Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door Kriebelbusje »

Hoi allemaal, wij zijn nieuw hier! Nadat we in een oude camper, met opbouw en alkoof hebben ontdekt dat we het reizen erg leuk vinden, willen we nu graag een zelfbouw camper.

In ons enthousiasme kochten we een Renault Master L2H2, maar de plannen die wij hadden, kunnen we er niet in doorvoeren. Die gaat dus weer in de verkoop! Vanwege een financiële meevaller is ons budget verhoogd, dus kunnen we nu naar een bus rond de 7.000-10.000 uitkijken.

We willen graag een Ducato/Jumper/Boxer zodat we een bed in de breedte kunnen bouwen. Bouwjaar 2006-2011. Het liefst kopen we bedrijfsbus. We wilden eigenlijk een bus van zes meter lang, dus een L3 zou dat zijn. Of is dat qua gewicht een onhandige zet en zouden we toch beter voor een L2 gaan? Andere tips -ook voor een leuke bus- heel welkom!
Laatst gewijzigd door Kriebelbusje op ma 23 aug 2021, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ducato, Jumper of Boxer. L2 of L3?



Bericht door DJSmiley »

Tja, beide heeft zo zn voor- en nadelen

L2: compacter, past in een normaal parkeervak
L3: Langer, maar soms wat lastiger met parkeren, grotere draaicircel en grotere wielbasis

In de L3 kun je bv wel weer een vast breedtebed maken, ook voor 2 personen. In de L2 is dat eigenlijk onmogelijk als je ook nog enigszins normale zit/kookruimte wilt hebben.

Gewicht is altijd een dingetje, maar t is niet dat een L3 ineens 500kg zwaarder is. Neem, ongeacht L2 of L3, wel de versie die de volle 3500kg mag hebben. Dat geeft je de meeste marge.
En bouw altijd zo licht mogelijk, dat kan nooit kwaad

Ik zou zeggen ga eerst eens een paar L2 of L3 bussen bekijken en maak dan je keuze.


Edit: En wil je nu beginnen met de bouw? Houd dan wel rekening met de prijzen. Momenteel zijn die door alle gedoe verre van reeel. Je ombouw en bus gaat je zeker 20-40% meer kosten.
Een jaartje of 1-2 wachten en de prijzen zullen (mogelijk) weer een stuk normaler zijn.

Kale bussen die in 2019 5k kosten gaan nu voor 8-9k weg...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door Niessina »

Omdat wij onze bus ook als 2e auto gebruiken heb ik voor een L2 gekozen. Overal kunnen parkeren was belangrijk voor ons.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door bus21 »

Wij hebben een Jumper L2H2. Met vast dwarsbed achterin (198x140), een halve dinette (met de omgekeerde voorstoelen dus 4 personen aan tafel) en een bijna 60cm brede hoge kast er tussen met oa koelkast en portapotti.

Wij vinden het, na altijd tent kamperen, heel lux.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door Aloys »

Wij hebben de L3. Daardoor is ons keukenblok aan de bestuurderskant heel riant, we zouden niet korter willen.
Parkeren? Ik vind de breedte meer een probleem dan de lengte: ik draai 'm overal (achteruit) in, soms steekt de neus een stukje uit. Daar is nog nooit iemand tegenaan gereden. Maar ik probeer ruimte genoeg te laten voor naastgeparkeerde auto('s), zodat in ieder geval die bestuurder nog in zijn auto kan klimmen... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door marjasjaak »

Let bij aanschaf ook op dat het totaal gewicht tot 3500kg is. Er zijn ook uitvoeringen die max 3200 kg mogen wegen. Die hebben een lichter onderstel.
Sjaak.
T-H
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 9:11

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door T-H »

Ga ook eens inspiratie opdoen bij dealers, in Culemborg bijvoorbeeld.
Daar heb ik met name de inspiratie voor de kastjes en verlichting opgedaan.

Bestel materialen op tijd, het is op dit moment bij sommige spullen maanden wachten.
Ramen, luiken, luifel, koelkast, het is echte gekkenhuis.

En de 3500Kg is zeker de moeite waard, ik ben met een L3H2 (Ducato, heavy uitvoering technisch 4 Ton) op 2700 uitgekomen.
Wij hebben alleen geen douche en toilet, daar pas ik met mijn 194cm toch niet in.
Dan heb je ook geen grote hoeveelheden water nodig, en geen grote hoeveelheden afval water.
Onze waterhuishouding is daarom simpel gebleven, hoewel ik de indeling wel heb voorbereid op een interne watertank.
Het levert dus veel ruimte op voor een heerlijk ruime zithoek.

Wat de indeling betreft heb ik toen de bus eenmaal voor de deur stond, met dozen en karton een indeling gemaakt.
En nog heb ik tijdens de bouw besloten boven mijn bed aan het hoofdeind geen kasten te bouwen, werd anders erg krap.
Ik zou dan echt in mijn bed moeten kruipen. :-B en 100.000x mijn hoofd gaan stoten.
Verwarming doen we voorlopig op 230V, wel zo eenvoudig, als ik de behoefte heb op gas of diesel te gaan, heb ik daar rekening mee gehouden.

Omdat ik het aantal luiken en gaten wilde beperken, heb ik een compressor koelkast genomen. Doet het perfect, ook met de hittegolf in Zuid Frankrijk dit jaar.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door Kriebelbusje »

Super, bedankt voor alle reacties! We gaan goed letten op die 3500kg (zeker als we voor de L3 gaan). En even kijken bij twee bussen is ook niet verkeerd. Eens zien of we die hier in de buurt kunnen vinden.

Ik zal jullie nog wel vaker met vragen bestoken, heerlijk al die uitgebreide antwoorden!

@bus21 een bed van 198 lang in de jumper? Klinkt fantastisch. Hoe hebben jullie dat gerealiseerd?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door DJSmiley »

Breedte tussen de panelen (dus boven de dwarsbalk) is 200cm

Met minimale isolatie kun je daar dus prima 197-198cm bruikbare ruimte van maken.
Mijn bed is ook zo'n 197cm lang.

Misschien wel handig om even te vermelden waar je zit. Vast mensen in de buurt, maar om nu naar Groningen te rijden vanuit Maastricht om even te kijken is misschien wat fanatiek ;)

Ik heb zelf een L2H2, die kun je zo bekijken als je wilt
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door MarceldeHoog »

Ducato L3H2 hier. De H2 is op het breedte put 204cm breed: trek daar het plaatstaal, een laagje isolatie en hout vanaf, en dan lukt het je om zelfs een 2 meter matras kwijt te kunnen.

Ons maximum gewicht is 3300kg en dat moeten we ook best kunnen aanhouden, wil deze week nog wel een keer naar de weegbrug, met fietsendrager en fietsen er op.

Qua parkeren nog nergens alst gehad. De neus steekt iets uit (parkeer altijd achteruit in) maar niet zo ver dat het hinderlijk is. Zoals Aloys al zegt: de breedte is eerder een probleem dan de lengte. Langer dan 6 meter zou ik niet willen gaan, omdat ik de bus ook als dagelijks vervoermiddel gebruik (al rij ik weinig door de week).

Belangrijkste afweging L2 of L3 is wat je er in kwijt wil. Teken dat eerst uit. De maten die je online vindt is de vloermaat: hou bij je tekeningen rekening met het feit dat de bus op spanthoogte royaal breder is. In mijn eigen topic kun je zien hoe wij de inrichting gedaan hebben.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door Kriebelbusje »

Super! Ik ga je topic eens op m'n gemak doorlezen, kunnen we vast veel van leren.

Een andere bus die ik veel tegen kom is de Iveco Daily. Is dat nog een optie voor met een breedtebed van minimaal 1.90 lang?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door marjasjaak »

Kijk ook naar motorvermogen. De genoemde merken plaatsen ook "eigen" motoren. Minimaal 2.3 zou ik wel kiezen.
Wij rijden met een Ducato L4 met een 3.0 TD, in de bergen is dat heerlijk rijden.
Sjaak.
JeroenT
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 13 okt 2019, 11:53

Re: Fat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door JeroenT »

bus21 schreef:
zo 22 aug 2021, 20:29
Wij hebben een Jumper L2H2. Met vast dwarsbed achterin (198x140), een halve dinette (met de omgekeerde voorstoelen dus 4 personen aan tafel) en een bijna 60cm brede hoge kast er tussen met oa koelkast en portapotti.
Wij hebben dezelfde indeling. Daarnaast woon ik in het centrum van amsterdam de L2 is prima te parkeren in een normaal vak. Achteraf had ik misschien nog een H3 genomen gezien ik door het dakluik nu al niet meer naar bijv de MC Drive kan.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer: L2 of L3?



Bericht door bus21 »

Onze L2H2 heeft een Maxfann als hoogste punt. 265cm geloof ik. Dat lukt in sommige drive-through restaurants wel.
Plaats reactie