Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Goedenmorgen Allen,

Even voorstellen dan maar en gelijk de start van een verbouwverslag. Ik ben Bas 42 jaar, getrouwd en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud.
Na erg veel inspiratie opgedaan te gedaan te hebben hier op het Forum, hebben wij besloten om zelf ook een bus om te gaan bouwen tot camper.
Aangezien we al erg veel informatie hebben opgezocht (en gevonden) op dit forum, lijkt het me wel zo leuk om ons zelfbouw project ook met jullie te delen.

De eerste stap die we gezet hebben is de aanschaf van een geschikte bus, dit leek een enorme klus maar was op een paar dagen geregeld.

Het is een Citroen Jumper L3H2 3.0L 180 Pk met 71000Km op de teller, eerste toelating juni 2012, 3500kg uitvoering.

Doel is om de camper met hemelvaart klaar te hebben voor een test-vakantie in eigen land, vervolgens willen we in de zomer van 2022 naar Noorwegen en Zweden.

Ik zal de komende tijd het bouwverslag met foto's hier plaatsen, hopelijk in ruil voor de nodige wijsheid en opmerkingen van de medebouwers.
Bijlagen
IMG_6329.JPG
IMG_6329.JPG (123.23 KiB) 1061 keer bekeken
IMG_6331 2.JPG
IMG_6331 2.JPG (141.31 KiB) 1490 keer bekeken
IMG_6334.JPG
IMG_6334.JPG (148.29 KiB) 1490 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bas R op zo 12 sep 2021, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

De afgelopen weken heb ik diverse 2e hands sites in de gaten gehouden voor een bijrijders stoel voor onze bus.
Wat een ellende, bijna niet aan te komen, of belachelijk hoge prijzen.

Na lang zoeken heb ik een bedrijfje in Rijswijk gevonden wat gebruikte stoelen en banken koopt en weer opnieuw bekleed.
Heb mijn oude stoel meegenomen om te kijken welke het eenvoudigst aan te passen is.
Uiteindelijk gekozen voor originele draaistoelen gemonteerd op een onderstel voor T5/T6.
Hoogte is meteen goed, en de achterste gaten komen overeen met de bestaande montage punten.
Volgens mij is het redelijk eenvoudig om doormiddel van 2 gezetten hoeken een goede en degelijke aanpassing te maken zodat deze in de bus geplaatst kunnen worden.
Voordeel is ook dat aan de achterzijde van de onderbouw nog een mooi open ruimte is waar later een lade/klep in geplaatst kan worden voor extra opbergruimte.

Verder ook meteen een bank van een Mercedes sprinter meegebracht, voordeel hiervan is dat de zitting eenvoudig open kan waardoor je ook daar weer extra bergruimte hebt welke makkelijk bereikbaar is.

Zowel de stoelen als bank zijn opnieuw bekleed met het zelfde kunstleer.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-09-05 om 09.25.40.png
Schermafbeelding 2021-09-05 om 09.25.40.png (1.08 MiB) 1486 keer bekeken
Schermafbeelding 2021-09-05 om 09.25.31.png
Schermafbeelding 2021-09-05 om 09.25.31.png (963.29 KiB) 1486 keer bekeken
IMG_6335.JPG
IMG_6335.JPG (128.91 KiB) 1486 keer bekeken
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Eerste stap, bus klaar maken voor de keuring bij het Rdw.
Ik wil minimaal 4 zitplaatsen op kenteken.

Na diverse topics gelezen te hebben kan dit een ingewikkeld verhaal zijn.
Ik heb er voor gekozen om de originele stoel en bank te laten staan, en achterin een langsbank zonder gordels te plaatsen.
Gezien de bus van voor juli 2012 is, zou dit in orde moeten zijn.
Bijlagen
IMG_6332.JPG
IMG_6332.JPG (147.99 KiB) 1484 keer bekeken
IMG_6333.JPG
IMG_6333.JPG (175.23 KiB) 1484 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door DucatoDolf »

Welkom. Mooie bus. Lekker compleet. Leuk plan.

Dat van die dure stoelen toch nog niet goed gelezen :wink: ? Andere typische 250 onderwerpen wel mee gekregen? Paravan afwatering? Schuifdeurrails?

Zou je oogappels niet op een langsbank vervoeren. Maar dat wordt uiteindelijk een 'gewoon' bankje voorwaarts gericht? Wel ff goed monteren dan. Als je koters er met bank en al vandoor gaan ben je zelf ook de pisang. Hoe fiks je de gordels dan trouwens?

We zien de pica's graag verschijnen :cheers:
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Langsbank is inderdaad voor de keuring.
Bank wordt straks dwars geplaatst en door de bodem met metalen strips vast gezet.
Als de bevestiging van de bank goed is moet het geen probleem zijn.
Is immers een originele bank welke in een sprinter ook zo bevestigd is.
Op de C-stijl zitten originele punten waar bij een personen bus ook de gordels aan zitten, deze wordt gebruikt voor de linker zitplaats, rechter zit aan de bank vast.

Schuifdeur rails heb ik inderdaad meerdere keren gelezen, bij onze bus zal het niet anders zijn.
Paravan moet ik me nog even in verdiepen.
Afgelopen week heb ik iemand gesproken die mij daar op attendeerde, maar wist niet dat de eventuele schade zo groot kan zijn.
Daar heb je zeker een goed punt!
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Johan de Jongh »

Bas, zonder heel lullig te doen.
Ik hoop dat je je realiseert dat de extra zitplaatsen die je straks in de rijrichting plaatst niet goedgekeurd zijn en als er stront aan de knikker is de verzekering moeilijk zou kunnen doen in geval van letsel.

En ja het is veel veiliger dan een langsbankje maar de bank na de keuring verplaatsen kan je de nodige problemen opleveren.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Niessina »

Werd mij ook afgeraden. Verzekeringsmaatschappij gaat foto's opvragen bij de belastingdienst. Als deze dan niet overeenkomen met de inrichting wordt er niet uitbetaald.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Weet iemand of je na het keuren binnen een bepaalde tijd het kwart-tarief aan moet vragen?
Of kan dit ook zodra de bus bijna klaar is.
Omdat hij nu geschorst is maakt het niet uit of kwart-tarief nu al ingaat of pas over een half jaar.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Afgelopen week diverse zaken aan de camper gedaan.

3 dakramen geplaatst
Tijdelijk bed voor keuring geplaatst
Tijdelijke tafel voor keuring geplaatst
Stijlen verwijdert voor dwarsbed
Antidreunplaten geplaatst
dakbekleding cabine verwijdert.
Schuifrail gedemonteerd om roest te behandelen.

Over de antidreunplaten las ik verschillende meningen op het forum.
Toch maar besloten om het te doen al is het maar om achteraf geen spijt te krijgen.
Het was even puzzelen om precies te bepalen waar ik de 9 platen voor ging gebruiken, gezien het gewicht wil ik er niet meer plaatsen.
uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de binnenzijde van de achterdeuren, de schuifdeur, wielkasten en zijpanelen te voorzien van platen.
restanten heb ik opgedeeld voor het dak.
In de achterdeuren en links en rechts-voor worden straks glas-panelen geplaatst met schuifruiten, deze zijn besteld maar er zit wat levertijd op.
Hier zitten geen antidreunplaten in.
Bijlagen
IMG_6384.JPG
IMG_6384.JPG (158.47 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_6382.JPG
IMG_6382.JPG (133.86 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_6381.JPG
IMG_6381.JPG (214.08 KiB) 1059 keer bekeken
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

bedoeling is om komende week te beginnen met het isoleren van de sleuven in het dak (6mm zelfklevende Armaflex) het plaatsen van een tijdelijk keukenblok voor de keuring, en de aankomende roest plekken achter de schuifrail aanpakken.
verder wil ik voorlopig niet te veel gewicht meer toevoegen voor de keuring, maar stil zitten valt ook niet mee... :(
Bijlagen
IMG_6385.JPG
IMG_6385.JPG (122.66 KiB) 1058 keer bekeken
IMG_6387.JPG
IMG_6387.JPG (130.55 KiB) 1058 keer bekeken
IMG_6386.JPG
IMG_6386.JPG (141.82 KiB) 1058 keer bekeken
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door johandb »

Bas R schreef:Weet iemand of je na het keuren binnen een bepaalde tijd het kwart-tarief aan moet vragen?
Of kan dit ook zodra de bus bijna klaar is.
Omdat hij nu geschorst is maakt het niet uit of kwart-tarief nu al ingaat of pas over een half jaar.
Ik dacht dat je pas kwart tarief aan kan vragen zodra het RDW het tot een camper heeft gekeurd. Ik kreeg tenminste bericht van de belastingdienst dat ik geen BPM kon betalen tot het systeem van de RDW dit naar hun doorstuurde.

Ik kreeg kort geleden een brief van de belastingdienst dat het verwacht wordt dat ze 8 weken na het ontvangen van de aanvraag tot kwart tarief daarop reageren.

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk

Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Bas R »

Ik bedoel eigenlijk de tijd tussen dat ik bij het RDW ben geweest voor de camperkeuring en het aanvragen van het kwart-tarief.
Bij de aanvraag van het kwart-tarief moet je foto's opsturen voor het archief.
Nu de tijdelijke indeling erin staat kan ik pas echt goed meten hoe ik alles ga maken, als de camper straks klaar is zal deze dus niet meer op de foto's lijken welke ik nu op zou sturen, vandaar de vraag.
Aangezien de bus nu geschorst is heb ik geen haast met het aanvragen van het kwart-tarief, gezien uw reactie moet ik zorgen dat ik deze +- 3 Maanden voor gebruik zeker aanvragen.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door NoStress »

Bas R schreef:
di 07 sep 2021, 21:40
Weet iemand of je na het keuren binnen een bepaalde tijd het kwart-tarief aan moet vragen?
Of kan dit ook zodra de bus bijna klaar is.
Omdat hij nu geschorst is maakt het niet uit of kwart-tarief nu al ingaat of pas over een half jaar.
Er wordt geen termijn gesteld, voor de aanvraag
Je mag zelf weten wanneer je de aanvraag doet.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door tonic »

Let wel op zolang de bus geschorst is nemen ze de aanvraag 1/4 tarief niet in behandeling.
Bij mij ging dat in ieder geval om die reden mis.
Plaats reactie