Doffe zijramen Arto/Niesmann

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Chevy55 »

Is wel een ding van dit forum , beetje overtuigd van de eigen waarheid , maar zelf geen ervaring met de ruiten van de ts zijn camper .

Ik wel , dus hier mijn waarheid , heb ze inmiddels 2 x beide kanten vervangen , met gewoon fabriek af nieuwe ruiten , een maal toen ie nog in bezit was van mijn ouders , en nu wederom in eigen bezit .

En ja dat kost je helaas een bak geld , dik 4000E , heb ze dus zelf 2x eruit gehaald en vervangen , niet een heel moeilijke klus , ze zitten er dus gewoon in gekit .

En ja ik heb ook gedacht ik ga het anders doen , dus waarom geen enkel glas , en weet je wat , ik haal gewoon de binnenkant weg , dan heb ik een enkele ruit , dat is me gelukt , dat is aan 1 kant , maar dat viel zo tegen , lawaai , rammelen , want het gedeelte wat schuift daar blijft de alu/kit omlijsting van dubbelglas niet van in tact , omdat het verband er dan uit is , maar geef nooit zo maar op , dus ook de voorste gedeelte enkel gemaakt , zelfde probleem , de boel gaat werken .
Dan helemaal eruit en plexiglas erin , dat kan , maar dan zal je het vast erin moeten zetten , want het openschuiven zoals het nu gaat , dat werkt niet , plus dat het dan erg makkelijk te verwijderen is , dus niet inbraak veilig , moeilijk goed vast te zetten .

Ander punt is , het is veiligheidsglas het origineel , en dat is niet voor niets ,het is je ontsnappingsroute , mocht je ooit in een ongeluk betrokken raken , of in het water belanden , dus helmaal dicht maken met plexiglas zonder schuif raam , of zelfs met is niet veilig , niemand waarschijnlijk die er wat van gaat zeggen ,maar je zit er zelf in .

Dus na heel veel gedoe , gewoon 2 x nieuw besteld en maar weer vervangen , gaat nu al een poos goed , en ik heb vernomen dat ze de problemen denken opgelost te hebben , en dat er eerder ook een slechte serie is geweest , dus daar hopen we maar op .
En enige coulance , tja dat kun je wel vergeten bij een 20jarige camper .


Ander punt , ik vind het al een uitdaging , en dat is voor iedereen persoonlijk , hoe stiller het binnen is , hoe beter wat mij betereft , en campers zeker een integraal camper ,ongeacht het merk , is een grote klankkast , en blinken niet uit in stilte tijdens het rijden , het dubbel glas blijkt zeker bij een Arto een grootverschil te maken , en het maakt ook zeker een groot verschil met klimaat binnen als je voor , najaar of winter op pad gaat .
De voorruit kan je afsluiten met het rolluik , dus het wordt 1 water ballet bij die enkele ruiten aan de zijkant (condens) , gezien de rest goed in de isolatie zit .

Er zijn dus geen voordelen bij enkel glas behalve de prijs .
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door sweetspeed »

Beste Chevy, dank voor je wijze woorden. Je slaat de spijker meerdere malen op zijn kop. Bovendien is het info waar ik iets mee kan. Behalve dat ik twee keer een takke eind in de auto zit (en nog iemand erachteraan om me thuis te brengen) en extra brandstofkosten heb, denk ik de juiste keuze te hebben gemaakt. Geen gepruts maar gewoon weer dubbel glas (in dit geval een gereviseerde set met 2 jaar garantie).
Want het klopt wat je zegt; deze camper is bij far de stilste die ik tot nog toe heb gereden. ook de zwaarste dus elk voordeel heb zijn nadeel idd
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Gino608D »

Ik ben blij dat ik een beetje bijval krijg. Ik ben blij met die dubbele ruiten en bij mij lekken ze gelukkig na 27 jaar nog steeds niet. Het gaat dus ook goed.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Chevy55 »

Ik heb bij de dealer een nieuwe set besteld , en zelf gemonteerd , is geen moeilijke klus , het verwijderen , is een rottig karwei , en moet je je tijd voor nemen , anders trek je alu huid los , dus secuur netjes los maken , en even goed afplakken om de sponning zodat je niets beschadigd


Als je geluid wil aanpakken , het motor/rij geluid .

Waar je veel winst kan halen is onder de dash , de isolatie is daar erg matig aangebracht , koop wat stevig schuim en vul , en laat alles netje aansluiten zodat het een netjes afgedicht geheel is zonder kieren , ik was onder de indruk van het verschil , het is fabriek af , bedroevend aangebracht in de motorruimte , in mijn geval gaat het om een bj 2000 , 2.8idtd Arto , stap nu met een lach in , ook de originele dakluiken waren een drama klapperen tijdens rijden , vervangen en opgelost . , dan ook nog een bodemplaat , en dan niet alleen zo een hoekje wat aan de rechterkant zit , maar een die volledige de ruimte onder de motor afsluit , ik heb een nieuwe gekocht online voor 42E , en daar een plaat dempingsmateriaal op gelijmd , dat kwam onder een v70 vandaan , ook dat was een verbetering , maar onder de dash helemaal secuur dicht maken en opvullen ,dat is de grootste winst , en tientjes werk .
Het werkt ook nog 2 kanten op als het om de temperatuur gaat , in de winter makkelijker warm te houden , in de zomer met de airco houd je de kou beter binnen .
Laten doen is ben ik bang wel weer prijzig , er gaan gauw een hoop uren in zitten , gelukkig kan ik het allemaal zelf , kom nooit in een garage behalve voor een APK.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door stobbie »

Mijn Arto uit 2002 heeft gelukkig nog geen problemen met de ruiten, misschien zijn ze door de vorige eigenaar al wel eens vervangen.
Ik heb wel last van spiegelingen, en toch wat slechter zicht dan met enkele ruiten. Ik moet bij mij thuis achteruit de oprit op om hem te stallen, en moet dan door een hek met aan beide kanten 5 centimeter ruimte terwijl ik een bochtje door moet en door mijn relatief slechte zicht vind ik het altijd een beetje spannend..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door sweetspeed »

even een update: een dikke week geleden met de camper richting Zentrale Autoglas in Melle bij Osnabruck gereden. Dik 300km vanuit zuid limburg dus de brandstofrekening liep flink op met de huidige prijzen en ik heb er twee vrije middagen voor moeten offeren. Maar wat een mooi bedrijf is dat. Ik had een loodsje ergens achteraf verwacht maar het is een enorm complex met alleen maar autoruiten en diensten die ermee te maken hebben. Flink kantoor van twee verdiepingen ernaast en we werden uiterst vriendelijk met koffie ontvangen. In één van de halen werd op dat moment al aan meerdere campers gewerkt. Onze camper werd netjes binnen geplaatst en afgelopen vrijdag zijn we hem gaan ophalen. Omdat het raam aan de andere zijde ook al sporen van condens begon te vertonen hebben we maar meteen beide zijden laten doen. Dat doet even pijn, twee maal 1100 euro. Maar het is echt heel netjes gedaan. Als ze al troep hebben gemaakt hebben ze de camper keurig weer schoongemaakt want alles zal er netjes uit. Op weg terug dikke sneeuwbuien en dan merk je meteen het voordeel van dubbel glas. Niks geen beslagen ruiten.
Vanzelfsprekend keurig een factuur erbij en er zit garantie op de werkzaamheden.
Ik ben blij dat we voor deze optie hebben gekozen.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Gino608D »

Dank je voor de terugkoppeling. Hoe lang heb je er garantie op?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Je schrijft je merkt meteen het voordeel van dubbele ramen maar je had toch al dubbele ramen?
fred flair
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door sweetspeed »

@Gino; er zit twee jaar garantie op de ramen. Dat is niet bijzonder lang maar ik heb er alle vertrouwen in omdat ze het probleem zelf opgelost hebben; de seal tussen de ramen die ze aanbrengen is van betere kwaliteit.

@Andorus; ja dat klopt, zo teruglezend is dat een rare opmerking van me. Maar ik had met deze camper nog nooit in winterse omstandigheden gereden. Dus ik genoot nu én van helder glas én van het feit dat het dubbel glas is dat niet beslaat terwijl de sneeuw dik op de ramen zat.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Oh ja zo bedoel je,en het is inderdaad heel fijn die dubbele ramen wij gaan s.winters altijd 2 maanden naar de sneeuw en als het s.avonds koud wordt doen we het rek voor het grote voorraam dicht en kan je de zijkanten gewoon open laten fijn dat het opgelost is voor je .ik dacht altijd dat de oorzaak van de lekkage de handvaten van de schuiframen zijn daar zit beweging in dus doe daar voorzichtig mee.
fred flair
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Chevy55 »

Mooi opgelost , mocht ik er weer mee in aanraking komen , rij ik daar ook naartoe , is goedkoper dan beide ruiten zelf vervangen , zelfs met de huidige diesel prijs , nu heb ik wel 2 komplete ramen met omlijsting vervangen .
EN hoop dat het nooooit meer hoeft .
Andorus schreef:
di 05 apr 2022, 12:53
Oh ja zo bedoel je,en het is inderdaad heel fijn die dubbele ramen wij gaan s.winters altijd 2 maanden naar de sneeuw en als het s.avonds koud wordt doen we het rek voor het grote voorraam dicht en kan je de zijkanten gewoon open laten fijn dat het opgelost is voor je .ik dacht altijd dat de oorzaak van de lekkage de handvaten van de schuiframen zijn daar zit beweging in dus doe daar voorzichtig mee.

In mijn geval was beide keren dat ik de ramen heb vervangen niet het schuif raam , maar het vaste gedeelte het probleem , dus van die handvaten , lijkt met twijfellachtig ,dat dat het probleem is , de gebruikte kit lijkt me eerder .
Plaats reactie