keuze zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door kampo »

Het is leuk als een paneel goedkoop is maar een besparing van 100€ voor een mindere kwaliteit, kan je zuur opbreken want het werk is vele malen duurder. Demonteren is meestal meer werk als monteren. Het is ook niet voor eventjes dat zo een paneel op je dak ligt. Het moet jarenlang meegaan.
Nee de volgorde is echt niet eerst de paneelprijs.
Wel de beste afmetingen. Schaduwvrij, ook geen schaduw van de dakluiken of rollo balk.
Vervolgens de bevestiging netjes en goed gedaan krijgen.
Een (te) groot paneel centraal gaan ondersteunen is "not done".
Dat zie je werkelijk nergens en gaat geen enkele vakman je aanraden.
2 kleine panelen liggen wat dat betreft veel beter op een camper als 1 groot van 400Wp.
Die trillen minder.
Het paneel optisch plat op een bol dak krijgen door gebruik te maken van de juiste steunen met de goede hoogte/afmetingen, daar moet je je tijd insteken.
Groeten Kampo
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door stobbie »

Daarom zou ik ook niet graag een onbeperkt merk monteren. Ik vind mijn 200wp paneeltje van Amazon ook spannend, maar het was de enige die ik de juiste maat kon vinden., maar het is wel de reden dat ik hem nog steeds niet gemonteerd heb.
Maar de echte dure merken als Sunpower en zo worden denk ik vooral door consumenten uit angst gekocht, ik heb ook een kennis die het vanwege de garantie op zijn huis liet leggen. Zo veel duurder dat het voordeliger zou zijn geweest om het hele setje er over een jaar of tien af te trekken en te vervangen voor een setje wat tegen die tijd de dubbele opbrengst heeft voor hetzelfde geld. Ik heb zelf zowel thuis als op de zaak en bij de meeste vrienden en op mijn vorige camper allemaal JA-solar gemonteerd, maar de andere grote Chinese namen als Jinko, Phono, Trina en Q-cells zijn vast allemaal net zo goed.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb nog geen negatieve ervaringen gezien of gelezen van huispanelen op een camper. Een solide montage is natuurlijk wel nodig. Zoals het voorbeeld van forumlid Veetee http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Atoz »

En we hebben het hier bijna altijd over victron en Epever, maar die votronic heeft ook een voordeel, ook de autoaccu krijgt wat lekkers.
Of je moet doen zoals ik, klein paneeltje extra en tweede laadregelaar.
Wat eigenlijk ook dom is :)

Zelfs het duurste paneel kun je slecht bevestigen.
Zijn er eigenlijk verhalen bekend van huispanelen op een huis die slecht waren
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Tja, keuze maken is kan soms moeilijk zijn. :shifty:

Gister nog even op google gezocht naar schades bij zonnepanelen op campers, maar niets gevonden (misschien de verkeerde zoekterm gebruikt). Van panelen op woningen zijn mij alleen de brandgevallen bij indaksystemen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Soms moet je gewoon durven te springen :shh:
En zolang je niet op zoek gaat naar het goedkoopste zonnepaneel valt dat wel mee.

Ik heb flexibele die via Amazon.es besteld werden en die van mindere kwaliteit zijn, gekocht en slecht bevonden.
Nu lees je dat wel meer van flex panelen.

Anderzijds... Koop dat dure 400Wp paneel, schrijf hier niet dat je met je euro's hebt staan gooien, plaats het op je dak en er kraait geen haan over jouw te dure paneel.

Want hoe langer dit draadje wordt, hoe meer men de aankoopprijs wil gaan bespreken, want voor velen is dat hun punt.
Dus... SPRING !

Edit 14u03
Kun je ook met een goedkoper paneel doen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

Atoz schreef:
do 30 sep 2021, 13:04
Dus... SPRING !
Atoz heeft je al een zet gegeven :lol3:
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door veetee »

Gewoon springen, inderdaad! :lol:
(En dan zou ik voor dat 380 Wp paneel gaan)
evdoetelaar+larana schreef:
do 30 sep 2021, 6:59
Ik heb nog geen negatieve ervaringen gezien of gelezen van huispanelen op een camper. Een solide montage is natuurlijk wel nodig. Zoals het voorbeeld van forumlid Veetee http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Ik heb het huispaneel + controller destijds voor een m.i. prima prijs gekocht van een handelaar op marktplaats die daar al > 10 jr in aktief was, met lovende reviews.
Een solide montage is wel belangrijk: Ik heb de lange kanten (1,70 m) over de hele lengte ondersteund met een alu L-profiel, dit profiel elke 10 cm vastgemaakt aan het paneel, zodat de gehele lengte vastzit en ondersteund wordt, niet alleen de hoeken en evt. het midden. Het zit zeer stevig, heb nooit iets van resonantie of windgeruis e.d. gehoord.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

We gaan ook springen. :D

Qua montage heb ik ook het plan om het paneel aan de lange zijden aan een doorgaand alu L-profiel te bevstigen. Goed om te horen dat dat een solide montagemethode is.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door stobbie »

Ik heb ze tot nog toe altijd gewoon met van die kunststof hoeken en één kunststof steuntje in het midden per kant gemonteerd. Geen gerammel, gefluit of geklapper en goede koeling. Maar ze steken wel een paar cm buiten het paneel uit, dus kost ruimte. Op mijn huidige camper wilde ik niet meer in het dak boren, dus daar zitten de steunen nu alleen nog met kit vast.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door veetee »

Het alu profiel heb ik ook alleen maar met goede kit op het dak geplakt.
Als je goede kit gebruikt en goed schoonmaakt en ontvet stevig genoeg, ze plakken er hele vliegtuigen mee in elkaar. :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door kampo »

Het gaat hier over 1 of 2 panelen met de maximale afmetingen die erop gaan.
Als je die kan vinden dan blijft er rondom heel weinig plaats over om (lompe) plastic blokken te gebruiken...
Het andere probleem is de dak radius. Zeker bij decentrale plaatsing.
Best eerst een lat nemen, die dwars op het dak leggen en kijken hoe het zit.
Pas daarna kan je kijken met welk bevestigingssysteem het mooi te realiseren valt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

bij mij komt goed vast en juist voor het paneel op de 1e plaats en mooi op de laatste plaats, zeker op een dak

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: keuze zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Ik heb mijn paneel ook gekit. In alle hoeken met ABS steunen en in het midden (op de lange zijde) een tussenstuk.

Het standaard ABS setje.

Afbeelding

Met een aluminum profiel kan net zo goed, oogt ook iets minder lomp.

Geen schroeven gebruikt. Kan alleen maar lekken (Extra gaten = extra kans). En de kit van tegenwoordig is steviger dan schroeven. Zolang je het maar op de juiste manier toepast. Ik heb de ondergrond een beetje opgeschuurd voor maximaal contact.

Maar als je ziet dat een beetje polymeerkit zoals sikaflex een trekkracht heeft van 25kg/cm2... (Sikaflex 552at heb ik gebruikt: treksterkte 3mpa = 30kg/cm2)... die ABS dingen die ik heb zijn 3cm breed kwa contactoppervlak ofzo, de hoek is 15x15cm dus in totaal 27 x 3 = 81cm2, middenstukken 18cm x 3cm ofzo, dus 54cm2.
Met 4 hoekstukken en 2 middenstukken zit ik dus op 351cm2.. x 30kg = ruim 10 ton... Dus nuh ik geloof niet dat t paneel eraf zou waaien. Al zou ik maar 10% van de theoretische plakkracht hebben dan nog niet.

Overigens is de bolling wel een dingetje om op te letten. Ik heb mijn paneel eerst in de beugels geschroefd en in zn geheel geplaatst. Daardoor is de kit hetgene wat de bolling compenseert. Eerst de dingen lijmen en dan pas het paneel vastschroeven kan voor een verkeerde (langdurige) belasting van de kit zorgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie