Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

@BenHogeveen, zoals ze op de foto stonden bedriegt het misschien een beetje. Dit zijn beide stoelen dezelfde richting in. Een CTA draaiplateau maakt de stoel 4,5 cm hoger.
IMG20211208185612.jpg
IMG20211208185612.jpg (110 KiB) 2445 keer bekeken
Niet stilzitten en wel voorbereiden
Ik vind het maar een raar gevoel, gaten zagen in je bus. Misschien ook omdat ik pas de eerste is, maar toch wel een momentje van ik ben hier toch echt aan begonnen. De eerste keer, dus laat ik het dan maar zo doen dat ik zeker weet dat het niet meer aan mij ligt als het fout gaat. Dus gat gemaakt, gaatjes voor de schroefjes voorgeboord, alles afgebraamd en gladder gemaakt met vijl en schuurpapier. En daarna de boel 2x in de menie gezet. Als het gaat roesten ligt het iig niet meer aan de voorbereiding.
IMG20211208185202.jpg
IMG20211208185202.jpg (95.24 KiB) 2445 keer bekeken
Daarnaast heb ik het houten frame maar eens geprobeerd of die paste. Het houten frame was in de lengterichting wat te groot dus deze ietsje korter gemaakt. Ook heb ik er een gat in gemaakt voor schutbuis voor de electra en het geheel voorzien van een laag matzwarte lak. Ik heb speciale plannen met het plafond, dus vandaar een kleurtje :lol:
IMG20211208185132.jpg
IMG20211208185132.jpg (166.97 KiB) 2445 keer bekeken
Zoals het nu gepland staat heeft de bus dit weekend geen lekkages en wel een ventilator :mrgreen:
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door martijnoes »

Netjes strak gezaagd! Ik heb zojuist ook het eerste gat in onze bus gemaakt, wel met een knabbelschaar. Leuk om een lotgenoot aan het werk te zien :wink:
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Danku :D . Een knabbelschaar zou ik ook wel willen hebben, alle fijne metaalkorreltjes en splinters over het dak opruimen is ook nog wel een klusje straks. Denk dat ze nu maar even blijven liggen op de laag stof en zo gauw de bus weer buitenkomt even deftig rond met de hogedrukspuit. Succes met de klusserij!
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door martijnoes »

Ik heb er eentje gekocht die je op een boormachine kunt zetten voor 28 euro en morgen in huis via bol. Werkt prima, ff geoefend op het midden van het stuk wat er toch uit moest. Je genereert geen warmte, dus ook minder kans op roesten las ik. Je hebt wel nog steeds metaal stukjes hoor, hij ponst als het waren steeds kleine stukjes van paar millimeter uit het metaal.
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 10 dec 2021, 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Waterdichte oplossing?
Gelukkig dat het in de werkplaats nog ruim boven 0 was vorige week, met deze temperaturen wil de kit nog vastplakken.

Het houten frame is netjes opgedroogd, dus nu verder met het monteren met de Maxxfan. Ik heb de boel vastgelijmd met Tec7 (Alleslijm/kit). Ik ben onder de indruk van hoe stevig zo'n Maxxfan gebouwd is, helaas nog niet getest omdat ik nog niet zeker ben waar de stroomdistributie komt.
IMG20211209165754.jpg
IMG20211209165754.jpg (117.81 KiB) 2236 keer bekeken
Daarna heb ik de eerste rol isolatie aan het plafond geplakt. Ik dacht een heel plafond te redden met 6m2 19mm dikke isolatie. Nope, niet genoeg dus er is meer besteld. De wanden wacht ik nog even mee tot de bedconstructie definitief is en ik dus weet waar alle kabels naartoe getrokken moeten worden.
IMG20211212223528.jpg
IMG20211212223528.jpg (97.43 KiB) 2236 keer bekeken
So far so good, genieten dit bouwen :cheers:
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Boven de cabine isoleren
Een tijdje wat stilte vanwege de feestdagen en andere sociale activiteiten maar in de tussentijd heb ik nog een paar uurtjes vrij kunnen maken.

De cabinebekleding is gedemonteerd (geweest) om de isolatie boven de cabine op plakken. Tussen de losse stukken heb ik Armaflex tape gebruikt zodat de boel echt dicht wordt. Ik heb niet echt veel foto's gemaakt omdat het isoleren niet super interessant is.
IMG20220103153038.jpg
IMG20220103153038.jpg (119.65 KiB) 2116 keer bekeken
Voor de geinteresseerden, het is makkelijker dan je denkt om de bekleding eruit te halen. Youtube kan je hier goed bij helpen. 2 imbussleutels en een kruiskop schroevendraaier is alle gereedschap die je nodig hebt. Mochten panelen echt niet los willen (of bijvoorbeeld de lampjes in de cabine) kun je een oude pinpas voor gebruiken om de clips los te drukken.

Dit is meteen een handig moment om alvast wat PVC aan te leggen voor eventuele camera's, geluidsinstallatie, loze leidingen etc. Als de bekleding eraf is kun je er perfect bij.

Na het plakken van de isolatie en het opnieuw monteren van de cabinebekleding ziet het geheel er zo uit:
IMG20220104215532.jpg
IMG20220104215532.jpg (121.01 KiB) 2116 keer bekeken
Zoals het er eerst uit zag, maar dan met isolatie.

Met alleen het plafond geisoleerd kun je al merken dat er nauwelijks echo meer in de bus is.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

De eerste kabels zijn getrokken
Nog niet helemaal duidelijk waar naartoe, maar de cabinebekleding is los geweest en dan is de mogelijkheid om kabels voor te bereiden tussen cabine en woongedeelte.
IMG20220104215602.jpg
IMG20220104215602.jpg (114.87 KiB) 2114 keer bekeken
Ik heb 3 buizen gelegd, waarvan 1 achteruitrij-camera is, 1 speakers achter en 1 loze. Het enige wat ik nu nog denk te leggen, maar die kan ik makkelijker via een andere weg laten lopen is een aanhanger-stroomkabel voor de voeding van de autoradio, remote (versterker inschakel) signaal van de radio, D+ (dynamo laadt bij) en contactslot aan.

En dan ben ik wel erg blij dat ik een Ducato heb gekozen als bus, wat een ruimte voor kabels zit hier standaard al in. De buizen liggen er los in, maar zo gauw ik de stapel buizen in een hoek druk is er nog veel meer ruimte beschikbaar.
IMG20220104215521.jpg
IMG20220104215521.jpg (115.95 KiB) 2114 keer bekeken
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door martijnoes »

Lekker bezig geweest en goed om te lezen dat cabine bekleding relatief gemakkelijk los te halen is! Heb zelf het meeste al geïsoleerd. Moet alleen plafond, schuifdeur en cabine nog.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Vooral je tijd nemen. De handgrepen boven de deur had ik de grootste puzzel mee. Het lastigste is daarbij om je trim removal gereedschap (of dunne platte schroevendraaier met tape op de scherpe delen) achter het afdekkapje te krijgen. Als je het van voren bekijkt zitten er twee clips die je naar de buitenkant openklapt. Bij mijn bus was het plastic alleen zo flexibel dat de schroevendraaier achter het kapje krijgen lastig was.

Wat ik vergeten te vertellen was is dat ik meteen 3 blindklinkmoeren in het bovenste spant boven de cabine heb getrokken. Nu kun je er nog prima bij, maar zo gauw de bagagebak weer boven de cabine hangt is het iets lastiger.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Prutsen met de radio
Dat doen we in Twente, een beetje prutsen. Bij de ene komt er een brommer in die 25kmpu loopt en dan 80kmpu. Rustig doorprutsen dus ;) misschien komt het met mij dan ook ooit goed.

In mijn voorraadje nog in te bouwen delen had ik de radio liggen. De kabels voor de camera heb ik al getrokken, dus alleen nog even een radio aansluiten. Rondom kerst is het inbouwframe KLIK!, samen met wat extra CCTV stroomstekkers en een 10 meter CCTV kabel bezorgd. De auto had al een 1-din Kenwood/Pioneer dus de bedrading was al omgezet naar ISO (of het is standaard al zo, dat weet ik niet zeker). Het enige wat ik aan de stekker toe moest voegen was een pinnetje voor het 'de auto staat in de achteruit' signaal. Deze heb ik gestolen uit de meegeleverde kabels van de radio. Mocht er meer uitleg zijn hoe je dit doet geef het aan.

Het inbouwframe is na veel slijpen, zagen, vijlen en schuren passend geworden aan de radio. De Chinese 7018b radio heeft de maatgeving vrij ruim want het staal van het frame moest ook wat bijgebogen worden. Maar alles past en het ziet er uit alsof het daadwerkelijk de bedoeling was :cheers: .
IMG-20220107-WA0004.jpg
IMG-20220107-WA0004.jpg (94.43 KiB) 1805 keer bekeken
Nu de achteruitrij camera nog. De kabel was al aanwezig achterin de bus. Het achteruitrij signaal nog niet. Dus even een kabeltje solderen aan het achteruitrij signaal en een GND. Gelukkig heeft de vorige eigenaar al zelf een (niet werkend) parkeer sensor systeem ingebouwd zodat het duidelijk is welke kabels het zijn. Met kroonsteentjes, aan het uiteinde van de kabel, die kabel die nu verroest is. Dus dat ging bijna volgens plan, maar er zit bij plekken weer nieuw koper tussen met een een goed gesoldeerde verbinding. De achteruitrij lamp werkt nu ook weer aan beide kanten.

Deze collectie kabels hangt nu midden achter bij het 3e remlicht. Ziet er bijna professioneel uit. De witte kabel is de CCTV kabel met een verloopje van BNC naar tulp. De zwarte kabel met blauw- en bruine ader is de kabel die naar het achterlicht loopt voor het achteruit-ingeschakeld signaal. Op deze zwarte kabel zitten een mannelijke en een vrouwelijke CCTV stroomstekker voor stroom voor de camera en het signaal wat terug naar de autoradio voorin loopt.
IMG20220109162517.jpg
IMG20220109162517.jpg (88.94 KiB) 1805 keer bekeken
Daarna het 3e remlicht los geschroefd en een klein deukje geslagen onderaan waar de dichting van de lamp eerst zou moeten zitten. Door dit deukje kan ik straks de kabel van de camera (die naast het 3e remlicht komt getuige de 2 gaatjes) naar buiten voeren. Het deukje zit bewust onderaan om zo te voorkomen dat er water naar binnen kan lekken. Inmiddels is het blanke metaal geschilderd en zijn de gaatjes ook geschilderd om roest te voorkomen.
IMG20220109161835.jpg
IMG20220109161835.jpg (94.56 KiB) 1805 keer bekeken
Morgen de camerasteun vastzetten met popnagels, camera monteren en derde remlicht weer monteren en dan heb ik een werkende achteruitrij camera. Blije HoK! :thumbup:

Bij vragen, reageer gerust 8-)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door DJSmiley »

Wordt nog wat!

Bekende radio... en idd, je moet wat draadjes jatten om de achteruitfunctie te activeren :)

Ik zou voor de stevigheid nog wel een stuk krimpkous over die tulpstekkertjes doen. Daarmee voorkom je dat die stekkers lostrillen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

DJSmiley schreef:
zo 09 jan 2022, 21:16
Ik zou voor de stevigheid nog wel een stuk krimpkous over die tulpstekkertjes doen. Daarmee voorkom je dat die stekkers lostrillen
Sterker nog, het moet. Niet alleen om de stekkers vast te zetten, maar ook omdat ik hele rare problemen met de verlichting kreeg. Zo gauw ik de lampen aanzet gingen de knipperlichten links (waar ik het achteruitrij signaal van geleend heb) ook branden + waaschuwingen dat ieder lampje links niet werkte op het dashboard. Als de verlichting niet aan stond ging de radio schakelen naar achteruitrijcamera in hetzelfde tempo als het knipperlicht.

Dit was niet zo, zo gauw ik de bekabeling gewoon in de open ruimte had hangen. Maar zo gauw de bekabeling weggestopt in het chassis was ontstond het probleem. Nadat ik alle verbindingen met een krimpkousje vast- en electrisch geisoleerd had was het probleem er niet. Well, when you know, you know :roll:

Hoe verder met de vloer
Ik ben eruit hoe ik het met de indeling wil doen. Het bed kan ik niet in zijn geheel schernierend krijgen en opslagruimte houden onder of boven het bed. Geen optie dus, het lengtebed wordt nu uitklapbaar over de lengte en als het een beetje haalbaar is 1,60 breed. Zo kan ik bovenkastjes maken en het keukenblad verlengen door die ook klapbaar te maken. Daarnaast geeft deze indeling ruimte voor een douche (die er niet in gaat komen, maar qua indeling inpasbaar).

Afbeelding
Ik weet nu alleen niet wat verstandig is. Een normale bouw begint met latten aan de vloer monteren, isolatie ertussen en plaatmateriaal erop. Deze bus heeft al 3cm hoogte gebruikt aan smartfloor. De foto hierboven heeft strips vinyl tussen de rails zitten. Als je deze weghaalt ontstaat er een holle ruimte van +/- 6mm hoog als je er direct een houten plaat op zou leggen.

Hol laten, armaflex ertussen of XPS plaat eronder maken (en groefjes uit het XPS halen waar de daadwerkele rail zit)?
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door bekend »

Niks aan doen met die vloer. Zo laten, ik heb zelf ook rails in de omgebouwde rolstoelboes. Heb echter die stoelen er niet meer in, maar een bankje gemaakt. Daarna laminaat gelegd op de vloer.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Ik snap je, maar ook niet helemaal. Heb je laminaat tussen je smartfloor rails gelegd of eerst nog een ondervloer o.i.d. eronder gemaakt en dan pas laminaat erop?
Plaats reactie