keuze zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
do 30 sep 2021, 20:37
bij mij komt goed vast en juist voor het paneel op de 1e plaats en mooi op de laatste plaats, zeker op een dak

jos
OK doe maar lelijk.
Kost tenslotte niet meer :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

de kost gaat voor de baat uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6793
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het paneel komt in de lengte van de bus. De dakradius is dan beperkter dan bij een dwars geplaatst paneel. Montage met doorgaande alum. L-profiel aan de lange zijde. Voordat ik dat L-profiel ga bestellen, leg ik het paneel eerst los op het dak, zodat ik het goed kan positioneren en goed kan meten welk L-profiel nodig is. De randen van het paneel zijn zwart geannodiseerd; de L-profielen ga ik aan de zichtzijden ook zwart maken, zodat het een fraaier geheel wordt. Voor de zijde die gekleefd wordt, denk ik aan 40mm. Bij een lengte van 2x 175x4 cm x 30kg/cm2 wordt dat dus 42 ton. Bevestiging paneel aan L-profiel iedere 10 cm (volgens methode Veetee). Lijkt me toch wel een solide geheel.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Denk erom dat je straks eerst de profielen aan het paneel schroeft, voordat je de zaak op het dak plakt.


Paul
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6793
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

:thumbup:
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door jaap van duijn »

@Paulbng,

Waarom Paul, als de panelen al vast zitten kan je "niet meer schuiven en passen meten" of begrijp ik je verkeerd?
Bij denk ik juist daardoor werd paneel bij dealer net tegen dak luik geplaatst, stond net vrij totdat luik open ging met zijn bolling.
Omdat de houders reeds vast geplakt zaken heb ik de 2 x 4 schroeven los gehaald en paneel 4 mm of zo verschoven en liep alles vrij.

Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

iets te dicht bij elkaar en het paneel past er niet meer tussen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door veetee »

Precies! Eerst de L-profielen aan het paneel. Dan op het dak positioneren, aftekenen, paneel wegnemen, afplakken, kitten, en paneel er weer op. Denk er aan dat je bv enkele lucifers als afstandhoudertjes gebruikt, zodar niet meteen alle kit ertussenuit gedrukt wordt. En ook niet té veel kit (een slangerups is voldoende), anders droogt de kit niet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door kampo »

Bolling van het dak.
Ook bij een gedecentraliseerd paneel moet dat mogelijks horizontaal op het dak komen te liggen.
Daarbij moet de minimum luchtspleet eronder ongeveer 5mm bedragen.
Door gebruik te maken van ongelijke L profielen kan dit grotendeels opgevangen worden.
Als het paneel 40mm dik is dan kan je aan de buitenkant een Aluminium L gebruiken van bv 70/30/2 en aan de binnenkant 50/30/2
Over de volledige lengte natuurlijk. Want hier en daar draagt het niet.
Het hangt af van de ribbels in het dak en je moet dus eerst op het dak gaan kijken naar die problematiek.

De aluminium L kan je voor en achteraan best afschuinen op 45°. Dat lift de takken erover.
Een andere techniek is om de L 5mm boven het paneel te laten uitsteken. Dat is dan een slede om de takken er over heen te laten glijden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6793
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

jaap van duijn schreef:
vr 01 okt 2021, 7:44
@Paulbng,

Waarom Paul, als de panelen al vast zitten kan je "niet meer schuiven en passen meten" of begrijp ik je verkeerd?
Jaap
Jaap, passen en meten ga ik doen voordat alle montagemateriaal wordt besteld. En in ons geval is het ook zo dat het paneel tussen 2 dakluiken wordt geplaatst, dus ik ga meten bij geopende luiken. "Meten is weten".
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

keuze zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:iets te dicht bij elkaar en het paneel past er niet meer tussen.

jos
Of iets te ver.
Er komt dan spanning op de "lijm voeg" te staan, en dat wil je niet.


En voor het lijmen eerst goed ontvetten, licht opschuren, nogmaals ontvetten en dan met je vingers afblijven.

Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik deed eerst met dasty en een schuurspons schoonmaken, afspoelen, aftekenen/plakken, en dan nog een keer met remmenreiniger afnemen, laten drogen en dan kitten, paar stukjes van b.v. een satestokje in de kitlaag, en dan paneel met hoeklijn erop.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Ik heb een rupsje gemaakt van kit, laten uitharden en daar plakjes van gesneden die als afstandhouder functioneerden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6793
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Sika adviseert voor ook een goede ontvetter, Activator en Primer te gebruiken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie