Ombouw Citroen Jumper L2H2
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Oeps, nog een nabrander omdat ik niet goed gelezen heb. Excuus. In de laatste zin noem je extra onderdelen om contra waterdicht te maken. Waar zou ik die kunnen vinden?
Mvg, Michel
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Ik ga niet beantwoorden namens de bouwer, maar let erop dat de bouwer DEFA stekkers en aansluitdoos gebruikt. Die zijn anders als Powercon, lees anders. Powercon is een verbinding die vooral gebruikt wordt in evenementen (licht en geluid).
Voordeel van non-euro stekkers (die blauwe stekkers die standaard gebruikt worden) is dat deze kleiner zijn en dus makkelijker te verstoppen, kleiner gat in je bus nodig en dus minder kans op lekkage. Nadeel is dat als je de kabel kwijt raakt het lastiger wordt om een nieuwe kabel te vinden (zeker bij powercon). Let erop dat je wel het juiste chassisdeel gebruikt om je chassis kant waterdicht te hebben.
Over het algemeen, in de regel (lees, niet alles is zo maar het meeste wel) zijn de chassisdelen de delen die de verbinding tussen stopcontact en stekker afdichten. De stekker dicht eigenlijk alleen de kant waar de kabel in zit af.
Voordeel van non-euro stekkers (die blauwe stekkers die standaard gebruikt worden) is dat deze kleiner zijn en dus makkelijker te verstoppen, kleiner gat in je bus nodig en dus minder kans op lekkage. Nadeel is dat als je de kabel kwijt raakt het lastiger wordt om een nieuwe kabel te vinden (zeker bij powercon). Let erop dat je wel het juiste chassisdeel gebruikt om je chassis kant waterdicht te hebben.
Over het algemeen, in de regel (lees, niet alles is zo maar het meeste wel) zijn de chassisdelen de delen die de verbinding tussen stopcontact en stekker afdichten. De stekker dicht eigenlijk alleen de kant waar de kabel in zit af.
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Om verwarring te voorkomen is het denk ik handig om dit in een eigen bouw/vraagtopic te houden. TS heeft gekozen voor DEFA.
CEE = Lomp, degelijk, overal verkrijgbaar, maar je moet er een aardige opening voor maken en hebt een relatief forse stekker zichtbaar.
DEFA = mooi compact, mooi weg te werken in bv een bumper oid. Ideaal als je incidenteel stroom nodig hebt en/of het minder zichtbaar wilt hebben.
Nadelen is dat de verkrijgbaarheid lastiger is tov CEE, duurder en minder degelijk bij fysiek geweld (over kabel struikelen enz)
Powercon = Functioneel vergelijkbaar met DEFA. Verkrijgbaarheid is denk ik gelijk met Defa. Defa zie je in scandinavie veel, maar ook in bv NL bij de bedrijfswageninterieurbouwers. Mogelijk bij een heel uitgebreide automaterialenzaak. Powercon vind je vooral bij audiowinkels gericht op PA systemen, of een grotere audioshop. Maar ook online goed te krijgen bij oa Conrad of Amazon.
Ook goedkoper. Kwaliteit varieert: Origineel Neutrik tot goedkope imitatiebagger.
Vooral als je wel een kleine stekker wilt, maar niet wilt betalen
Om de powercons volledig volgens hun IP rating te krijgen heb je naast chassisdeel en stekker ook de bijbehorende kapjes en seals nodig:
https://www.neutrik.com/en/neutrik/prod ... ccessories
CEE = Lomp, degelijk, overal verkrijgbaar, maar je moet er een aardige opening voor maken en hebt een relatief forse stekker zichtbaar.
DEFA = mooi compact, mooi weg te werken in bv een bumper oid. Ideaal als je incidenteel stroom nodig hebt en/of het minder zichtbaar wilt hebben.
Nadelen is dat de verkrijgbaarheid lastiger is tov CEE, duurder en minder degelijk bij fysiek geweld (over kabel struikelen enz)
Powercon = Functioneel vergelijkbaar met DEFA. Verkrijgbaarheid is denk ik gelijk met Defa. Defa zie je in scandinavie veel, maar ook in bv NL bij de bedrijfswageninterieurbouwers. Mogelijk bij een heel uitgebreide automaterialenzaak. Powercon vind je vooral bij audiowinkels gericht op PA systemen, of een grotere audioshop. Maar ook online goed te krijgen bij oa Conrad of Amazon.
Ook goedkoper. Kwaliteit varieert: Origineel Neutrik tot goedkope imitatiebagger.
Vooral als je wel een kleine stekker wilt, maar niet wilt betalen
Om de powercons volledig volgens hun IP rating te krijgen heb je naast chassisdeel en stekker ook de bijbehorende kapjes en seals nodig:
https://www.neutrik.com/en/neutrik/prod ... ccessories
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Dank voor jullie antwoord en excuus voor het eventjes 'kapen' van dit topic.
Mvg, Michel
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Hallo JMD,JMD schreef: ↑vr 17 sep 2021, 22:03Bij mij rammelden de deuren ook enorm... Ik heb deze zelf beetje bij beetje afgesteld. Isoleren (met PIR) hielp ook. Verder zat er een plek waar deze soort los ik elkaar zat, daar stukje hout klem in gezet en vastgekit. Nu is het rammelen voorbij, heeft wel even geduurd hoor!
Achterdeuren rammelen bij mij ook behoorlijk, heb de haken strakker gesteld, dat helpt wel iets maar lost het niet echt op. Mijn vraag is, wat bedoel je precies met "Verder zat er een plek waar deze soort los ik elkaar zat".
Dit soort deur bedoel je? Wat zat er dan precies los en hoe heb je dat dan met hout opgelost?
Dank voor je antwoord!
Mvg, Michel
Mvg, Michel
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Tsja dat is niet makkelijk uit te leggen... Wanneer ik de achterdeuren opende hoorde je soms een geluidje. Ben toen opzoek gegaan waar vandaan.
Dit kwam van de kant scharnierzijde, dus tegen de bus aan. Daar gekeken op welke hoogte, en daar zat ergens wat ruimte tussen verschillende onderdelen/plaatwerk.
Vanuit binnen toen een stukje hout er klem in gezet en nog kit rondom zodat het op z'n plek blijft.
Kortom is een lange zoektocht. En nu in de winter begint rammelen ook weer meer bij straatwerk, op asfalt nagenoeg niet.
Grt JMD
Dit kwam van de kant scharnierzijde, dus tegen de bus aan. Daar gekeken op welke hoogte, en daar zat ergens wat ruimte tussen verschillende onderdelen/plaatwerk.
Vanuit binnen toen een stukje hout er klem in gezet en nog kit rondom zodat het op z'n plek blijft.
Kortom is een lange zoektocht. En nu in de winter begint rammelen ook weer meer bij straatwerk, op asfalt nagenoeg niet.
Grt JMD
Re: Ombouw Citroen Jumper L2H2
Hallo JMD,
sorrie voor mijn late reactie en dank voor je antwoord. Ik zoek nog even verder................
Mvg, Michel
sorrie voor mijn late reactie en dank voor je antwoord. Ik zoek nog even verder................
Mvg, Michel
Mvg, Michel