Ombouw Citroen Jumper L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door bekend »

Tip: Kijk eens op marktplaats. Staan vaak advertenties met Armaflex. Heb ik zelf ook gedaan en was goedkoper uit. Heb zelf de metalen spanten niet geisoleerd. Kwam namelijk al 3 mm plaat op en op deze plaat tapijt vilt.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door durisotti »

Isolatie helpt wel iets, maar een bus camper blijft gewoon niet goed te isoleren..heel veel koude bruggen in de metalen constructie, grote glasoppervlakken en vele meters deurrubbers die niet zijn te isoleren.
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Wink »

Armaflex en K-flex bestellen kan ook bij https://www.isotec-isolierungen.de/Kautschuk
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Niessina »

Wink schreef:
vr 03 sep 2021, 15:46
Armaflex en K-flex bestellen kan ook bij https://www.isotec-isolierungen.de/Kautschuk
Thanx
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Zo, weer enkele stappen gemaakt.

De lekke ruit is opnieuw geplaatst, tevens ruit in schuifdeur en dakluik geplaatst en de beide achterruiten getint.
bus met ruit.jpg
bus met ruit.jpg (85.86 KiB) 1009 keer bekeken
Verder gegaan met de isolatie. Eerst de ruimte boven de cabine aangepakt. Alles uitgebouwd, geisoleerd en opgebouwd. 4 schroeven over. Uitgebouwd en schroeven geplaatst, ingebouwd, toen uitgebouwd om vilt te plaatsen omdat armaflex toch kwetsbaar is. Ik weet nu exact hoe je een cabine moet in- en uitbouwen, mijnhemel. :bang: .. Trouwens, prima spuitlijm van de Wit, maar wordt met 15 euro voor 2 m2 toch dure grap... Ga toch kijken naar tapijtlijm en dan kwasten..

Mijnhemel.jpg
Mijnhemel.jpg (119.62 KiB) 1009 keer bekeken
Technisch veel gedaan afgelopen week:
Bus heeft beurt gehad. In 2018 voor het laatst en nadien 2000 km gereden. Garagist heeft kleine beurt i.c.m. nieuwe olie, filter en remvloeistof gedaan. Bus was prima in orde gaf hij aan.

Tevens is mijn auibag-ecu gerepareerd bij de Airbagbank in Cuijk. Een nieuwe kwam op 1000 euro en een enorme wachttijd. Nu voor 200 euro klaar en geen knipperende kilometerstand en brandende airbag- en gordelspanlampje meer.
Airbag-ecu.jpg
Airbag-ecu.jpg (87.82 KiB) 1009 keer bekeken
Bij de dorpel onder de schuifdeur zaten diverse kleine lakbeschadigingen. Bij de Citroen-dealer spuitbus en lakstift besteld. Beide als lak en als blanke lak. In totaal 33 euro, dat is veel goedkoper dan Motip.... Even licht geschuurd en primer erop gezet.

Komende week:
- plaatsen trekhaak en reparatie claxon,
- plaatsen achteruitrijdcamera,
- isoleren afwerken,
- vloer vernieuwen incl. isolatie,
- goed nadenken over bedrading en plek 12V installatie

Wordt vervolgd..
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door tonic »

Google even naar den Braven lijmspray. Van die lijmspray heb ik dozen gebruikt. Was toen de goedkoopste die ik kon vinden.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door NoStress »

Mijn ervaring is, hoe goed je ook over de 12v nadenkt... er komt later altijd wel wat bij/anders...

Ik heb daarom in mijn 12v installatie, ook wat reserve buizen/bedrading geplaatst.
Zo liggen er in de vloer 4 lege buizen van links naar rechts en hebben de zekering blokken (links en rechts) nog elk 4 tot 6 plaatsen over. Inmiddels na 2 jaar al de eerste reserve kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Deze week weer hard gewerkt.

Trekhaak is geplaatst, maandag de kabelboom en de achteruitrijdcamera aansluiten. De kabels zijn al doorgevoerd. Ik kies ervoor om de camera met een aan/uit-schakelaar te activeren en niet via de versnelling "achteruit". Zo kan ik bijvoorbeeld bij files of verkeerslichten in de gaten houden wat er achter mij gebeurt. Uiteraard via het contactslot om te voorkomen dat de camera aan staat terwijl de sleutel niet in het coontact zit.

De rail van de schuifdeur eraf gehaald. Viel me niet tegen. Toch enkele plekjes helemaal kaal gemaakt en in de primer gezet. De rail goed schoongemaakt en voorzien van een laag ductape. Rubbertjes gemaakt voor de 6 bouten en IN de bovenste centimeter van de rail een dun laagje armaflex gelijmd. Zal wel goed zitten.

Voor de verlichting hebben we PVC buizen gelegd met daarin de bedrading voor de lampjes bij de bovenkasten.

Vandaag de vloer eruit gehaald. De lak onder de vloer is als nieuw, op een enkel, te primen, plekje na. Volgende week latten lijmen met Polymax en de dag erna de vloer van 12 mm multiplex op 18 mm Armaflex erop. Ik hoop dat ik volgende week klaar ben met het plakken van Armaflex en de beplating kan aanbrengen.
Op de achterdeuren en schuifdeur doe ik dat met de originele platen en nylon doppen. Bij het vaste gedeelte probeer ik de 3.6 mm multiplex platen te lijmen en daarna gaat er een laag vilt overheen. Dan zal de boel niet loskomen. ik kijk volgend jaar even aan hoe het met de beide deuren gaat, kan altijd volgend jaar besluiten deze alsnog te isoleren en/of vilten.

Trouwens:
we hebben nu enkele keren gereden met een kale bus. Maar de beide achterdeuren maken erg veel herrie. Wat zijn jullie ervaringen en mogelijke oplossingen? Ik zit eraan te denken om aan de binnenzijde de beide deuren extra met elkaar te verbinden. Minder gerammel en beter beveiligd. Iemand een oplossing?
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door johandb »

Ik heb een boxer maar mijn achterdeuren rammelen niet. Misschien even kijken of het aan de afstelling ligt? Mijn deuren zitten gewoon strak tegen elkaar als ze dicht zijn

Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk

Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Niessina »

Mijn bus is ook kaal. Geen gerammel van de achterdeuren. Wel geluid zat.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Rammelende achterdeuren lijkt me inderdaad iets wat niet klopt. Bij mij liggen alle panelen er ook al een jaar uit, maar geen overdreven gerammel ofzo. Kun je de deuren ook met de hand bewegen/rammelen als de bus stilstaat? Dan zitten ze gewoon niet goed in het slot. Beetje bijstellen misschien?

Extra slot kan geen kwaad, maar lijkt me geen oplossing tegen het rammelen.

Verder zou je tegen tocht/isolatie (en esthetiek) de panelen wel op maat kunnen maken. Zodat ze de hele deur beslaan. Ook kun je dan op de linkerdeur een bredere 'lip' laten uitsteken waar het paneel van de rechterdeur min of meer tegen aan slaat. De naad tussen de twee deuren is dan aan de binnenzijde zo goed als hermetisch gesloten.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door JMD »

Bij mij rammelden de deuren ook enorm... Ik heb deze zelf beetje bij beetje afgesteld. Isoleren (met PIR) hielp ook. Verder zat er een plek waar deze soort los ik elkaar zat, daar stukje hout klem in gezet en vastgekit. Nu is het rammelen voorbij, heeft wel even geduurd hoor!
advogels
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 19:32

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door advogels »

Zo, weer enkele stappen verder.

Trekhaak werkt en de achteruitrijcamera ook. Ik wil echter de camera achter het contact hebben en niet net als nu rechtstreeks op de accu. Stel de bus gaat achteruit in de stalling en men verzuimt de schakelaar om te zetten.

Het isoleren is voor 80% klaar. Toen was de Armaflex op. Deze week afronden.

Intussen de vloer gedaan. latten gelijmd om de 30 cm met Polymax. Latten 18 hoog, ik dacht dat ik op diverse plekken de 18 mm Armaflex wel kon indrukken...
20210915_125818[35904] (2).jpg
20210915_125818[35904] (2).jpg (100.92 KiB) 579 keer bekeken
Helaas, de druk is toch te hoog en de vloer ligt niet vlak genoeg en enkele latten komen los. Dus komende dagen houten vloer eraf, losliggende latten lijmen en de Armaflex waar deze te hoog ligt afschrapen (teststuk gedaan en gaat goed. Dan kan de vloer er weer op en ligt deze hopelijk vlak en sluiten de platen onderling weer goed aan. Blijft minimaal 13 mm Armaflex over en lijkt me meer dan genoeg.

Waar ik weer blij van word is de Defa-aansluiting.... Een mooie minimalistische uitvoering en geen gaten in het plaatwerk..
20210918_120602[35903].jpg
20210918_120602[35903].jpg (98.19 KiB) 579 keer bekeken
Als tussendoortje hebben we de panelen van de draaiende delen gemaakt en bekleed met vilt. Prima lijmspray van Den Braven (dank voor de tip).
Binnenkort klikken we deze delen op de deuren en dan zijn die voor nu klaar. Verder isoleren kijk ik even aan.
Inmiddels heb ik ook de latten gemonteerd voor de bovenkastjes. Boven met blindklinkmoeren aan het plafond en aan de zijkant met zelftappers. Foto volgt..
De zwarte roosters bij de achterlichten wil ik vervangen door triplex en deze met vilt bekleden. Wel schroefbaar zodat alles bereikbaar blijft. Voor de overgang van de hemel van de cabine naar de oorspronkelijke laadruimte heb ik de triplex voorbereid (figuurzagen :-B ). Deze nog bekleden en dan kunnen deze er ook op.

Maandag 20 september komt het Bearlock versnellingsbakslot. Dat is een eis van de verzekering en geeft mij wel goed gevoel zolang de bus als bedrijfsbus verzekerd is en er toch flink geïnvesteerd wordt.

Wordt vervolgd!
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2



Bericht door Wink »

Wij willen de hemel ook uit onze Peugeot Boxer halen om goed te isoleren. Zien er tegenop omdat we niet weten hoe we de zwarte 'bak' en de hemel in de cabine eruit moeten halen. Kun je uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Plaats reactie