Hallo Chevronet,Chevronet schreef: ↑wo 20 okt 2021, 14:24Ik weet natuurlijk niet wat er met de camper is gedaan vóórdat ik hem kocht (een maand of 8 geleden) en hoe lang deze accu's al mee gaan, maar zelf ben ik naar mijn mening netjes met de accu's omgegaan.
Tijdens het kamperen staan we altijd aan de kabel. Tijdens lange ritten gaat de koelkast aan op 12V, die dan door de dynamo wordt gevoed. De omvormer hebben we 1x een paar minuten gebruikt omdat de stroomvoorziening op de halve camping uitviel en de koffie er nog niet door was. Verder 1x tijdens het rijden de omvormer gebruikt om een mobiel apparaat bij te laden; toen is hij per ongeluk (onbelast) een paar uur aan blijven staan toen de camper geparkeerd stond zonder kabel, wel met de zon op het zonnepaneel. En dus om te testen de omvormer deze week een keer onbelast aangezet. Ik zie niet hoe ik dan de accu's om zeep zou hebben geholpen...
Heb je deze issues nog steeds?
De oorzaak is waarschijnlijk de Calira, die de HH accu niet laadt. Als de HH accu anders wordt geladen, bv door je zonnepanelen, dan schakelt de Calira de startaccu erbij zodra de spanning op de HH accu 14,4V bedraagt. Zakt de spanning onder de 13,2V dan wordt de startaccu afgeschakeld om te voorkomen dat de camper niet meer start.
Als je kortstondig (2 a 3 seconden) een relais hoort klikken dan komt dat waarschijnlijk doordat de HH accu wordt geladen door bv je zonnepanelen en de spanning van 14,4V bereikt. Daarbij wordt de startaccu bijgeschakeld door de Calira (relais trekt aan). Echter, de spanning op de startaccu is op dat moment onder de 13,2V. Omdat het zonnepaneel niet zoveel laadstroom kan leveren (rond 10A), zal de spanning van je hele systeem dippen onder de 13,2V waardoor het relais weer afvalt. Deze sequency duurt 2 a 3 seconden, en dat is wat je hoort.
Ik heb de Calira van mijn broer gerepareerd (een EVS 38/20-DS/IU) en geconstateerd dat er een flinke ontwerpfout in de Calira zit. Door deze fout verbrand een kleine transformator welke intern voor 12V moet zorgen, en daardoor werkt het laadgedeelte niet meer. Een nieuwe trafo inzetten lost de ontwerpfout niet op. Daarom heb ik de trafo vervangen door een SMPS en wat modificaties op de bestaande PCB, en de Calira werkt weer top. Dat deel gaat in elk geval niet meer defect.