Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Verder met het plafond deel 3
Helaas mag je maar 3 foto's plaatsen. Daarom een 2e post.

Nu alle hout in de breedte vast zit heb ik iets om de planken die in lengterichting komen vast te maken. Het is vandaag zondag dus lekker veel uurtjes om te prutsen. Vandaag heb ik de middelste plank gemonteerd. Dit klinkt een heel stukje makkelijker dan je denkt :P
1. Eerst moet je het midden van de bus vinden.
2. Daarna heb ik een touwtje +/- 10cm uit het midden over de hele lengte van de bus gespannen omdat het hout iets scheef getrokken was.
3. Dan kun je je plank monteren
4. Nameten
5. Verkeerd gemeten, nu goede middenpunt pakken en opnieuw bij 2 beginnen.
6. Herhalen tot perfectie

Alle schroeven zijn voorgeboord met een verzinkboor om de koppen van de schroeven minder op te laten vallen.
IMG20220403143417.jpg
IMG20220403143417.jpg (115 KiB) 4407 keer bekeken
Daarna heb ik de ledprofielen gemonteerd. Ook hier, is niet moeilijk maar als je het net wil doen moet je er wel tijd aan besteden. De profieltjes heb ik met schroefjes die verzonken zijn in de lat gemonteerd. Eerst op de werkbank getest of alles werkte. Daarna de ledstrip inkorten, kabeltje trekken door de geplaatste schutbuis en de controller monteren. In de bus. De ledstrip kun je gewoon vastplakken en dan heb je tijd om de kapjes in het profiel te klikken.

Maar het resultaat ben ik meer dan tevreden mee.
IMG20220403182948.jpg
IMG20220403182948.jpg (99.2 KiB) 4407 keer bekeken
Nu wordt savonds klussen een heel stukje makkelijker. De plafondverlichting gaat geschakeld worden met een afstandsbediening, zo kan ik waar ik ook in de bus ben de verlichting schakelen. De afstandsbediening kan maximaal 4 apparaten schakelen.
Richard3
Berichten: 50
Lid geworden op: di 07 sep 2021, 18:14

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Richard3 »

ziet er goed uit! Maatwerk kost tijd.

Kun je mij een pb sturen welke en waar je de ledstrip hebt gekocht?
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Bart200 »

Zelf heb ik de afstandbediening van de ledstrip afgehaald. Als het tegen zit dan is de batterij van de afstandsbediening leeg of is die gewoon stuk.
Dus heb ik die aangesloten met een schakelaar.
Maar het ziet er wel weer netjes uit.
Je kan de ledstrips overal kopen, let wel op de kleur die je wil. Warm wit/ Wit /tot koud wit.
Ook bij de winkel met de A hebben ze ledstrips.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

@Richard3, als het goed is heb je een PB

@Bart200, dat is het risico wat ik wel heb genomen. Alleen de plafondverlichting en evt buitenverlichting gaan op een afstandsbediening komen. De andere verlichting wordt wel volledig bekabeld aangesloten. Prima tip :thumbup: . Ik heb er wel een MiLight controller op zitten omdat deze ietsje degelijker zijn.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Bart200 »

Dat is inderdaad beter spul, ik heb wat goedkoop spul gekocht, dat aan bedrijfszekerheid ook al wat minder is.
Voor de lier heb ik naast de afstandsbediening ook schakelaars ingebouwd. Van de twee afstandsbedieningen die ik had, is er een gestolen en dan kan je toch gewoon verder.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Plafond zit erin

Om enigzins snel en precies het plafond te plaatsen heb ik een klein hulpstukje gemaakt. Een stukje van een plank die aan het plafond komt (waar de ventilator komt had ik ruim lengte dus een stukje over) met daaraan een stuk 18mm underlaymentplaat.
IMG20220405204316.jpg
IMG20220405204316.jpg (164.92 KiB) 4051 keer bekeken
De zwarte lat is normaal een panlat die aan het dakspant vast zou zitten met een bout, het hulpstukje is net zo breed als de panlat. Zo kun je zonder meten altijd op dezelfde plek boren. De 18mm underlayment die aan de zijkant is geschroefd komt overeen met de afstand die tussen de latten moet zitten. Zo hoef je dus geen meetlint te pakken of achteraf van alle moeilijke dingen te doen om schroeven uit te lijnen.

Rondom de ventilator moet je wat stukjes uit planken zagen en korter zagen maar ook bij de schuifdeur rail kon ik geen hele plank passend krijgen. Dus even creatief geweest met CAD en de plank bewerkt tot iets wat wel past rondom schuifdeur rail.
IMG20220405204132.jpg
IMG20220405204132.jpg (120.3 KiB) 4051 keer bekeken
Dit alles geeft een resultaat waar ik stiekem wel een beetje trots op ben. De led controller (zoals op eerdere foto's te zien is) samen met de stroomkabels voor ventilator en led-controller zijn verstopt achter de kap van de ventilator. Mocht ik er ooit weer bij moeten komen dan is het plafond gemakkelijk te demonteren dus dat kan goed komen!
IMG_20220410_212731.jpg
IMG_20220410_212731.jpg (95.78 KiB) 4051 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Ik wil voor de wandbekleding latten langs de wanden maken waar ik hout aan vast kan schroeven. Tot onder de ramen 18mm betonplex, daarboven wil ik multiplex ophangen. Wat voor dikte multiplex hebben jullie aan de wanden en is dat dik genoeg?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door DucatoDolf »

Ik gebruik 6mm populieren multiplex. 3,5 vind ik te dun om mee te werken. Eventuele schroeven draai je er snel doorheen, zeker als je ze wilt verzinken. Voor de rest heb ik langs van voor naar achter 1 paneel gebruikt en die gaat langs de C stijl gebogen, dat gaat nog best aardig.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Bedankt @DucatoDolf. Enige tijd stilte van deze kant mede door de laatste maand werkweken van 70+ uur te hebben. :lol:

Anyway.
Het kan opvallen dat de bus anders als normaal opgebouwd wordt.
Ik wil de bus graag zo bouwen dat verbouwen ook makkelijk is. Dus alles moet demonteerbaar zijn met een accuboor en een doppen- of bitset. Er komt een lengtebed in dus breedte is iets minder een ding. En ik wil de bus ook goed voor niet-kampeer situaties bruikbaar houden. En we hebben hier nog een aardige collectie reststukken hout.

Een tijd geleden heb ik een pallet 30*40mm*3300mm balkjes kunnen kopen op een veiling en daar maak ik nu dankbaar gebruik van. De onderkant van de wanden ga ik daarom van reststukken 18mm betonplex maken. De bovenkanten van 6mm multiplex. Dat hoogteverschil compenseer ik door een hoogteverschil van 12mm in de houten balkjes. Goed te zien in de foto hieronder:
IMG20220520205417.jpg
IMG20220520205417.jpg (105.18 KiB) 3288 keer bekeken
Dit soort bijgezaagde balk zit aan alle kanten onder de ramen. Zo kan ik dus onder 18mm plaat monteren en boven 6mm plaat zonder aanzienlijk hoogteverschil. Ook geeft dit een mooie ontkoppeling tussen staal v/d bus en interieur. Alle balkjes zijn gemonteerd met M6 bouten, carrosseriering achter het staal in de spant v/d bus en aan het hout en een borgmoer. Vaak in originele gaten. Stevig genoeg schat ik.

Nu ben ik verder bezig om onderlangs ook een rij latten te monteren zodat er voldoende hout hangt om de onderste helft v/d wand vast te maken.
IMG20220520205412.jpg
IMG20220520205412.jpg (107.16 KiB) 3288 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

De verdroogde gewassen hebben iig nog één voordeel
Nu er vrij weinig groeit (of zelfs achteruit gaat) heb ik weer mooi wat tijd om wat aan de bus te klussen. Het is een tijdje erg stil geweest, maar door alle landwerk, weg met vrienden, zware corona gehad is de bus een beetje gebleven wat het was. Wat wel een lichtpuntje was is dat er voor het eerst gekampeerd is in de bus. Feestje gehad en meerdere vrienden die geen zin hadden om terug te rijden dus fijn een paar veldbedden in de bus uitgeklapt. Was prima vertoeven! Niks geen vochtige spullen zoals bij kamperen. Dat geeft motivatie!

De laatste tijd ben ik druk geweest met meer hout aan de spantjes van de bus bouten (bestaande schroefgaten gebruikt en M6 bouten met borgmoeren en carosserieringen). Ook heb ik aan de linkerkant van de bus de 2 achterste ramen en aan de rechterkant het achterste raam geblindeerd. Het is even prutsen maar het lijkt moeilijker dan het is (maar dat schijnt afhankelijk te zijn van de gebruikte folie). Belangrijkste is alles vochtig houden met uitsnijden en plakken om de sticker perfect te kunnen plaatsen. En de ramen voortijd goed schoon te hebben.
IMG20220728212952.jpg
IMG20220728212952.jpg (110.09 KiB) 2581 keer bekeken
IMG20220728212940.jpg
IMG20220728212940.jpg (116.65 KiB) 2581 keer bekeken
Daarna heb ik de electrabuizen verplaatst naar de B-stijl. De huishoudaccu komt onder de bank, nu komen daar de kabels ook aan omdat ik anders bang ben dat de buizen ruzie krijgen met het bed.
IMG20220728213126.jpg
IMG20220728213126.jpg (144.71 KiB) 2581 keer bekeken
En nu rustig verder met meer houten balkjes monteren.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Houtskelet zit gemonteerd
Niet veel foto's van gemaakt, behalve aan het einde. Stiekem gaan er best een paar uurtjes in zitten waar ik eigenlijk de tijd niet voor had moeten nemen maargoed, andere dingen kun je ook uitstellen :roll:
IMG20220826204157.jpg
IMG20220826204157.jpg (123.04 KiB) 2113 keer bekeken
Ik heb besloten om een groot deel van de ramen niet te gebruiken als raam. Aan de bijrijderskant blijft het raam in de schuifdeur en naast de schuifdeur, aan de bestuurderskant blijft het raam achter de bestuurdersstoel. Deze zijn te herkennen aan de rechthoek in het houtskelet. De twee kleinere rechthoeken achterin worden opbergvakjes naast het bed.
IMG20220826204141.jpg
IMG20220826204141.jpg (128.58 KiB) 2113 keer bekeken
Om de raam- en opbergvakframes te maken heb ik eerst de verticale staanders op maat gemaakt. Daarna heb ik de verticale staanders met de horizontale liggers verbonden met een halfhoutverbinding die geschroefd en gelijmd is. Doordat de staanders op maat zijn kun je dit buiten de bus maken en dus perfect haaks maken. Dat lukt alleen als breedte en hoogte hetzelfde zijn, dan kun je de diagonalen zo stellen dat deze even lang zijn en is de boel haaks. In de bus is erg lastig omdat de enige referentie vlak met de vloer is.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Klass »

Mooi werk!
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

OSB aan de onderkant wanden
Deze bus gaat niet alleen camper worden. Ik heb verschillende hobby's en activiteiten waarbij een vast bed geen handig ding is en ik een grote laadruimte nodig heb die tegen een stootje kan. Als het stootje iets te hard is moet ik het hout makkelijk kunnen vervangen. Daarom heb ik de bewuste keus gemaakt om de wanden minimaal twee-delig te maken.

Na een paar avondjes prutsen en meten (inclusief CAD [Cardboard Aided Design]) heb ik 1,5 plaat 18mm OSB verzaagd tot iets wat rondom wielkasten past en aan bestaand hout geschroefd kan worden. De onderstaande foto is nog voordat ik met de bovenfrees de platen heb afgewerkt.
IMG20220920211528.jpg
IMG20220920211528.jpg (118.23 KiB) 1460 keer bekeken
Enkele weken later heb ik tijd gehad om de platen verder af te werken. Bij de achterdeuren en de b-stijlen heb ik de verticale kant van de plaat schuin afgefreesd en waar er gaten zijn gemaakt heb ik de gaten afgerond. Een ander detail wat hier zichtbaar is is ruimte voor een dubbel inbouwstopcontact en een 13-polig aanhanger stopcontact. Veel meer laat ik er nu niet over los maar het heeft iets met een keuken te maken.
IMG20220925205833.jpg
IMG20220925205833.jpg (119.75 KiB) 1460 keer bekeken
De komende tijd ga ik de OSB platen in de zijdeglans bootlak met PU hars zetten zodat de platen glad en nog stootvaster worden maar dit is alvast hoe ver ik ben.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door MarceldeHoog »

Ben je niet bang dat je snel zwaar wordt met OSB? Bijna 2 keer zo zwaar dan populieren multiplex tenslotte.
Ook even naar vochtbestendingheid gekeken, maar OSB3 lijkt redelijk tegen vocht te kunnen.

Mooi dat je weer vorderingen maakt in ieder geval! Erg benieuwd naar het resultaat.

Hou er overigens wel rekening mee dat rijden zonder bed er in een risico is, als je kwarttarief hebt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie