Compressie druk werd gemeten door op de ontlast kraan, of indicateur kraan een aansluiting
Jaap
Dag Jaap, ik twijfel niet aan je ervaring en kundigheid wel schrijf je onbedoeld waarschijnlijk dat je zo compressiedruk meet.
Dat wil ik even uit de wereld hebben
Ik ben erg benieuwd naar de oplossing van dit olieverbruikraadsel, we wachten maar rustig af en hopen dat het aan de carterventilatie lag.
U heeft gelijk, U krijgt gelijk en zal gelijk blijven,
We gaan weer verder on topic dacht ik zo.
Jaap
Dat lijkt me een goed plan....
Ben echt razend nieuwsgierig. Mijn B534 uit 1987 staat momenteel te koop omdat ik een andere camper heb gekocht. Prettig om eventuele kopers te vertellen wat er met het motorblok aan de hand is. De garage kwam er niet uit en stelde voor het blok open te maken. Aangezien wij al duizenden euro's aan deze camper hebben uitgegeven om hem in goede staat te krijgen, is het nu klaar.
Appie1959 heeft een bypass laten maken op zijn motor, de olie die hij verloor uit de carterventilatie werd terug geleid naar het carter.
Hij had me uitgelegd hoe het werkte maar weet het niet exact meer.
De overdruk moet namelijk wel weg kunnen maar de olie moet terug het carter in.
Zou wel wat foto's willen zien of nog eens de uitleg hoe het gemaakt was.
Ik kan dat nog wel even uitleggen. Foto's heb ik helaas niet.
De camper heb ik begin januari '22 verkocht. De koper heeft hem direct weer voor dik geld doorverkocht naar ik later te horen kreeg via iemand van Marktplaats. De oplossing: Ik heb mijn garage gevraagd een nieuwe langere slang op het potje van de carterventilatie te plaatsen waardoor de uit dit potje uit tredende olie dan weer via een te maken inlaat in het kleppendeksel, terug naar het carter zou kunnen vloeien.
In deze slang is een T-stuk opgenomen waarop een tweede slang is gemonteerd. Deze is zo hoog mogelijk in de motor ruimte opgehangen en open gehouden. Door deze oplossing loopt de olie terug het blok in terwijl de overdruk via de tweede slang kan ontsnappen. Deze oplossing was volgens de garage niet mogelijk omdat er te weinig ruimte voor een inlaat aanwezig zou zijn. Daardoor is deze slang uiteindelijk op de ingang van de olie peilstok geplaatst. Oliepeil was overigens gewoon te controleren. Dit werkte perfect. Let wel; je kunt hiermee nog wel een tijdje verder maar uiteindelijk zul je de motor toch moeten reviseren....