LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan

AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door AadenAnke »

:shh:

Gr Aad
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door isoplus »

Zo'n besluit wordt ingegeven door een aantal ongelukken( ook enkele bekend in NL) waarbij klanten met een zelfgebouwde vulnippel gasflessen gaan vullen die niet voorzien zijn van een 80 % vol afslag.
Dus geen campers met een buitenvulsysteem maar de losse flessen.
Nog niet zo lang geleden stond daardoor in Warnsveld naast Thole's flat het tankstation in de fik, waarbij ook de tankende figuur gewond raakte.
Ook in Spanje en Portugal zijn daar nare ongelukken mee gebeurd dus ja soms gaat men uit veiligheidsoverwegingen lastig worden en de regeltjes strenge hanteren.

Ik heb meer dan veertig jaar rondgescharreld bij de bouw van schepen, op schepen en later op technische installaties, altijd zonder gehoor-, gezichts- of valbescherming en wat een mazzel heb ik gehad, ik ben alleen een beetje doof :-B
Nu ondenkbaar en gelukkig maar. :wink:
Ik denk dat Total zoiets doet uit veiligheidsoverwegingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Marco Polo »

Het camperblad noemt ook nog dat het normaal gesproken de regel is dat de koelkast uitgezet wordt tijdens het tanken (naast de motor).
Nu zit er bij diverse koelkasten een vertraging van 15 minuten op het ontsteken op gas na uitzetten van de motor.
Maar sommigen laten de koelkast ook continue op gas staan.

Het blad vraagt zich af of de oorzaak van de problemen hierin gelegen is.
Onzorgvuldig handelen tijdens het tanken.

Maar blijkbaar geeft Total desgevraagd geen details.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door thole »

Nog niet zo lang geleden stond daardoor in Warnsveld naast Thole's flat het tankstation in de fik, waarbij ook de tankende figuur gewond raakte.
Ook in Spanje en Portugal zijn daar nare ongelukken mee gebeurd dus ja soms gaat men uit veiligheidsoverwegingen lastig worden en de regeltjes strenge hanteren.

Even een kleine correctie Isoplus :-B
Het was ongeveer 200m van ons huis met tuintje bij een flat waar ouderen wonen en ook mensen met een beperking.
De oorzaak was inderdaad het vullen van een losse fles terwijl de gast die dat deed zijn koelkast had branden.
Overigens kunnen wij met onze buitenvulller nog steeds bij het desbetreffende tankstation onze LPG fles vullen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Snarfsel »

Dafluc schreef:
ma 04 okt 2021, 19:32
Ze = Total Frankrijk doet precies wat de regelgeving hier voorschrijft wat tankstations ook zouden moeten doen.
En dus hanteert Total Frankrijk precies dezelfde regelgeving die tankstations hier dienen te volgen.
Ik snap dat ze dat niet doen omdat het moet. Ze doen het omdat ze dit het meest veilig vinden.
Misschien is die regelgeving hier dan nog zo stom niet.
Duidelijker kan ik het toch echt niet zeggen.
+1
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Cee Pee »

Ik lees een heleboel keer dat het onveilig zou zijn om LPG te tanken maar wat is nu het verschil tussen;

LPG tanken in een goedgekeurde gastank voor tractie gebruik.
Of.
LPG tanken in een goedgekeurde dampgastank voor koken en stoken.

Dat het in Nederland niet mag weet ik ook wel maar om dan maar met onveilig te wuiven is onzin.

Ik heb het niet over die lapzwanzen die met een gewone gasfles aan de pomp verschijnen want daar zijn andere vul mogelijkheden voor waar op gewicht gevuld wordt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Marco Polo »

Gemiddelde LPG gedreven voertuig heeft geen koelkast met mogelijk open vuur aan 1 van de zijdes van de wagens staan.
En blijkbaar gaat het daarmee niet altijd goed ;-)
(Althans dat suggereert de Franse campersite).
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door GeMa »

Een repeterende discussie.

Maar zoals zo vaak, komen helaas onwetende of niet willen wetende dan weer met levensgevaarlijke adviezen. En ja, het is mijn stokpaardje omdat ik plus 43 jaar professioneel met de brokken van deze domheid te maken heb gehad en alle ellende en slachtoffers heb gezien.

En ja, het zelf vullen van LPG flessen is in 7 Europese landen verboden (waaronder ook Nederland).

En ja, er is een verschil tussen de LPG installatie voor voortstuwing van een auto en een camper installatie. Die van de auto moet door een erkend inbouwstation (dhz mag onder stringente regels ook) worden ingebouwd EN als geheel daarna gekeurd worden. Ook moet daarna periodiek bij de APK naar de veiligheid van de installatie gekeken worden.

Helaas bestaat er voor campers geen keuringsplicht voor de gehele gasinstallatie, zoals b.v. de G607 keuring in Duitsland. Zo kan het voorkomen dat iemand met verouderde gasslangen of afgekeurde gasflessen rond rijdt en niemand die daar ooit iets van zegt, tot het een keer misgaat.

DAAROM!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Marco Polo »

G607 keuring in D is inmiddels overigens ook opgeschort tot 2023.

Dit even terzijde.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Camperic »

GeMa schreef:
di 05 okt 2021, 10:24
Maar zoals zo vaak, komen helaas onwetende of niet willen wetende dan weer met levensgevaarlijke adviezen. En ja, het is mijn stokpaardje omdat ik plus 43 jaar professioneel met de brokken van deze domheid te maken heb gehad en alle ellende en slachtoffers heb gezien.
Veiligheid als stokpaardje :thumbup: , maar als je goed leest schrijf ik dat een niet relevant voorbeeld blijkbaar jouw stokpaardje is.
Kom eens met een relevant voorbeeld van een incident als argument.
GeMa schreef:
di 05 okt 2021, 10:24
En ja, er is een verschil tussen de LPG installatie voor voortstuwing van een auto en een camper installatie. Die van de auto moet door een erkend inbouwstation (dhz mag onder stringente regels ook) worden ingebouwd EN als geheel daarna gekeurd worden. Ook moet daarna periodiek bij de APK naar de veiligheid van de installatie gekeken worden.
Daarbij ga je er aan voorbij dat er
(1) auto's zijn die vanwege de leeftijd geen APK-plicht hebben, maar wel een LPG-installatie;
(2) bij APK-keuring niet wordt gecontroleerd of door een erkend station is ingebouwd en gekeurd
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Marco Polo »

Aantallen en risico’s
Risico zijn blijkbaar zodanig zo groot dat in dit geval niet wettelijk maatregelen genomen worden maar een oliemaatschappij, die vooral naar kosten/baten kijkt (naast imago), zich genoodzaakt voelt zijn leveringsvoorwaarden aan te passen.
Is wel de risicoafweging van - op dit moment - 1 oliemaatschappij natuurlijk.
Misschien hebben de andere stationsbeheerders wat meer verantwoordelijke en verstandige klanten ;-)
Of is het in hun financiële belang de gemiddelde klant toch meer service te blijven bieden.
In NL hoeft geen oliemaatschappij zich hierover druk te maken omdat dit wettelijk zo geregeld is en de overheid de risico’s te groot vind.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door seth_space »

Niet dat het zoveel uitmaakt, maar dit is "nieuws" uit februari.

Warning for motorhome owners:
The French regulation authorizes the tank refill only if the tank is EN1949 European Standard compliant. It is forbidden to refill standard cylinders.
In the past, an accident took place in France on a campervan. It resulted in reinforcement of the procedure related to the refilling of EN1949 tank. Some retail owners took it a step further as to reject all refillable LPG bottles due to the complexity for the retail station staff to control and identify if the tank complies with EN 1949 European Standard.

February 2021 - Total company no longer supplies LPG to campers, even if they have an outside mount
Wat die regel betreft.
https://www.gasit.co.uk/support/knowled ... article=14
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Will »

Is het zo wie zo niet gevaarlijk om de gasfles op te hebben tijdens het rijden. Ik stop altijd op een parking als ik er later achter komt dat mijn gasfles nog open staat.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG flessen vullen bij Total Frankrijk niet meer toegestaan



Bericht door Marco Polo »

seth_space schreef:Niet dat het zoveel uitmaakt, maar dit is "nieuws" uit februari.

Warning for motorhome owners:
The French regulation authorizes the tank refill only if the tank is EN1949 European Standard compliant. It is forbidden to refill standard cylinders.
In the past, an accident took place in France on a campervan. It resulted in reinforcement of the procedure related to the refilling of EN1949 tank. Some retail owners took it a step further as to reject all refillable LPG bottles due to the complexity for the retail station staff to control and identify if the tank complies with EN 1949 European Standard.

February 2021 - Total company no longer supplies LPG to campers, even if they have an outside mount
Wat die regel betreft.
https://www.gasit.co.uk/support/knowled ... article=14
Zo kwam ik er ook achter, beetje googelen ;-)
(Op een ander onderwerp weliswaar).
Volgens het Franse blad zijn de eerste meldingen al van eind vorig jaar.
Het bedrijf heeft het verder niet openbaar bekend gemaakt maar blijkbaar enkel wat pompen aangepast met verbodsstickers.

Was hier verder nog niet gemeld voor zover ik kan zien.

Natuurlijk wel slim van Total.
Controleren van de tanks is ondoenlijk.
Maar volgens jou quote wel noodzakelijk om geen gedoe te krijgen bij een eventuele calamiteit.
(Verzekeringstechnisch/ vergunnjngstechnisch/ imagoschade).
Als de markt dan niet al te groot is zal de beslissing om camperaars niet terwille te zijn niet zo moeilijk zijn.
Plaats reactie