ANWB camper van het jaar 2022

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Dafluc »

Dit jaar is het de Rapido 854F van de Franse Trigano-groep. Een integraal met een rondzit achterin. Wat vinden we ervan?
Klik.
loadImage.php_-1024x704.jpeg
loadImage.php_-1024x704.jpeg (124.62 KiB) 1046 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Dafluc »

Hij is 6,70 meter lang, dus redelijk compact te noemen.
Bijlagen
Rapido-854F.jpg
Rapido-854F.jpg (44.59 KiB) 1042 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door JaapB »

Zal ik starten als eerste?
Als je met meerderen op reis bent (of visite) is die rondzit prachtig.
Maar dat houdt in dat je een hefbed hebt waar je in moet klauteren.
Zal vast wel een publiek voor zijn, maar wij niet.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Huub56 »

Hefbed hoogte valt wel mee maar je moet dwars slapen dus niet ons ding. We hebben er naar gekeken toen we een nieuwe gingen uitzoeken. Ook de ruimte in de douche vond ik beperkt omdat je de wand van de douche moet verdraaien over het toilet. We hebben uiteindelijk gekozen voor de 8066 van 7,5 meter.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Dafluc »

Klopt, hij heeft een hefbed boven de draaibare cabinestoelen. En optioneel nog een tweede boven de rondzit.
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door iSonic »

Ik vind hem voornamelijk onlogisch. Als je veel bezoek krijgt oke (dat schijnt wel de nieuwe maatschappelijke standaard te zijn). Maar als je met zijn tweeën bent vind ik de rondzit wel groot. En die hangkasten achterin :wtf: mag je een beetje op je knieën over de rondzit om je kleren te kunnen pakken? Buiten dat ik hangkasten een onpraktische invullen van de ruimte vind. Had liever legplanken. Kun je veel meer kwijt.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door isoplus »

6 meter 70 cm, met 2 hefbedjes? Dat wordt weer tobben met de 3500 kg grens zoals wel vaker met al dat moois.
Er moet nog een luifel aan en een schotel op plus fietsen en dan nog met 4 personen en bagage, dat wordt het voor mij niet in ieder geval.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door B1gcheese »

De nieuwe campers worden wel steeds lichter van gewicht met de nieuwe technieken. Ik vind die rondzit prachtig, maar een hefbed vind ik niks, dan stoot ik steeds mijn hoofd voorin en dat geklauter is ook niks. Ik heb liever een indeling met lengtebedden achterin, maar dan lever je weer veel leefruimte in. Eigenlijk hebben wij nu voor ons de perfecte indeling. Geen hefbed voorin maar kastjes rondom, lekker veel stahoogte, nog redelijk wat leefruimte voorin en twee lengtebedden achterin. Maar dan kom je wel op 7,5 meter uit en >3,5 ton.

Indeling is erg afhankelijk van je voorkeuren. Maar ik vind deze er mooi uitzien van binnen. Zal best markt voor zijn.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Brava »

Nou laat ik dan uit eigen ervaring een positief geluid laten horen.
Zijn juist erg positief over een hefbed en/of 2 langsbanken of een rondzit indeling.
Waarom: het ruimtelijke gevoel in de integraal camper overheerst daarnaast veel glas dus (dag)licht rondom geeft ons wel een vakantiegevoel. S’avonds het hefbed naar beneden boven de cabinestoelen, prima ruim bed en het in en uitklimmen al dan niet met trapje bevalt ons iig goed. Je moet natuurlijk wel nog goed in je bewegingsapparaat zitten anders kan ik mij voorstellen dat eea minder prettig/toegankelijk is.
S ‘ochtend hefbed omhoog - opgeruimd staat netjes- en heb je weer de beschikking over de volle leefruimte. Vooral in het winter, voor en naseizoen ben je natuurlijk meer of eerder binnen dan in de zomer. Ipv korte zitjes/bankjes of altijd op de cabinestoelen vinden wij echt minder prettig verblijven.

Verder is voor ons ook de buitenmaat van belang ivm de (tussen de reizen door) stalling op eigen oprit 6.5m is dan de max. Zonder overlast voor de buren of apv etc. Verder denk ik dat 6- 6.5m ook kwa eigengewicht en max laadgewicht het best binnen de 3500kg past.

Conclusie volgende camper heeft liefst weer een dergelijke indeling (merk)opties zijn dan deze getoonde camper of bv Hymer 544 of 534 of een N&B met dergelijke indeling.

Maar het blijft een kwestie van smaak en vooral gevoel gelukkig blijft dat een vrije keuze.
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door lassche »

In onze caravan vonden we de rondzit heel comfortabel. Maar in een camper bevindt zich deze achterin. En dan mis je juist het ruimtelijke gevoel van een integraal door de panoramische ruit. Dat lijkt mij dan weer een nadeel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Camperic »

Een compacte integraal, maar het ruimtelijke gevoel van een integraal door de panoramische ruit en één grote open ruimte krijg je hierbij niet inderdaad. Het nut van draaibare stoelen ontgaat me ook in dit concept met de stoelen achter een hoge koelkast en badkamer :think:


Afbeelding


De rondzit doet wel ruimtelijk aan, maar neemt ook veel ruimte in beslag. Zeker als je met slechts 2 personen bent teveel wat mij betreft. Ook het hefbed waar je dwars op moet slapen is wat mij betreft niet ideaal.

Anders dan "standaard" en vernieuwend ja, maar "camper van het jaar" :-?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Dafluc »

Grappig. Zo verbaas ik me nou altijd net over die grote voorruit waar iedereen met zijn rug naartoe gaat zitten door de stoelen te draaien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Camperic »

Doen we alleen als we ergens staan hoor :mrgreen:
Onderweg genieten we volledig van het panoramische uitzicht :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: ANWB camper van het jaar 2022



Bericht door Dafluc »

Hijsleuk :mrgreen:. Maar dat doe je bij deze camper ook.
Afbeelding
Plaats reactie