Doffe zijramen Arto/Niesmann

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chrisb
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 18:54

Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Chrisb »

Onze voor zij ramen worden dof, waardoor het moeilijk is om in de spiegels te kijken, volgens zijn ons zijn er meer
Arto rijders die hier last van hebben! Waar hebben jullie dit laten repareren?
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Brava »

Mijn Arto cabine ramen zijn van dubbelglas met aan de onderzijde ontluchtings/beluchtingsgaatjes. Zou het kunnen dat - als je ook over deze ramen beschikt- die beluchtingsgaatjes verstopt zijn, waardoor er een soort condenswaas ontstaat? Gaatjes even doorsteken/open maken?
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Dat maakt niets uit alle zijramen van Flair en Arto zijn van dubbel glas en het is een bekende kwaal van deze campers ook van nieuwere types ik was eens in Polch kwamen mensen met een Flair van 3 jaar oud de ramen vol condens hadden al heel veel geklaagd kregen nergens gehoor kregen nu zelfs niemand te spreken waren witheet zijn in Polch behoorlijk hooghartig met hele slechte service nieuwe ramen zijn 2500 euro per stuk en dan nog inzetten dat doe je ook niet snel.
fred flair
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door hathi »

Klopt Andorus,je zou,mss eerst met een föhn kunnen proberen,of de condens wegtrekt ,zo ja,dan mss een Ruitverwarming aan kunnen brengen.bv een geplakte,of de kachel verwarming, ? Alie heeft heel kleine op 12 V…..Het proberen waard voor €2500,— :P
Hans
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Brava »

Voor €2500 zou ik toch zelf even goed kijken hoe en of eea is op te lossen. Is het een nieuwe Arto dan garantie aansprekenn is dat niet meer van toepassing dan er of genoegen meenemen of 2 á 2500 euro schokken of creatief oplossen.

Ik heb er gelukkig geen last van maar meedenken kan altijd.

Het betreft volgens de TS ( slechtzicht buitenspiegel) dus het vaste niet schuivende deel van het raam. Ik heb net even bij mijn Arto camper gekeken maar kan niet tussen het dubbelglas in zien hoe dat gemonteerd is. Aan de buitenzijde in de (aluminium)sponning zit een dunne rubberstrip die rondom het glas gaat. Aan de binnenzijde is het raan denk ik in een kitrand gedrukt. Hoe de twee glasdelen met elkaar zijn verbonden kan ik niet zien.

Ik veronderstel: dat bij fabricage het dubbelglasdeel compleet vanaf de buitenzijde in het aluminiumframe wordt gezet binnenzijde in de kit en met buitenzijde rubberstrip afgesloten.

Dan zou het toch omgekeerd ook gedemonteerd moeten kunnen worden! Rubberstrip eruit binnenzijde kitrand lossnijden vervolgens het dubbelglasdeel zien te verwijderen.

Dubbelglas er terug in lijkt mij niet (N&B leveren alleen compl raam) mogenlijk het is zeker geen huis tuin en keuken dubbelglas. Zo te zien gehard glas met zeer dunne luchtspouw. Hooguit 8/10mm dik totaal. Is het oude dubbelglas nog te delen? Een enkele geharde ruit terug misschien of een bv lexaan plaat op maat erin kitten en afwerken met de oude rubberstrip. Wel wat (denk)werk, durf en handigheid.

Hoop dat het is op te lossen!
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Hoi Brava, wat onderin tussen het dubbelglas zit zijn geen ontluchtingsgaatjes, maar een strip waar korreltjes inzitten die het vocht verdampen als je deze korrels in je hand hebt en je doet er 2 druppels water bij worden ze warm , de ramen worden luchtdicht geassembleerd ,maar volgens mij gaan ze lekken door het open en dicht doen,je ziet het vooral als je in de zon staat. Gr Fred
fred flair
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Brava, ik zou ze niet doorboren,1e moet je raam eruit.en ten2e als je ze doorboort moet je door de alum.strip heen waar de korrels zitten, je krijgt boorsplinters tussen je ramen. Er zijn sponningen waar je van dubbelglas naar enkel kunt gaan dmv verwijderen van binnenste raam. Dan ben je ook van het gedoe af, maar weet niet of dat bij ieder systeem kan.
fred flair
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Bovenstaand bericht was voor chris bedoeld
fred flair
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Kroppie »

en anders het binnen gedeelte eruit zagen, tja dan s,winters wel wat koeler, maar zomer en winter wel zicht naar buiten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Brava »

Even afwachten over wat voor N&B Arto type ramen de ts beschikt er is nogal wat verschil in types, ramen en bouwjaren.

In mijn relaas en veronderstelling ben ik uitgegaan van mijn type N&B Arto met desbetreffende vastdeel/schuifdeel cabineramen.

Maar snijden of boren of anderzins is sowieso in gehard glas echt niet mogenlijk dat worden dan direct 100.000 stukjes.

Wachten maar even de reactie van ts af dat geeft wellicht meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Gino608D »

Dit bedrijf kan je ruiten repareren:

https://www.zentrale-autoglas.de/

Geen idee wat het kost. Zie ook onderstaande link voor een video:
https://youtu.be/UCOZOuZIsbk
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door Andorus »

Dit adres kregen vrienden van ons ook in de campingwinkel in Polch gereviseerde ramen kosten 1500 per stuk en er zit maar 1 of 2 jaar garantie op.
fred flair
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door tonic »

Tja, Als je al moeilijk in de spiegels kan kijken zal het toch opgelost moeten worden.
Als je iemand over het hoofd ziet kun je moeilijk met de opmerking komen " ik weet het maar nieuwe zijn te duur".
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Doffe zijramen Arto/Niesmann



Bericht door sweetspeed »

Zelfde probleem hier. Condens tussen het dubbel glas.
Ik heb een afspraak gemaakt bij deze firma.
1100 euro per compleet raam. En aangezien een nieuw raam 2300 ex montage kost en waarschijnlijk over een paar jaar weer problemen geeft heb ik de rit van 3.5 uur naar Melle er wel voor over.
Wel zonder geld natuurlijk maar goed. Een huisje huren in de bouwvak is duurder. Daarmee verdedigen we al jaren de kosten aan onze campers. :wink:
Plaats reactie