keuze zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

waarom loctite, is moeilijk loshalen indien nodig , neem borgmoeren , die met zo,n kunststof borgring erin, die trillen echt nooit los en zijn makkelijk te demonteren, EN! neem op alu strip [en alu paneel!] GEEN rvs bout materiaal die combinatie oxideerd of het ervoor betaald wordt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Borgmoer kan ook. En inderdaad zeker geen RVS. RVS en aluminium zijn geen vriendjes.

Heb zojuist nog eens gemeten. Hoogteverschil door de dakradius is beperkt. Ga het paneel wel over de ventilatiedoorvoer plaatsen, uiteraard met voldoende overstek i.v.m. waterdichting. In dat geval is de verdeling op het dak beter en komt het paneel niet zo kort op de luifel.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door hermanusb »

Excuus
Laatst gewijzigd door hermanusb op vr 08 okt 2021, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

zo stelt ieder andere prioriteiten, maar hier was de keus al gevallen, nu ging het om hoe bevestig ik e.e.a. aan en waar op het dak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Atoz »

hermanusb schreef:
vr 08 okt 2021, 17:52
...
Kortom.
...
Eerst het topic lezen en dan je mening ventileren kan en mag (als het nog nodig is om de vraagsteller advies te geven)
Iemand zou zich ook kunnen geroepen voelen om te adviseren om geen zonnepanelen te plaatsen.
Eventueel een nieuw topic aanmaken.

En dan nu terug richting Schijndel ;-)
Goe bezig!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Thnx. Ik doe m'n best om te doen waar ik later geen spijt van krijg. En het doet me deugt dat er veel goede raadgevers zijn op het forum. Is niet alleen leerzaam, maar ik heb er ook schik in. :D
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door veetee »

evdoetelaar+larana schreef:
vr 08 okt 2021, 17:36
Borgmoer kan ook. En inderdaad zeker geen RVS. RVS en aluminium zijn geen vriendjes.
RVS op alu kan wel, mits je een anticorrosiepasta (bijv. Duralac) gebruikt. Bekend van de zeezeilerij, waar dit soort verbindingen (RVS beslag op alu masten) in agressief milieu (zoute lucht en zeewater) onder zware belasting wel heel moet blijven.
Gebruikersavatar
harvangel
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 21 dec 2018, 16:32

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door harvangel »

Na eerdere adviezen vanuit dit forum (met veel dezelfde adviseurs) over het gebruik van onze compressor koelkast met een 140 Wp paneel dat ik heb liggen, lees ik alles wat ik nodig heb om dat op te lossen, via dit topic. Ook bij ons gaat het over een Adria twin, 600 sp, dus de situatie is gelijk. Ik ga nu dus ook voor een groot dakpaneel. Op 1 van de genoemde sites. https://www.solar-bouwmarkt.nl/375wp-perc.html , vond ik dit: 159 euro voor 375 Wp. Nog wel even kijken welke Victron mppt met Bluetooth daarbij past en dan deze maand installeren voor we op reis gaan.
De montage op het dak met alu hoekstrips. Ik las dat die ook zonder kit en met alleen bouten met borging (niet rvs) aan de panelen bevestigd konden worden zodat het mogelijk is het paneel te demonteren. Lijkt handig! Dat kan op de korte zijde met slechts twee bouten want in het centrum van de plaat (52 cm) kom je aan de binnenzijde met geen steeksleutel bij de bout. Met gezekerde bouten is meedraaien niet uitgesloten. Bij montage 1e keer kunnen de strips al (hand)vastgezet worden, maar na demontage en herinstallatie is de middelste bout onbereikbaar. Dus toch maar kitten?

Is de montage aan het dak met alleen kit stevig genoeg? Twee strips over 104 cm en 4 cm breed op een niet vlak dak. De Fiat Ducato heeft een dak met ribbels, goten. Wat denkt u?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

wil je in de langestrippen meer boutjes?, neem dan popmoeren in de lange zijden, en voor die paar, hoef je geen speciale tang te kopen een stalen zeskantbout met een dikke sluitring onder de kop doet het ook
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
harvangel
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 21 dec 2018, 16:32

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door harvangel »

Popmoeren. Opgezocht en begrepen. Wist niet dat zoiets bestond! Ik wil de panelen op de twee korte kanten bevestigen en in het midden op de lange kanten een steun, ook met alu hoekstrip. Dus niet met kit vastmaken? 4 popmoeren per kant zou dan genoeg zijn ?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Geen kit tussen alu hoeklijn en paneel. Krijg je het bijna niet meer los.
Wanneer een paneel goed ingeklemd zit tussen juist aan het dak gekitte alu hoeklijnen, volstaat het dat aan één kant één, en aan de andere kant twee schroeven blijven zitten. In geval van.

Je kunt een steek/ringsleutel aan een latje tapen...
Ik had draad getapt in de rand van het paneel.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Het hoeklijn en paneel kan je ook aan elkaar bevestigen met (aluminium) popnagels moet het los simpel ff weg boren

Gr Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
wo 29 sep 2021, 7:50
@evdoetelaar

Je berekeningen zijn natuurlijk de juiste methode.
Laat je helpen bij het invullen van de solar opbrengst site van Europa, want dat is toch de beste.

Maar als je, zoals ik, veel van dat soort berekeningen hebt gemaakt dan moet het sneller gaan.
Je komt toch steeds bij dezelfde conclusie uit en dat is leg je dak vol.
Als er "maar" 300Wp op past dan zal het zo zijn.
Kom je aan >400 Wp dan is dat beter.
500Wp dat zal nooit gaan op je bus camper dak.
Dus wat hier ontbreekt is het aller belangrijkste.
Waar is de tekening van je dak ?

Ik kan je nog even helpen vanuit de praktijk.
Een vriend van mij, heeft een vergelijkbare bus,maakt lange ritten ook in voor en najaar, altijd vrijstaan.
Compressor koelkast en dieselverwarming aan boord. De andere stroomverbruikers zijn niet zo boeiend en slaan we gewoon over.
Fietsen laden doet men al rijdende en slaan we dus ook over. We weten in een noodgeval kan het met de LFP.
De setup is Ducato €6, smart BMV, 200Ah LFP, 300Wp, 150? of 180A dynamo, 25A buck boost.
Na 2 jaar monitoring: De 300Wp blijkt net iets te weinig te zijn en vooral de 25A buck-boost is te klein voor maximaal comfort.
Maar een groot probleem is het allemaal niet. Hij komt bijna altijd toe. Het dak ligt vol, meer kan er niet op.

Voorbeeld van een dakplan:

Afbeelding

Afbeelding
Opmerking! Om één of andere reden heb ik dit topic nooit gezien.

@Kampo, er is wel degelijk de mogelijkheid om meer dan 500 Wp er op te krijgen. Tenminste als de opgegeven maten kloppen.
In onderstaande tekening (ik heb even dezelfde schaal gepakt) ligt er 580 Wp op. Hierbij is uitgegaan van Eco Worthy 100 Wp 5 BB panelen. Dimensies zijn 101 x 51 x 3,5. Zoals ik een aantal jaren geleden al heb opgemerkt zijn deze panelen bijna allemaal ongeveer 110Wp. Ik heb er 11 van op het dak liggen.
Dakplan-Transit-L3-H3-solar1024-1.jpg
Dakplan-Transit-L3-H3-solar1024-1.jpg (74.72 KiB) 207 keer bekeken
Schermafbeelding 2021-11-13 134033.jpg
Schermafbeelding 2021-11-13 134033.jpg (82.35 KiB) 198 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

@Rudy. Dank voor het meedenken, maar mijn situatie en de maten zijn anders. Heb inmiddels al een 400 wp-paneel van 104x170 gereed staan in de garage om dat direct na de winter te plaatsen. Meer gaat er echt niet op.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie