Schakelaar op de Massa?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door HoK »

Ik blijf het raar vinden. Wel een massaschakelaar en wel radiozenders onthouden. Een radio voed je met een constante plus (voor het zender- en tijd geheugen) en een geschakelde plus (deze bepaalt of de radio aan- of uitgaat d.m.v. contactslot). Een massaslot ontkoppelt de verbinding tussen min op je accu en je chassis. Er zou dus geen stroom mogen lopen.

En misschien valt alleen mij dit op, want ik ben trekkers en andere grote machines gewend. Maar een massaslot zou buiten de machine toegankelijk moeten zijn. Dat is veiliger in een noodsituatie (brand bijvoorbeeld), daarnaast een koelere plek (stel de schakelaar gaat langzaam heen dan heb je je brand aan de buitenkant).
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door jansloos »

Dat betekend maar 1 ding; dat de radio ergens anders vandaan gevoed wordt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door Atoz »

Zou het kunnen dat je radioantenne aan de massa ligt?
Waarschijnlijk wel
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door HoK »

Atoz schreef:
di 09 nov 2021, 21:09
Zou het kunnen dat je radioantenne aan de massa ligt?
Waarschijnlijk wel
Ga daar maar van uit. Praktisch geredeneerd, minder risico want een radio heeft een eigen zekering + lang niet zo veel kans op veel stroom maar niet 100% veilig. Theoretisch is het een bypass op je massaslot en moet je dan hopen dat je radio geen stroom terug in het totale electrische systeem van de bus stuurt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door kampo »

Die hoofdschakelaar van de foto is 200A op papier maar in werkelijkheid veel minder. Kwaliteit is wat anders.
Dus ondergedimensioneerd voor de toepassing.
Startstroom moet erdoor bij vriestemperaturen....
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door TestCase »

Precies 200A is een beetje krap.
En om instellingen te onthouden is echt niet altijd spanning nodig, ligt er maar aan welk type geheugen er voor gebruikt wordt, vroeger was dat inderdaad volatile/'vluchtig' geheugen. Zie ook https://www.geeksforgeeks.org/differenc ... le-memory/
Misschien nog steeds volatile geheugen in autoradio's, dat weet ik niet.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door jan- »

Pas even de min van de accu van mijn personenauto los gehad. Van de fabrieks radio kon ik alle voorkeuzes weer opnieuw programeren. Ik snap dat niet. Tegenwoordig kost het hooguit een paar centen om ze in de radio op te slaan. Dat is toch veel handiger? Bij veel reparaties hoor je ook de min los te nemen. Waarom loopt de techniek in een autoradio zo achter?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Schakelaar op de Massa?



Bericht door TestCase »

Bij onze personenwagen geen enkel probleem trouwens. Accu is verwisseld en alle instellingen van gecombineerde navigatie/autoradio waren er nog.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie