USB stekkers gaan steeds kapot

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Argus51
Berichten: 2
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 10:50

Re: USB stekkers gaan steeds kapot



Bericht door Argus51 »

Dank voor jullie reacties,
Heb zeker 6/7 pluggen versleten van dingen van een paar euro tot de laatste van € 19,-
Ik heb nooit aan gedacht om de spanning te meten. Ze houden er gewoon mee op.
Het ligt zeker niet aan de snoertjes of aan een te ruim of te nauw stopcontact.
De beste optie lijkt mij om inderdaad een of meer usb stopcontacten in te bouwen. Zijn die beveiligd tegen overspanning?
Camper_01

Re: USB stekkers gaan steeds kapot



Bericht door Camper_01 »

Beste Argus51, er zijn meerdere uitvoeringen te koop. Let op dat de uitvoering die u koopt geschikt is voor 24 volt. En het ingangsbereik werkt op 12 tot 24 volt. Dan zijn uw problemen opgelost. Die kunnen gewoon worden ingebouwd
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: USB stekkers gaan steeds kapot



Bericht door amigob2 »

Die van conrad gaat tot 34V dat zal dan wel goed zijn, er zullen genoeg ander zijn, die dit ook kunnen, maar kijk verder dan wat op de website staat.
https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... -usb-a.pdf
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: USB stekkers gaan steeds kapot



Bericht door kampo »

Die van Conrad komen van bij Procar.
En inderdaad duurder.
Maar daarvoor geven ze betrouwbare? specificaties op zoals 2,5A max en 2,2A continu (maal 2)
Zelfs met de norm R10 goedgekeurd voor gebruik in automotive omgeving.
Max 110°C
Bestaan voor 12/24V voertuigen.
Ook 3,0 A versies
En nieuw is dat ze beschikbaar zijn in USB-c wat tenslotte de nieuwe standaard is.

Eigenlijk moet je naast de prijs ook nog op andere zaken letten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: USB stekkers gaan steeds kapot



Bericht door Charm »

Argus51 schreef:
ma 18 okt 2021, 11:15
Dank voor jullie reacties,
Heb zeker 6/7 pluggen versleten van dingen van een paar euro tot de laatste van € 19,-
Ik heb nooit aan gedacht om de spanning te meten. Ze houden er gewoon mee op.
Het ligt zeker niet aan de snoertjes of aan een te ruim of te nauw stopcontact.
De beste optie lijkt mij om inderdaad een of meer usb stopcontacten in te bouwen. Zijn die beveiligd tegen overspanning?
De meeste gangbare 12V USB laders kunnen tot 24V worden gebruikt. Ik gebruik die goedkope (Action, Lidl, Aliexpress) laders al jaren zonder problemen. Ik ben dan ook erg benieuwd welke jij hebt toegepast. Hier lijkt toch wat anders aan de hand. Heb je wel een 12V serviceaccu?
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Wim Corduwener
    Berichten: 373
    Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
    Locatie: Enschede

    Re: USB stekkers gaan steeds kapot



    Bericht door Wim Corduwener »

    hathi schreef:
    ma 18 okt 2021, 10:57
    Wat is er nu makkelijker als dit.? A19ACC27-E038-451E-9C1D-3A2AD3D23BCE.jpeg……al jaren in gebruik,voor Iphones en IPad,worden extra ingeschakeld,met een klein schakelaartje,er zijn ook grotere,waar de schakelaar,reeds op het paneel zit
    Makkelijker heeft denk ik te maken met vaardigheden: ik ben vet handig, maar een rond gat boren vind ik persoonlijk wat makkelijker dan een rechthoekig gat zagen. 😳
    Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: USB stekkers gaan steeds kapot



    Bericht door Charm »

    Zolang we de oorzaak van het USB-probleem van @TS niet scherp hebben, is de keuze voor een rond gat of vierkant gat voorbarig :P
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Kroppie
      Berichten: 51120
      Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
      Locatie: beemster

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door Kroppie »

      Makkelijker heeft denk ik te maken met vaardigheden: ik ben vet handig, maar een rond gat boren vind ik persoonlijk wat makkelijker dan een rechthoekig gat zagen. 😳
      meestal is alle begin moeilijk maar in dit geval is het begin (4 ronde gaatjes] dus makkelijker!! :-B :-B

      jos
      jos

      het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

      too old to worry about anything
      Gebruikersavatar
      Atoz
      Berichten: 5451
      Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
      Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door Atoz »

      Heb ze zelf nog nooit gebruikt maar rond of vierkant? Boren kan je ze :)
      https://www.bol.com/nl/nl/p/silverline- ... 049701477/
      Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
      740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
      TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
      4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
      Gebruikersavatar
      bupozaanstad
      Berichten: 1492
      Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
      Locatie: Zaanstad

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door bupozaanstad »

      Bij mij sneuvelde die dingen ook regelmatig en ik heb een USB stopcontact gekocht en deze via een LM spanningsregelaar op de HH accu aangesloten, LM heeft een input van 10 tot 38 volt en output 5 volt 3 amp. Nu totaal geen problemen meer. Voor het type LM moet ik diep in de bak duiken en daar heb ik nu even geen fut voor maar dacht iets van een LM-337T of zo.
      Henk PD7HB
      Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
      Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
      Gebruikersavatar
      PaulBng
      Berichten: 22719
      Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
      Locatie: Leiden

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door PaulBng »

      Kroppie schreef:door het onder belasting losschieten en/of slecht contact maken krijg je spanningspieken en daar kunnen ze slecht tegen.
      Dit dus.

      Een sigarettenaanstekergat is bedoeld om een sigaret aan te steken. Misschien zelfs een sigaar.
      Elke andere plug die je er in steekt, werkt zich, net als die sigarettenaansteker, los. Zeker tijdens het rijden.
      Met als gevolg wat Jos omschrijft.

      Soms werken ze zich nét niet los. Dan fikt de boel uit. Als je goed bent in zoeken, zijn daar leuke foto's van te vinden.
      Als je echt 12v wilt gebruiken, vervangen door Bosch dingen.
      Anders vervangen door usb dingen die je rechtstreeks op de 12v aansluit.

      Suggesties boven (Tapatalk) of onder (Web interface) voorhanden...

      Paul
      Gebruikersavatar
      Wim Corduwener
      Berichten: 373
      Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
      Locatie: Enschede

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door Wim Corduwener »

      Atoz schreef:
      ma 18 okt 2021, 15:20
      Heb ze zelf nog nooit gebruikt maar rond of vierkant? Boren kan je ze :)
      https://www.bol.com/nl/nl/p/silverline- ... 049701477/
      Goede tip!
      Rond of vierkant: zelf gebruik ik 12/24 volt adapters.
      Misschien slaat het nergens op en ik vraag ook maar wat: omdat accuspanning meestal een stuk hoger oploopt dan 12 volt, kan het zijn dat sommige adaptors daar slecht tegen kunnen?
      Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
      Gebruikersavatar
      hathi
      Berichten: 13347
      Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
      Locatie: ASTEN

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door hathi »

      Ja waar dat gat, rond of 4kant, ineens vanaf komt begrijp ik even niet... Er zijn legio anderen,maar ik gebruik graag de 12V geschikt voor de motor, voor mijn scheerapparaat en tandenborstel. In de toilet/doucheruimte heb ik de ronde uitvoering, met een ronde afdekschijf.

      4EC42854-E2D1-470E-8D1C-74D709067A18.png
      4EC42854-E2D1-470E-8D1C-74D709067A18.png (178.06 KiB) 282 keer bekeken
      Hans
      Gebruikersavatar
      bupozaanstad
      Berichten: 1492
      Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
      Locatie: Zaanstad

      Re: USB stekkers gaan steeds kapot



      Bericht door bupozaanstad »

      Bij een lokale afdeling van de VERON hebben we een aantal van die Action dingen grondig bekeken en open gesloopt, ze zouden werken van 12 tot 24 volt maar de binnenwerkjes waren echt bagger, zeer slechte componenten op het printje en ook de solderingen waren zeer belabberd. Van de 8 geteste ladertjes waren er 2 die bij 19 volt al de geest gaven en 1 ervan liet ook gelijk de 19 volt door op het USB contact, je telefoon zal er maar ingeplugd zitten dan krijgt deze ipv 5 ineens 19 volt te verduren met grote schade van dien.

      Het deel wat hathi laat zien gebruiken en daarvoor een LM spanningsregelaar zetten en aansluiten op de HH accu. Een LM die de geest geeft zet in elk geval geen hogere spanning op de uitgang en is dus veilig. Bij mij geen sigaretten plugjes om te laden.
      Henk PD7HB
      Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
      Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
      Plaats reactie