Grote storing legt Facebook, Instagram én WhatsApp plat

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Grote storing legt Facebook, Instagram én WhatsApp plat



Bericht door DJSmiley »

Mijn eerste colocatieservertje was ook zo'n mooie fuckup.
Mooie Pentium 3 met SCSI gebouwd, hele ding geinstalleerd.

Naar Amsterdam jagen, in die tijd nog bij NXS in de colocatie ophangen, naar huis rijden. Dan dat ding configureren. Vervolgens de firewall erop en starten.....
'Oeps.. ik had wel eerst een allow rule moeten maken voor mezelf... :bang: '

Wat koffie betreft: Op kantoor een 60kVA UPS en een 60kVA aggregaat. Ik heb mezelf een mooie eigen groep gegeven achter de hele handel....

Die Facebook geintjes hoop ik niet te hebben: Een apart management netwerk over een aparte DSL lijn, met 4G op de lokaties aan de console. En fysieke toegang: Als de tags niet werken heb ik een sleutel voor de serverruimte en aggregaatruimte liggen. En de belangrijkste datacentra heb ik 24/7 toegang.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Grote storing legt Facebook, Instagram én WhatsApp plat



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Grote storing legt Facebook, Instagram én WhatsApp plat



Bericht door TestCase »

Ok, de laatsten?
Ergens in een haven. Computer crashed onregelmatig en we kunnen er geen vinger achter krijgen, gaat maanden goed en dan ineens crash na crash.
Wat bleek? Een specifiek schip was dan in de haven en testte dan soms ook de radar.

In Rome stond een flinke jongen die steeds maar onregelmatig crashte. Ik er heen en spreek met de lokale, onervaren, engineer af dat we vragen om een uurtje down tussen de middag. Was nog niet opgeleverd maar de klant werkte er al wel mee met ook allerlei testen.
12:00uur: Ik vraag, 'is het geregeld?' Ja zegt hij dus we doen een shutdown. Komt de Amerikaanse projectleidster naar ons toe 'What's up guys? Is it down?'. Ik leg uit dat we dat geregeld hadden maar ze wist van niets en was behoorlijk op haar teentjes getrapt, terecht overigens. Ik dus naar die Italiaanse engineer, mijn collega, en vraag hoe zit dat? Hij: 'Je denkt toch niet dat ik aan een vrouw vraag of het mag?' (Was een Siciliaan en hij kon direct ophoepelen.)

Kom bij een universiteit en er was een disk probleem. Ik die schijf (10 lagen pack) er uit gehaald en ons testpack erin. Allerlei lees en schrijftests uitgevoerd en probleem gevonden. Originele pack er weer in en klaar. 1 week later moest ik op kantoor komen, die uni had gebeld. Er was data van 2 jaar onderzoek weg, dat had ik gewist? Wat blijkt, de operators hadden ons testpack (vol met labels TEST! en eigenaar: bedrijf x) gebruikt voor dat onderzoek en omdat het geen officieel uni pack was is er nooit een backup van gemaakt want stond niet in de procedures van de operators. Dat heb ik ijverig staan overschrijven. Tja.


Heb er nog meer en zo zie je dat de gekste zaken een oorzaak van downtijd/storing/gegevens verlies kunnen zijn, maar stop er mee.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Grote storing legt Facebook, Instagram én WhatsApp plat



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Tijd voor een ICT-camperforum-meeting! :lol: :lol:
Waar stukke Facebook diensten al niet goed voor zijn :)
Plaats reactie