet, maar knippert.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Met de multimeter meet ik dezelfde spanning op de accupolen, dan de shunt. Misschien liegt de BMS en moet deze eens een cyclus meemaken.

IMG-20230307-WA0011.jpg
IMG-20230307-WA0011.jpg (118.49 KiB) 927 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Als ik de accu (alleen met de plus) loskoppel van de multiplus en de verbruikers dan meet ik 11.47v.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door albertrietjens »

Heb je al eens naar de temperatuurinstellingen gekeken? Ik zie dat de temperatuur van de accu 1 °C is. Misschien is het BMS (gedeeltelijk) uitgeschakeld vanwege de lage temperatuur en geeft de app de spanning direct op de cellen en niet die van de complete accu.
Bij Daly BMS'en zie je ook zo iets: wanneer de vorstbeveiliging tegen laden is ingeschakeld verlies ik ook 0,5 tot 1V over het BMS, resulterend in een lagere spanning op de klemmen.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het spanningsverschil wel erg groot.
Maar jou redenatie lijkt op die van Roamer!
Screenshot_20230308_090502_Messenger.jpg
Screenshot_20230308_090502_Messenger.jpg (56.23 KiB) 846 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door albertrietjens »

Gezien de spanning die de roamer app aangeeft (12,8V) denk ik dat je accu al aardig leeg is. Normaal beweegt de spanning zich meer op of boven de 13V. Dus laden is het devies. Accu binnenhalen of wachten tot het weer wat warmer is. Om diep ontladen te voorkomen zou ik in ieder geval alle belastingen eraf halen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Nog iets anders.
Die toestellen kunnen niet tegen vocht en regen.
Kan je er daar achteraan geen spat scherm of paneel voorzetten ?
Zonde van te wachten tot er schade is.

Nog een vraagje.
Ik zie dat je voor de meubels gewerkt hebt met een metalen frame.
Wat is je ervaring daarmee nu het af is ?
Niet veel zwaarder ?
Laatst gewijzigd door kampo op wo 08 mar 2023, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Je bedoelt de Victron?
Tja .. ik verwacht niet de deur open te gaan trekken in een stortbui. Maar natuurlijk heb je een punt. Als dat in het gebruik toch tot risico's leid, kan er nog altijd iets van een kap over.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Zelfs in mijn dashboard zit er een transparante plastic flap over de zekeringdoos.
Voor als er ooit een koffie zou overheen lopen...
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Bolle schreef:
wo 08 mar 2023, 9:07
Bedankt voor je reactie.
Ik vind het spanningsverschil wel erg groot.
Maar jou redenatie lijkt op die van Roamer!

Screenshot_20230308_090502_Messenger.jpg
Kan ik een keer laden met de standaard settings?
Ik moet als hij helemaal klaar is nog een afspraak maken bij 'een kenner' om alles in te stellen met de interface.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door albertrietjens »

Ik ken de standaard settings niet, maar zolang je niet boven 14,4V komt kan het niet zo veel kwaad. Je kunt het laden ook altijd stoppen wanneer de spanning in de buurt komt. Mijn voorkeur zou dan zijn om bij 14 á 14,2V te stoppen.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

kampo schreef:
wo 08 mar 2023, 10:16
Nog een vraagje.
Ik zie dat je voor de meubels gewerkt hebt met een metalen frame.
Wat is je ervaring daarmee nu het af is ?
Niet veel zwaarder ?
Sorry, over het hoofd gezien.
Het is koker 25x25x1.5mm. Dus erg dunwandig. 1.06kg/m.
Een balkje 44x44 is 0.87kg/m.
Maar door de stijfheid van de constructie heb je niet veel meters nodig. Alleen aan de zichtzijde. Ook gebruik je verder weinig plaat, alleen aan de zichtzijde. De bus moet nog op de weegbrug, maar het voelt erg licht.

IMG-20221012-WA0005.jpg
IMG-20221012-WA0005.jpg (188.55 KiB) 652 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

albertrietjens schreef:
wo 08 mar 2023, 9:59
Gezien de spanning die de roamer app aangeeft (12,8V) denk ik dat je accu al aardig leeg is. Normaal beweegt de spanning zich meer op of boven de 13V. Dus laden is het devies. Accu binnenhalen of wachten tot het weer wat warmer is. Om diep ontladen te voorkomen zou ik in ieder geval alle belastingen eraf halen.
Hij is aan het laden via de walstroom maar nu ook via de MPPT. Werkt perfect. Ook gaat nu hij wat verder opgeladen is de inverter aan en werkt alle 230v. Tot dusver tevreden! Even afwachten of op het einde van de rit de spanningsval verdwenen is.

Alleen nu klapt in huis de aardlek er uit als de Multiplus op walstroom gaat. Charger-only werkt wel.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie