12V valt uit tijdens het rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
athelas
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:42

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door athelas »

Chevronet schreef:
wo 20 okt 2021, 14:24
hathi schreef:
wo 20 okt 2021, 11:43
Ik heb zo hier en daar gelezen,maar geloof dat je zelf de beide accu,s om zeep geholpen hebt,door alles ( koelkast/ omvormer)……maar te willen gebruiken,op die 2 arme accu,s, eens houd het op :?:
Ik weet natuurlijk niet wat er met de camper is gedaan vóórdat ik hem kocht (een maand of 8 geleden) en hoe lang deze accu's al mee gaan, maar zelf ben ik naar mijn mening netjes met de accu's omgegaan.
Tijdens het kamperen staan we altijd aan de kabel. Tijdens lange ritten gaat de koelkast aan op 12V, die dan door de dynamo wordt gevoed. De omvormer hebben we 1x een paar minuten gebruikt omdat de stroomvoorziening op de halve camping uitviel en de koffie er nog niet door was. Verder 1x tijdens het rijden de omvormer gebruikt om een mobiel apparaat bij te laden; toen is hij per ongeluk (onbelast) een paar uur aan blijven staan toen de camper geparkeerd stond zonder kabel, wel met de zon op het zonnepaneel. En dus om te testen de omvormer deze week een keer onbelast aangezet. Ik zie niet hoe ik dan de accu's om zeep zou hebben geholpen...
Hallo Chevronet,

Heb je deze issues nog steeds?

De oorzaak is waarschijnlijk de Calira, die de HH accu niet laadt. Als de HH accu anders wordt geladen, bv door je zonnepanelen, dan schakelt de Calira de startaccu erbij zodra de spanning op de HH accu 14,4V bedraagt. Zakt de spanning onder de 13,2V dan wordt de startaccu afgeschakeld om te voorkomen dat de camper niet meer start.
Als je kortstondig (2 a 3 seconden) een relais hoort klikken dan komt dat waarschijnlijk doordat de HH accu wordt geladen door bv je zonnepanelen en de spanning van 14,4V bereikt. Daarbij wordt de startaccu bijgeschakeld door de Calira (relais trekt aan). Echter, de spanning op de startaccu is op dat moment onder de 13,2V. Omdat het zonnepaneel niet zoveel laadstroom kan leveren (rond 10A), zal de spanning van je hele systeem dippen onder de 13,2V waardoor het relais weer afvalt. Deze sequency duurt 2 a 3 seconden, en dat is wat je hoort.
Ik heb de Calira van mijn broer gerepareerd (een EVS 38/20-DS/IU) en geconstateerd dat er een flinke ontwerpfout in de Calira zit. Door deze fout verbrand een kleine transformator welke intern voor 12V moet zorgen, en daardoor werkt het laadgedeelte niet meer. Een nieuwe trafo inzetten lost de ontwerpfout niet op. Daarom heb ik de trafo vervangen door een SMPS en wat modificaties op de bestaande PCB, en de Calira werkt weer top. Dat deel gaat in elk geval niet meer defect.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door Chevronet »

Bedankt voor je reactie.

Na het nalopen van alle bedrading om te begrijpen hoe het geheel werkt, kwam er uiteindelijk iets relatief simpels aan het licht dat in elk geval een groot deel van de problemen kan verklaren. Toen ik bij de startaccu was beland, bleek direct op de accupool een aantal zekeringen te zitten, waaronder een 30A zekering die naar het campergedeelte gaat, en die was kapot. Waarom deze is doorgebrand kon ik niet achterhalen, maar na vervanging is hij niet weer doorgebrand.
Er was dus geen verbinding met de startaccu, maar het D+ signaal was wel aanwezig. Hierdoor werd de koelkast tijdens het rijden wel op 12V ingeschakeld, maar al die energie kwam dus uit de huishoudaccu en niet van de dynamo. Op een lange rit kan dat een behoorlijke ontlading geven, en als dat een paar keer gebeurt is dat wel een aanslag op de huishoudaccu.
Als de Bord Control aangaf dat de accu's waren gekoppeld, was dat blijkbaar een intern signaal van de Calira, op basis van een spanning boven de 13,3V (?). De zonnepanelen krijgen uiteindelijk de spanning wel zo hoog. De sequence van twee relais-klikken met 2-3 seconden ertussen is wel herkenbaar. Het ontbreken van verbinding met de startaccu verklaart ook wel dat de Bord Control al een hele tijd de spanning op die accu niet wilde tonen, nu gebeurt dat wel weer.
Ik heb de zekering dus vervangen, en ook beide accu's door nieuwe Varta's vervangen. Het lijkt nu vrij goed te gaan, maar ik ben nog niet overtuigd van de kwaliteiten van de Calira. Deze laadt de accu's wel, maar snel gaat het niet - het lijkt (subjectief) alsof de normale laadstroom niet echt meer wordt bereikt. De Calira heeft ook een zoemend geluid ontwikkeld, dat uit één van de trafo's komt en niet weg te krijgen is.
Wat ik nog niet kan verklaren is dat in de probleemsituatie vrijwel alles uitviel zonder dat de Batteriewächter ingreep, in elk geval zonder alarm-melding. Ook kwam alles vaak weer tot leven door een keer de hoofdschakelaar uit en aan te zetten, dat soort zaken blijft nog wel vaag.
In andere threads heb ik gelezen dat het bij installaties van een ander merk mogelijk is de laadfunctie uit te schakelen door de 230V-voorziening af te koppelen, en dan een andere acculader in te bouwen. Het lijkt mij dat dat ook bij de Calira mogelijk is - als deze niet aan de 230V hangt, worden de accu's ook door de zonnepanelen geladen, en hier zit verder niets bijzonders aan schakeling tussen - de zonnepanelen voeden de accu buiten de Calira om, en ook de oplader die in de omvormer zit, hangt rechtstreeks aan de accu. Een aparte krachtige acculader is wellicht het overwegen waard. Ik wil de Calira wel als regelaar/verdeler laten zitten, omdat deze behoorlijk is geïntegreerd met de Bord Control en Verteilerbox. Zijn hier nog speciale aandachtspunten bij of kan een nieuwe lader zonder meer worden geplaatst?
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
athelas
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 mei 2022, 14:42

Re: 12V valt uit tijdens het rijden



Bericht door athelas »

Toen de Calira laadfunctie niet meer werkte, heb ik de HH accu via een externe stroom begrensde labvoeding (op 5A) geladen met volledig aangesloten Calira. Bij 14.4V schakelde de Calira de startaccu parallel, echter omdat de voeding stroom begrenst is en de HH accu kennelijk de dip veroorzaakt door de startaccu niet kon opvangen zakte de spanning onder 13.2V waardoor de Calira de startaccu weer heeft afgeschakeld. Dat herhaalt zich totdat de startaccu uiteindelijk boven 13.2V blijft, m.a.w. het relais klappert een hele tijd afhankelijk van de toestand van de startaccu en de capaciteit van de voeding (acculader). Hierbij moet ik vermelden dat de camper uit de winterstalling kwam met een startaccu welke in eerste instantie "te leeg" was om de motor te starten. (beide accu's zijn 2 jaar oud)

Als de HH accu dus via een externe acculader wordt geladen moet die acculader wel een redelijke stroom kunnen leveren (min. 1/10 van je accu capaciteit, dus bij een 70A accu minstens 7A). Dat is ook aan te raden ivm het voorkomen van de opbouw van een sulfidelaagje intern in de accu tijdens laden waardoor de inwendige weerstand toeneemt en de accu geen grotere stromen meer kan leveren/laden)

Tijdens de reparatie van de Calira heb ik wel geconstateerd dat de acculader behoorlijk capabel is. Ervan uitgaande dat deze in jouw geval werkt zoals het hoort is het maar de vraag of een externe lader enig soelaas biedt.
Plaats reactie