Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Update: Electra weer origineel maken
Deze bus heeft behoorlijke aanpassingen gehad aan het electrisch systeem en een accu die te snel leeg loopt, daarom besloten om alles wat niet-fiat is op te ruimen en af te sluiten van de stroom. Inmiddels al een goed begin aan het panelen weghalen bij het dashboard en een paar uur multi-meteren. Inmiddels al een aantal uren verder zonder zichtbaar resultaat. Oh, en er is al een goed begin aan het panelen losmaken. De zekeringskast in de cabine heeft 1 of 2 extra draden (zie gele rechthoek). Als ik de connector eruit haal gaan de lampjes die de vloer verlichten in de laadruimte uit. Nu vraag ik me alleen af wat de dikke kabel doet. Ik ben benieuwd of deze connector alleen maar een stroomuitgang is voor niet-fabrieks electra of dat de dikke kabel ook iets doet wat Fiat fabrieksuit wil. Daarnaast dit 'ding' wat een opstapje zou moeten aansturen. Dit opstapje is niet meer vindbaar onder de bus dus ik gok dat de vorige eigenaar(esse) geen zin meer had om de electra los te koppelen. Verder nog een extra bank gekocht (een 2 zitter uit een Ford Transit met eigen gordels), draaiplateau, fiets-binnenband (voor de schuifdeur-rail) en nog wat kit en boutjes om de gaten van de rolstoel-lift op te vullen.
Deze bus heeft behoorlijke aanpassingen gehad aan het electrisch systeem en een accu die te snel leeg loopt, daarom besloten om alles wat niet-fiat is op te ruimen en af te sluiten van de stroom. Inmiddels al een goed begin aan het panelen weghalen bij het dashboard en een paar uur multi-meteren. Inmiddels al een aantal uren verder zonder zichtbaar resultaat. Oh, en er is al een goed begin aan het panelen losmaken. De zekeringskast in de cabine heeft 1 of 2 extra draden (zie gele rechthoek). Als ik de connector eruit haal gaan de lampjes die de vloer verlichten in de laadruimte uit. Nu vraag ik me alleen af wat de dikke kabel doet. Ik ben benieuwd of deze connector alleen maar een stroomuitgang is voor niet-fabrieks electra of dat de dikke kabel ook iets doet wat Fiat fabrieksuit wil. Daarnaast dit 'ding' wat een opstapje zou moeten aansturen. Dit opstapje is niet meer vindbaar onder de bus dus ik gok dat de vorige eigenaar(esse) geen zin meer had om de electra los te koppelen. Verder nog een extra bank gekocht (een 2 zitter uit een Ford Transit met eigen gordels), draaiplateau, fiets-binnenband (voor de schuifdeur-rail) en nog wat kit en boutjes om de gaten van de rolstoel-lift op te vullen.
- DucatoDolf
- Berichten: 2209
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Leuk allemaal!
Verder geen idee of je het weet en er al uit bent wat extra zitplaatsen betreft, maar die bank uit de Transit ga je moeilijk (niet eigenlijk) gekeurd krijgen als zitplaatsen op kenteken. Ben ff kwijt wat je plannen allemaal waren, maar wilde je toch even behoeden voor een mogelijke domper.
Verder geen idee of je het weet en er al uit bent wat extra zitplaatsen betreft, maar die bank uit de Transit ga je moeilijk (niet eigenlijk) gekeurd krijgen als zitplaatsen op kenteken. Ben ff kwijt wat je plannen allemaal waren, maar wilde je toch even behoeden voor een mogelijke domper.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Zijn zo'n rails eigenlijk universeel? Bestaat er een standaard in waarin uiteenlopende dingen als stoelen en banken, van verschillende fabrikanten, in kunnen vastgezet worden?
Laatst gewijzigd door pele op zo 14 nov 2021, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- DucatoDolf
- Berichten: 2209
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Ja, wordt veel gebruikt in taxi/OV busjes. Zoiets of hetzelfde als die rails die hier in zitten.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
De rails zijn universeel. Ze worden gebruikt in vliegtuigen, taxibussen en in sommige gevallen ook als manier om lading te zekeren. Er zijn veel haken te krijgen die je ervoor kunt gebruiken. Stoelen kun je er ook voor krijgen... Naja, je krijgt ze door >250 euro te ruilen voor een stoel (tweedehands). De afstand tussen de rails maakt welk merk stoel past.
Qua comfort zijn die OV-stoelen suboptimaal tenzij je een hele diepe portemonnee hebt, maar ze zijn wel gekeurd. De bus is een oudje (2008) dus ik kan bij meer zitplekken een lengtebank maken en later in-mijn-ogen-veiligere-stoelen monteren. Het lijkt me fijn om meer zitplekken te hebben voor het geval dat, ik verwacht ze voorlopig niet heel veel nodig te hebben.
Qua comfort zijn die OV-stoelen suboptimaal tenzij je een hele diepe portemonnee hebt, maar ze zijn wel gekeurd. De bus is een oudje (2008) dus ik kan bij meer zitplekken een lengtebank maken en later in-mijn-ogen-veiligere-stoelen monteren. Het lijkt me fijn om meer zitplekken te hebben voor het geval dat, ik verwacht ze voorlopig niet heel veel nodig te hebben.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Zijn natuurlijk verschillende soorten in afmetingen. Breed, diepte, sterkte , enz.pele schreef:Zijn zo'n rails eigenlijk universeel? Bestaat er een standaard in waarin uiteenlopende dingen als stoelen en banken, van verschillende fabrikanten, in kunnen vastgezet worden?
Logisch,
Vliegtuig stoel, rails , zal andere eisen zijn als rails in bestelbusje
Maar er is natuurlijk, wel een aanpassing te maken, door juiste onderdelen, bij betreffende bestaande situatie te kopen.
Goedkeuring is uiteindelijk het probleem dan.
.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
En we prutsen rustig door
Inmiddels zijn alle bestemmingen van de draden gevonden. Het electrisch systeem is weer af-fabriek met dank aan onderandere jullie hulp. Origineel zag de bus er zo uit van binnen: Wat toch wel het plan was, maar nog niet zo vroeg in de bouw was alle originele panelen in de 'laad' ruimte weghalen. Ze piepen en kraken tijdens het rijden wat niet heel prettig is. Maar achter die panelen zat naast een halve rol ductape ook meer kabel. Maargoed, isoleren moet toch nog dus dan hoeven de panelen dan niet meer weg. Nu eerst maar eens wat meer verdiepen in isolatie. Ter informatie: deze ravage wordt een camper. Als ik de foto's nu zie denk ik wat heb ik aangericht
Inmiddels zijn alle bestemmingen van de draden gevonden. Het electrisch systeem is weer af-fabriek met dank aan onderandere jullie hulp. Origineel zag de bus er zo uit van binnen: Wat toch wel het plan was, maar nog niet zo vroeg in de bouw was alle originele panelen in de 'laad' ruimte weghalen. Ze piepen en kraken tijdens het rijden wat niet heel prettig is. Maar achter die panelen zat naast een halve rol ductape ook meer kabel. Maargoed, isoleren moet toch nog dus dan hoeven de panelen dan niet meer weg. Nu eerst maar eens wat meer verdiepen in isolatie. Ter informatie: deze ravage wordt een camper. Als ik de foto's nu zie denk ik wat heb ik aangericht
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Mooi project. Veel succes. Neem de tijd en schroom niet zaken over te doen, als je tot de conclusie komt, dat het beter kan.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Dank. Fijn om een deskundige op het gebied van in ieder geval isolatie op het forum te hebben.
Maar, ik sta op het punt om een Maxxfan te bestellen. Ik hoor weinig slechte verhalen over deze ventilatoren dus dit wordt hem.
Dakluiken is een ander verhaal, verschillende reacties over dakluiken die de tand des tijds niet volhouden. Naast dat ze op je dak zitten en dus een potentieel punt worden van lekkage. Ik heb geen ruimte meer voor ramen die je open kunt klappen omdat overal al glas zit. Nu vroeg ik me af, zijn er ervaringen met achterdeuren voorzien van ventilatieroosters? Dat je ventilator z'n lucht bij de achterdeur weg haalt als bus afgesloten is?
Maar, ik sta op het punt om een Maxxfan te bestellen. Ik hoor weinig slechte verhalen over deze ventilatoren dus dit wordt hem.
Dakluiken is een ander verhaal, verschillende reacties over dakluiken die de tand des tijds niet volhouden. Naast dat ze op je dak zitten en dus een potentieel punt worden van lekkage. Ik heb geen ruimte meer voor ramen die je open kunt klappen omdat overal al glas zit. Nu vroeg ik me af, zijn er ervaringen met achterdeuren voorzien van ventilatieroosters? Dat je ventilator z'n lucht bij de achterdeur weg haalt als bus afgesloten is?
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Rustig doorgaan met bijwerken
Je weet dat je geen jonge bus koopt en hij heeft rondom strandgebied gelopen, dus roest is iets wat kunt verwachten. De buitenkant had opvallend weinig roest maar binnenin een paar serieuze plekken. Een roestige dorpel is in de menie gezet en de stoelvoeten waren ook onderhevig aan wat roest dus even met de hammerite rond geweest.
Eerst de lelijkste punten in de menie gezet. Daarna met een Scotchbrite lapje rondom de stoelen geweest en het hele geheel in de Hammerite gezet. Om alle vakmanschap te verbergen heb ik gekozen voor de hamerslag verf (en ik vind het stiekem een best mooi uitziende afwerking). Om de draden te beschermen heb ik wat bouten in de draadeindjes gedraaid. De boutjes bij de stoelen gingen best stroef los, één stoel had al een vernaggelde draad dus die heb meteen even bijgewerkt met de draadtap. Met als resultaat één draaibare bestuurdersstoel en een nog niet draaibare bijrijdersstoel (ik had 1 plateau besteld omdat ik nog niet zeker was van de indeling). Wat mooi om een keer wat te maken i.p.v. te slopen. Verder verbergen de stoelen een explosie aan dashboard onderdelen.
Je weet dat je geen jonge bus koopt en hij heeft rondom strandgebied gelopen, dus roest is iets wat kunt verwachten. De buitenkant had opvallend weinig roest maar binnenin een paar serieuze plekken. Een roestige dorpel is in de menie gezet en de stoelvoeten waren ook onderhevig aan wat roest dus even met de hammerite rond geweest.
Eerst de lelijkste punten in de menie gezet. Daarna met een Scotchbrite lapje rondom de stoelen geweest en het hele geheel in de Hammerite gezet. Om alle vakmanschap te verbergen heb ik gekozen voor de hamerslag verf (en ik vind het stiekem een best mooi uitziende afwerking). Om de draden te beschermen heb ik wat bouten in de draadeindjes gedraaid. De boutjes bij de stoelen gingen best stroef los, één stoel had al een vernaggelde draad dus die heb meteen even bijgewerkt met de draadtap. Met als resultaat één draaibare bestuurdersstoel en een nog niet draaibare bijrijdersstoel (ik had 1 plateau besteld omdat ik nog niet zeker was van de indeling). Wat mooi om een keer wat te maken i.p.v. te slopen. Verder verbergen de stoelen een explosie aan dashboard onderdelen.
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Gat in het dak
In de tussentijd heb ik al licht, isolatie en ventilatie gekocht. De verlichting is nog onderweg uit een heel ver land, maar daar is nog geen haast mee. Eerst de klap-en-tegelijk-hoger-liggen-bedconstructie ontwerpen voordat ik verder durf te gaan met het daadwerkelijke camper indelingproject.
Wel heb ik voor de Maxxfan al een framepje gemaakt. Ik ben niet echt een grote held in hout bewerken, maar wel een perfectionist dus deze 3 fototjes zijn het werk van een kleine zondagmiddag hobbyen. De truuk is hierbij om proefstukjes te hebben om de passing perfect te maken en geen haast te hebben.
Men laat 4 balkjes kennis maken met de tafelzaag. In mijn enthousiasme vergeten om de eerste foto te maken, dus deze hebben al een zaagsnede die ongeveer halverwege de dikte van de balk eindigt. Daarna zaag je deze balkjes aan de kopse kant in tot zover als kan. De rest heb ik met de handzaag verder weggezaagd. Dan heb je het volgende product. Deze balkjes kun je dan in elkaar lijmen en dan heb je een vierkant frame. De schroef zit erin voor het vasthouden tot de lijm uithardt en voor mijn goede gevoel. Op de een of andere manier heb ik geen vertrouwen in alleen lijm.
In de tussentijd heb ik al licht, isolatie en ventilatie gekocht. De verlichting is nog onderweg uit een heel ver land, maar daar is nog geen haast mee. Eerst de klap-en-tegelijk-hoger-liggen-bedconstructie ontwerpen voordat ik verder durf te gaan met het daadwerkelijke camper indelingproject.
Wel heb ik voor de Maxxfan al een framepje gemaakt. Ik ben niet echt een grote held in hout bewerken, maar wel een perfectionist dus deze 3 fototjes zijn het werk van een kleine zondagmiddag hobbyen. De truuk is hierbij om proefstukjes te hebben om de passing perfect te maken en geen haast te hebben.
Men laat 4 balkjes kennis maken met de tafelzaag. In mijn enthousiasme vergeten om de eerste foto te maken, dus deze hebben al een zaagsnede die ongeveer halverwege de dikte van de balk eindigt. Daarna zaag je deze balkjes aan de kopse kant in tot zover als kan. De rest heb ik met de handzaag verder weggezaagd. Dan heb je het volgende product. Deze balkjes kun je dan in elkaar lijmen en dan heb je een vierkant frame. De schroef zit erin voor het vasthouden tot de lijm uithardt en voor mijn goede gevoel. Op de een of andere manier heb ik geen vertrouwen in alleen lijm.
- Bijlagen
-
- houtenframe (3).jpg (178.11 KiB) 1567 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Gat in dak 2
De lijm van het frame in mijn vorige post is nu ik dit typ nog niet hard. De binnenmaat is 40x40cm wat je nodig hebt om een Maxxfan te monteren. Dus een perfecte mal voor het te zagen gat. Wat ik in de tussentijd kon doen is alvast op het dak uitmeten waar de ventilator kan komen. Dus dat is dan ook gebeurd.
Het genot van een werkplaats is groot, helaas is zo'n ruimte niet de meest stofvrije ruimte. De bus staat er inmiddels al een maand maar er is een beste laag stof op gaan liggen. Dus, eerst even met een sopje rond want anders wil de tape niet plakken. De ventilator komt in het verhoogde deel van het dak (kort achter de voorstoelen in de laadruimte). Dit komt perfect uit en in mijn ogen makkelijker af te dichten omdat je geen hoogteverschillen meer hebt in het plaatmateriaal (geen ribbels als je het gat hebt gezaagd). De middellijn is getekend en de positie in de lengte van de bus is ook afgetekend. Zo gauw het frame echt vast zit kan ik deze gebruiken als mal om af te tekenen en de ventilator monteren.
De lijm van het frame in mijn vorige post is nu ik dit typ nog niet hard. De binnenmaat is 40x40cm wat je nodig hebt om een Maxxfan te monteren. Dus een perfecte mal voor het te zagen gat. Wat ik in de tussentijd kon doen is alvast op het dak uitmeten waar de ventilator kan komen. Dus dat is dan ook gebeurd.
Het genot van een werkplaats is groot, helaas is zo'n ruimte niet de meest stofvrije ruimte. De bus staat er inmiddels al een maand maar er is een beste laag stof op gaan liggen. Dus, eerst even met een sopje rond want anders wil de tape niet plakken. De ventilator komt in het verhoogde deel van het dak (kort achter de voorstoelen in de laadruimte). Dit komt perfect uit en in mijn ogen makkelijker af te dichten omdat je geen hoogteverschillen meer hebt in het plaatmateriaal (geen ribbels als je het gat hebt gezaagd). De middellijn is getekend en de positie in de lengte van de bus is ook afgetekend. Zo gauw het frame echt vast zit kan ik deze gebruiken als mal om af te tekenen en de ventilator monteren.
- Bijlagen
-
- gatindak (1).jpg (171.66 KiB) 1563 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Je pakt dat goed aan. Zin voor perfectionisme is even belangrijk om tot een mooi en degelijk resultaat te komen als ervarenheid. Minstens één rechterhand is een pro.
- BenHogeveen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 23 jan 2021, 16:08
Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus
Welk draai plateau heb je gebruikt?
Heb je de console niet ingekort? Hoeveel hoger komt de stoel dan te staan?
Op de foto's lijkt dit namelijk erg mee te vallen?
Alvast bedankt voor de reactie en succes.
Gr. Ben
Heb je de console niet ingekort? Hoeveel hoger komt de stoel dan te staan?
Op de foto's lijkt dit namelijk erg mee te vallen?
Alvast bedankt voor de reactie en succes.
Gr. Ben