Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Ik bedoel overigens meer dat de camper geregistreerd blijft zijn als 3 zit (staat ook zo op de groene kaart). Als er straks 2 zitplaatsen zijn op een goede manier gemonteerd met gordel etc en originele stoelen van de movano uit 2008. Of dit dan bij staande houding door politie oid voor problemen gaat zorgen of bij de APK keuring bijvoorbeeld? Ik weet dat draaiplateaus misschien niet bij de keuring tot camper worden goedgekeurd maar in de toekomst met apk keuringen etc is dit geen probleem. Zal dit het zelfde gaan met bovenstaande hypothetische situatie? :-)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Dafluc »

Al haal je de achterbank uit je personenauto. Is geen probleem bij apk of wat dan ook.
Afbeelding
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door pele »

Gietje
Ik was vandaag nog bij een camperbedrijfje in Hasselt, B. Die had onlangs nog 'Scopema' draaiplateaus kunnen aankopen in Schijndel, bij De Wit. Voor deze generatie van Master/Movano.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Dankje! Ik kan echter nergens vinden of je de bestuurdersstoel zou kunnen draaien met de 2 zits er naast? En laatst las ik ook dat je vanuit het midden en in het midden een stoel kan draaien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DucatoDolf »

Voor de Movano kan ik nergens een double swivel vinden. Wel een aantal forums waar dezelfde vraag gesteld wordt.

Een draaiplateau wat uit het midden draait, betekend dat het draaipunt niet in het midden zit, maar vaak iets naar achter. Je stoel komt dan iets meer naar de laadruimte/leefruimte toe in gedraaide toestand.

(ik probeerde ook nog een plateau te vinden wat zowel naar achter als naar het midden 'uit het midden' stond. Mijn vraag werd niet begrepen door de leverancier. Inmiddels redelijk tevreden met die ik heb.)
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Inmiddels gelukt met de draaistoel. Hij kan draaien met een dubbelzit er naast! Dat is dus top.

Ik heb een vraag over het volgende. Mijn imperiaal zit aan het dak vast met 12M8 bouten. Nu komt er langs enkele bouten wat water (zelfs wanneer het matig heeft geregend). Ik heb de bouten er al een keer uit gehaald en weer terug gestopt. Nu ook met een afsluit rubber aan de buitenkant. Nog steeds lekt deze. Niet zo een ramp zou je zeggen? Wel als we straks alles af timmeren en hier dus geen zicht meer op hebben. Mijn vraag is aan jullie hoe dit op te lossen? Naast een M8 bout zit er zowel aan de buiten- als binnenkant al een rubbere- en metalen sluitring, nog lekt het (en dan vooral langs de schroef zelf, het lijkt langs het schroefdraad te lopen. De sluitringen lijken dus wel hun werk te doen… ik zit er nu over na te denken om er gewoon wat kit tussen te doen en zowel aan de binnen- als buitenkant een laagje aan te brengen. Wat denken jullie? Afbeelding
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door HoK »

Kun je een foto van de situatie maken rondom imperiaal en bout? Van afstand is dit lastig te beoordelen.

Misschien kun je ergens een dichting krijgen met rubber carosserieringen? Nu je er nog bij kunt, let erop dat je bouten vastzitten met borgmoeren (die moeren met een blauw randje aan de bovenkant) zo niet wel doen, borgmoeren zorgen ervoor dat de moer eigenlijk niet meer los kan lopen door trillen.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Bij de foto met de moer zit nu ook een rubbere afdichtring. Ze zitten dus aan beide kanten en nog steeds lekt het
Bijlagen
IMG_1665.jpg
IMG_1665.jpg (22.87 KiB) 563 keer bekeken
IMG_1651.jpg
IMG_1651.jpg (13.68 KiB) 563 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door HoK »

Kun je een foto maken van de buitenkant (zodat je de stapeling van bouten, moeren en imperiaal goed kunt zien). Het lijkt me dat dit prima met ringen op te lossen is, maar dat er op plekken waar ze moeten zitten er niet overal genoeg zitten. Is de bout die je aan de buitenkant ziet een bout is met een ring. Is deze ring los dan zou je kunnen proberen tussen bout en ring nog zo'n rubber ring te plaatsen en anders dan zou het lek eerder onder het imperaal moeten zitten (tussen blik van de auto en imperiaal).

Ik ga er in deze situatie vanuit dat de eerste foto eentje van de binnenkant is en de tweede foto van aan de buitenkant. Oh, en vergeet je borgmoer niet ;) Zeker met rubberringen is de kans op loslopen van een normale moer groter.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door DucatoDolf »

kit, voor als de timmerman het niet meer wit.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door John lamers »

Ik heb het zelfde gehad met mij kajuit zeilboot, verschillende bouten die lekten.
Ik heb hiervoor neopreen rubber pakkingen gemaakt. Daarna nooit meer lekkage gehad.
Je kunt het zelf op maat knippen, en het gat waar de bout doorgaat iets kleiner maken dan de bout diameter.

Gr. John
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

ik heb geen foto van het imperiaal want die is er momenteel af (hier ga ik nog zonnepanelen op installeren etc).

Toch lijkt het er op dat kit alleen als laatste redmiddel kan worden gebruikt? Het lijkt mij een makkelijke en goede oplossing namelijk. Ik snap dat het er niet voor bedoeld is maar waterdicht is het zeker :)
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door HoK »

Da's jouw keus. Kit is voor mij een oplossing die je gebruikt als je het echt niet anders kunt bedenken.

Ik heb hier ook wel eens met stukken fietsband 'ringen' gemaakt om iets af te dichten. Het lijkt me een gevalletje 'nog-niet-alles-is-afgedicht'. Maar ik ben maar internetdokter dus zeker weten doe ik het niet.
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Ombouw Opel Movano L2H2 (2008)



Bericht door Gietje28 »

Hoi Allemaal

Inmiddels bezig met het elek systeem met o.a. de 4x 12v led lampjes aan het plafond.

Ik heb deze besteld: https://www.amazon.nl/acegoo-inbouwlamp ... S76C&th=1

Ze zijn 3w per stuk dus ik zou uitkomen op (12w / 12 v) 1 ampere in totaal dat er qua stroomsterkte doorheen loopt. De afstand die ik in totaal zou overbruggen vanuit de stroombron is ongeveer 10 meter (5 meter heen en 5 meter terug). Het is de bedoeling de ledjes parallel te schakelen. Echter twijfel ik nu over de kabeldikte; volgens diverse schema's zou 0,75mm voldoende zijn. Nu twijfel ik alleen omdat de dimmer die ik er bij wil kopen: https://www.amazon.nl/acegoo-schakelaar ... 4710&th=1 geeft aan dat hij een stroomsterkte heeft van 6A. Dat zou beteken dat de draad dus veel dikker moet zijn? Of is dit alleen van de bron(accu) naar de dimmer en dan vanaf de dimmer wel weer 1 kabel van 0,75mm naar de ledjes die ik natuurlijk onderverdeel (parallel)? Ik kom hier niet helemaal uit.

Eveneens de vraag hoe ik de kabel naar de ledjes het beste kan splitten voor de parallel schakeling? gebruik ik hier van die 'suikertjes' voor? Alvast dank voor het advies.
Plaats reactie