Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Nog steeds bezig met de fundering
De laatste handelingen zijn gelegd aan het dashboard. Ik heb een 7-aderige aanhanger kabel van de zekeringskast naar achterin de bus gelegd. Deze kabel heeft het 'contact-aan', D+ en zijdeur open signaal. En nog 4 loze draden. Mocht ik ooit de radio op de huishoud accu willen zetten is het nog maar een klein klusje.
Daarna heb ik de schuifdeur-rail maar eens bekeken. Van binnenuit waren de moeren verroest en van buitenaf kun je goed zien dat er wat roestig water lekte. 2 lagen Rustoleum CombiColor later (in het zwart, zodat het compleet zwart wordt onder de ruit ipv een blauwe waas. En dan kunnen we nu echt beginnen met bouwen
De laatste handelingen zijn gelegd aan het dashboard. Ik heb een 7-aderige aanhanger kabel van de zekeringskast naar achterin de bus gelegd. Deze kabel heeft het 'contact-aan', D+ en zijdeur open signaal. En nog 4 loze draden. Mocht ik ooit de radio op de huishoud accu willen zetten is het nog maar een klein klusje.
Daarna heb ik de schuifdeur-rail maar eens bekeken. Van binnenuit waren de moeren verroest en van buitenaf kun je goed zien dat er wat roestig water lekte. 2 lagen Rustoleum CombiColor later (in het zwart, zodat het compleet zwart wordt onder de ruit ipv een blauwe waas. En dan kunnen we nu echt beginnen met bouwen
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Walstroom
Voorlopig gaat er geen solar op de bus komen, dus walstroom gaat van pas komen. Een tijdje gelden heb ik meer flex PVC bezorgd gekregen en dus kon dit project ook al gedaan worden.
Een reststuk betonplex op maat gezaagd dat het stopcontact erin past + krachten met aan- en afkoppelen beter verdeeld zijn.
Gat in de bus gezaagd met de betonplex montageplaat als malletje. Na het gat gezaagd te hebben de schroefgaten voorgeboord en het plaatstaal 2x in de menie gezet. Toen de boel gemonteerd en een 3x 2,5mm2 kabel naar achterin de bus getrokken door flexibel PVC.
Ik had graag gewild dat het harder ging, maar een 60urige werkweek + sociaal leven geeft niet veel extra tijd om er echt lange periodes aan te werken. Vooral avonduren en zondagmiddag.
Voorlopig gaat er geen solar op de bus komen, dus walstroom gaat van pas komen. Een tijdje gelden heb ik meer flex PVC bezorgd gekregen en dus kon dit project ook al gedaan worden.
Een reststuk betonplex op maat gezaagd dat het stopcontact erin past + krachten met aan- en afkoppelen beter verdeeld zijn.
Gat in de bus gezaagd met de betonplex montageplaat als malletje. Na het gat gezaagd te hebben de schroefgaten voorgeboord en het plaatstaal 2x in de menie gezet. Toen de boel gemonteerd en een 3x 2,5mm2 kabel naar achterin de bus getrokken door flexibel PVC.
Ik had graag gewild dat het harder ging, maar een 60urige werkweek + sociaal leven geeft niet veel extra tijd om er echt lange periodes aan te werken. Vooral avonduren en zondagmiddag.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Voorbereidingen plafond
Een tijdje stilte, omdat ik helaas niet meer tijd heb om eraan te werken. Ik ben nu bezig met het plafond. Gelukkig heb ik de laatste tijd wat meer avondjes tijd om te prutsen. De spanten van de bus heb ik inmiddels voorbereid met rivnuts/blindklinkmoeren in een nieuw gat middenin het spant en 2 bestaande gaten die ik ietsje heb uitgeboord (helaas nog geen foto van genomen)
Bij de houthandel (waar je daadwerkelijk keuze hebt welke planken je meeneemt en een goed advies) heb ik een aantal panlatten en een aantal planken van 20cm bij 360cm gekocht.
De panlatten heb ik omgetoverd naar kortere geschuurde panlatten met verzinkte gaten (en wat kleinere vulstukken) Daarna 2x een laag matzwarte verf erover (hier nog drogende) Daarnaast heb ik de planken van 20cm x 2cm x 360cm in de lengte door het midden gezaagd. Nu heb ik dus een aantal planken die 10 cm breed zijn. Eén van de planken heb ik voorzien van een groef waar een aluminium ledstrip profiel in past. Nu nog de lange planken beitsen en lakken en dan kan ik bezig gaan met de montage van het plafond.
Een tijdje stilte, omdat ik helaas niet meer tijd heb om eraan te werken. Ik ben nu bezig met het plafond. Gelukkig heb ik de laatste tijd wat meer avondjes tijd om te prutsen. De spanten van de bus heb ik inmiddels voorbereid met rivnuts/blindklinkmoeren in een nieuw gat middenin het spant en 2 bestaande gaten die ik ietsje heb uitgeboord (helaas nog geen foto van genomen)
Bij de houthandel (waar je daadwerkelijk keuze hebt welke planken je meeneemt en een goed advies) heb ik een aantal panlatten en een aantal planken van 20cm bij 360cm gekocht.
De panlatten heb ik omgetoverd naar kortere geschuurde panlatten met verzinkte gaten (en wat kleinere vulstukken) Daarna 2x een laag matzwarte verf erover (hier nog drogende) Daarnaast heb ik de planken van 20cm x 2cm x 360cm in de lengte door het midden gezaagd. Nu heb ik dus een aantal planken die 10 cm breed zijn. Eén van de planken heb ik voorzien van een groef waar een aluminium ledstrip profiel in past. Nu nog de lange planken beitsen en lakken en dan kan ik bezig gaan met de montage van het plafond.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Goed bezig, en nu komt de leukste fase, iedere stap zorgt voor iets moois!
Erg benieuwd naar het eind resultaat in ieder geval.
Erg benieuwd naar het eind resultaat in ieder geval.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Lekker bezig!
Als je de vloer wilt isoleren, zou je kunnen kijken of je armaflex onder de vinyl strips kunt plakken. En mogelijk kun je de koudebrug van de rails wat verkleinen door er rubber ringen onder de rails te monteren?
Maar heb je de rails verder wel nodig? Ga je de rest van de interieur ermee vastzetten? Anders zou ik de rails inkorten tot net voorbij de zitrij. Dan kun je daarna een 'normale' vloer plaatsen met isolatie eronder.
Als je de vloer wilt isoleren, zou je kunnen kijken of je armaflex onder de vinyl strips kunt plakken. En mogelijk kun je de koudebrug van de rails wat verkleinen door er rubber ringen onder de rails te monteren?
Maar heb je de rails verder wel nodig? Ga je de rest van de interieur ermee vastzetten? Anders zou ik de rails inkorten tot net voorbij de zitrij. Dan kun je daarna een 'normale' vloer plaatsen met isolatie eronder.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
@MarceldeHoog. Bedankt! Het fundament is indd even prutsen, maar dan kun je ook echt goed aan de slag.
@fostar82. Plan is om de rails te houden. Het lijkt mij voor een evt keuring (als ik er wel officieel gekeurde stoelen in zet) erg gunstig om niet aan de vloer te gaan zitten. Wel goeie tips mbt isolatie en koudebruggen. Tijd om dit systeem nog iets beter te bestuderen. Het meubilair wil ik ook grotendeels aan de rails vastzetten (ik heb nu nog een ideetje met verwijderbaar meubilair waar ik nog op zit te brouwen).
@fostar82. Plan is om de rails te houden. Het lijkt mij voor een evt keuring (als ik er wel officieel gekeurde stoelen in zet) erg gunstig om niet aan de vloer te gaan zitten. Wel goeie tips mbt isolatie en koudebruggen. Tijd om dit systeem nog iets beter te bestuderen. Het meubilair wil ik ook grotendeels aan de rails vastzetten (ik heb nu nog een ideetje met verwijderbaar meubilair waar ik nog op zit te brouwen).
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Inderdaad als je aan de rails gaat prutsen vervalt het certificaat.
Armaflex onder het vinyl strips kan eigenlijk niet, dan wordt het hoger dan de rails.
In mijn bus ligt ook zo'n vloer, wij hebben gewoon een kleed eroverheen gelegd. Als het vies is dan kloppen we het uit. Die rails is ook niet lekker aan je blote voeten. Probeer het maar eens.
Let op met verwijderbaar interieur, je moet altijd aan de eisen van de wegenbelasting voldoen. Zonder keuken en bed is het wel een personen auto. Dat is het probleem niet, maar je hebt korting op de wegenbelasting (kwart tarief) en daarvoor moet de keuken, kast en bed er permanent in bevestigd zijn. Dus kies bouten die je alleen met gereedschap los kan maken. Je mag het wel elke dag verplaatsen maar het moet erin vast zitten.
Armaflex onder het vinyl strips kan eigenlijk niet, dan wordt het hoger dan de rails.
In mijn bus ligt ook zo'n vloer, wij hebben gewoon een kleed eroverheen gelegd. Als het vies is dan kloppen we het uit. Die rails is ook niet lekker aan je blote voeten. Probeer het maar eens.
Let op met verwijderbaar interieur, je moet altijd aan de eisen van de wegenbelasting voldoen. Zonder keuken en bed is het wel een personen auto. Dat is het probleem niet, maar je hebt korting op de wegenbelasting (kwart tarief) en daarvoor moet de keuken, kast en bed er permanent in bevestigd zijn. Dus kies bouten die je alleen met gereedschap los kan maken. Je mag het wel elke dag verplaatsen maar het moet erin vast zitten.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Ik heb al een heel partijtje boutankers (passend op airline rails) gekocht. Dan is het toch vaste montage? Of word onder vast verstaan dat je door je bus heen boort?
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Hoi Hok,
Je mag de railsen gebruiken om de camperinbouw ( bed, kast, keuken) mee vast te zetten mag wel maar schroef het vast met een gewone moer. Die kan je niet met je blote handen los maken. Dan heb je een steek/ringsleutel nodig.
Laat je niet verleiden tot het gebruik van vleugel of knopmoeren, die kan je nl wel open maken met je blote handen.
Wat zijn ankerbouten??
Zelf dacht ik dat je met een slotbout ook vast kan zetten.
Je mag de railsen gebruiken om de camperinbouw ( bed, kast, keuken) mee vast te zetten mag wel maar schroef het vast met een gewone moer. Die kan je niet met je blote handen los maken. Dan heb je een steek/ringsleutel nodig.
Laat je niet verleiden tot het gebruik van vleugel of knopmoeren, die kan je nl wel open maken met je blote handen.
Wat zijn ankerbouten??
Zelf dacht ik dat je met een slotbout ook vast kan zetten.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Dan denken wij hetzelfde
Ik heb deze (klik!) bouten gekocht. Deze hebben dezelfde werking als gordels etc voor in airline rails, maar een bout. Voordeel is vaste montage en je kunt de boel echt goed vast ankeren. Nadeel is de prijs. in feite slotbouten met een extra stukkie plaat, maar dat is juist waardoor het geheel zich vast laat draaien.
Ik heb deze (klik!) bouten gekocht. Deze hebben dezelfde werking als gordels etc voor in airline rails, maar een bout. Voordeel is vaste montage en je kunt de boel echt goed vast ankeren. Nadeel is de prijs. in feite slotbouten met een extra stukkie plaat, maar dat is juist waardoor het geheel zich vast laat draaien.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Daarmee heb ik mijn inbouw ook vastgezet. Er zaten airline rails in de vloer, wand en het plafond. Daar dus dankbaar gebruik van gemaakt. Zijn wel koude bruggen, maar echte winter kampeerders zijn wij niet.
Succes met je montage.
Succes met je montage.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Hoi Hok,
Die bouten kende ik nog niet, is inderdaad de juiste keuze om het op de rail vast te maken.
Ik denk dat ik er zelf ook een paar koop, want de steadystand staat er nu nog los in.
Die bouten kende ik nog niet, is inderdaad de juiste keuze om het op de rail vast te maken.
Ik denk dat ik er zelf ook een paar koop, want de steadystand staat er nu nog los in.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Let er op dat je airline rails in 20mm en 25mm gat kunt krijgen. Even nameten dus.
Vandaag eindelijk tijd gehad om de lengte-plafondlatten in de lak te kunnen zetten. Eerste laagje zit erop, deze week moet het lukken om de 2e laag erop te krijgen. Als je dingen een beetje netjes wil afwerken gaat er onbewust meer tijd als verwacht in zitten.
Vandaag eindelijk tijd gehad om de lengte-plafondlatten in de lak te kunnen zetten. Eerste laagje zit erop, deze week moet het lukken om de 2e laag erop te krijgen. Als je dingen een beetje netjes wil afwerken gaat er onbewust meer tijd als verwacht in zitten.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Verder met het plafond
Inmiddels heb ik alle latten van de vorige post in de blindklinkmoeren in het plafond gemaakt (voor het zetten van de moeren heb ik de gaten nog even royaal in de menie gezet om roest te voorkomen). Alleen het achterste spant (waarin de achterdeuren draaien) blijft over. Deze heb ik anders moeten maken dan de rest. Om het geheel origineel te laten lijken heb ik deze lat ook weer matzwart geschilderd.
Daarna heb ik de blindklinkmoeren aan het achterspant gemonteerd aan de zijkant i.p.v. de onderkant. Omdat ik de andere latten die het plafond moeten dragen al onder de spanten had zitten kon ik een voor de tijd een lijntje tekenen hoe de hoek van de lat moest worden.
Gemonteerd ziet dit er zo uit. Alle bouten die in de blinkdklinkmoeren zijn van RVS. Mochten ze in het zicht komen gaan ze niet roesten en deze bouten kun je ook na 10 jaar weer moeiteloos los krijgen. Voor de rest heb ik alle planken die in de lengterichting komen te liggen 2x in de blanke lak gezet. Ook die gaan niet meer roesten.
Inmiddels heb ik alle latten van de vorige post in de blindklinkmoeren in het plafond gemaakt (voor het zetten van de moeren heb ik de gaten nog even royaal in de menie gezet om roest te voorkomen). Alleen het achterste spant (waarin de achterdeuren draaien) blijft over. Deze heb ik anders moeten maken dan de rest. Om het geheel origineel te laten lijken heb ik deze lat ook weer matzwart geschilderd.
Daarna heb ik de blindklinkmoeren aan het achterspant gemonteerd aan de zijkant i.p.v. de onderkant. Omdat ik de andere latten die het plafond moeten dragen al onder de spanten had zitten kon ik een voor de tijd een lijntje tekenen hoe de hoek van de lat moest worden.
Gemonteerd ziet dit er zo uit. Alle bouten die in de blinkdklinkmoeren zijn van RVS. Mochten ze in het zicht komen gaan ze niet roesten en deze bouten kun je ook na 10 jaar weer moeiteloos los krijgen. Voor de rest heb ik alle planken die in de lengterichting komen te liggen 2x in de blanke lak gezet. Ook die gaan niet meer roesten.