Robotbak of automaat met koppelomvormer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Pilha »

Bizar een dergelijke conclusie te trekken.
Een automaat een luxe?
Indien mensen tijdens een tig-duizend km vakantierit, 10 euro op een tolbrug of ferry moeten/willen besparen waarschijnlijk wel.
Geen idee of een automaat de dief zijn keuze mede bepaald, al lijkt mij dat ook een autodief het gemak van een automatische bak op waarde kan schatten, indien hij eenmaal achter het (jouw) stuur zit. Mooi meegenomen.
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door trolltriton »

Heerlijk om tegen te komen

geld heeft pas waarde als je het ergens aan uit kan geven.

Bedankt jos
maar wacht...er is meer
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer



Bericht door hermanusb »

gebruikersnaam schreef:
di 19 okt 2021, 17:07
kampo schreef:
di 19 okt 2021, 15:38
Zat laatst weer naast een wat oudere bestuurder en dat ben ik trouwens zelf ook. Niet te doen hoe slecht die reed met zijn manuele bak. Zoveel schakelfouten worden gemaakt. Te laag, vol in toeren, onvolledig koppelen, enz. Voet altijd laten rusten op de koppelingspedaal en nog veel meer.
Ik ben ook een oudere bestuurder.
Raadsel:
Hoe weet je dat een automobilist doof is?
Luister maar naar de gierende motor bij het inparkeren en wegrijden.

Mensen die een hoorapparaat nodig hebben (of het hebben en niet dragen) hebben óók een automaat nodig.
Dat voorkomt mishandeling van de aandrijflijn van de auto.
Beetje gechargeerd maar het klopt wel.
Ik rij ook een automaat, ook omdat ik de motor niet hoor en de auto daarom nogal eens afslaat.

Maar vooral rij ik een automaat omdat m.i. Niks fijner is dan rijden met een automaat.
Dat is voor mij de reden dat ik al vele jaren een automaat rij, ook toen ik beter hoorde.
Maar wel een automaat die ik zelf kan terugschakelen bij belasting,
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door hermanusb »

Kroppie schreef:
wo 20 okt 2021, 19:21
geld heeft pas waarde als je het ergens aan uit kan geven.

en ik kies voor een handbak omdat ik zelf wil en nog kan kiezen in welke versnelling ik rij en hoe en wanneer ik de koppeling bedien.

jos
Dat kan met mijn automaat ook.
Klein tikje op de pook en ik kan handmatig voor of achteruit schakelen,
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kroppie »

fijn dat jij het in geval van ook zelf kan regelen. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

De meeste automaten bieden die mogelijkheid tegenwoordig. Ik denk dat dat in de plaats is gekomen van de 'bergversnelling' die eigenlijk alleen maar te ver opschakelen verhinderde.

Het is mij deze zomer wel opgevallen dat ik erg weinig behoefte heb aan zelf ingrijpen, veel minder dan ik op voorhand had verwacht. Afremmen op de motor doet die nieuwe automaat van Fiat ook heel prettig.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door hurktoilet »

Da's inderdaad nog een puntje: afremmen op de motor lijkt me tegennatuurlijk voor een automaat? Weet dat automaten vroeger een handmatige 1 en 2 hadden.maar er zijn ook hellingen waar je in de derde naar beneden wil...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door ribsters »

Toen ik in 2019 een andere bus ging kopen om om te bouwen naar camper wilde ik een automaat.
Ik kocht een Ducato uit 2017 met robotautomaat en begon met de ombouw. Tegelijkertijd reed ik er regelmatig mee.
Nog voordat ie was omgebouwd (dat deed ik op mijn gemak...) kreeg ik de melding op het "configureerbare display": "versnelling niet beschikbaar".
Ik was niet zo ver van huis en kon uiteindelijk in de tweede versnelling thuis komen. Ik zette mijn vrouw af en wilde naar de garage rijden. Niet dus - wilde niet meer starten.
Garage gebeld, kwam monteur met laptop maar kon het niet oplossen. Toen kwam er een vrachtautoambulance en werd de Ducato opgelierd. Toen hij bijna boven was sloeg de motor aan en ja hoor: hele voorkant in elkaar.
Toen de reparatie: eerst maar een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep er in. Dat loste het probleem niet op. Lang verhaal kort: het heeft zes weken geduurd voordat ze het probleem ontdekten: een relais (a €15,=) was de boosdoener. De totale reparatiekosten bedroegen echter bijna tweeduizend euro! (zonder alle schade aan de voorkant, dat was verzekeringswerk)
Toen reed ie weer goed maar ik had er geen vertrouwen meer in. Ik heb hem (natuurlijk zonder plezier) afgebouwd en er iemand anders blij mee gemaakt!
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door willemzon »

Mijn vorige camper was een robotbak, moest ook wel wennen, maar vooral heerlijk rijden tijdens file of op kleine doorgangswegen en in dorpen.
Ik had wel steeds in mijn achterhoofd dat de robotbak een zwak had. Mijn fiat garage in Deventer vertelde mij dat zij gemiddeld 2 keer per jaar zo, 'n pechgeval kregen, zij vond dat niet veel.

Nu heb ik een handgeschakelde camper, liep ik toevallig tegen aan.
Inderdaad lastiger file rijden e. d. Maar voor de rest is dat schakelen zo 'n automatisme geworden in de 45 jaar dat ik mijn rijbewijs heb.

Ik vind het ook wel fijner om er mee in de bergen te rijden. Het voelt ook betrouwbaarder aan, als de robotbak, maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

hurktoilet schreef:
do 21 okt 2021, 12:05
Da's inderdaad nog een puntje: afremmen op de motor lijkt me tegennatuurlijk voor een automaat? Weet dat automaten vroeger een handmatige 1 en 2 hadden.maar er zijn ook hellingen waar je in de derde naar beneden wil...
Het grote verschil met vroeger is dat automaten toen puur op snelheid en toerental reageerden en tegenwoordig door electronica van o.a. het motormanagement aangestuurd worden. Die handmatige 1 en 2 blokkeerden de bak tegen verder opschakelen bij oplopende snelheid.

Met moderne automaten gaat het als volgt: Berg af en gas los en de computer schakelt niet meer op (ongezonde toerentallen daargelaten) en een beetje bijremmen zorgt er zelfs voor dat er teruggeschakeld wordt. De lage versnelling houdt 'ie vast totdat je weer gas gaat geven om te accelereren. Desgewenst kun je de pook op handbediening zetten en zo zelf -binnen de marges die de computer toestaat- zelf je versnelling kiezen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door hurktoilet »

hm, klinkt wel slim. al is het niet veel slimmer dan wat ik zelf blindelings doe :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kroppie »

hier ook , de bediening van koppeling en handbak gaat draadloos met de eigen redelijk slimme komputer.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 21 okt 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door AadenAnke »

Schakelen en de koppeling bedienen is weten wat er gebeurt en hoe in combinatie met gevoel. Ik heb als buschauffeur in het OV de nodige ervaring (35 jaar) met automaten Anke (mijn vrouw) heeft geen enkel gevoel en/of kennis van de techniek en rijdt nu al bijna 40 jaar in een automaat. Ik ben zo doof als een kwartel maar schakel met de hand op gevoel en kijk zelden op de toerenteller zit altijd in de goede versnelling (eigenlijk moeten we vertraging zeggen :lol: ) maar als het een automaat is dan bij voorkeur met een koppelomvormer

Gr Aad
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

Ik kan ook prima op de hand schakelen maar heb er gewoon geen zin meer in :-) Alleen met manoeuvreren op de centimeter vind ik een handbak eerlijk gezegd ietsje fijner dan een automaat vanwege dat beetje extra controle.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie