Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door metatoon »

Tekst nog steeds actueel

https://youtu.be/sE2yz-L64ag

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Atoz »

Beroepsreiziger schreef:
do 29 sep 2022, 1:53
Vele mensen klagen in NL.
Ik stel ze dan vaak maar 1 vraag. Als het in NL dan zo slecht is, in welk land zou je dan willen wonen? Waar het dan beter is?
Vaak blijft het dan stil.

Tuurlijk zijn er landen waar bepaalde dingen beter, (of slechter.) zijn.
Maar NL is nou eenmaal een goed land om in te wonen.
....
Dus zeg het maar.
Soms duurt het vinden van de cijfers eventjes.
Maar onderstaande stukje tekst mag ik toch gebruiken om de waarheid wat minder geweld aan te doen.
Bron nieuwsblad.be

De inflatie – de mate waarin de consumptieprijzen duurder worden – versnelde in september in België nog tot 11,27 procent. Het hoogste niveau sinds augustus 1975, zowaar. Maar ook in de rest van Europa stijgt de inflatie tot ongekende hoogtes. Een overzicht op basis van de geharmoniseerde Europese meetmethode

De inflatie in België wordt vooral omhooggestuwd door de hoge energieprijzen: energie is nu meer dan 60 procent duurder dan een jaar geleden, dat alleen al verklaart bijna de helft van de totale inflatie. Maar ook de inflatie van voeding stijgt: die bedraagt nu 10,4 procent. En dan moet u weten dat de Europese Centrale Bank eigenlijk streeft naar een inflatie van zowat 2 procent.

In Duitsland slaat de inflatie ongeveer even hard toe: in september bedroeg die bij onze oosterburen 10 procent. Dat is wel een nieuw record voor Duitsland sinds de hereniging in 1990. Als we enkel West-Duitsland in rekening nemen, gaat het zelfs om het hoogste cijfer in zeventig jaar. Enkel in de jaren ‘50 was er daar ook sprake van inflatieniveaus boven de 10 procent.

Vooral de energie- en de voedingsprijzen stegen fors in Duitsland, en ook de bevoorradingsproblemen veroorzaakt door de coronacrisis spelen nog steeds op. Bovendien kwamen recent twee noodmaatregelen ten einde die de doorsnee Duitsers moesten ondersteunen: het zogenaamde 9-euro ticket voor een maand openbaar vervoer, en de brandstofkorting.

In Nederland gaat het zelfs nog harder: het dagelijkse leven is daar in september 17,1 procent duurder geworden. Nooit eerder liep de inflatie daar zo hard op. Ook bij onze noorderburen is dat vooral een gevolg van een sterke stijging van de prijzen voor gas en elektriciteit, en ook daar werken die hogere kosten steeds harder door in de voedselprijzen.

Dan doet Frankrijk het verrassend beter. Daar vertraagde de inflatie in september naar 5,6 procent. De dalende inflatie bij onze zuiderburen is een gevolg van het feit dat de energiefacturen er minder snel stegen dan de voorbije maanden, al werd voeding wel duurder. Het gaat wel om een cijfer van het Franse bureau voor statistiek, dat traditioneel lager uitvalt dan het Europese cijfer.

West-Europa

Ook andere vergelijkbare Europese landen halen ongeveer dezelfde inflatiecijfers. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de inflatie in augustus 9,9 procent. Een tikje minder dan in juli, maar wel na elf maanden van opeenvolgende stijgingen. In Oostenrijk gaat het om 10,5 procent, in Zweden gaat het om 9 procent, in Denemarken om 8,9 procent, in Ierland om 8,7 procent, in Finland om 7,6 procent.

Van de andere traditioneel welvarende West-Europese landen doet met name Zwitserland het – niet erg verrassend – bijzonder goed. Daar bedroeg de inflatie in augustus amper 3,5 procent. En ook in Noorwegen bedroeg de inflatie “maar” 4,5 procent.


Zuid-Europa

Griekenland – toch een land dat sinds de bankencrisis een dubieuze economische reputatie meesleept – doet het slechts een tikje slechter dan België, met een inflatie van 11,4 procent in augustus. Maar de andere Zuid-Europese landen doen het allemaal beter: in Portugal bedroeg de inflatie in augustus 9,3 procent, in Italië 9,1 procent, in Spanje 9 procent.


Dus zomaar te staan roepen dat het ene land beter is dan het andere.....

Vanuit het grootste bejaardenhuis van Europa.
Waar de oudjes nog steeds op straat durven te lopen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door metatoon »

Atoz.

Dat kun inderdaad,niet zomaar roepen.
Maar als de oudjes bij je nog veilig over de straat kunnen, kun je dat zondermeer zien als een groot pluspunt.
Van de andere kant hoe zijn de verschlillen in het sociaal vangnet in de lande die je benoemt t.o.v. van elkaar?

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Lees net in de krant dat in Turkije alles 83,5% duurder is dan een jaar geleden. Toch blij dat dat hier niet zo is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door dedruivenplukker »

Dan zal de Lira wel een stuk goedkoper zijn geworden voor ons.


Koers TL.png
Koers TL.png (152.32 KiB) 3965 keer bekeken
Doet me denken aan een vriend die zijn spaargeld in Argentinië op de bank had gezet omdat hij tijdens een klimvakantie daar had gezien dat ze 25% rente gaven op spaargeld........ :lol:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Beroepsreiziger

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Atoz schreef:
zo 02 okt 2022, 21:19
Soms duurt het vinden van de cijfers eventjes.
Maar onderstaande stukje tekst mag ik toch gebruiken om de waarheid wat minder geweld aan te doen.

De inflatie
Mag je zeker.

Dat de inflatie hard oploopt zal niemand ontkennen.
2% is het algemene streven.
Nee dat gaan we niet halen.

Stel even. 31 Dec is de oorlog over. Putin is dood, en daar zit een nieuwe president. Leuke vent.
Nord stream 1 en zelfs 2 gaan open, en als compensatie voor de oorlog, gas voor een vriendenprijsje.
De energieprijzen zouden dan enorm dalen.

Dan kom de inflatie uit op +5%
Grapje, maar zouden de bonden dan gaan voor 5% loonsverlaging?

Inflatie is beinvloedbaar.
Zie de NL regering maar 25 Miljard. En waar het van betaald moet worden weten ze nog niet.
Deel die 25 Miljard maar eens door 17,5 Miljoen mensen.
Maar het zijn er geen 17,5 Miljoen, want dat geld gaat gaat maar naar een kleine groep.
En Baby's kleine kinderen kan je er ook vanaf halen.
Jullie campenaars, zijn niet de armste mensen, maar die rekening krijgen jullie wel.

Inschatting van mijn kant, maar ik denk dat die 25 Miljard, zomaar een 20.000€ PP is voor de mensen die het opkunnen brengen.
Leuk zo'n prijsplafon, en leuk dat we de armen helpen.
Maar waar komt de rekening te liggen?
Beroepsreiziger

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik wil mijn gedachtens verder ook nog wel schrijven.
Van de finaciele crisis hebben we niks geleert.

Huizen, vraagprijs 3 ton, maar we bieden 350. Rente is toch bijna niks. (En de banken gingen er in mee.)
Rente is nu 4%(?) En stijgende.
Energiekosten lopen flink op.

Je zie bedrijven nu stoppen vanwegen de kosten.
Maar het wachten is gewoon op massa failisamenten. En die gaan er komen.
Zitten ze daar met hun tophypotheek en mega energierekingen.

2023/2024 word het jaar van de financiele crisis.
(Misschien zit ik er naast. Maar ik denk van wel. Ik ben er klaar voor.)

Je kan de armen wel toeslag geven.
Maar ooit houd dat op.
En wanneer? En zouden ze het dan wel kunnen betalen?

En wie gaat die rekening van al die Miljarden dan betalen?
Ik denk niet de armen die het massaal gekregen hebben.

En dan. Want ik durf nog wel verder te gaan hoor.
Zijn er verkiezingen........
Die armen klagen, want hun 'gratis' geld houd op.
En de 'rijken' denken, ja het was wel mooi zo.
En zo gaan we naar Rutte 5. :mrgreen:
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door AadenAnke »

Hopelijk bij diegene die het kunnen betalen bij mij en jouw dus en bij diegene waar we met enige afgunst naar kijken die van één miljoen en meer dus! Ik voel me rijk en heb in alles ruim voldoende kan met de levenswijze die ik heb mijn maandelijkse inkomen niet opmaken dus ja laat mij maar wat meer betalen om diegene die het een stuk minder hebben te ontzien prima heb ik geen enkele moeite mee! Waar ik wel moeite mee heb is dat figuren met een inkomen dat een veelvoud is van dat van mij er bijna alles voor doen om onder hun bijdrage van onze maatschappij onderuit te komen. Zomaar een mening van een SP’er die als vroeg gepensioneerde een inkomen heeft van 2021 48.000€ samen met zijn vrouw! Mazel geluk of gewoon verstandig maakt niet uit het is er of niet is het er dan leef je in de weelde van geen zorgen om de boterham van morgen is het er niet dan slaap je niet van de honger. Soms heb ik moeite met het in slaap komen door de wetenschap dat er mensen zijn in mijn directe omgeving en ver daar buiten die nu al weten dat er morgenochtend geen eten is voor hun en hun kinderen. Dan schaam ik mezelf soms voor mijn rijkdom

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik moest van de week nog aan de inflatie denken.
Die loopt idd hard op.
Maar mensen die nog een oud energiecontracht hebben, die hebben een heel stuk minder inflatie. (Komt misschien nog wel.)

En gisteren dan op het nieuws, de huizenprijzen zijn met 6% gezakt.
Bv maand geleden een huis gekocht van 4 ton, die is nu 24.000€ minder waard.
Dan komt er een scheiding, of een baanverlies, en moeten ze verkopen.
Huis weg, maar wel met een schuld achter blijven.

Paar jaar terug ging het nog over huizen die onder water stonden. Niet letterlijk.
Dus we hebben niks geleerd van de finaciele crisis.

En met de komst van steeds meer mensen die de energierekening niet kunnen betalen, zullen de huizenprijzen nog wel verder zakken.

Nu een Miljoen mensen onder de armoedegrens. Dat aantal zal snel verdubbelen. Of misschien nog erger.
En al die mensen zullen ook weer steun nodig moeten hebben.

Dan is de som heel makkelijk. Als je het met Miljarden uitgeeft aan de armere, waar moet je het dan terug halen?

En voor er weer opmerkingen komen dat ik alles weer weet.
Kijk maar naar de geschiedenis. Dit komt ongeveer elke 10 jaar weer terug.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door isoplus »

Ander land zoeken om te wonen? Daar is dit draadje mee geopend toch :wink:
Beroepsreiziger

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Zou je kunnen doen, maar dan wel om de juiste redenen.

Als je het zou doen vanwegen de inflatie. Daar hebben ze in andere landen ook last van.
Van wegen de hoge energierekening. Dat speeld in andere landen ook.
Huizenprijzen dan. Ook dat speeld in andere landen.
Voor de politiek dan. Nou dat is in andere landen hetzelfde verhaal.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Er zijn wel een paar gezegdes, mocht je naar een ander land willen.
Waar je ook naartoe gaat, je neem altijd jezelf mee.
Het is in een ander land niet beter, het is er anders.

Gisteren las ik nog wel een mooie.(Kan hem niet meer terug vinden.)
In de strekking van, je hoef niet al het nieuws telezen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Jelle schreef:
di 14 sep 2021, 18:55
Wij willen binnen kort een echt vakantie ondernemen, en tegelijk zoeken naar een plek om daar te wonen, wie denkt met ons mee.
Laat ons bij het onderwerp blijven.
Afbeelding
Beroepsreiziger

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Waren we/ik dan off topic bezig?

Of moeten we puur bij Jelle blijven?
(Dan moeten we Jelle vooral niet serieus nemen.)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Nee, dat hoeft niet. Maar Rutte 5 en hoe we daar komen is niet echt on topic. Heeft ook weinig meer met de oorspronkelijke vraag te maken. En dat laatste zou toch wel prettig zijn.
Afbeelding
Plaats reactie