Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door bus21 »

De VSR gordelbok in Ducato / Jumper / Boxer ziet vast met 2 beugels onder een chassisbalk door. Die beugels zijn dik plaatstaal, zeker 5 mm. Dat gaat dus alleen passen als de balken op de juiste plek zitten en de juiste afmetingen hebben.

Van andere gordelbokken weet ik het niet.

De oorspronkelijke banken in onze bus achterin (personenbus, geen bestelbus) zaten vast aan een soort dwarsstang in een kom in de balk.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door EasyBee »

iSonic schreef:
zo 31 okt 2021, 7:32
Bolle schreef:
za 30 okt 2021, 22:34
Ik snap hoe het zit.
Geen type goedkeuring van de gordelbok specifiek voor deze bus, is waarschijnlijk ook geen goedkeuring op kenteken. Ik ga nog wel bellen met de RDW of een TTV keuring (individuele keuring) kans van slagen heeft.
Anders worden het 3 zitplekken op kenteken.
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Meeste autostoelen zitten ook gewoon door de bodem vast.
Daarvoor heeft de (auto)fabrikant met behulp van uitgebreide test (incl crashtests) een Europese type goedkeuring geregeld. Je kunt niet zomaar een paar bouten door een vloer schroeven en een gordelbok aan vast maken en vervolgens een paar zitplaatsen er bij regelen op je kenteken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door tonic »

Ach het is pas 100 keer uitgelegd hier op het forum. En steeds denkt er wel weer iemand dat het gewoon moet kunnen :crazy:
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door iSonic »

Ach veel mensen worden bang gemaakt door allerlei horror verhalen op fora. Ik zou hem ook niet blindelings kopen. Maar ff de RDW bellen en navraag doen. Zou me niks verbazen als je dat ding volgens de voorschriften gemonteerd wordt je gewoon goedkeuring krijgt. Maar goed je kan ook op de via via via via verhalen afgaan. Die zijn vaak wel betrouwbaarder dan de RDW zelf.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door tonic »

Heel misschien zitten hier op het forum wel mensen die precies weten hoe het zit.
Daarbij wil een mens graag horen wat hem het beste uitkomt. Dus als er 1 gaat roepen dat het wel ff kan wordt dat liever als waarheid gezien.
Dus als je niet weet hoe het zit kun je dus beter mensen doorverwijzen naar de RDW dan maar wat gaan roepen.

Dus nogmaals het bouwen van een zitplaats is niet het probleem. Dat kan met een boutje en een ringetje. Maar de benodigde papieren is het probleem. De keurmeester van de RDW kan niet zien of een zitplaats of gordel 5,6,10 of 20 G aankan. Dat kun jij zelf ook niet als je zelf wat bouwt. Dat moet dus aangetoond worden met de juiste papieren. Bij een goedgekeurd gordelblok voor een bepaald voertuig is dit gedaan. De RDW controleert dan of de inbouw volgens de tekening is uitgevoerd, op de juiste plaats en met de juiste bouten.
Voor een Iveco bestaat zo'n goedgekeurd set dus niet en kom je dus bij een carrosserie bouwer terecht die garant staat. Of je maakt er een zitplaats van voor stilstaand voertuig.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door iSonic »

Wat is er dan specifiek aan die bok voor de Ducato? Dat de bok goedgekeurd is geloof ik wel. Maar ik denk dat je die bok ook wel in een andere bus op kenteken krijgt. Het is allemaal geen rocket sceince. Gewoon boutjes en moertjes en gaatjes.

En mensen op een fora die precies weten hoe het zit zijn het probleem juist. Of de informatie is oud of van horen zeggen. Lijkt me heel sterk dat je die bok in een Iveco niet op kenteken krijgt. Desnoods met een individuele keuring.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door tonic »

Het gordelblok voor een Ducato is gecertificeerd voor een Ducato. Daar levert de fabrikant van het gordelblok de papieren voor aan. Het gaat niet over het gordelblok zelf of de Iveco zelf. Het gaat over de bevestiging van die twee aan elkaar.

Maar de TS zal deze week de RDW bellen dus we zullen zien :P
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door Bolle »

Ik weet niet precies of ik deze week ga bellen .. 😉
Maar mij is het verhaal al een tijdje helemaal duidelijk. Het 'over elkaar heen vallen' mag van mij dan ook stoppen. En dan mag het over het verdere ontwerp gaan .. 😁

* stikt volgens de letter van de wet mag alleen een gordelbok met certificaat voor desbetreffende bus gemonteerd worden.
* ik weet zeker dat ik het gordelbok net zo veilig kan monteren in een andere bus (niet iedereen is het daarmee eens, dat mag/kan). Ik snap dat dit meer is dan alleen boutjes door de carrosserie.
* we gaan zien of de RDW deze ruimte ook laat.
* zo niet dan staan er drie plekken op kenteken en is dat ook geen ramp.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Bolle schreef:
za 30 okt 2021, 21:22
ribsters schreef:
za 30 okt 2021, 16:56
mooie bus Bolle, heb je lekker de ruimte in en dan ook nog een 3l- motor. waar is die 30 cm achterin voor?
Vaak kijk je bij het openen van de achterdeuren zo boven op je dekbed. Ik wil de ruimte gebruiken als kast vanuit buiten benaderbaar (voor de spullen die je voornamelijk buiten gebruikt). En daar dan ook alle elektronica als een soort 'meterkast' compact en overzichtelijk bij elkaar.
Mijn bed zit om die reden ook niet strak tegen de deuren. Ik plaats tussen het bed en de deuren (in de toekomst aan de deur hangend) de campingstoelen. Die heb je vaak als eerste nodig als je ergens gaat staan, al is het maar bij een picknick onderweg. Handig als je die dus meteen voor het grijpen hebt en ergens anders zijn het vaak ondingen qua formaat.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80320
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door Dafluc »

Ik vond het heerlijk om de achterdeuren open te gooien en te genieten van het uitzicht. Ook zou ik het bed niet opgemaakt krijgen als ik het hoofdeinde niet staand op de trede van de achterdeuren had kunnen doen. En ik wil absoluut naar buiten kunnen kijken vanuit mijn bedje. Voor mij dus altijd het bed tegen de achterdeuren. Ieder zijn meug.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door annoh »

we gaan zien of de RDW deze ruimte ook laat
Nagenoeg wekelijks heb ik contact met de RDW o.a. over dit soort zaken. Niks informatie via via maar gewoon de praktijd. Voor de RDW is niet van belang of een leverancier garant staat zoals hier gesuggereerd wordt. De RDW wil weten of een gordelbok op zich voldoende sterk is en of deze voldoende sterk aan auto bevestigd is. Daarvoor is een fysieke test, en niet een berekening, nodig om dat aan te tonen. De krachten waarmee getest worden worden vermeld in de Europese regelgeving hierover.

De RDW hierover bellen is vragen naar de bekende weg.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Dafluc schreef:
zo 31 okt 2021, 15:20
Ik vond het heerlijk om de achterdeuren open te gooien en te genieten van het uitzicht. Ook zou ik het bed niet opgemaakt krijgen als ik het hoofdeinde niet staand op de trede van de achterdeuren had kunnen doen. En ik wil absoluut naar buiten kunnen kijken vanuit mijn bedje. Voor mij dus altijd het bed tegen de achterdeuren. Ieder zijn meug.
En daarom bij mij ook geen kast. Als de stoelen straks aan de deuren hangen kan ik mijn bed nog opmaken. In bed kijken we over de stoelen heen. Maar ze kunnen nu net tussen het matras en de deuren. :wink:
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door Bolle »

Bus staat nog bij het garagebedrijf wachtend op het kenteken. Dan maar het e.e.a. in voorbereiding.
L4H3v3.png
L4H3v3.png (272.41 KiB) 5535 keer bekeken
Bankzit.png
Bankzit.png (253.16 KiB) 5535 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 260
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170 ombouw



Bericht door Bolle »

En elektra..
DrawingWIRINGv5.jpg
DrawingWIRINGv5.jpg (71.22 KiB) 5533 keer bekeken
230V_wiringv2.jpg
230V_wiringv2.jpg (49.96 KiB) 5533 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie