Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
CaptainHooverBee
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 okt 2021, 21:51

Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door CaptainHooverBee »

Hallo,

Enige tijd terug liet mijn Pioneer navigatie(AVIC-EVO1-DT2-C) het afweten. Op het navigatie scherm krijg ik voortdurend de melding GPS zoeken, tevens in overzicht van de satellieten geen enkele tracking.
Mijn camper is van het jaar 2019, Knaus Boxstar Street 600.

Dit probleem trad net na het wassen van mijn camper aan de buitenzijde op (met de hand, zonder hogedruk reiniger).

In tussentijd voor ik na lang wachten een afspraak heb bij Vanomobil, wens ik toch graag reeds even zelf wat zaken te controleren.
Tot op heden weet ik echter niet waar de GPS antenne zich bevindt.

Mocht iemand dit wel weten, graag een reactie.

Groetjes,

Kevin
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gps ontvangst probleem - Pioneer (Fiat/Knaus Camper)



Bericht door Going »

Even de Radio losnemen en draad naar GPS ontvanger zoeken. Achterop de radio staat GPS contact aangegeven.
Zelf denk ik dat de was er niets mee te maken heeft. Kan dat de stekker bij toeval op hetzelfde moment is losgekomen achter de radio. Is mij ook een keer gebeurd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Willem1967
Berichten: 2
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 8:28

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door Willem1967 »

Hallo Kevin, ik heb dit probleem ook. Hij is hiervoor al een keer naar de garage geweest. Die hebben er toen o.a. een nieuwe GPS antenne op gezet. Nu heb ik het probleem weer. Wat was bij jou destijds de oplossing voor dit probleem? Groeten, Willem
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door Camper-T »

Bij de Ducato cabines wordt de GPS antenne veelal onder de half ronde kunststof kap van de tellerbak geplakt, daar onder zit een vlak gedeelte.
Aan de linker- en rechterkant van deze kunststof kap vind je aan de voorzijde een zwarte Torx schroef, verwijderen en de kap lostrekken.

Bedrading van de GPS antenne richting de autoradio loopt meestal achter het rechter ventilatierooster voor het stuur. Dit rooster kun je met wat kracht uit het dashboard trekken. Wrik met kracht maar ook met beleid en gebruik eventueel een kunststof wipper zonder het dashboard te beschadigen, in het begin kan het rooster weinig meegeven maar uiteindelijk schiet deze wel los.

Ook kan de GPS antenne onder de opklapbare telefoon/tablet houder achter de radio zitten. Klap de houder volledig open en schroef de daardoor zichtbaar geworden schroeven los. Daarna kun je de houder van het dashboard los nemen en kijk je in de dashboard ruimte er onder.


Zelf zou ik eerst de radio uitnemen en aan de achterzijde controleren of de GPS antenne nog vast zit. Kijk bij het demonteren van de Pioneer EVIC camper radio wel uit met uitbouwen. Je moet eerst het frame rondom het display los klikken om de radio te demonteren en aan dit frame zitten dunne witte bandkabeltjes die makkelijk kapot gaan bij verkeerd loshalen.

In een zeldzaam geval heeft de Ducato cabine een warmtewerende voorruit wat radio- en dus ook GPS signalen kan verzwakken. Maar dan moet je dit altijd en continue hebben gehad.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door pwhooftman »

Toevallig enigszins tegelijkertijd een chinees achteruitkijkschermpje gemonteerd? Deze kunnen zo veel storing afstralen dat een gps ontvanger in de buurt niks meer ontvangt.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door Camper-T »

Dat soort storingen door Chinese troep kende ik wel bij DAB radio’s maar nog niet bij GPS ontvangers. Weet je dit zeker..?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door pwhooftman »

Jazeker, paar jaar geleden lang op zoek geweest naar slechte gps ontvangst, gps ontvanger lag 30cm van het schermpje. Ontvangst kwam volledig terug zodra ik het scherm uitzette....
Willem1967
Berichten: 2
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 8:28

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door Willem1967 »

Bedankt voor de (uitgebreide) reacties. Nee ik heb geen Chinees scherm gemonteerd. Dus hier kan de oorzaak niet in zitten. Ook zit volgens mij de antenne op de voorruit geplakt en niet onder het dashboard. Ik ga er in ieder geval nog eens goed naar kijken.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door Camper-T »

Een GPS antenne is een klein zwart doosje van ca. 4x3x1cm groot en moet altijd omhoog richting de satellieten kunnen kijken, dus de zijde met dubbelzijdig kleefband moet op een vlakke en horizontale ondergrond worden gemonteerd.
Als de GPS antenne aan de binnenzijde op de voorruit geplakt zou zijn dan kijkt hij de camper in en dus niet omhoog. Wellicht zie je een plakantenne voor FM of DAB voor een GPS antenne aan.

Via deze link zie je hoe een GPS antenne voor navigatieradio’s er uit ziet: https://www.google.nl/search?sca_esv=56 ... =894&dpr=2

Kunststof zoals een dashboard is frequentietransparant dus een GPS antenne mag hier onder verstopt zitten omdat de GPS radiosignalen hier doorheen gaan. Dit is esthetisch wel zo handig want dan kan de GPS antenne netjes uit het zich worden gemonteerd. Zoek dus op die plekken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door pwhooftman »

Ik merkte geen enkel verschil in de aangegeven Gps ontvangst sterkte als de ontvanger rechtop onder
het raam lag of op zijn kop tegen het raam zat geplakt.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door dieseltje+ »

Als het destijds opgelost is met een nieuwe ontvanger is de kans redelijk aanwezig dat de huidige ook kapot is. Of idd stekker verbinding controleren.
Voor steady ontvangst is het beter om de ontvanger buiten het voertuig te plaatsen.
En idd, gps ontvangers zijn gevoelig voor straling. Beeldschermen, andere aanstaande navigatie, radio antenne, blower, opgerolde rest snoer van gps antenne, ledlampen.....
Vuistegel is overal 1.5m vandaan blijven met plaatsing gps antenne. Kan je wel zien hoeveel satellieten er beschikbaar zijn? Desnoods via internet kijken.
Heb je de mogelijkheid om over te schakelen naar Glonass? Dan zou je die ook eerst kunnen proberen. Die is trouwens doorgaans sowieso beter dan GPS. Of de combi van beide, GPS en Glonass aanzetten indien mogelijk.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door TestCase »

@pwhooftman
Klopt, antenne moet wel vrijzicht hebben.


Zowel GPS (Amerikaans) als GLONASS (Russisch) aanzetten is een goed idee, doe ik ook. GLONASS en GPS hebben overigens ongeveer dezelfde nauwkeurigheid en hetzelfde aantal satellieten.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door seth_space »

En mocht je systeem al geschikt zijn voor het Europese Galileo dan die kiezen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Pioneer GPS ontvangst probleem in Fiat/Knaus camper



Bericht door dieseltje+ »

Doorgaans zijn er van Galileo minder satellieten beschikbaar dan van GPS of Glonass. Hier = NOP om 13.00 vanmiddag b.v. GPS 10 satellieten beschikbaar, Glonass 8 en Galileo 5. Vanavond om 22.00 duikt Galileo zelfs onder de 5 satellieten, GPS 10, Glonass 7. Mede afhankelijk van je locatie, grootste deel van Europa zijn er meer GPS en Glonass satellieten beschikbaar dan van Galileo. Je hebt er als vrije gebruiker (gratis) minimaal 4 nodig voor navigatie. Heb je een goedkope ontvanger of ongustige plaatsing van de gps antenne en dus de combi van slechte ontvangst werkt je navigatie niet. Zo ook in een bosrijkgebied of bebouwde kom met hoge gebouwen, vallen er al snel 1 of meerdere satellieten af. Die marge heeft Galileo amper tot niet, in tegenstelling tot GPS of Glonass. Groot risico dat je onder de grens van 4 satellieten komt met Galileo en uitval als gevolg.
Kort gezegd: Met Galileo ben je gevoeliger voor uitval.
Dan is kiezen voor Beidou een betere optie indien mogelijk.
Voorbeeldje:
Utrecht om 13.00 Beidou: 16 stuks, Galileo: 5
Om 22.00 Beidou: 16 satellieten Galileo: 4
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie