Camper verkocht aan Portugees; en nu?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Bas vd laar »

Dat is het probleem voor de koper, en niet voor de verkoper!
Hartstikke leuk, maar als jij een Portugees naar NL laat komen en dan tegen hem zegt, ik haal de platen eraf, en zie maar hoe je je redt dan neemt hij je auto niet mee.
Daar heb je zelf ook niets aan, hoop gedoe voor niks.
Beroepsreiziger

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Beroepsreiziger »

Draai het om.
Jij gaat naar Portugal om daar een camper optehalen die je gekocht heb/wil kopen.

Moet die Portugees weten wat jij moet doen, of hoor jij dat te weten?

TS verkoopt zijn camper.
Wie de koper is, is niet zo belangrijk. Zaak is alleen dat die van zijn naam komt!
En dat gebeurt door overschrijving, en een vrijwaarding.

2 voorbeelden.
Hij verkoopt hem aan een Nederlander. Maar die Nederlander woont in het buitenland. En dan?
Of hij verkoopt hem aan een Portugees, maar die Portugees woont in NL. En dan?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Bas vd laar »

Natuurlijk is het de taak van de koper om uit te zoeken hoe het werkt.
Wat ik zeg is dat je een hoop gedoe kunt voorkomen als je een voertuig zonder APK verkoopt, dan kan hij hem namelijk niet meenemen en koopt hij hem dus niet van je, dus geen vrijwaring, daar schiet niemand iets mee op.
En ook al verkoop je een voertuig met APK, zoals TS, het is altijd handig als je weet hoe het werkt ,wanneer er iemand uit het buitenland belt.
2 voorbeelden.
Hij verkoopt hem aan een Nederlander. Maar die Nederlander woont in het buitenland. En dan?
Of hij verkoopt hem aan een Portugees, maar die Portugees woont in NL. En dan?
1 Ligt eraan waar de Nederlander ingeschreven staat, nog in Nederland dan naar postkantoor, in buitenland dan export
2 Voor de Portugees geldt hetzelfde
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door AadenAnke »

Hoe het ook hoort en moet, gewoon fatsoenlijk handelen en informeren als verkoper om de koper te helpen is gewoon netjes en menselijk. Ik verkocht de oude Tok aan een Italiaan die in Nederland een bedrijf had (ingeschreven bij de KVK) maar hier geen zelfstandige woning had en heb daar tot 2 keer toe naar een speciaal overschrijvingskantoor gereden gebeld met de gemeente Amsterdam en de rdw nu bijna 4 jaar later belt appt en mailt hij ons nog wel eens met een vraag of stuurt een foto waar hij nu weer uit hangt. Is toch veel leuker dan van oké ik heb de poen doei je omdraaien en het maar laten bekijken. Hoe is dat spreekwoord ook al weer “wie goed doet goed ontmoet” of zoiets?
Ik vraag mezelf meestal af hoe zou ik zelf behandeld willen worden? Dan blijk ik toch best veel eisend te zijn :lol:

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Beroepsreiziger »

Bas vd laar schreef:
zo 14 nov 2021, 10:55
Wat ik zeg is dat je een hoop gedoe kunt voorkomen als je een voertuig zonder APK verkoopt, dan kan hij hem namelijk niet meenemen en koopt hij hem dus niet van je, dus geen vrijwaring, daar schiet niemand iets mee op.
Bij export heb je geen APK nodig.

En in NL kan je hem ook best verkopen zonder APK, alleen mag die dan niet over de weg vervoert worden.
Beroepsreiziger

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Beroepsreiziger »

AadenAnke schreef:
zo 14 nov 2021, 15:18
Hoe het ook hoort en moet, gewoon fatsoenlijk handelen en informeren als verkoper om de koper te helpen is gewoon netjes en menselijk.
Nou weet ik zo net nog niet.
Je zet iets te koop.
En dan maar kijken wie de koper word.
Is het een Nederlander, dan is het zo moeilijk niet.
Is het iemand uit de EU, valt het ook nog wel mee.
Maar het kan ook een Chinees zijn.

Het is niet de verkoper die moet regelen hoe dingen geregeld moeten worden he.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Bas vd laar »

Bij export heb je geen APK nodig.

En in NL kan je hem ook best verkopen zonder APK, alleen mag die dan niet over de weg vervoert worden.

voor export is apk nodig als men 2 weken wil verzekerd wil rijden met witte platen , dan kan dat ding tenminste naar huis gereden worden, anders moet hij op een trailer.
Toch wel handig als je dit weet als verkoper, anders laat je een portugees komen die hem vervolgens niet koopt, zonde van zijn en jouw tijd.

In nederland kan je zonder apk gewoon over de weg met groene platen
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Basoline »

Verbaasd...ben ik wel een beetje na de reacties gelezen te hebben onder mijn topic. Vooral over wie wat moet doen...

Als je een voertuig in het buitenland koopt, is het toch wel fijn dat iemand uit het verkopende land je een beetje op weg helpt. Je spreekt de taal niet, je kent de regels niet etc..
Daarnaast ben ik van mening dat jij er verantwoordelijk voor bent dat de camper niet meer op jouw naam staat. Wat er daarna mee gaat gebeuren, is aan de koper. Dat proces vindt in je eigen land plaats (meestal), en jij kent daar de regels, spreekt de taal etc. en kom op, gewoon een beetje vriendelijkheid en behulpzaamheid heeft nog nooit iemand kwaad gedaan...

Export: APK nodig als de koper het voertuig naar huis wil rijden. Geen APK nodig als ie op een trailer wordt vervoerd.
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door iSonic »

Mee eens. Maar is het nog gelukt met de verkoop!?
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door Basoline »

Jazeker! Ik heb de Portugees van het vliegveld opgehaald, camper bekeken en hij heeft vervolgens het geld over gemaakt. Dat duurde dus even en heeft een nachtje in ons plaatselijke hotelletje geboekt. De volgende dag zijn we naar het export kantoor gegaan. Twee dagen later was ie thuis. Hij blij, ik blij. Zou het zo weer doen...
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper verkocht aan Portugees; en nu?



Bericht door iSonic »

Top!
Plaats reactie