keuze zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Cees v »

Hoi ed.

Ik wil het zelfde paneel bestellen. Heb je al een omvormer hiervoor gevonden? Ben benieuwd.

Alvast bedankt voor je reactie.

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Hi Cees,

De omvormer wordt de Victron Smart Solar MPPT 100/50. Ik heb al meer producten van Victron met goede ervaringen. Een 100/30 zou qua capaciteit ook net kunnen, maar die zit dan vaak aan z'n limiet. De 100/50 zal niet tot zijn limiet belast worden, dat zal een gunstig effect hebben op de levensduur.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik had eenoude vrij kleine [burstner a570] camper en daarop had ik zonder problemen 3x 275Wp [is 875Wp], maar ik had geen rekening te houden met dakramen , na de ronding van de alkoof 2x alu hoeklijn op dak gelijmd en daarop de 3 panelen in de breedte [paneel 100x170cm], en de enige dakontluchting zat boven de keuken achterin net na de panelen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

evdoetelaar+larana schreef:
ma 03 jan 2022, 21:00
@Rudy. Dank voor het meedenken, maar mijn situatie en de maten zijn anders. Heb inmiddels al een 400 wp-paneel van 104x170 gereed staan in de garage om dat direct na de winter te plaatsen. Meer gaat er echt niet op.
Hoe dan ook, het is allereerst belangrijk dat je het complete dak even uittekent. Kampo geeft hier het perfecte voorbeeld.
En niet met geweld dit meteen in orde willen hebben, maar doordacht en zien wat er op de markt is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door myway »

evdoetelaar+larana schreef:Hi Cees,

De omvormer wordt de Victron Smart Solar MPPT 100/50. Ik heb al meer producten van Victron met goede ervaringen. Een 100/30 zou qua capaciteit ook net kunnen, maar die zit dan vaak aan z'n limiet. De 100/50 zal niet tot zijn limiet belast worden, dat zal een gunstig effect hebben op de levensduur.
Een 100/30 geeft Max 440 watt door.
Al knoop je er het dubbele aan van wat je nu hebt is dat nog geen probleem.
Waarom dan een 100/50 ?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad, zoals myway al aangeeft. Daar boven op heb je, op die enkele dag en onder ideale omstandigheden, maximaal 80% opbrengst, dwz ~320 W (22A). Daarvoor is de 100/30 dus ruim voldoende aangezien je altijd ruim onder de maximum belasting blijft. En laat je niet gek maken die elektronica is gemaakt voor die maximum waardes en lijdt daar niets van :-B .
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Een apparaat hoort gewoon de ontworpen stroom/vermogen te kunnen handlen. Bij een degelijk merk als Victron zou dat zeker het geval moeten zijn. Daar komt nog bij dat zoals gezegd de gemiddelde opbrengst veel lager is dan die volle 400W.

Een 30A regelaar is dus meer dan voldoende voor dat paneel. Overdimensioneren kan geen kwaad als je
- Een B-merk hebt waarbij je de waardes met een korrel zout moet nemen (maar die regelaars kun je zoiezo beter overslaan)
- Je de mogelijkheid wilt openhouden om tzt een paneel bij te plaatsen
- De ruimte waar de regelaar komt te weinig koeling heeft: Een grotere regelaar heeft meer koelvermogen / groter oppervlak en zal dus minder warm worden. Maar de ventilatie verbeteren is goedkoper.

De levensduur zal langer zijn als de temperatuur lager blijft. Dat is gewoon een feit. Of het de moeite waard is is een 2e, een apparaat moet gewoon prima werken. Maar de trend is wel in mijn ervaring dat men het liefst zo krap mogelijk dimensioneert om kosten te besparen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door marchugo »

evdoetelaar+larana schreef:
di 04 jan 2022, 9:58
Hi Cees,

De omvormer wordt de Victron Smart Solar MPPT 100/50. Ik heb al meer producten van Victron met goede ervaringen. Een 100/30 zou qua capaciteit ook net kunnen, maar die zit dan vaak aan z'n limiet. De 100/50 zal niet tot zijn limiet belast worden, dat zal een gunstig effect hebben op de levensduur.
Als ik de elektrische specificaties van dit paneel bekijk op de solar-bouwmarkt, zie ik dat de opbrengst maximaal ongeveer 11A bedraagt. Dan zou een 100/20 omvormer kunnen volstaan. En wanneer je meeweegt dat de echte opbrengst hooguit 80 procent zou zijn, zou in theorie zelfs volstaan kunnen worden met een 100/10 omvormer. Maar dan zit je echt wel op de grens.

https://cdn.webshopapp.com/shops/252094 ... w-380w.pdf

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dat is een ander PV-paneel dan ik heb aangekocht.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door marchugo »

Ah, ik ging uit van je vorige melding.
Welke is het geworden?

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

marchugo schreef:
vr 07 jan 2022, 17:01
evdoetelaar+larana schreef:
di 04 jan 2022, 9:58
Hi Cees,

De omvormer wordt de Victron Smart Solar MPPT 100/50. Ik heb al meer producten van Victron met goede ervaringen. Een 100/30 zou qua capaciteit ook net kunnen, maar die zit dan vaak aan z'n limiet. De 100/50 zal niet tot zijn limiet belast worden, dat zal een gunstig effect hebben op de levensduur.
Als ik de elektrische specificaties van dit paneel bekijk op de solar-bouwmarkt, zie ik dat de opbrengst maximaal ongeveer 11A bedraagt. Dan zou een 100/20 omvormer kunnen volstaan. En wanneer je meeweegt dat de echte opbrengst hooguit 80 procent zou zijn, zou in theorie zelfs volstaan kunnen worden met een 100/10 omvormer. Maar dan zit je echt wel op de grens.

https://cdn.webshopapp.com/shops/252094 ... w-380w.pdf

Marc.
En je maakt een belangrijke fout. Dat paneel levert idd 11A, maar dat is stroom aan de paneelkant, bij een spanning van zo'n 35V (11x35 = 385W)

Met een MPPT verlaag je de spanning naar 12-14V voor je accu, waardoor de stroom verhoogd wordt. Diezelfde 385W is bij 12V dus 32A.
Nu werkt een MPPT niet helemaal zonder verlies, dus zeg 31.5A, en omdat je nagenoeg nooit het maximum haalt blijf je eigenlijk altijd wel onder de 30A, dus kan een 30A regelaar prima.

Maar een 15 of 10A regelaar zal niet gaan, dan benut je een heel groot deel van de potentie van je panelen niet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op de site van Victron kun je een MPPT-calculator gebruiken. Op basis van de specs van je PV-paneel wordt de capaciteit van de MPPT-regelaar berekend. Voor mijn paneel komt dat uit een 100/30.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie