Camper verkocht aan Portugees; en nu?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Basoline »

Hallo!

Ik heb mijn camper verkocht aan een Portugees. Over een week komt hij hem halen. Bij een RDW-loket kan ik de camper exporteren, dat weet ik (platen en kenteken inleveren).

Is het nu zo dat hij vanaf dat moment verantwoordelijk is voor de platen/verzekering zodat hij naar Portugal kan rijden? Ja toch?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Kroppie »

weet dat RDW loket dat niet?, ik ook niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Zijspan »

Hij is dan de nieuwe eigenaar dus is hij verantwoordelijk voor de wettelijke regels, jij levert alles in kenteken gaat van jou naam af en je stopt je verzekering.
Hij vraagt om een tijdelijk kenteken om naar z’n thuisland te rijden, of heeft andere plannen om op de vrachtwagen te zetten of zo?
Een export kenteken zou beter passen schiet mij net binnen, weet de Rdw alles vanaf.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Transit 24
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2020, 23:36

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Transit 24 »

Heb het hier geregeld koop je export platen en verzekering ,volgens mij iets van 150e.
Hij moet zelf voor verzekering en kentekenplaten zorgen.

https://www.autocorsten.eu/nl/cms/over-corsten-export
Laatst gewijzigd door Transit 24 op zo 17 okt 2021, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door willemzon »

Ik heb een keer een motor verkocht aan een Noor.
Ik ben volgens mij naar douanekantoor in Zwolle geweest, en daar een exportkenteken gehaald mijn eigen kenteken ingeleverd.
Heb vervolgens een koopcontract opgesteld, hij heeft hem opgehaald betaald en er op weggereden ri Noorwegen.

Vr gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door veetee »

Ik wel eens een auto geexporteerd via het GWK (Travelex) in Breda. De auto wordt uitgeschreven, nieuwe eigenaar betaald het export-kenteken en klaar, de rest is aan de nieuwe eigenaar. Ging heel makkelijk.
Betaling, koopcontract etc. regel je onderling natuurlijk.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door DJSmiley »

Exportkenteken is het makkelijkst. Dat kost idd iets van 150 euro, daarmee kan de koper naar Portugal rijden

Ik heb mijn vorige auto verkocht aan iemand die 'm naar Oekraine reed met zo'n exportkenteken. Ik kreeg vrijwaringspapieren na het overschrijven/uitschrijven

let wel dat zo'n exportkenteken niet overal kan itt tot normaal overschrijven. Ik moest ervoor naar een lokaal autobedrijf wat dit wel kon.

Alternatief is exporteren en op een trailer maar dat wordt duurder dan zo'n exportkenteken gok ik
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Camperic »

Basoline schreef:
zo 17 okt 2021, 19:59
Bij een RDW-loket kan ik de camper exporteren, dat weet ik (platen en kenteken inleveren).
Dat zou ik pas doen nadat ik het geld heb ontvangen en de koop dus zéker is gesloten.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Gino608D »

Ik zou ook even een koopcontract opstellen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Basoline »

Hallo allemaal!

Misschien handig om de procedure eens samen te vatten voor iemand die een camper naar het buiteland wil exporten waarbij de optie "even komen kijken" niet voor de hand ligt...Ik heb het aangepakt zoals hieronder. Natuurlijk zijn aanvullingen of verbeteringen welkom!

1. Sluit de deal
Zorg ervoor dat de tegenpartij zoveel mogelijk beeldmateriaal krijgt zodat bij aankomst geen verrassingen zijn. Laat ook zien dat wat er werkt, ook écht werkt. Tegenwoordig kunnen we makkelijk beeldmateriaal uitwisselen via WhatsApp en mail. Geef bij de deal ook aan dat je pas echt overgaat tot exporteren en overhandigen van de sleutels op het moment dat het geld op je rekening staat. Geef ook aan dat er ter plekke geen ruimte meer is voor onderhandeling. Dat is het risico van de koper. De onderhandeling heeft immers al op afstand plaatsgevonden. Probeer ook een aanbetaling te laten maken om er zeker van te zijn dat hij de camper komt kopen. Bespreek dit al vroeg in het proces!

2. Bankoverdracht op orde maken
Als je een overeenkomst hebt gesloten, bespreek met elkaar hoe de geldoverdracht gaat plaatsvinden. Gaat dat via de bank, controleer dan of beide banken beschikken over de "Instant Payment Service". Daarmee zorg je ervoor dat als er een financiële overdracht plaatsvindt, deze ook direct wordt gedaan. Anders moet je lang(er) op je geld wachten en moet de koper wellicht langer in Nederland blijven.

3. Spreek een datum af dat je elkaar ontmoet en bekijk de camper
De koper komt waarschijnlijk van ver in dit geval. Neem er ruim de tijd voor om de koper te ontvangen en samen met de persoon de camper te bekijken. Als het goed is komt deze niet voor verrassingen te staan en kun je aantonen dat het beeldmateriaal wat je hebt gestuurd een weergave is van de werkelijkheid. Daarmee kom je overeen dat de camper in orde is en kan de financiële overdracht plaatsvinden.

4. Teken een verkoopovereenkomst
Voordat je naar het exportbedrijf gaat, moet eerst het geld op je rekening staan. Vooraan in het proces heb je al aangegeven dat je een verkoopovereenkomst hebt opgesteld (bill of sale) en deze heb je al eerder ter kennisgeving opgestuurd (ook zodat de nieuwe eigenaar zijn gegevens in kan vullen). Die koopovereenkomst kan nu ondertekend worden door beide partijen. Er bestaan veel voorbeelden van dergelijke overeenkomsten, maar ik heb die van de ANWB gebruikt en een beetje aangepast.

5. Exporteer de camper
Staat het geld op je rekening? Ga naar een bedrijf met een RDW loket of de RDW zelf om de camper te exporteren. Daarbij heeft de RDW het kenteken nodig en de kentekenplaten. Deze moeten worden ingeleverd. De koper betaalt 150 euro om de camper vervolgens twee weken op een tijdelijk exportkenteken te zetten en is daarmee meteen verzekerd. De koper dient daarvoor een identiteitsbewijs te laten zien. Bij het exportbedrijf wordt ter plekke een tijdelijk kenteken gemaakt dat op de camper komt (een perspex plaat met de letters en cijfers erop gestickerd). Jij krijgt een overschrijvingsbewijs en daarmee kennisgeving van het feit dat de camper niet meer van jou is en niet meer als zodanig in het Nederlands register staat.

Dat is het wel ongeveer denk ik...Zo niet, laat het weten. Open communicatie en eerlijkheid staat voorop in dit proces zodat je vertrouwen wekt bij de koper.
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Bas vd laar »

Een kleine aanvulling, als de APK verlopen is dan kan er geen verzekering voor 2weken op afgesloten worden, of wanneer deze verloopt binnen die 2 weken.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door DonCamillo »

En ik neem aan dat die verzekering behorend bij het export-kenteken alleen een WA is....
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Bas vd laar »

ja
Beroepsreiziger

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Beroepsreiziger »

Bas vd laar schreef:
do 04 nov 2021, 23:56
Een kleine aanvulling, als de APK verlopen is dan kan er geen verzekering voor 2weken op afgesloten worden, of wanneer deze verloopt binnen die 2 weken.
Dat is het probleem voor de koper, en niet voor de verkoper!

In dit topic las ik wel meer antwoorden wat de koper moet doen.
Maar dat was de vraag niet.
Plaats reactie