Alpine radio in Mercedes

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Alpine radio in Mercedes



Bericht door fokus »

Al sinds hij nieuw is schakelt mijn originele Alpineradio in de Frankia op Mercedeschassis niet goed over van rij naar woonaccu bij uitzetten van de motor. Steeds krijg ik melding "Communicatie FOUT" Volgens de dealer moet ik dan even de deur openen en/of de radioknop in het woongedeelte uitzetten. HELPT ALLEMAAL NIET!! Ik heb al alle mogelijke combinaties uitgetest, foutmelding blijft komen. Hoofdprobleem is niet zozeer die foutmelding maar het feit dat de radio nadien ontchlijk veel stroom blijkt te verbruiken! Met alles uit verliest de woonbatterij 20% op 1 nacht. Zet ik de radio handmatig uit dan heb ik totaal geen verlies in de woonaccu, ook niet na weken! Iemand een ideetje wat oorzaak is? OF BETER!! Hoe ik het kan verhelpen! Alvast bedankt.
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door hathi »

De radio weer origineel op de Startaccu aansluiten
Hans
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door fokus »

Die radio stat er af fabriek zo in! Heb daar niets aan veranderd.
ceterum censeo belgicam esse delendam
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door jansloos »

Hij moet gewoon op de hh accu.
Als je rijdt wordt hij via de cirix toch op de startaccu aangesloten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door fokus »

En dat automatisch overschakelen doet hij dus niet! ............... denk ik, want ik ken er niet veel van!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door hathi »

fokus schreef:
di 24 aug 2021, 19:07
Die radio stat er af fabriek zo in! Heb daar niets aan veranderd.
Ik denk dat dit een misvatting is,de radio zit standaard op de start accu,toen het nog geen Camper was :-B ,dat je daar niets aan veranderd heb geloof ik graag……Jansloos,ik geloof niet dat er een cyrix in zit( standaard)? Eerder een Booster ?
Hans
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door jansloos »

Op een bepaald moment wordt de hh accu geladen toch?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door fokus »

Feit is dat dezelfde Frankia´s nu originele Mercedesradio´s gebruiken en daar is geen probleem mee hoorde ik. MAAR, zoals de mijne zijn er toch tientallen verkocht, als die allemaal dat probleem hebben zou dat ondertussen toch moeten geweten zijn, zeker bij de dealers. Omdat dit zo niet blijkt te zijn ga ik ervan uit dat het bij mij echt een uitzonderlijke fout is.....software? Maar welke: die van MB, van Alpine of van het Frankia electronische systeem (Büttner ofzo heet dat geloof ik)
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door Atoz »

Koopt een mens zich eens wat, zo goedkoop is het toch ook niet en constateer je dat ze zelfs voor dat geld geen deftige camper kunnen verkopen.

Maar zeg eens aan die dealer van je dat ze op camperforum daar wel wat over willen schrijven.

Je kunt toch uit een nieuwe camper de autoradio niet zelf gaan slopen omdat de dealer niet weet hoe jouw probleem op te lossen?

:bang:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door hathi »

Op het contactslot,zit een radiostand,en deze zou ik gebruiken, immers als het geen Camper is, loopt die startaccu ,toch ook niet leeg, door de radio
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door EasyBee »

fokus schreef:
di 24 aug 2021, 18:44
Al sinds hij nieuw is schakelt mijn originele Alpineradio in de Frankia op Mercedeschassis niet goed over van rij naar woonaccu bij uitzetten van de motor. Steeds krijg ik melding "Communicatie FOUT" Volgens de dealer moet ik dan even de deur openen en/of de radioknop in het woongedeelte uitzetten. HELPT ALLEMAAL NIET!! Ik heb al alle mogelijke combinaties uitgetest, foutmelding blijft komen. Hoofdprobleem is niet zozeer die foutmelding maar het feit dat de radio nadien ontchlijk veel stroom blijkt te verbruiken! Met alles uit verliest de woonbatterij 20% op 1 nacht. Zet ik de radio handmatig uit dan heb ik totaal geen verlies in de woonaccu, ook niet na weken! Iemand een ideetje wat oorzaak is? OF BETER!! Hoe ik het kan verhelpen! Alvast bedankt.
1) Hoe nieuw is hij en hebben we het dan bij hij over de camper of de radio?
2) Als consument heb je zo iets als garantie. Daar al een beroep opgedaan?
3) Hoe heb je die 20% gebruik van je woonbatterij gemeten?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door fokus »

De motorhome (Frankia Platin) is mij NIEUW geleverd in mei 2018 met deze radio "ab Werk" erin!
Sprak de dealer erop aan die me aantal oorzaken/raadgevingen gaf.........niets werkt.
Door omstandigheden en chinees virus hebben we er nog niet echt heel veel gebruik van gemaakt, vandaar dat het eerst vorige herfst opviel en we het zijn beginnen in het oog houden.............heeft ook even tijd gekost om de radio als oorzaak te vinden. Heb zelfs nieuwe stroomleiding naar Carport getrokken waar auto staat.
20% batterijteruggang kan ik gewoon op het accucontrolepaneel aflezen!
ceterum censeo belgicam esse delendam
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik destilleer uit je bericht dat de radio niet goed uit gaat, en als je dit wel met de hand doet, lees je drukt zelf op de aan uit knop, je dan geen extra verbruik hebt?
Als het allemaal origineel is, dan moet er ook een schema bij zijn hoe het allemaal bedraad is.
Dat zou je dealer moeten hebben, en je zou hem kunnen vragen naar een afdrukje en hier kunnen plaatsen.

Theo
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alpine radio in Mercedes



Bericht door rob2 »

Zit er niet ergens een schakelaar ( zoals bij onze camper / origineel Hymer) dat je kunt kiezen of de radio
via de startaccu, of via de huishoudaccu gaat?
en 20% verbruik in 1 nacht lijkt me extreem veel ( of je hebt een hele kleine hh accu)
Groet,
Rob
Plaats reactie