Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Pff.. de eerste schets van de elektra is klaar.
Linkje naar start 'post'.
viewtopic.php?f=7&t=8478133
Op-, aanmerkingen zijn welkom.
Linkje naar start 'post'.
viewtopic.php?f=7&t=8478133
Op-, aanmerkingen zijn welkom.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
4G router werkt bij me op 12V
Wat is het doel van een 1600W omvormer?
Gebruik nu al LiFePO4 ready componenten
Zet het paswoord van de victron's anders dan op 000000
En de aandachtige lezer dus ook.
Draaddikte http://www.polz.info/leitungsrechner/
Wat is het doel van een 1600W omvormer?
Gebruik nu al LiFePO4 ready componenten
Zet het paswoord van de victron's anders dan op 000000
En de aandachtige lezer dus ook.
Draaddikte http://www.polz.info/leitungsrechner/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
T5415AN laadregelaar en Victron 12/30 zijn geschikt voor lithium Lifepro. Daar heb ik inderdaad naar gekeken.
Je opmerking over het paswoord snap ik niet helemaal. Je tipt om het default wachtwoord te wijzigen?
Je opmerking over het paswoord snap ik niet helemaal. Je tipt om het default wachtwoord te wijzigen?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Ik quote bewust verkeerd om het een keertje extra te vermelden.
Pas het default wachtwoord aan!
En neen, niet allemaal 123456
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Ik mis nog wat zekeringen. Je zekeringpaneelpaneel zit direct op de accu?
In dat geval klopt de - niet, want die moet ook achter de shunt.
Verder zou ik dat zekeringkastje op een ampere of 50 afzekeren. Hij kan op papier 100A, maar dat moet je uberhaupt niet willen.
Met 50A is meer dan voldoende voor je verbruikers. 25mm2 is dan ook niet nodig, afhankelijk van de lengte zou ik 16mm2 gebruiken.
De positieve busbar zou ik vervangen door een zekeringhouder:
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html
- 200A Mega zekering naar je omvormer
- 40A Midi voor de lader
- 60A Midi voor de MPPT
- 50A Midi voor je kleine steekzekeringverdeelblokje
- 100A Midi voor je scheidingsrelais
wil je helemaal op safe gaan, dan een 250A blokzekering direct op de accupool. Zeker als de kabel accu - zekeringhouder wat langer is, is dat aan te raden.
Verder ziet het er prima uit, de grootste verbruikers heb je al met een dikkere kabel uitgevoerd (startstroom van koelkast en dieselkachel)
Kabel MPPT -> accu zou ik 16m2 doen ipv 10.
Persoonlijk zou ik ook een - leggen tussen start- en hh accu en niet via het chassis, maar daar verschillen de meningen over.
Ik mis nog even de zekering aan de zijde van de startaccu. Ook daar moet er 1 komen.
Opm: Heb je die 1600W echt nodig? als je alles nog moet aanschaffen zou je ipv een losse omvormer en lader ook een multiplus kunnen nemen. Dan heb je een krachtigere lader en een heel mooi alles-in-1 ding.
In dat geval klopt de - niet, want die moet ook achter de shunt.
Verder zou ik dat zekeringkastje op een ampere of 50 afzekeren. Hij kan op papier 100A, maar dat moet je uberhaupt niet willen.
Met 50A is meer dan voldoende voor je verbruikers. 25mm2 is dan ook niet nodig, afhankelijk van de lengte zou ik 16mm2 gebruiken.
De positieve busbar zou ik vervangen door een zekeringhouder:
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html
- 200A Mega zekering naar je omvormer
- 40A Midi voor de lader
- 60A Midi voor de MPPT
- 50A Midi voor je kleine steekzekeringverdeelblokje
- 100A Midi voor je scheidingsrelais
wil je helemaal op safe gaan, dan een 250A blokzekering direct op de accupool. Zeker als de kabel accu - zekeringhouder wat langer is, is dat aan te raden.
Verder ziet het er prima uit, de grootste verbruikers heb je al met een dikkere kabel uitgevoerd (startstroom van koelkast en dieselkachel)
Kabel MPPT -> accu zou ik 16m2 doen ipv 10.
Persoonlijk zou ik ook een - leggen tussen start- en hh accu en niet via het chassis, maar daar verschillen de meningen over.
Ik mis nog even de zekering aan de zijde van de startaccu. Ook daar moet er 1 komen.
Opm: Heb je die 1600W echt nodig? als je alles nog moet aanschaffen zou je ipv een losse omvormer en lader ook een multiplus kunnen nemen. Dan heb je een krachtigere lader en een heel mooi alles-in-1 ding.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Ik snap niet waarom je geen multiplus 1600/70/12V zou nemen. Dat lijkt me beter en een voudiger.
Accu AGM van 280Ah is klein voor een 1600.
De solarkabel van het dak kan best 6mm2 en daar zie ik geen schakelaar.
Waar zit je meetshunt nou precies en heeft die 1 of 2 Plussen? ?
En geen massa aan het chassis leggen natuurlijk.
De dynamo capaciteit zie ik niet staan.
Accu AGM van 280Ah is klein voor een 1600.
De solarkabel van het dak kan best 6mm2 en daar zie ik geen schakelaar.
Waar zit je meetshunt nou precies en heeft die 1 of 2 Plussen? ?
En geen massa aan het chassis leggen natuurlijk.
De dynamo capaciteit zie ik niet staan.
Groeten Kampo
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
@DJSmiley:
Bedankt voor je heldere reactie.
Daar ga ik mee aan de slag!
Bedankt voor je heldere reactie.
Daar ga ik mee aan de slag!
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
1600w is gebaseerd op het willen gebruiken van een Nespresso of Senseo koffiezetapparaat. Dus kort. Ik snap dat 1600w op 280ah niet lang goed gaat.kampo schreef: ↑zo 31 okt 2021, 8:17Ik snap niet waarom je geen multiplus 1600/70/12V zou nemen. Dat lijkt me beter en een voudiger.
Accu AGM van 280Ah is klein voor een 1600.
De solarkabel van het dak kan best 6mm2 en daar zie ik geen schakelaar.
Waar zit je meetshunt nou precies en heeft die 1 of 2 Plussen? ?
En geen massa aan het chassis leggen natuurlijk.
De dynamo capaciteit zie ik niet staan.
De 'shunt' moet meteen achter de plus, dus ook voor het kleine zekeringsblok. Dat moet ik nog aanpassen. Heeft een plus.
Waarom geen massa op het chassis. Dat zie ik in de meeste schema's terug komen. Alleen de massa op de HH?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Let erop dat 1600 bij Victron va is een 1600 heeft een continu belasting van 1300 watt en dat kan te krap zijn voor koffie zetten.
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Met een Magimix Pixie van 1260 Watt gaat het.
Met een Dolce gusto van 1600 Watt gaat het niet .
Althans theoretisch.
Leg een dikke minus kabel tussen de start en de HH accu dan heb je nooit problemen.
En alle verbruikers bekabeld op de minus van de HH accu aansluiten.
De meetshunt in de minus bedoel je.
Alle minus verbindingen NA de shunt.
1260 Watt magimix neemt ongeveer 120A op uit de 12V HH accu. Je moet de 15% omzettingsverliezen meerekenen.
Dat zorgt voor een aardige spanningsval bij de 280Ah AGM
Edit: fout van mij verbeterd
Met een Dolce gusto van 1600 Watt gaat het niet .
Althans theoretisch.
Leg een dikke minus kabel tussen de start en de HH accu dan heb je nooit problemen.
En alle verbruikers bekabeld op de minus van de HH accu aansluiten.
De meetshunt in de minus bedoel je.
Alle minus verbindingen NA de shunt.
1260 Watt magimix neemt ongeveer 120A op uit de 12V HH accu. Je moet de 15% omzettingsverliezen meerekenen.
Dat zorgt voor een aardige spanningsval bij de 280Ah AGM
Edit: fout van mij verbeterd
Laatst gewijzigd door kampo op zo 31 okt 2021, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Mijn ervaring is anders.
Als de agm redelijk ver leeg is kan het soms zijn dat de spanning te ver wegzakt, zeker als er nog meer 12 volt verbruikers zijn ingeschakeld.
Als de agm redelijk ver leeg is kan het soms zijn dat de spanning te ver wegzakt, zeker als er nog meer 12 volt verbruikers zijn ingeschakeld.
Re: Iveco daily L4H3 35-170 Elektra
Met een multiplus heb je ook geen omschakel automaat nodig voor de walstroom /230v.
Ik zou de afstand tussen de accu en MPPT omvormer zo kort mogelijk houden. De kabel verliezen bij 40 volt en 20 A van de panelen zijn aanmerkelijk minder als bij 12v en 50A dan heb je ook niet meteen dikkere kabel tussen de omvormer en accu nodig.
Pas op met teveel vermogen op het kastje met de steekzekeringen. Ik had 1 zekering waar 30A doorheen ging die gesmolten was doordat de contacten tussen de zekering en de houder te losjes waren. loop het even na voordat je het installeert / ingebruik neemt.
Ik zou de afstand tussen de accu en MPPT omvormer zo kort mogelijk houden. De kabel verliezen bij 40 volt en 20 A van de panelen zijn aanmerkelijk minder als bij 12v en 50A dan heb je ook niet meteen dikkere kabel tussen de omvormer en accu nodig.
Pas op met teveel vermogen op het kastje met de steekzekeringen. Ik had 1 zekering waar 30A doorheen ging die gesmolten was doordat de contacten tussen de zekering en de houder te losjes waren. loop het even na voordat je het installeert / ingebruik neemt.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Is de multiplus dat type wat vermogen uit accu en walstroom gelijktijdig kan halen?
Ik heb kort gedacht aan een multiplus, maar toen toch (qua ontwerp) voor los gegaan.
Misschien toch nog eens heroverwegen.
Ik heb kort gedacht aan een multiplus, maar toen toch (qua ontwerp) voor los gegaan.
Misschien toch nog eens heroverwegen.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Het grappige is dat je wel een afbeelding van een multiplus in jou schema hebt gezet.